KL-varaosat  Race.fi

V70 mkI kytkin

  • 17 Vastauksia
  • 6770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
V70 mkI kytkin
« : 22.08.2012, 10:55:36 »
Eli paria kytkinvikaista pitäisi päivitellä. Heräsi vaan muutama kysymys hommaan littyen, enkä oikein löytänyt foorumilta vastauksia.

Ensimmäisenä ihmetyksenä toi faijan v70 -97 (98 kori) 170 hp.
1. Auto oireilee kaksoismassa vauhtipyörävikaisen tavalla, eli juristaa väännöillä, mutta ilmeisesti tossa on kova vauhtipyörä? Minä vuonna noihin on tullut kaksoismassa?
2. Kuinka paljon tuon kytkimessä on 8pätkään eroa? SRE kytkinluettelon mukaan ainakin eri kytkin kuin 850, mutta taas kaksoismassa vp:llisen kanssa sama.
3. Autolla ajetaan pääasiassa isolla kuormalla (7 henkeä), niin onko vääntöä enemmän sietävästä kytkimestä hyötyä/haiattaa?
4. Ideoita mistä  muualta jurina + kolahdus voisi tulla? Autoon on vaihdettu kaikki moottorin kumit, oikea vetari, vasen ulompi vetonivel ja kasa etuakseliston niveliä & kumeja.

Toisena ihmetyksenä toi oma v70 -98 (98 kori) "193hp" AWD.
- Oireilee samoin, kuin toi faijan auto, mutta lisäksi kytkin luistaa.
5. Ilmeisesti kova vauhtipyörä tuossakin?
6. Ideoita orkkista parempaan kytkimeen?
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #1 : 23.08.2012, 23:21:32 »
Kyllä mä veikkaisin, että molemmissa on kaksoismassapyörä.

Itellä on toi -98 (-97 käyttöönotettu) ärrä jossa ainakin oli kaksoismassapyörä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #2 : 25.08.2012, 00:06:00 »
Kiitos kommentista.

Itsekkin luulisin että noissa on kaksoismassa, mutta volvolla olivat sitä mieltä, että ainakin tossa etuvedossa olisi kova vauhtipyörä.
Tosin tossa sre kytkinluettelossa on sama kytkin melkein kaikissa 97-06 valmistetuissa viisi mukisissa. Oli siinä jollekkin koneelle 228 halkasijan levykin, mutta sama asetelma. Luulis, että on erilainen kytkinasetelmakin kovassa ja kaksoismassassa. Kasipätkässä onkin ihan eri asetelma & levy ja siinä käsitykseni mukaan on kova vp.

Jos joku on tollaseen tehnyt kytkin remppaa, tai muuten tietäis, niin olis kiva saada kommenttia. Haluisin olla melko varma tosta kytkin hommasta ennen kun rupeaa remppaa tekemään, niin ei tuu sit yllärinä. Molemmat autot on jokapäivä ajossa, eikä olis varaa seisottaa, osia odotellessa.

Toi kanssa kiinostaisi, että onko paremmasta kytkimestä iloa tossa etuvedossa. Eli auto on ja tulee olemaan orkkis tehoinen, mutta joutuu kuskaamaan melkein koko ajan isoa kuormaa. Kestäisikö vahvemmalla levyllä pidempään? Auto kun tulee (luultavasti) olemaan faijalla vielä 10-15 vuotta, sillä kun on tapana ajaa noi volvot loppuun.  :)
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa uusi tulokas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #3 : 11.04.2013, 23:12:25 »
Noniin. Ensimmäinen Volvo hommattu ja kytkin temppuillut  jo sen verran että uutta pitäisi saada  tilalle pyörimään.

Jos joku osaisi ihan ensin hieman valaista että mikä vaivaa kytkytintä kun kesken ajon poljin painui pari senttiä alaspäin ja jäi hieman "kantamaan", eli kun ahdin alkaa päästä leikkiin mukaan alkaa kytkin luistamaan  :-\

Samoilla linjoilla kuitenkin mennään kuin _diaz, eli tietoa tarvitaan että sopisiko 850 T5-R kytkinasetelma omaan mobiiliin (V70 2.3l T5 vuosimallia -98), vai onko vakio kytkin yhtälailla asiansa ajava jos harkitsee lastutusta tai muuta pientä kivaa.


Poissa _diaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #4 : 13.04.2013, 09:38:29 »
Voisihan sitä tänne päivitellä, että miten noi projektit on edistyny.

Eli Nelikkoon on kytkin vaihdettu ja sinne tuli sre levy & asetelma ja lisäks uus kaksoismassa. Kaikki osat siis tohon malliin tarkoitettuja, kun ei jaksanut soveltaa. Kovan vp:n olisin siihen halunnut, mutta samppasporttikaan ei ollut niitä nelikkoon sovittanut, ni olis ollu mulle liian riskaapelia, jos olis joutunu kauan seisottaa, kun joka päivä tolla tarvii töihin mennä.

Etuvedossa on vieläkin kytkin vaihtamatta, mutta näillä näkymin siihen tullaan laittamaan 850 vp, asetelma & levy. Näin päästään tosta kaksoismassasta eroon.

