Ateho  Elekma

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2460 : 07.11.2017, 23:26:39 »
Mulla on nuista gazeista classicswedeltä ostetut -40mm versiot. Siviiliajoon täydellisen käyttökelvottomat, radalle varmaan toimii. Pompottaa ja nypyttää pahemmin kun kengurukeppi, ja silti hitusenkin isommassa heitossa velloo pahemmin kun 20v vanhoilla kybeillä. Säätämällä rajusti jäykemmäksi toki jäykistyy, mutta sillon jo suoralla tiellä ajamisesta aiheutuva pompotus tekee huonovointiseks. Todennäkösesti parempi investointi on esim ostaa ase ja ampua itteään polveen.

Mulla on 965mk2:ssa GAZ:n -40mm versiot nivojen lehtijousen kanssa. Ajettavuus on todella miellyttävä. En löydä muuta moitittavaa kuin apujousen puutteen. Senkin voi toki itse rakennella, mutta tulisi olla by default. Näissä on sopivan löysä progressiivinen jousi. Ei ole pintakova lainkaan. Iskarista otin vain muutaman napsun löysimmästä eteenpäin.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2461 : 07.11.2017, 23:45:19 »
Samasta asiasta puhutaan, se iskari on coilitolppa, siitä vaan puuttuu jousi ja lautaset ;) säätörenkaat siinä on jo kierteillä. Sinne yläpäähän eli alapäähän,käännettynä(missä säätö) tulee kuvan kaltainen avoin lautanen


Ja tässä nopea luonnos :D

Ei tämä ei kyllä nyt oikein ollut ajatuksena, se ei silti poista sitä että tota iskaria ei vaan saa toimimaan oikein kunnolla ja itteä miellyttävästi.
Itse asiassa jousia nyt kokeiltu 6-10kg väliltä, eli kolmet vaikka aluksi huijasinkin että kahdet eri.
Nyt paikallaan 6kg bc:een jouset, selkeästi näistä paras, silti ei hyvä. Toimiva tosin on ja joku varmasti kelpuuttaisi, tää ei nyt vaan ole kovin mieleinen itselle. En osaa kuvailla millanen on mutta lukemattomia bc racingin perus br setillä varustettuka kokeillut ja kyydissä ollut, joko kaikki on vituiksi säädetty tai yleisesti noi halvimmat bc iskarit ei takana vaan toimi. Tämä huomio lähes tulkoon lähes näissä kaikissa eri autoissa huomiona missä jousi on eri paketti iskarin kanssa. Mun mielestä kun ne on samassa paketissa niin helpompi säädellä, nopeammin ja halvemmin vaihto jousia saatavana mitä vaikka noita 740 mallin takajousia, edellisiä odotin melkein 2kk. Eli siis ei pelkästään se iskarin vaimennuksen säädön perseestä oleva paikka ongelma vaan muutenkin romua tarkoitus vaihtaa niin samalla kai sinne jotkut oikeat iskaritkin etsisi. Tosin mitäpä noin halvalta iskarilta voi odottaakkaan

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2462 : 08.11.2017, 00:00:40 »
Toimivuudesta ei hajuakaan, kun ei moisia ole :) mutta rakenteellisesti tuo onnistuu :D

Nuo gazzit taitaa vaimentaa vain yhteen suuntaan?

Onhan niissä bump ja repound, mistäköhän moinen ajatus oli päähän tullut ???
« Viimeksi muokattu: 08.11.2017, 00:31:45 kirjoittanut Orlov »

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2463 : 08.11.2017, 00:12:16 »
Vaimentaa molempiin suuntiin.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2464 : 08.11.2017, 00:15:16 »
Kokeilin noita omia gazeja, niin toimivat kuten tvs kuvasi. Jousena on 10v vanha lesjöt. Voi olla että lyhennetyllä kuormajousella pääsisi toivottuun lopputulokseen.
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2465 : 08.11.2017, 23:13:01 »
Kokeilin noita omia gazeja, niin toimivat kuten tvs kuvasi. Jousena on 10v vanha lesjöt. Voi olla että lyhennetyllä kuormajousella pääsisi toivottuun lopputulokseen.
Mulla on sedanissa aivan rahtusen lyhennety kuormajousi, perä on korkeammalla kun sulla. Oli kyllä lyhentämättömällä aivan yhtä kamala.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1714
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2466 : 09.11.2017, 03:25:59 »
Tuosta kynät taka-akselin taakse tukivarret. http://www.mkmotorsport.se/products/bararmskit-mkm-bak-volvo-740-940-960/

On siellä muutakin alustan osaa

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2467 : 17.11.2017, 18:10:41 »
Klracingillä 60/40 farkun jousisarja myynnissä. Onko täällä kokemusta kyseisestä sarjasta 745 tai 945? Onko perä jäykempi kuin lesjöillä?
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2468 : 17.11.2017, 18:36:25 »
Klracingillä 60/40 farkun jousisarja myynnissä. Onko täällä kokemusta kyseisestä sarjasta 745 tai 945? Onko perä jäykempi kuin lesjöillä?

