Futurez  Kulkukoira

850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto

  • 25 Vastauksia
  • 67255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #15 : 18.07.2017, 21:48:54 »
Ite en lähtis päivässä koittaan ekaa kertaa tätä jakopäätä. Muovisuojien irottaminen ehjänä voi viedä yllättävän kauan aikaa ja seuraavaksi ihmettelee kun alapyörän pultti ei aukene pulttikoneellakaan.. sitkun aikansa ihmettelee huomaa et eihän sitä tartte poisottaa kun jakomerkin näkee ylhäältäpäin ja hihnaa peittävä suoja on muutamalla ruuvilla kii. Eli sen voi pujottaa sinne altapäin.

Uuden vesipumpun mukana tulee yksi paperitiiviste jakohihnan kiristin tais olla tiellä jotta se viimeinenkin ruuvi aukeaa tai että avain mahtuu väliin. Ja kun ne auot ite niin tulee tuntuma jolla sit laittaa ne uudet vesipumpun ruuvit kiinni. Hyvässä pumpussa ne tulee mukana eikä kannata 5e säästää kun valeon pumpun saa alta 50e.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #16 : 18.07.2017, 21:56:40 »
Ite en lähtis päivässä koittaan ekaa kertaa tätä jakopäätä. Muovisuojien irottaminen ehjänä voi viedä yllättävän kauan aikaa ja seuraavaksi ihmettelee kun alapyörän pultti ei aukene pulttikoneellakaan.. sitkun aikansa ihmettelee huomaa et eihän sitä tartte poisottaa kun jakomerkin näkee ylhäältäpäin ja hihnaa peittävä suoja on muutamalla ruuvilla kii. Eli sen voi pujottaa sinne altapäin.

Uuden vesipumpun mukana tulee yksi paperitiiviste jakohihnan kiristin tais olla tiellä jotta se viimeinenkin ruuvi aukeaa tai että avain mahtuu väliin. Ja kun ne auot ite niin tulee tuntuma jolla sit laittaa ne uudet vesipumpun ruuvit kiinni. Hyvässä pumpussa ne tulee mukana eikä kannata 5e säästää kun valeon pumpun saa alta 50e.

No otetaan sitten viikonloppu. :)

Eli alapyörän vois jättää tosiaan paikalleen? Niinhän tuolla viesteissäkin kyllä tosiaan luki että on mahdollista...

Vesipumppu motonetista alkuperäinen valeo tosiaan 49,90, se olis suunnitelmissa. Hihnat ja kiristimet oli muistaakseni 119€ SKF. Voishan sitä käydä kysyy volvoltaki paljonko maksaa hihna + kiristimet, mutta ei taida kannattaa sieltä hakea.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Makkara

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #17 : 18.07.2017, 22:29:06 »
Itsellä takana pari vinokoneen jakopäätä ja nyt viime vklp 850 tinakoneen jakopää. Kannattaa tosiaan varata aikaa. Nyt ensikertalaisena meni aikaa noin 9h alusta loppuun. Eniten aikaa meni siihen kiristinrullan T45 aukaisemiseen, vesipumpun vaihtoon ja uuden hihnan laittamiseen sieltä kampiakselin pyörän puolelta.
1. Ainakin 850 se lokasuojan ja kiristinrullan välinen tila on v*tun ahdas, eikä löytynyt kunnon työkaluja siihen, joten päädyin hakkaamaan lenkkiavaimen T45 hylsyyn kiinni ja sillä sai avattua aikapitkälle. Loput tolla leatherman talttapää viritelmällä.


2. Vesipumppu lähtee aika helposti irti, mutta niiden pulttien aukasuun menee vähän aikaa. Kiinnilaitossa meni turhaa aikaa kun vedin momenttiavaimella uudet pultit kiinni (tila ei meinaa riittää).

3. Vanhan hihnan katkasin ja se tuli tosi helposti sieltä kampiakselin pyörän välistä pois. Uutta hihnaa takaslaittaessa meinasin vaipua epätoivoon kun ei se hihna vaan meinannut taittua sieltä välistä. Vaatii kärsivällisyyttä, sekä kannattaa ylhäältäpäin välillä katella, että mikä siellä ottaa kiinni.

