Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)

  • 10 Vastauksia
  • 3951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Jahas, taitaa päästä korjaushommiin, en vaan tiedä minne. Ei ole vielä edes selvää ravistaako moottori vai alusta/voimalinja. Sisältä aistien ravistus - kun se puolisatunnaisessa tilanteessa esiintyy - on kuin jossain sylinterissa olisi 1500RPM kohdalla sytytyskatkos, mutta ikkuna-auki-seinänvierellä kuuntelumetodi tai mikään muukaan ei viittaa tuohon ns. misfireen (puolien ensiöpiirit tasaisesti n.820 Ohm). Tyhjäkäynti on vakaa ja paikallaan kierrättäminen samoin.

Ravistus ilmenee: hitaissa nopeuksissa + RPM n. 1500 + kakkos tai kolmosvaihde ja hyvin kevyt "pappakiihdytys". Enemmän vetoa -> ei ravista. Moottorijarrutus -> ei ravista. Enemmän vauhtia -> ei varmuudella havaittua ravistusta. Ei ravista aina, mutta varmemmin saa esille jonkin aikaa ajettua. Ei oikein saa pitkäksi aikaa päälle muualla kuin ylämäissä koska "pappakiihdytys" nostaa nopeuden+RPM ja ravistus katoaa. Yleisiä ja satunnaisia "vavahteluita" on ehkä enemmän kuin täysin ehjässä alustassa. Aivan kuin epätasaisuudet tulisi turhan selvästi "läpi".

Oireita:
-Ravistaa siis hyvin kevyessä vedossa, kakkosella alle 40km/h ja kolmosella 50km/ tuntumassa, ehkä aavistuksen isommillakin vaihteilla - ykkösellä vaikea saada esiin.
-Vaan ei ravista aina
-Ravistustaajuus luokkaa muutama kerta / renkaaan kierros
-Karkea tienpinta tuntuisi voimistavan "värähtelyä"
-Esiintyy "kuumana" herkemmin
-Vähänkin kaasutettaessa ei minkäänlaisia ravistuksia
-160km/h vauhdissa alkaa sellainen yleinen "epätasapaino" -vapina
-Polttoaineentuotto riittää täysiin vetoihin kevyesti
-Kulutus normaali
-Ravistusta voisi kuvailla "kuin yksi pytty jättäisi 1500-tuntumassa parit sytytykset väliin"
-Ei minkäänlaisia vikakoodeja
-Paikallaan kierrättäminen normaali - erityisesti 1500rpm jälkeen täysin kellomainen värinätön käynti
-Ylin m-tuki vaihdettu ja ehjä
-Oik. alamoottorituki mahd. vaihdettu 2005 (luovutushuollossa merkintä "byte av motor stöd" tms.) ja näyttää päällisin puolin ehjältä
-Alapuolen reaktiotanko - puslat vanhan näköiset, mutta ei riekalaeina
-Vetoakselit vaikuttavat välyksettömiltä, yksi pyörä ylhäällä vaihde päällä pyöritettäessä -> 2cm liike renkaan kehällä.
-Vas. alamoottoritukea ei ole saatu varmennettua
-Apurungon puslista ei tietoa
-Vas. alatukivarsi vaihdettu tarvikeosaan vuosi sitten, oikea ollut alla ainakin 120tkm - ei todettu väljää kevään katsastuksessa.
-Kaikki raidetangon nivelt vaihdettu n. kolmen vuoden / 40tkm sisään (mekaniikkaa säästävän ajotapani takia ei noita alustakomponentteja ole yleensä pahemmin joutunut vaihtelemaan)

Mitä arvon salapoliisit tuumaavat?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Nercs

  • Vieras
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #1 : 24.05.2012, 14:53:42 »
Missä kunnossa tulpat on koska vaihdettu ne.?Polttoainesuodatin  ja ne muut huoltohommat koska tehty?
Renkaa tasapainossa ja 4 pyöräsuuuntaus tehty koska ja renkaissa ei ole pystykkäistä heittoa eli on pyöreä ja kaikki  siellä ok
Samalla kannataa ne alustan kaikki nivelet tarkistaa myöskin se vaihdelaatikon ja moottorintukikumit että kaikki ok.

Jarrut ok ei laahaa? ja laakerit samoin ei välystä?
Vastaa niin katsotaan lisää

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #2 : 24.05.2012, 20:06:17 »
kytkin ehtoopuolella? toi tuli mulla eka mieleen..

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #3 : 25.05.2012, 11:00:07 »
-Tulpat ovat OK, vaihdettu 10tkm sitten (bosch-nelikärki) - elektrodi nätin valkea, kärkivälit kunnossa - ei merkkejä sytytysongelmasta. Kuten mainitsin, myös puolien primääripiirin vastusarvot olivat ok. Sytytysperäinen vika alkaa olla epätodennäköinen - ennemmin seosperäinen vika (MAF-mittavirhe) - tällöin kuitenkin luulisi, että laihalle menevä seos jäisi kiinni diagnostiikkaan. Mekaniikkaa siis epäillään.

