Ateho  Elekma

850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni

  • 18 Vastauksia
  • 7956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« : 23.06.2012, 22:05:19 »
Just vedin 940:llä vaarin 850:n hallille. Oli Vesipumppu hirttänyt kiinni. Vedet tielle ja jakohihna löysällä. Hampaita ei näyttänt puuttuvan. Pumpun pyörä ei pyöri käsin. Eli Graft-pumppu on hirttänyt itsensä kiinni. Ei ollut kuulemma pahempia ääniä päästellyt. Oli vain Volle sammunut. Mitä kaikkea on mennyt hajalle? Katkooko tämä kone nokka-akseleita?  Venttiilit kierona? Kannattaako alkaa korjaamaan vm. 96:sta. Ajettu alle 300 tkm. Tässä oppi siitä, että se pumppu on syytä vaihtaa jokaisen jakohihnan vaihdon yhteydessä! Muistanko oikein, että "välikansi" vai miksi sitä tässä kustsutaan, on vaikea irroittaa liimoistaan ehjänä? Ohjeita kiitos. Missä moottorin asennossa / miten voi testailla nokka-akseleiden pyörittelyllä venttiilien liikkuvuutta?

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1784
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #1 : 24.06.2012, 11:00:26 »
Just vedin 940:llä vaarin 850:n hallille. Oli Vesipumppu hirttänyt kiinni. Vedet tielle ja jakohihna löysällä. Hampaita ei näyttänt puuttuvan. Pumpun pyörä ei pyöri käsin. Eli Graft-pumppu on hirttänyt itsensä kiinni. Ei ollut kuulemma pahempia ääniä päästellyt. Oli vain Volle sammunut. Mitä kaikkea on mennyt hajalle? Katkooko tämä kone nokka-akseleita?  Venttiilit kierona? Kannattaako alkaa korjaamaan vm. 96:sta. Ajettu alle 300 tkm. Tässä oppi siitä, että se pumppu on syytä vaihtaa jokaisen jakohihnan vaihdon yhteydessä! Muistanko oikein, että "välikansi" vai miksi sitä tässä kustsutaan, on vaikea irroittaa liimoistaan ehjänä? Ohjeita kiitos. Missä moottorin asennossa / miten voi testailla nokka-akseleiden pyörittelyllä venttiilien liikkuvuutta?

Venttiilit on todennäköisesti mennyt kieroksi, kun näissä moottoreissa ne pääsee lyömään mäntiin kiinni. Saattaa siis olla myös männissä sanomista...
Välikannen saa toki ehjänä irti liimoista, kun maltillisesti sen irroittaa.
Voithan toki varovasti koittaa pyörittää nokka-akselien päästä ja katsoa, että pysähtyykö mihinkään kohti? Sehän jo kertoo jotain venttiileistä.
Ja alakertaa voi pyörittää kampiakselin pultista ja katsoa miten se pyörii...että onko kenties kiertokankia mutkalla tai muuten klappia...
Kyllähän se taitaa olla viisainta kun käyttää kannen irti ja vilkaisee, että mitä siellä on tapahtunut.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #2 : 24.06.2012, 13:12:33 »
 :nohnoh
Vesipumppu oli todellakin kiinni jumissa. Laakeri pettänyt ja siivet runkoon ottaneet kiinni. Nokkahihna kuitenkin täysin moitteettomen NÄKÖINEN.
Nyt vastustaa se  nokkahihnan kiristimen T40 matalakantainen kiinnitysruuvi. Joka tietty kolostaan jo aiemmin märstääntynyt. Täytynee koittaa katkaisutampilla lyödä liikkeeelle. Torvi keksintö, mikiä torvi keksintö! Vielä niin meltoa tavaraakin! >:(
Lienee helpoin irroitta vasta kannen irroituksen jälkeen.
Tähän asti oli ihan tuttua purkamista. Tästä eteenpäin onkin sitten oudompaa tässä koneessa.
Uteliaisuus lienee näissä hommissa hyve. Ja huumori. ::)
Mistä kantsii tiivistesarjat ostaa?
Mikä liima välikanteen ja mistä?
Mikä pumppu? Tää Graft-merkkinen oli viimeinen Graft, jonka paikoilleen laitoin.
Nokkahihna ja kiristin lienee samaa laatua volvo-osien kanssa myös Gates-merkkisenä.
Lisää neuvoja hommaan! Ja kiiresti kiitos!

