KKD Motorsport  Samppasport

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2586 Vastauksia
  • 511380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Elikkäs mulla olis tommonen 760 GLE '88 volle nivomateilla, ja tartteis saada peräpäätä maata kohden ja nivot paikallaanhan se ei onnistu. Suunnilleen on tiedossa, että mitä kaikkee joutuu muokkaamaan/rakentamaan kun laittaa normaalit iskarit tilalle.

Mutta, motonetistä varmaankin alkuun tulee iskarit hommattua, joten mitkä niistä olisivat jäykimmät? Korkeapainekaasut vaiko jotkut TRW-iskarit?

Jousiksi vissiinkin tulee farkun kuormajouset, joita sitten lyhennellään sopivassa määrin kevään tullen.

Kuinka paljon noita vakiomittasia iskareita oikein uskaltaisi sorvissa lyhennellä, jos navasta kaareen ois matkaa vaikkapa 32-34cm?

EDIT. vai voiko noita takaiskareita lyhentää sorvaamalla tai muutenkaan? :o


Otsikko muutettu ja pari samankaltaista aihetta yhdistetty.
Tänne kaikki 700/900 liittyvät jousi- ja iskarijutut.

T. Lankku

Plärätty tekstiä sivulle 30, parhaat poiminnot matkalta ja jotain uudempaa. Luen lisää ja päivitän jossain vaiheessa. / Acke

Halvin ratkaisu: Vakiojousista rälläkällä edestä n. 1,5 kierrosta pois, takaa ei oiken pysty ottamaan ennen kuin jousi irtoaa. Taakse kuormajouset.

Nuo takajousien jäykkyydethän menee kutakuinkin näin löysimmästä jäykimpään:
lesjö -> sedanin vakio -> sedanin kuorma/farkun vakio -> farkun kuormajousi

Lyhyemmällä iskarilla mahdollista madaltaa enemmän, esim Bilstein B8
Noissa B8:ssahan on etuna, että ovat muistaakseni 25mm lyhyemmät verrattuna B6:siin (jotka tais olla jopa 5mm vakioita lyhyemmät). Kunnolla madalletussa iskari ei tällöin ole painautuneena jo valmiiksi, joka kuluttaa iskaria ja samalla toiminta huononee.
Tai 240 vakio (edessä)
Laittaa 240 etuiskarit vaikka käytettynä jos niitä nurkissa on. Holkki (17mm) patruunan päälle vesijohtoputkesta ja homma hoidossa. Ei ole pintalöysä kuten 700/900 vakiolla ja tuntuu pelaavan niin hyvin kuin normi-iskari voi. 2 kierrosta lyhennetty vakio 14mm lankainen jousi pysyy hyvin paikoillaan keula ilmassa.
Taakse mainittu aiheen alussa G-astran iskari, myöhemmin moitittu liian löysäksi.

Madallussarjat:

MAD madallusjouset, madallus 45/45 mm, akselipaino etu/taka 1020/1000 kg ~270€
Bilstein iskarit ja merkittömät madallusjouset, 60/40 tai 40/40, ~830€

Lesjöfors madallusjouset; 35mm (oli 40/40, turbo/glt 15/15) ~150€
Itsellä on edessä Koni Sport-iskunvaimentimet ja lyhennetyt Lesjöfors madallusjouset. Ihanan jämäkkä.  S* Iskunvaimentimien jäykkyyssäätö on vasta puolessa välissä. Takana on Bilsteinin iskarit ja lyhennetyt farkun kuormajouset. Ihanan jämäkkä ja kantaa kuormaa huomattavan hyvin.

G&M madallusjouset 40/40mm ~215€
Itsellä on GM merkkinen iskari/jousi setti -40mm alla 745 ja vakio takajouset ja madallus jouset olivat lähestulkoon saman mittaiset. Ai miten se niillä laskeutuu ? No madallus jousi on progressiivinen eli painuu kasaan enempi ja jäykistyy sitä enemmän mitä jousi menee kasaan. Sama homma oli myös etujousissa. Ja iskarit olivat saman mittaiset kuin vakiot edessä ja takana. Tuolla Gm setillä tippui sopivasti alas päin, 205/55/16 renkaat ovat nyt juuri kaaren tasalla.

