Elekma  Autoracing

Vinokoneen paininkupit.

  • 35 Vastauksia
  • 17073 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vinokoneen paininkupit.
« : 20.08.2012, 20:22:40 »
Isot pojat kertoivat minulle jokin aika sitten, että pitää laittaa isommat paininkupit, jos laittaa sen ja sen nokan 8 venaseen. Mikä on tarkalleen ottaen se kriteeri, että ne pitää laittaa?

Niin, ja minkä kokoiset, ja minkä vehkeen säätöpalat niihin käy?

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #1 : 20.08.2012, 20:46:14 »
Tästä on ollut omallakin kohdalla puhetta, pösöstä sais millin isommat paininkupit joissa säätöpalat on alapuolella. Noissa volvon kupeissahan ongelma on, että isolla nostolla oleva nokka painaa säätöpalan ihan reunaan, jolloin se voi keikahtaa pois kupistaan ja lähteä kävelemään.
BMW M5
Volvo 740

Poissa vokelius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
    • vokeliuss
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #2 : 20.08.2012, 20:54:58 »
en tiedä mitä tarkotat isommilla paininkupeilla mutta mulla olis 4mm tai olikone jopa 4.5mm säätöpalat jos on tarvetta?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #3 : 20.08.2012, 20:55:42 »
Niinpä, mutta mikä on se noston raja?
Alapuolinen säätö ei oikein innosta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #4 : 20.08.2012, 20:57:03 »
en tiedä mitä tarkotat isommilla paininkupeilla mutta mulla olis 4mm tai olikone jopa 4.5mm säätöpalat jos on tarvetta?

Ei ole kyse palan paksuudesta, vaan sen halkaisijasta. ;)
« Viimeksi muokattu: 20.08.2012, 21:04:16 kirjoittanut järviin »

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #5 : 20.08.2012, 22:56:28 »
Tuohan järviin auttas omassakin projektissa, jos tietäs että onko siihen jokin absoluuttinen raja. Itelle tulossa nyt 13.9mm nostonen nokka ja luultavimmin vielä vakio kupeilla pistetään kasaan. Tiedä sitten tehdäänkö noille kupeille jotain ehkäisevää toimenpidettä.
Jokkisporukka kuulemma hitsannut palat kiinni  :D
BMW M5
Volvo 740

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #6 : 20.08.2012, 23:03:14 »
Tuohan järviin auttas omassakin projektissa, jos tietäs että onko siihen jokin absoluuttinen raja. Itelle tulossa nyt 13.9mm nostonen nokka ja luultavimmin vielä vakio kupeilla pistetään kasaan. Tiedä sitten tehdäänkö noille kupeille jotain ehkäisevää toimenpidettä.
Jokkisporukka kuulemma hitsannut palat kiinni  :D
Jokkismiehet painivat ihan omassa sarjassa. :2funny:

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #7 : 20.08.2012, 23:15:11 »
Hitsaaminenhan kuulostaa oikei kustannustehokkaalta.
Oon purkanut vakiokoneita joissa on säätöpala mennyt kolmeen osaan. Ihme ettei ole lähtenyt palat liikkeelle, paininkupinhan tulisi pyörähtää joka nokan painalluksella.

Kävisiköhän mistään vehkeestä kiinteä paininkuppi-säätöpala yhdistelmä eli onko se nyt sitten säätökuppi?
Sellainen niinkuin moottoripyörissä eli ei erillistä säätöpalaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #8 : 20.08.2012, 23:24:53 »
Hitsaaminenhan kuulostaa oikei kustannustehokkaalta.
Oon purkanut vakiokoneita joissa on säätöpala mennyt kolmeen osaan. Ihme ettei ole lähtenyt palat liikkeelle, paininkupinhan tulisi pyörähtää joka nokan painalluksella.

Kävisiköhän mistään vehkeestä kiinteä paininkuppi-säätöpala yhdistelmä eli onko se nyt sitten säätökuppi?
Sellainen niinkuin moottoripyörissä eli ei erillistä säätöpalaa
Kuulostaa hyvältä idealta, mutta siinä vaiheessa, kun aletaan hakemaan välyksiä kohdalleen, niin salen kassillinen säätökuppeja voi maksaa kuukauden liksan. :)
Itse en ainakaan saa juuri niputettua kantta ekalla kerralla kohilleen. Vaatii kaksi säätöä.