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #3 : 24.06.2012, 14:37:07 »
:nohnoh
Vesipumppu oli todellakin kiinni jumissa. Laakeri pettänyt ja siivet runkoon ottaneet kiinni. Nokkahihna kuitenkin täysin moitteettomen NÄKÖINEN.
Nyt vastustaa se  nokkahihnan kiristimen T40 matalakantainen kiinnitysruuvi. Joka tietty kolostaan jo aiemmin märstääntynyt. Täytynee koittaa katkaisutampilla lyödä liikkeeelle. Torvi keksintö, mikiä torvi keksintö! Vielä niin meltoa tavaraakin! >:(
Lienee helpoin irroitta vasta kannen irroituksen jälkeen.
Tähän asti oli ihan tuttua purkamista. Tästä eteenpäin onkin sitten oudompaa tässä koneessa.
Uteliaisuus lienee näissä hommissa hyve. Ja huumori. ::)
Mistä kantsii tiivistesarjat ostaa?
Mikä liima välikanteen ja mistä?
Mikä pumppu? Tää Graft-merkkinen oli viimeinen Graft, jonka paikoilleen laitoin.
Nokkahihna ja kiristin lienee samaa laatua volvo-osien kanssa myös Gates-merkkisenä.
Lisää neuvoja hommaan! Ja kiiresti kiitos!


Liima kandee hakee Volvolta, kallista mutta hyvää.

Ostin kerran liimaa FCP-grotonilta, se oli Victor Reinzin valmistamaa ja ihan hyvin toimi sekin, hinta oli jotain ihan muuta kuin sinisellä.

INA:n kiristin=volvon alkuperäinen.
Gates on hyvä hihna.
Ostin joskus SKF:n jakopää paketin, sisällä oli INAn kiristin ja Gatesin hihna  :D

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #4 : 24.06.2012, 18:27:15 »
Na nih! :2funny:
Kolme pakovenaa ja yksi imu on jatkuvastiauki-asennossa kannen olessa pöydällä. Männissä ei kuiten jälkiä. Tämä yksilö näyttää imevän öljyä yläkautta, joten taitaa olla iha hyvä, kun tulee varrentiivisteet samalla uusittua. Onhan tuo pyörinyt jo 290 tkm.

250 tkm:n kohdalla, kun jakohihnan vaihdoin, oli vesipumppu ihan ok. Nyt kaput. Oppia tulee.  Ei ihme, että korjaamot vaihtavat myös pumpun jokaisen 100 tkm:n jälkeen. Parempi ja havempi pelata varman päälle.

Sylinterit ovat hyväkuntoiset. Hoonausjäljet näkyvillä. Kannentiiviste hyväkuntoinen.

Saako noita nokka-akselien takapään "stefoja" ( virranjakajapääty) muualta kuin volvolta?

Nokka-akselien hamppirattaat näyttävät oelvan soikeilla rei`illä, eli voidaan säätää jonkin verran? Mikä idea noissa? Miten säädetään?

Eikä se päälikansi ollu kovin lujassa liimoissaan.
Jokseenkin helppo ja yksinkertainen oli purkaa.
Voiko kannenpultit käyttää uudelleen? Ovat normi 14 mm:n kannalla ja olivat jokseenkin tiukassa.

Lisää ohjeita kaipaan, ettei tule oppi kantapään kautta...
Kiitos tähänastisista!

Poissa anfi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #5 : 24.06.2012, 19:16:03 »
Na nih! :2funny:
Kolme pakovenaa ja yksi imu on jatkuvastiauki-asennossa kannen olessa pöydällä. Männissä ei kuiten jälkiä. Tämä yksilö näyttää imevän öljyä yläkautta, joten taitaa olla iha hyvä, kun tulee varrentiivisteet samalla uusittua. Onhan tuo pyörinyt jo 290 tkm.

250 tkm:n kohdalla, kun jakohihnan vaihdoin, oli vesipumppu ihan ok. Nyt kaput. Oppia tulee.  Ei ihme, että korjaamot vaihtavat myös pumpun jokaisen 100 tkm:n jälkeen. Parempi ja havempi pelata varman päälle.

Sylinterit ovat hyväkuntoiset. Hoonausjäljet näkyvillä. Kannentiiviste hyväkuntoinen.

Saako noita nokka-akselien takapään "stefoja" ( virranjakajapääty) muualta kuin volvolta?

Nokka-akselien hamppirattaat näyttävät oelvan soikeilla rei`illä, eli voidaan säätää jonkin verran? Mikä idea noissa? Miten säädetään?

Eikä se päälikansi ollu kovin lujassa liimoissaan.
Jokseenkin helppo ja yksinkertainen oli purkaa.
Voiko kannenpultit käyttää uudelleen? Ovat normi 14 mm:n kannalla ja olivat jokseenkin tiukassa.