KAW pluskit iskarit ja jouset; 50/40mm, akselipaino etu/taka 1000/1200kg ~560€
Juuri tuli ruuvattua KAW:n jousisarja (-50/40) 945:n alle. Täytyy sanoa että hitto kun tuli hyvä ajettava, ei paljoa tule ikävä rälläköityjä patenttialustoja ikävä. Seuraavaks ruuvataan kunnon iskarit alle (tällä hetkellä Sachs advantaget) niin rupee meno maistumaan.
Hieman ehkä ois voinu keula tipahtaa enemmän, mutta pätkimään en kyllä noita ala. Tosin katsoo nytten, voihan se hieman tipahtaa vielä kun asettuu.

Coiloversarjat:
BC racing, jouset 5-12(?) kg/mm tilauksen mukaan. Cambersäätö. Extreme drop versio jos haluaa tonttiin.
"halpaversio" etu 10 taka 8kg/mm, vakio yläpää. J-spec, L-M-R
Kaplhenke, erilaisia vaihtoehtoja.
RallyRace myy coilover patruunoita jotka voi itse taiteilla tolppaan. Myyvät myös jousia. Hinta ei ole kyllä lähellekkään Kaplehenken hintoja.
http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php
Sitten vaan mittamaan tolpan ulkohalkaisijaa jotta sopiiko tuo 51mm siihen päälle mitenkä hyvin.
Muutenkin rallyrace tarjoaa erilaisia ratkaisuja:
Eli tehtiin rally racen sampan kans iskari modifikaatioita. Mul on Spax madallusjouset -40mm. Etuiskarit Spax säädettävät Ford cortina lotuksesta pienillä soviteholkeilla. Takana GAZ iskarit säädettävät volvon originaaleista teetettynä. On nyt jämäkkä ajettava ja parani huomattavasti ohjattavuus. Lumellakin tuntuu et etenis paremmin vaikka on jämäkämpi. Ja jäykemmäks saa jos haluaa. Volvomainen keinahtelu ainakin loppui,siitä itse tyytyväinen. Rally race kerava kannattaa kysellä,jos heräs kiinnostus.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2016, 19:12:06 kirjoittanut Acke »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #1 : 28.01.2011, 22:14:21 »
Eikö kukaan tosiaankaan osaa sanoa?

 Ja jos noita 740 volvon tarvikeiskareita ei voi lyhentää, niin mistä autosta sitten mahtaisi löytyä lyhkäsemmät iskarit jotka passaavat seitenkuuskantin alle samaisilla muokkauksilla, kuin 740:n iskarit?

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #2 : 02.02.2011, 21:47:43 »
G-mallin opel astran :)

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #3 : 03.02.2011, 12:08:16 »
Vanhan landian puolella aiheesta oli hyvinkin pitkät keskustelut, tosin ei sielläkään tainnut loppuviimein löytyä kovinkaan yksinkertaista ratkaisua.
G-astran iskari on lyhyempi, mutta tais sopia ainoastaan todella reilusti madellettuun autoon. Ulospäin joustovaraakin kuitenkin pitäisi autosta löytyä, jos yhtään ajettavana sitä haluaa pitää. Mittoja en nyt muista, enkä ehdi just nyt niitä kaivelemaan.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #4 : 03.02.2011, 18:15:35 »
Joo, oon selaillu sieltä sen alusta-topikin kohta vissiinkin 100 kertaa lävitte ajan kanssa :D

Jos joku viittii kaivella noi astran iskarin mitat mulle, niin ois tosi jees :)
Ja vielä semmonen mietityttää, että onko toi mitenkä lötkö verrattuna johonki volvon omiin/tarvikeiskareihin?