-Kuten mainitsin, polttoaineentuotto riittää täyskaasukiihdytyksiin - suodatinkin on vaihdettu talvella. Ilmanputsari ym. huolto-ohjelman mukaan eikä niissä ole mitään erikoista.

-Renkaat ovat viimekesäiset Contit, runko- tai tasapainotusvikainen rengas käyttäytyisi eri tavalla.

-Tuenta/nivelprobleemaa tässä (virtuaalisesti) jahdataankin - ilman, että autoa puretaan osa-osalta tarkistusta varten. Täsmällisiä oirekuvauksia eri nivelten/tukien väljyyksistä kaivataan.

-Tarkalleenottaen takajarrujen sisemmistä sylintereistä ei tule täysiä tehoja jumin takia, mutta eivät laahaa, jumita tai muutenkaan ole tippumassa. Laakeritkaan eivät äännä niinkuin ne yleensä vikaantuessaan tekevät. Jos laakerivian takia auto peräti vapisisi on kuski paitsi sokea niin myös kuuro reetta.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #4 : 25.05.2012, 11:17:20 »
Kytkin hyvä ja uusi avaus, vääntövärähtelyjen amplitudi on suuri matalilla kierroksilla - väsyneet vaimennusjouset resonoivat mutta täyskasulla painuvat pohjaan. 

Mutta miksi ilmiötä ei saa esiin systemaattisesti ja isommissa nopeuksissa?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #5 : 25.05.2012, 11:48:29 »
Joskus olen kuullut vastaavasta ongelmasta V70:ssä ja silloin viaksi paikantui vetari. Vaikka nivelet olivat uudet niin akseli aiheutti värinän pienissä vauhdeissa.

Poissa Hammiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Wolwoilu on hauska ja kallis harrastus
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #6 : 25.05.2012, 12:40:36 »
Sisemmät vetarit aiheuttavat väljinä mielenkiintoisia varistuksia. Itsellä oireet tulivat noin 80 km/h vauhdissa ja vedättäessä sekä joka ylämäessä. Saksasta saa edullisia vetoakseleita.
945 2,0 GLE -91 (myyty)
V70 1998 2,5/20V
Renoo Megane I 1,6 -02 (myyty)

Nercs

  • Vieras
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #7 : 26.05.2012, 07:34:45 »
Kun tarkistetaan  vetarit niin se pyörän napakin kannattaa tarkistaa jos siellä renkaita on kiristetty liian kovaa momentiin helposti heittoa siellä.
Tuosta konee käytöksestä jos se käy huonosti niin siihen kannattaa panostaa ja se päästömittaus kertoo ne seoksen aika hyvin.Arvot tänne kiitos ja oletko sekannut ne noka/kampiakaselin anturien arvot mitkää ne on .Tuossa vähän suuntaa nokka-akselin tunnistin näyttää 1412 ohmia ja kampiakselin tunnistin 573 ohmia ,vai mitkä oli lukemat varmaakin se sähkömiehen yliesmittarin omistattee sillä noi pystyy mittamaan

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #8 : 01.06.2012, 08:52:42 »
Kuuluuko moottorin oikean alatuen "maata" apurungon päällä vai pitäisikö kumiosan olla kiinni siinä metalliosassa? Eilen vipusin konetta ylös ja kumityyny nousi ~1cm ja samalla vaihteiston pää vasemmalla puolella otti vastaan omaan pohjaanlyöntikumiinsa. Normaalia?

ps. Vetarit tuntuvat tiukoilta ja moottorintuet näyttivät ehjiltä - mistä tunnistaa viallisen hydraulituen?
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa Hammiska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • Wolwoilu on hauska ja kallis harrastus
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #9 : 04.06.2012, 14:25:09 »
Kuuluuko moottorin oikean alatuen "maata" apurungon päällä vai pitäisikö kumiosan olla kiinni siinä metalliosassa? Eilen vipusin konetta ylös ja kumityyny nousi ~1cm ja samalla vaihteiston pää vasemmalla puolella otti vastaan omaan pohjaanlyöntikumiinsa. Normaalia?

ps. Vetarit tuntuvat tiukoilta ja moottorintuet näyttivät ehjiltä - mistä tunnistaa viallisen hydraulituen?

Minnuu kiinnostaa sama aihe, onko tietäjiä?
945 2,0 GLE -91 (myyty)
V70 1998 2,5/20V
Renoo Megane I 1,6 -02 (myyty)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ravistus - melkoinen mysteeri (V70, bensa, vm2000)
« Vastaus #10 : 07.07.2012, 15:16:22 »
Kumin kuuluu olla kiinni, eli jos on irti, se on rikki.

Etu ja takatuen  (ne alipainetoimiset)  saa testattua alipainepumpulla,  jos ei alipaine pysy, niin on rikki, jos pysyy, on ehjä, siis noin niinkuin pääsääntöisesti.

 

Autoracing  KL-varaosat