Muovisuojien kanssa ei ollut ainakaan mulla mitään ongelmaa. Ite tosiaan purin sen ohjainrullan ja kiristinrullan eka pois, niin sai enemmän tilaa vesipumpun ympärille. Nokka-akselin lukitustyökalu on vähän makuasia tarviiko. Ei ne nokat kovin helposti siinä liiku. Itellä oli pakonokka hampaalla liikkunu, mutta helposti sen saa tarkistettua ja korjattua.
Mulla oli työkaluina räikkäsetti, mistä löytyy 1/2" räikkä + hylsyt, sekä 1/4" räikkä + hylsyt. 30mm hylsyn hain kaupasta kesken remontin, kun unohtu :D. Kannattaa hommata myös joku millä saat puristettua hitaasti kasaan sen kiristimen. Nyt jos tekisin uudestaan, niin olisin hommannut tota momenttiavainta varten 1/2" -> 1/4" adapterin, niin olisi helpottanut huomattavasti vesipumpun kiristyksessä.

Jäähdytinnestettä taitaa mahtua kokonaisuudessaan 7+ litraa. Itse tyhjensin jäähdyttimen propusta ja sitten vesipummpua irroittaessa lohkosta tuli vähän, niin vähän vajaa 5 litraa sain menemään ilmauksessa.

Onnea ja menestystä hommaan! Heti rempan jälkeen sanoin etten enään ikinä koske tinakoneen jakopäähän, mutta ei se nyt enään pahimman v*tutuksen jälkeen niin pahalta tuntunut :D
S90 -98 B6304FS
EX:V70 -01 B5244T3, S90 -98 B6304F2, 850 -95 B5254S, 940 -91 B230FB, 740 -88 B230F, 740 -88 B200E, S80 -99 B6284T, C70 -00 B5254S

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #18 : 28.02.2018, 11:30:07 »
Moi, olis jako ja moniurahihnojen vaihto, meinaan samalla vesipumpun vaihtaa. Kaikilla ajettu 140tkm(Gates). Kysymys: koneesta jäähdytysnesteet pois: mistä, syyläristä kyllä, mutta jos koneeseen jää paljon, niin..... ::). Kiitos.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

The moose

  • Vieras
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #19 : 28.02.2018, 12:53:00 »
Moi, olis jako ja moniurahihnojen vaihto, meinaan samalla vesipumpun vaihtaa. Kaikilla ajettu 140tkm(Gates). Kysymys: koneesta jäähdytysnesteet pois: mistä, syyläristä kyllä, mutta jos koneeseen jää paljon, niin..... ::). Kiitos.

Vesipumpun kun otat pois niin johan valuu tyhjäksi suurin osa tilavuudesta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #20 : 28.02.2018, 13:12:49 »
Vesipumpun kun otat pois niin johan valuu tyhjäksi suurin osa tilavuudesta.
Jep, iso astia vain alle? Saman osat, kuin motonetissa, oli 50e halvemmat saksassa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #21 : 05.03.2018, 11:22:14 »
Tässä vielä ohje VVT-pyörän takaisin laittoon.

Lainattu sivulta : https://www.justanswer.com/volvo/6b6kv-volvo-v70-cc-2-4-set-vvt-timing-mark.html

Lainaus
So just the gear is removed, but you did not remove the VVT hub itself? What job did you perform?

 

Your best bet is to remove the VVT unit and reset it entirely. With it removed, loosely intall the pulley onto the unit. Put the unit onto the camshaft and install the center bolt but do not tighten yet. Put the upper timing cover on and turn the pulley clockwise until the bolts are in the limit position in the oval holes. Keep turning clockwise until the timing mark is one tooth before the mark on the upper timing cover. Make sure the bolts are still in the limit position and then torque the center screw to 120 Nm and then the center plug to 35 Nm.

 

Then, when installing the belt, turn the VVT pulley clockwise and it should stop with the mark lined up with the mark on the timing cover. Hold it in this position while installing the belt.