Ja matalahan tästä on tarkotus tullakkin, edessä tavote pyöränkaari - napa välille on joku 30-29cm ja taakse sentin tai pari enemmän :)

EDIT. Ja onkos nivomaatit ja normaalit iskarit samanmittaisia, vai onko niissä eroa? Ja jos on, niin vittiiskö joku kertoo tommosen normaalin iskarin pituuden? tai tietty voin sen itsekkin kaivella tuolta landian puolelta :)

EDIT#2. Landian puolelta löyty nopeella selauksella vakion pituudeks n.480-460mm, koulussa en kerinny tänään mitata tosta omastani noitten nivojen pituutta, mittailen maanantaina.. Astran iskarin tietoja yhä kaipailen
« Viimeksi muokattu: 04.02.2011, 13:55:08 kirjoittanut Sawo »

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #5 : 06.02.2011, 14:10:08 »
Nyt sain tiedon, että Astran vakioiskari on n.42cm pitkä, eli n.4-6cm lyhyempi kuin volvon orkkis. Nyt vielä se iskarin jämäkkyys mietyttää, onko löysä ku mikä vai pärjääkö sillä?

Ja sitte vielä yks asia mietityttää, kestääkö tuo iskari jos laitan väliaikaisesti nuo nivojen orkkisjouset paikoilleen ja autolla ei ajeta kuin hallista ulos ja jossain vaiheessa sisäänkin?? Kun tuolla autolla on vähän kiirus pois nosturilta eikä vielä ole varaa ostaa kuormajousia, perän puslat yms vie kaiken rahan nyt.. Ja ois ihan kiva jos sen vastauksen sais mahollisimman nopeesti :)

Paikalla HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 807
  • Volvo Raggare Club Finland
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #6 : 09.02.2011, 10:45:10 »
Aihetta sivuten, paljonkohan on noin suunnilleen mitta pyöränkaaresta napaan vakioalustaisessa (kunnossa olevassa) 700-sarjalaisessa?

Mietin vaan kun oma tuli aikoinaan taloon keula pystyssä, eli keula n. 5 senttiä takapäätä korkeammalla. Ja ainakin itsestä näytti siltä, että perä ei perinteiseen tyyliin lösöttänyt, vaan etupäässä oli maavaraa vähintäänkin riittävästi. Tipautin sitten auton asialliseen vaateriin poistamalla etupäästä kierroksen, eli oliskohan jossain vaiheessa eteen eksynyt dieselin vieterit... ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #7 : 10.02.2011, 11:50:55 »
Mulla tais olla edessä ja takana jotain 38cm luokkaa, en muista ihan 100% varmaks..

Ja osaisko kukaan vastata tohon mun kysymykseen, kestääkö ne iskarit esim. kuukautta auton alla, jos sillä ei ajeta kuin maksimissaan ehkä 15km sinä aikana ja muuten se seisoo paikoillaan pihalla. Siis noilla nivomatin orkkisjousilla.

Ja onko 245 kuormajouset jämäkämmät mitä 745 kuormajouset?

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • Recycle Racing #05
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #8 : 11.02.2011, 13:31:44 »
245 kuormajouset alle, pätkii sopivan madalluksen verran. 745 jousilla perä tippuu, mutta tulee ehkä liian löysä, kun ovat ohuemmalla langalla kuin 245...

Tuota kun lähdet madaltamaan, niin noi perus tarvikeiskarit ovat kohta moro..
Itse en mistään mitään tiedä, mutta luulis G-astran akselimassat olevan vähän eri luokaa, kuin tuollasen maantielaivan  ::)

Itselläni uusi setti koostuu Hypercoilin 11" 300lb takajousista ja niille kaveriksi bilstein sprintit. Eteen tulossa Konin Race -iskarit, mutta jouset vielä avoinna.. Elämä on..