Lisää ohjeita kaipaan, ettei tule oppi kantapään kautta...
Kiitos tähänastisista!
Stefat saa jostain autotarvike liikkeistä entinen mukaan/mittaamalla. Ite olen käyttäny kannenpultina entisiä ne on sitten momentissa ja liimattu siksi tiukassa. sääntöhän on että pitäs vaihtaa, liekkö miten paljon venyneet, liima kannattaa volvolta noin 40e makso tuubi.
Audi A4 avant guattro vm2011,Volvo 850 t5r vm95 geltuainen
Ex: volvo 850 punainen ärrä vm96, Volvo c306 vm76 maastoauto, nissan patrol vm86, datsun patrol vm81, wolkkari golf 1,6 vm83. yms

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #6 : 24.06.2012, 20:16:23 »
Stefat saa jostain autotarvike liikkeistä entinen mukaan/mittaamalla. Ite olen käyttäny kannenpultina entisiä ne on sitten momentissa ja liimattu siksi tiukassa. sääntöhän on että pitäs vaihtaa, liekkö miten paljon venyneet, liima kannattaa volvolta noin 40e makso tuubi.

Juu uudet pultit vaan, eihän ne maksa kuin abt. 30€.
En ottais riskiä, että katkeevat kirstettäessä.

Poissa anfi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #7 : 24.06.2012, 20:28:24 »
Juu uudet pultit vaan, eihän ne maksa kuin abt. 30€.
En ottais riskiä, että katkeevat kirstettäessä.
niin samahan se, kansipultit venyy. maku kysymys ;D
Audi A4 avant guattro vm2011,Volvo 850 t5r vm95 geltuainen
Ex: volvo 850 punainen ärrä vm96, Volvo c306 vm76 maastoauto, nissan patrol vm86, datsun patrol vm81, wolkkari golf 1,6 vm83. yms

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #8 : 26.06.2012, 07:56:29 »
niin samahan se, kansipultit venyy. maku kysymys ;D

venyy ja aika paljonkin:

http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p8.html

Poissa mara h

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #9 : 26.06.2012, 08:45:41 »
Ja kannenpulttien kiristykseen astelevy eikä momenttiavain,tuleevat samaan kireyteen kun pultin kierteiden ja kaulusten maholliset erilaiset kitkat eivät vaikuta lopputulokseen

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #10 : 26.06.2012, 08:49:54 »
Ja kannenpulttien kiristykseen astelevy eikä momenttiavain,tuleevat samaan kireyteen kun pultin kierteiden ja kaulusten maholliset erilaiset kitkat eivät vaikuta lopputulokseen

emsin momenttiavaimella ja sitten vielä lisää astelevyllä

Poissa Jupe10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #11 : 26.06.2012, 18:07:33 »
Stefat saa jostain autotarvike liikkeistä entinen mukaan/mittaamalla. Ite olen käyttäny kannenpultina entisiä ne on sitten momentissa ja liimattu siksi tiukassa. sääntöhän on että pitäs vaihtaa, liekkö miten paljon venyneet, liima kannattaa volvolta noin 40e makso tuubi.

Tuommosen homman, jos tekee nii kannattaako alkaa stefoissa, pulteissa ja sun muissa kohtuu halvoissa osissa säästämään??
Oppirahojahan tässä remontissa tunnutaan muutenkin makselevan  :nohnoh

Poissa sfrhkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #12 : 26.06.2012, 21:27:38 »
juurikin näin! hihna sarja 188 ekee, tuulettajan hihna 22 ekee,  vesipumppu, kannen pultit ja tiiviste 120 ekee, stefat ja täsmätiivisteet by volvo n. 200 ekee (sis. se liima), lisäksi koneistamon työt, joista ei ole vielä arviota, ynnä nesteet yms. (osin huoltotoimenpide) n. 150 ekee, työ menee harrasteen piikkiin, mutta pitää sisällään riskimomentin, että jokin menee pieleen.
kuten sanoin aiemmin, HUUMORI on hyvä apuri tässä.  :2funny:
astelevyjä ja momenttiavaimia löytyy useita klinikalta, eli se ei ongelma.
ISO kiitos Justukselle. Sun ohjeista on aitoa apua!
 :hello:

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #13 : 26.06.2012, 22:14:22 »
Ollos hyvä vaan, tuon ohjeen mukaan, kun tekee niin luulis onnistuvan.

Ite just vastaavan lainen proju menossa 960:een, ehtis vaan lyödä joskus kamat kasaan vaan, no kesälomalla sit viimeistään.
Sitä ennen tarvis vaihtaa pyöränlaakerikin C70:een, kun nyt vaan tulis sekin saksasta ennen, kuin jään tielle ton kans.

Koneistamo otti kutosen kansityöstä 250€, sisälsi kumien vaihdon, yhden venan vaihdon tarkastukset ja hiomiset, kannen tasohionnan ja puhdistuksen.

Harrastukset maksaa...
Mut sit ne vasta maksaakin, jos tarvis aina viedä auto pajalle rempattavaksi.

Nercs

  • Vieras
Vs: 850 10venttiilinen vesipumppu hirtti kiinni
« Vastaus #14 : 27.06.2012, 02:28:10 »
Kysyisin vai onko sitä vesipumppu koska viimeksi vaihdettu, kun normalisti se kestää sen 8v/240tkm jos asennus tehty  oikein ja pumppu on alkuperäis laatua?

 

Kulkukoira  Proturbo