Non-VVT-koneissahan nokat ajoitetaan tehdasmerkkeihin takapäästä näin :



Tästä työkalusta päättelisin, että VVT-pyörällisessä akselissa hahlo on keskellä akselia? Jolloin hahlo laitetaan samaan linjaan kansilinjan kanssa?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #22 : 09.08.2018, 21:17:35 »
Lisäänpä tähän ketjuun omia kokemuksia kuvein kera jakohihnan, kiristimien ja vesipumpun vaihdosta. Auto oli 1999 2,5 L 10v 106 kw

Pari kelpo linkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=Emsa-w-n93s
https://www.youtube.com/watch?v=SpNgDfvRcVI


Jakomerkit kannattaa katsoa ennen irrotusta, että ovatko kohdalla ja merkitä ne selvemmin, vaikka valkoisella rengastussilla. Mitään lukitusvälineitä ei hommassa ihan välttämättä tarvi.

Kampiakselin pään siivapyörän pikkupultit ovat melko piukassa, rynkytin ne pulttipyssyllä auki. Samoin kuin ison mutterin (30 mm), Bilteman sähkökäyttöinen rengasmutteriavain on tähän kelpo peli. Voi olla, että jos iso mutteri avataan ensimmäistä kertaa, niin Bilteman pyssyssä ei riitä ähky kiertää lukiteliimattua mutteria auki.
https://www.biltema.fi/tyokalut/sahkotyokalut/mutterinvaantimet/pyoranmutterinvaannin-iw-450-2000022920

Osien paikalleen laitossa ei kovin ihmeellistä ole. Kunhan saa taiteiltua jaon kohdilleen ja tutustuu kiristimen toimintaan siten, että sen osaa vääntää oikeaan suuntaan kuusiovavaimella ja riittävän määrän. Väärään suuntaan vääntäessä kiristyy kyllä, mutta kiristin ei toimi enää jousensa avulla. Tässä tapauksessa se oli vastapäivään.

Jakoa paikalleni hieroessani ihmettelin hieman, että merkit eivät meinaa mennä ihan prikulleen kohdilleen. Kaikki joko hieman pielessä tai sitten pakonokka hieman enemmän (taempi nokka-akseli). Ei kuitenkaan niin paljoa, että asia olisi parantunut jakoa muuttamalla.

TÄRKEÄÄ!!! Kiinnitä nokka-akselien suojamuovi hörpöselleen ruuveilla, niin saat jaon kerrasta oikein. En itse tätä tehnyt ja jako meinasi mennä pieleen. Suojamuovin kiinnitettynä ollessa jakomerkit eivät voisi olla paremmin kohdillaan. Jäi vähän sellainen kutina, että olisko jako ollut pakonokan osalta edellisestä vaihdosta hampaan pielessä.

Jakopään hiluja kun vaihtelee, niin tuota pyyhkijöiden tienoon muovihyllyä on näpsä käyttää työkaluhyllynä. Jos joku työkalun pätkä katoaa mystisesti, niin kannattaa katsoa tuo hukkaputken liittymän reikä muovin takapuolelta. Sinne katoo muutama hylsy kummasti.

Serpentiiniremmin asennuksessa nyöräsin kiristimen valmiiksi jäpiin avaimen ja rautalangan kanssa, helpottaa kummasti asennusta. Tosin remmiä meinasi olla pari kertaa puoli metriä liikaa pituutta hihnalla, ennen kuin löysin oikean kiertoreitin.
https://www.ipdusa.com/products/8483/115286-auxiliary-serpentine-drive-belt-for-models-without-air-conditioning-850-s70-v70-c70
https://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/06-SUSPEN-Drive_Belt_Replacement/06-SUSPEN-Drive_Belt_Replacement.htm









145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa Akxu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • Ratakiskot on rautaa.
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #23 : 15.07.2019, 18:08:37 »
Kiitos Timo_R tästä  -H-