EDIT: Ja kun sitä rupeat madaltamaan, niin pyöränkulmat ovat tämän jälkee vid*illaan...
« Viimeksi muokattu: 11.02.2011, 13:35:15 kirjoittanut BuuBBa »
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
S60 T3 -11,
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #9 : 11.02.2011, 13:50:29 »
Pyöränkulmat pitää säätää muutenkin, kun on nytten koko helvetin multilinkki purettu tuolta perästä poikkeen :D

Sitä oon kysellykkin, että miten noi kestäis yleensäkki tämmösen ison lötkön alla, mutta ei täällä oikein vastauksia saa..

Ja jos kunnon alustaa alkaisin hommaamaan, niin hommaisin coilit jenkeistä, enkä pätkis jousia ja hommailis lyhkäsempiä iskareita..

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • Recycle Racing #05
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #10 : 11.02.2011, 14:01:48 »
Pyöränkulmat pitää säätää muutenkin, kun on nytten koko helvetin multilinkki purettu tuolta perästä poikkeen :D

Sitä oon kysellykkin, että miten noi kestäis yleensäkki tämmösen ison lötkön alla, mutta ei täällä oikein vastauksia saa..

Ja jos kunnon alustaa alkaisin hommaamaan, niin hommaisin coilit jenkeistä, enkä pätkis jousia ja hommailis lyhkäsempiä iskareita..

Jep, varmasti kaplhenken coiloverit olis paremmat, mut hinta sillon kertaantuu kymmenellä sun ajattelemaan settiin nähden..

Itsellä ei ole mitään pätkitty, mutta meni niihinkin rahaa yli 400€ (takapäähän siis)... Ja uskallan väittää, että toimii paremmin kuin mikään TRW/MONROE/ASTRA setit  ::)

Milläs meinasit pyöränkulmat säätää takapäästä   :juhau:
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
S60 T3 -11,
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07

Poissa honkala motors

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #11 : 11.02.2011, 23:03:34 »
Joo onhan se totta että, astran iskarit ei varmaan kestä kunnolla tuommoisten laivojen alla. Mutta aattelin että kokeilen, jos ei kestä niin ei kestä sitten pitää laittaa semmoiset että kestää >:(

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1102
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #12 : 13.02.2011, 13:04:20 »
BuuBBa: Kato googlesta miten ne pyöränkulmat säädetään, vai mitä et ymmärrä? :D Multi-link perä kun on, niin kyllähän niitä säädellään.. Vai mikä ongelma muka on?

Ja mulla ei oo varaa hirveesti ostella mitään 400e tai kalliimpia settejä, siks laitoin tohon, että jos hyvän alustan HALUISIN niin OSTAISIN ne kaplhenken coilit ;)

honkala motors: Joo, niin minäkin aattelin, eihän noi motonetissä oo ku 60e/pari, niin ei tule hirmu kalliiks toi kokeilu..

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #13 : 14.02.2011, 14:33:31 »
Kertokaas mikä ois semmonen suht hyvä tapa madaltaa tuommonen 740 farkku joka on ihan perus alustalla (ei multilinkki eikä nivomat). Madallus jousia oon katellu, mutta jäykempiä iskareita ei tunnu löytyvän sitten niin helposti että mistä niitä sitten sais? Pistäkää vaikka linkkejä niin näkee suoraan sitten eri vaihtoehtoja  :)

Poissa MaZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarjan madallus
« Vastaus #14 : 14.02.2011, 15:30:23 »
Kertokaas mikä ois semmonen suht hyvä tapa madaltaa tuommonen 740 farkku joka on ihan perus alustalla (ei multilinkki eikä nivomat). Madallus jousia oon katellu, mutta jäykempiä iskareita ei tunnu löytyvän sitten niin helposti että mistä niitä sitten sais? Pistäkää vaikka linkkejä niin näkee suoraan sitten eri vaihtoehtoja  :)
korkeapaine kaasu iskarit, jäykät kuormajouset taakse 1.5 kierrosta lyhennettynä ja edestä 1 kierros pois. tämä kokoonpano omassa 940 ja hyvä tuli :D iskareita ja jousia esim. motonetista löytyy

volvo s80 2,5t

 

KKD Motorsport  Samppasport