Jahas, taitaa päästä korjaushommiin, en vaan tiedä minne. Ei ole vielä edes selvää ravistaako moottori vai alusta/voimalinja. Sisältä aistien ravistus - kun se puolisatunnaisessa tilanteessa esiintyy - on kuin jossain sylinterissa olisi 1500RPM kohdalla sytytyskatkos, mutta ikkuna-auki-seinänvierellä kuuntelumetodi tai mikään muukaan ei viittaa tuohon ns. misfireen (puolien ensiöpiirit tasaisesti n.820 Ohm). Tyhjäkäynti on vakaa ja paikallaan kierrättäminen samoin.
Ravistus ilmenee: hitaissa nopeuksissa + RPM n. 1500 + kakkos tai kolmosvaihde ja hyvin kevyt "pappakiihdytys". Enemmän vetoa -> ei ravista. Moottorijarrutus -> ei ravista. Enemmän vauhtia -> ei varmuudella havaittua ravistusta. Ei ravista aina, mutta varmemmin saa esille jonkin aikaa ajettua. Ei oikein saa pitkäksi aikaa päälle muualla kuin ylämäissä koska "pappakiihdytys" nostaa nopeuden+RPM ja ravistus katoaa. Yleisiä ja satunnaisia "vavahteluita" on ehkä enemmän kuin täysin ehjässä alustassa. Aivan kuin epätasaisuudet tulisi turhan selvästi "läpi".
Oireita:
-Ravistaa siis hyvin kevyessä vedossa, kakkosella alle 40km/h ja kolmosella 50km/ tuntumassa, ehkä aavistuksen isommillakin vaihteilla - ykkösellä vaikea saada esiin.
-Vaan ei ravista aina
-Ravistustaajuus luokkaa muutama kerta / renkaaan kierros
-Karkea tienpinta tuntuisi voimistavan "värähtelyä"
-Esiintyy "kuumana" herkemmin
-Vähänkin kaasutettaessa ei minkäänlaisia ravistuksia
-160km/h vauhdissa alkaa sellainen yleinen "epätasapaino" -vapina
-Polttoaineentuotto riittää täysiin vetoihin kevyesti
-Kulutus normaali
-Ravistusta voisi kuvailla "kuin yksi pytty jättäisi 1500-tuntumassa parit sytytykset väliin"
-Ei minkäänlaisia vikakoodeja
-Paikallaan kierrättäminen normaali - erityisesti 1500rpm jälkeen täysin kellomainen värinätön käynti
-Ylin m-tuki vaihdettu ja ehjä
-Oik. alamoottorituki mahd. vaihdettu 2005 (luovutushuollossa merkintä "byte av motor stöd" tms.) ja näyttää päällisin puolin ehjältä
-Alapuolen reaktiotanko - puslat vanhan näköiset, mutta ei riekalaeina
-Vetoakselit vaikuttavat välyksettömiltä, yksi pyörä ylhäällä vaihde päällä pyöritettäessä -> 2cm liike renkaan kehällä.
-Vas. alamoottoritukea ei ole saatu varmennettua
-Apurungon puslista ei tietoa
-Vas. alatukivarsi vaihdettu tarvikeosaan vuosi sitten, oikea ollut alla ainakin 120tkm - ei todettu väljää kevään katsastuksessa.
-Kaikki raidetangon nivelt vaihdettu n. kolmen vuoden / 40tkm sisään (mekaniikkaa säästävän ajotapani takia ei noita alustakomponentteja ole yleensä pahemmin joutunut vaihtelemaan)
Mitä arvon salapoliisit tuumaavat?