Lesjöjä jäykempi on jo pelkästään katkottu kuormajousi.

Omassa oli jotku entiset punaset madallusjouset. Kesti kuormata mut perä jo valmiiks liian alhaalla joten kartaanin kulmat päin persettä ja panhardi väänsi akselia sivulle.

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2469 : 17.11.2017, 20:07:24 »
Lesjöjä jäykempi on jo pelkästään katkottu kuormajousi.

Omassa oli jotku entiset punaset madallusjouset. Kesti kuormata mut perä jo valmiiks liian alhaalla joten kartaanin kulmat päin persettä ja panhardi väänsi akselia sivulle.

Katkotulla kuormajousella ei taida auto madaltua.

Linkkien autoissa klr 60/40 jouset. Omasta mielestä ei voisi parempi olla.
https://www.garaget.org/?car=405717
https://www.garaget.org/?car=241472

Perän kääntyminen sivuun ei ole ongelma, kun panhardi on jo säädettävä.



« Viimeksi muokattu: 17.11.2017, 20:14:25 kirjoittanut 745 TIC »
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2470 : 17.11.2017, 20:17:44 »
Linkkien autoissa klr 60/40 jouset. Omasta mielestä ei voisi parempi olla.
https://www.garaget.org/?car=405717
https://www.garaget.org/?car=241472

Perän kääntyminen sivuun ei ole ongelma, kun panhardi on jo säädettävä.

Melko maukas jos vaan voi ottaa kuormaa tai matkustajia.


Btw..
Noi ylimääräseks jääneet madallusjouset siitä jännät et progressiivisuus tiheämmät kierrokset jousen yläpäässä. Kaikissa muissa seon alapäässä mitä nähnyt kuvista.

Katkotut farkun vahvistetut takajouset. Sillä mitalla et jousen sai kuppiin asettaa alas laskiessa jos perän nosti ylös.



Erikseen teetetyt takajouset vallilan takomosta. 1.5cm ylempänä perä. Jouset pysyi kupissa nostaessa

« Viimeksi muokattu: 17.11.2017, 21:33:25 kirjoittanut The moose »

Poissa 745 TIC

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 156
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2471 : 20.11.2017, 22:26:19 »
Noniin, laittelin noiden gazien kaveriksi taakse uudet farkun vakiojouset ja samalla kokeilin iskarien säätöä. Jousista otin 1.5 kierrosta pois ja pysyvät hyvin paikallaan, kun nostaa perän ylös. Renkaat ovat aavistuksen lokasuojan tasalla.  Kokeilin sitten painella perää, niin selvisi, että olin säätänyt iskarit 10 napsua eli aivan liian jäykäksi. Iskarit olivat niin jäykät, että jousen voima ei riittänyt nostamaan perää ylös vaan se laskeutui joka töyssyssä enemmän ja enemmän. Ainoa joustava perässä oli renkaat josta pomppiminen tuli. Säädin uudestaan neljään napsuun, niin pomppiminen hävisi kokonaan ja autosta tuli todella miellyttävä. Jos jäykkyyttä haluaa lisää, niin korkeintaan 5 napsua noille jousille.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2017, 22:29:04 kirjoittanut 745 TIC »
745 Turbo -88 USA B230FK, M90, SRE -763, LH2.2, Superchips, 16T 0.9bar, midsizeC, S60 T5 suuttimet, finjector FPR 3.8bar, APC

Poissa Jonesyboi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • Volvo 740GLE B234FT
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2472 : 23.11.2017, 19:08:34 »
Ei keneltäkää löytys 740 sedanin 40/40mm madallusjousien TUV-todistusta tai vastaavaa lappusta? Merkillä ei ole väliä, kunhan nyt jonkinlaisen lappusen saa.
Se ei käy

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1602
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2473 : 23.11.2017, 19:21:02 »
Tuossa ensi kesän rengasfitmenttiä suunnittelin ja mietin miten sais helpoiten takajousituksen ääriasennon testattua... Nappaa jouset pois ja perä laskee pohjaanlyöntikumien varaan?  ???

Tuo nyt on jeesusharvinainen tilanne että sais koko akselin pohjaamaan, mutta joskus on haastavimmissa paikoissa saanu aksilan aika kallelleen. Tuota voisi tietysti simuloida tunkkaamalla vain toisesta kynkästä ilmaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2474 : 23.11.2017, 19:32:48 »
 ;D

Mulla oli 745 perä nii matalana et perän koppa painu sinne kehdon sisälle ja levitti sitä.

 

RallyBaron  Samppasport