No, huomasinpa tämän semisti myöhässä kun löin jo kilkkeet kiinni, mutta
kysymys kuuluunkin liekkö miten kriittistä jos uusi hihnapaketti on aavistuksen kierämmällä? siis toi "neula" ei aivan keskellä 20°C kohdassa, vaan tuonne 50°C suuntaan? Ei kuulu mitään ylimääräistä nitinää ja natinaa käynnissä ollessaan mut mietin että kun koneen käyttelee kuumaksi niin onko pahakin riski että napsahtaa?
Vanha hihna oli venyskellyt tuonne -20°C kieppeille, joten arvelin että olisko tuo hollilla jonkun ajon jälkeen kun uusi hihna asettuu?  ::)

En täältä löytänyt mekaanisella kiristimellä olevan jakopään kiristysohjetta, niin tässä on :

Use the following procedure when adjusting the mechanical camshaft belt tensioner on 1998 Volvo S70/V70/C70 (B52X2/B52X4) vehicles with engine serial number 1266128-on.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Service Procedure:
1. Install the timing belt.

2. Ensure that the belt is tight between the crankshaft and the intake pulley; if not, reinstall it.

3. Tighten the center screw to 5 Nm (4 ft.-lb.).

4. Holding the center screw stationary, turn the eccentric (A) with a 6 mm Allen wrench counter-clockwise until the tension indicator passes the right side of the adjustment window (B). See Fig. 1.

5. Turn the eccentric (A) back clockwise until the indicator (C) reaches the correct position based on the temperature of the engine (see Fig. 1).

6. Hold the eccentric secure and tighten the center screw to 20 Nm (15 ft.-lb.).
Note: When setting the final adjustment, the needle (C) must enter the adjustment window (B) from the right. If the needle exits the window to the left, it must be readjusted past the window so that it enters from the right. See Fig. 1.

7. Press on the timing belt and verify that the indicator moves in response to the pressure.

8. If the bolts holding either cam wheel had been loosened, tighten them at this time to 20 Nm (15 ft.-lb.).

9. Press the camshaft belt and check that the belt tensioner needle moves freely.

Needle Position at Different Temperatures:
Note: This adjustment is always carried out on a cold engine. A suitable temperature is approximately 20°C/68° F.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

At higher temperatures, for example with engine at operating temperature or at higher ambient temperature, the indicator is farther to the right. See Fig. 2 which shows the needle position when adjusting the camshaft belt tensioner at different engine temperatures.

Courtesy of IDENTIFIX.

ALKUPERÄINEN LINKKI : http://www.underhoodservice.com/volvo-tech-tip-adjusting-mechanical-camshaft-belt-tensioner/#

For additional information, visit www.identifix.com.
The following two tabs change content below.
Volvo 144 de luxe B20 & 740 B200ET & S80 2.4T LE & VW Passat 1.8T & Audi A6 2.4 | ex. 142 de luxe aut. & 245 B230F

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #24 : 20.07.2019, 15:57:40 »
Kiitos Timo_R tästä  -H-

No, huomasinpa tämän semisti myöhässä kun löin jo kilkkeet kiinni, mutta
kysymys kuuluunkin liekkö miten kriittistä jos uusi hihnapaketti on aavistuksen kierämmällä? siis toi "neula" ei aivan keskellä 20°C kohdassa, vaan tuonne 50°C suuntaan? Ei kuulu mitään ylimääräistä nitinää ja natinaa käynnissä ollessaan mut mietin että kun koneen käyttelee kuumaksi niin onko pahakin riski että napsahtaa?
Vanha hihna oli venyskellyt tuonne -20°C kieppeille, joten arvelin että olisko tuo hollilla jonkun ajon jälkeen kun uusi hihna asettuu?  ::)
Ei ole haittaa vaikka olisi 50 asteen merkin kohdalla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Akxu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • Ratakiskot on rautaa.
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #25 : 28.07.2019, 22:55:06 »
Ei ole haittaa vaikka olisi 50 asteen merkin kohdalla.

Iso kiitos Lankku vastauksesta! Arvostan  -H-, ajattelin jo ettei kukaan tähän välttämättä viitsi vaivautua vastaamaan  ;D
Volvo 144 de luxe B20 & 740 B200ET & S80 2.4T LE & VW Passat 1.8T & Audi A6 2.4 | ex. 142 de luxe aut. & 245 B230F

 

Carcom Oy  Ateho