Carcom Oy  Ateho

Alumiinivanteinen momentti

  • 53 Vastauksia
  • 45897 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #30 : 01.11.2017, 20:25:57 »
Palataanpa vielä uudestaan asiaan!  Jos haluaa kiristää pyöränpultit/mutterit oikein, on momenttiavaimella (kalibroidulla) tehtynä ainoa oikea tapa. Tiedän että jokaisella on oma paras tapa ja ammattiliikkeissä käytetään momenttivarsia pulttipyssyissä mutta kun Volvon ohje omassa autossani on 140Nm niin sen myös laitan momenttiavainta käyttäen ja tarkastan noin 100km:n ajon jälkeen. Ei näitä alumiinivanteiden osalta kannata arpoa vaan tekee kiristyksen oikein! :)

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #31 : 28.03.2018, 05:14:53 »
V50 aluvanteet olen kiristänyt momenttiavaimella 100nm, pyörivällä kehällä olevat mutterit. 100nm saa 50kg painava vaimokin mutterit auki auton omalla avaimella.

Aluksi räikällä jämäkästi kiinni ja lopuksi auton ollessa maassa kirinyt momenttiin, käyn kiristyksen kahteen kertaan ja ristiin tietenkin. Eikä ole koskaan jälkikiristyksessä avain liikahtanut kuin lukkomutterin kohdalla hieman.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #32 : 28.03.2018, 07:29:12 »
V50 aluvanteet olen kiristänyt momenttiavaimella 100nm, pyörivällä kehällä olevat mutterit. 100nm saa 50kg painava vaimokin mutterit auki auton omalla avaimella.

Aluksi räikällä jämäkästi kiinni ja lopuksi auton ollessa maassa kirinyt momenttiin, käyn kiristyksen kahteen kertaan ja ristiin tietenkin. Eikä ole koskaan jälkikiristyksessä avain liikahtanut kuin lukkomutterin kohdalla hieman.
Muistaakseni Volvolla oli alumiinivanne 130Nm, joten kyllä se siihen kannattaa vetää. Vaimon Fiestassa näkyy olevan 135Nm alumiinivanteille. Teräsvanteille Volvolla taisi olla hieman pienemmät momentit.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #33 : 28.03.2018, 09:07:18 »
Muistaakseni Volvolla oli alumiinivanne 130Nm, joten kyllä se siihen kannattaa vetää.

Näin se on. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #34 : 28.03.2018, 12:44:01 »
V50 ohjekirjassa kerrotaan momentin olevan 110Nm.




Poissa karppineen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #35 : 28.03.2018, 13:24:17 »
rengasliikkeessä töissä nii ohje on että 120nm henkilöautojen renkaat, se on kaikista henkilöautoista sopiva kompromissi , jos asiakas kertoo momentin nii sillo laitetaan siihe jos se on edes sinnepäin sopiva ;D

kaikki rattaat on kiinni pysyny, kuha on muistettu jälkikiristys

mahotonta muistaa kaikki momentit ulkoo ja oikean etsiminen vie liikaa aikaa varsinki sesongissa
245 b230f, 245 b230fx, 240 b230f & 740 b230et

Poissa Teemu R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #36 : 28.03.2018, 19:26:46 »
940 etunavan laakerikupissa lukee pyörän mutterien kiristysmomentiksi 85nm. Mahtaako olla peltivanteelle?
Volvo 740 TDIC -89(ZBU)(kuusakoski vei), Volvo 245 classic -93(IGE), Volvo 945 B230FT+AW71(UGX), Volvo 940 B230(FT)+ZF GS6-37DZ -97(ZGR) ja Volvo 940 B230FK+AW71(GBU)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #37 : 29.03.2018, 10:12:27 »
90Nm sanoo taulukko ja on ihan oikee. Pinnapultit venyy eikä mutterit pyöri enää kunnolla jos 120Nm laittaa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #38 : 31.03.2018, 00:57:19 »
Kylläpä se asentajan mono on paras irroitustyökalu jos vanne homehtuu napaan jumiin. Jättää pari pulttia puoliksi kiinni ja istualteen potkaisee renkaan reunaan. Lähtee tiukinkin rengas irti viimeistään muutaman potkun jälkeen.

Jos noin joutuu tekemään niin teräsharjalla hinkkaa ruosteet pois navasta.

No ei ollut kyllä aluvanteet mutta 525 bimmerissä piti käydä pultit löysättynä ajamassa ja ottamassa kytkinpommeja kun oli peltivannne "vähä" jumittanut napaan. Lekalla alkoi vanne antaa periksi...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #39 : 31.03.2018, 05:36:40 »
Mulla volvon kirja sanoo 140Nm.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa M.M.A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #40 : 02.04.2018, 17:23:47 »
Mulla volvon kirja sanoo 140Nm.

Samoin, auto s60 -04. Laitoin orkkisalut tuohon 140Nm momenttiin ja seuraavalla kerralla lähti rätinän ja paukkeen kera auki vaikka pultit rasvattu. 120Nm olen sittemmin käyttäny ja pysyy sekä lähtee auki nätisti. Pinnat vaan puhtaaksi teräsharjalla.

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #41 : 21.04.2021, 19:42:09 »
Olipahan jämähtäny XC70:n talvivanteiden pultit kahdessa pyörässä niin piukkaan että hirvitti katella sitä touhua kun niitä avattiin. Koitin pihassa ensin ryobin akkupyssyllä ja pitkällä hylsyvarrella ja ei toivookaan. Sitten rengasliikkeessä koittivat painepyssyllä ja sama tulos. Äijä haki 2m pitkän teräsputken jatkovarreksi ja pomppi ja nitkutti varren päällä. Oli 80kg kaveri joten semmonen 1600nm + nitkut tarvittiin kun paukahti kirein auki ja ilmassa soi neljän viivan gee. Olin tasan varma että pultti katkes mutta ei. Väitti että noi pitkällä kartiolla olevat voi jämähtää vaikka eivät liian kireelle olis vedettykään. Vaikea uskoa..
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #42 : 22.04.2021, 23:51:37 »

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #43 : 23.04.2021, 00:13:20 »
120 Nm on kaikki alut laitettu, hyvin on pysyny :)
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #44 : 23.04.2021, 00:33:45 »
Kyllä pysyy mutta on näihin jokaiseen malliin valmistajan ohjeetkin saatavana. Esimerkki minun autooni.
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v70/2014w46/pyorat-ja-renkaat/pyoran-vaihto/pyoran-vaihto---asennus ;)

 

Carcom Oy  Ateho