Poissa sajani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #9 : 21.08.2012, 12:43:40 »
ostakaa 37 mm  paininkupit  esim  k raakkilta  n 20€ kipale  niin ei tarvi  miettiä säätöpalan irtoamista, tai pösön

paininkupit  ,joutuu  pesät kalvamaan 38mm. venttiilien  säätö helppoa kun kansi on kädessä.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #10 : 21.08.2012, 19:36:14 »
ostakaa 37 mm  paininkupit  esim  k raakkilta  n 20€ kipale  niin ei tarvi  miettiä säätöpalan irtoamista, tai pösön

paininkupit  ,joutuu  pesät kalvamaan 38mm. venttiilien  säätö helppoa kun kansi on kädessä.

Kattelin noita Raakin kuppeja.
Säätö on siis alapuolella, mutta minkä laitteen säätöpalat sinne käy?

Edit:Kova on myyntipuhe: ...kevyt paino ainoastaan 52g. ::)  Vakio kuppi painaa 55g.
E2: Toki kokonaispainoon vaikuttaa sitten tuon toisen kuppimallin säätöpalan fyysinen koko.Vakiossa 4,15mm pala painaa 27,5g.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2012, 20:57:00 kirjoittanut järviin »

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #11 : 21.08.2012, 22:52:41 »
eikös pösön kupeissakin ole palasäätö ns kupin yläpuolella.. ostaa jostain 20e pösönkupposet jyrsii ite kolot väljiks tai teettää koneistamolla niin sitten ollaan siinä pisteessä että ois tullu raakin kupit halvemmaksi..
740 M50B25

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #12 : 21.08.2012, 23:28:22 »
Maksimi noston määrä riippuu vinokoneessa käytännössä nokkaprofiilista ja perusympyrän halkaisijasta. Pyöreä mallisella nokalla saa enemmän nostoa kuin terävällä ja mitä pienempi perusympyrä niin sitä ylempänä paininkuppi on jolloin nostoa voidaan taas lisätä.

Vakio säätöpaloissa kannattaa pyrkiä mahdollisimman ohuisiin jos konetta tullaan kierrättämään. Säätöpalojen vaihtelun sijaan voi venttiilin päistä hioa ainetta pois. Jos säätöpalat ovat paininkuppien alla, niin tämä tapa nopeuttaa kummasti.

Titaani venttiilejä, painin kuppeja yms kamaa on saatavilla mutta ei pikkurahalla... halvinta taitaa olla ottaa ne peogeotin & citikan painin kupit, muistaakseni myös 8v doch Fordista saa käypäset, kunhan vain koneistaa ne paininkupin pesät isommiksi.

Rata-SM:ssä oli aikoinaan Sport 2000 luokalla rajoitus että max nosto 11 mm. Sain reilu 5 vuotta sitten käsiini tuommoisen zetekissä olleen virinokan, nokka oli täytehitsattu ja hiottu varmaan ensin 13-14 mm nostolle ja sitten lopuksi nokkien kärjistä oli hiottu pois ainetta siten että 11 mm rajoitus täyttyy. Käsittääkseni myös kiihdytysmiehet käyttävät tämmöistä "kantikasta" nokkamallia. On toki vähän rankka venttiilikoneistolle, mutta tämmöisellä systeemillä ei tarvitsi noita kuppeja vaihdella. Venttiili pomppaa kantin laidasta siten että venttiili on enemmän auki kuin mitä nokan max nosto edellyttäisi...
   

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #13 : 22.08.2012, 22:32:13 »
8v dokkilaisessa on hydrayliset nostimet..
740 M50B25

Poissa sajani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Vinokoneen paininkupit.
« Vastaus #14 : 28.08.2012, 21:05:31 »
lash capit venttiilin päihin tai pitemmät venttoset  ja hioo välyksen oikeaksi ;)

 

RallyBaron  Samppasport