Tulokkaalle vastauksia:
- Veikkaisin että kaksi vikaa sulla. Eli kytkimen työsylinteri vuotaa, jos kerran poljin painuu ja kytkinlevy lopussa, jos ei pidä.
- Kasipätkässä on käsitykseni mukaan kova vp ja sulla kaksoismassa, niin en usko, että sopii ja vaikka sen sinne saisikin, niin ei tuu hyvää.
- Sit sen kytkimen itse valitsisin sen mukaan, et mitä toi pikkukiva on.  :) Mun tapauksessa, kun se tarkottaa, et joku aavistuksen vajaa 400hp olis kiva, ni laitoin ton sre:n. Mut jos siihen tulee pelkkä lastu ja tehonlisäys on muutenkin maltillista, niin eiköhän siellä kestä sachin orkkislevykin. Mikäli enemmän olis tulossa tehoa tai/ja kaksoiosmassa paskana, niin tommonen voi olla fiksu.
http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=67
E30 T5 -84 projekti
V70 AWD -98 ex
740 TDIC -91 ex

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #5 : 01.02.2018, 06:29:05 »
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista."

Joo no vastataan kuitenkin, taisiis kysytään.

Eilisen illan googlailin ja ymmärsin että kaikissa mk1 vapaastihengittävissä bensakoneisissa on vissiin kaksoismassapyörä alkujaan?

Pystyykö sen korvaamaan koneesta tai vuosimallista riippumatta sillä 850:n kovalla pyörällä, onko väliä onko 10- vai 20v koneesta? Ja meneekö se siis "heittämällä" paikalleen?

Mites se kytkinpaketti tällaisessa tapauksessa, käykö se mk1:n alkuperäinen vai pitääkö olla 850:n?

Nimim. Uudempaa käyttöautoa katsellut 440:n tilalle(v70mk1 300-400tkm ajettuja), mutta se kaksoismassa mietityttää ku mun tuurilla se kuitenki on piakkoin vaihtokunnossa  :D
« Viimeksi muokattu: 01.02.2018, 06:31:12 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #6 : 05.02.2018, 11:10:44 »
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista."

Joo no vastataan kuitenkin, taisiis kysytään.

Eilisen illan googlailin ja ymmärsin että kaikissa mk1 vapaastihengittävissä bensakoneisissa on vissiin kaksoismassapyörä alkujaan?

Pystyykö sen korvaamaan koneesta tai vuosimallista riippumatta sillä 850:n kovalla pyörällä, onko väliä onko 10- vai 20v koneesta? Ja meneekö se siis "heittämällä" paikalleen?

Mites se kytkinpaketti tällaisessa tapauksessa, käykö se mk1:n alkuperäinen vai pitääkö olla 850:n?

Nimim. Uudempaa käyttöautoa katsellut 440:n tilalle(v70mk1 300-400tkm ajettuja), mutta se kaksoismassa mietityttää ku mun tuurilla se kuitenki on piakkoin vaihtokunnossa  :D

ei kaikissa, esim. 10v v70 löytyy sinkkumassaisella pyörällä.

850 pyörä sopii, kunhan ei ole alkupään mallista, erona taisi olla, että toisessa triggeri katsoo reikiä ja toisessa patteja.
Kiinnitys bensakoneiden pyörissä sama. 228mm ja 240mm kytkimellisen asetelman pulttikehä molemmissa myös sama eli voi käyttää ristiin (suositeltavaa oikaista pitopinta jos 228 pyörään tulee 240 kytkin), vapareissa yleensä 228 ja 850 turboissa 240mm.
kaksoismassa-asetelman pulttikehä on eri, joten sen asetelma ei passaa sinkkumassaan.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #7 : 06.02.2018, 23:30:20 »
ei kaikissa, esim. 10v v70 löytyy sinkkumassaisella pyörällä.

850 pyörä sopii, kunhan ei ole alkupään mallista, erona taisi olla, että toisessa triggeri katsoo reikiä ja toisessa patteja.
Kiinnitys bensakoneiden pyörissä sama. 228mm ja 240mm kytkimellisen asetelman pulttikehä molemmissa myös sama eli voi käyttää ristiin (suositeltavaa oikaista pitopinta jos 228 pyörään tulee 240 kytkin), vapareissa yleensä 228 ja 850 turboissa 240mm.
kaksoismassa-asetelman pulttikehä on eri, joten sen asetelma ei passaa sinkkumassaan.

Kyselin samaa myös sosiaalisen median puolella ja ymmärsin ettei sekään reikä vs. patti ole esteenä, joutuu vaan ykk-anturin napaisuuden vaihtamaan toisinpäin jos vaihtaa eri malliseen triggeriin ::)

Eli siis kiinteän pyörän kanssa sopii esim 850:n vakio kytkinpaketti? Mites painelaakeri, onkos niissä mallikohtaisia eroja?
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #8 : 07.02.2018, 07:51:12 »
Kyselin samaa myös sosiaalisen median puolella ja ymmärsin ettei sekään reikä vs. patti ole esteenä, joutuu vaan ykk-anturin napaisuuden vaihtamaan toisinpäin jos vaihtaa eri malliseen triggeriin ::)

Eli siis kiinteän pyörän kanssa sopii esim 850:n vakio kytkinpaketti? Mites painelaakeri, onkos niissä mallikohtaisia eroja?

Joo napaisuuden vaihdollahan tuostakin selviää.

kyllä, painelaakeria ei taida bensoissa olla kuin kahta mallia, toinen on perus haarukalla ja ulkoisella työsylinterillä, toisessa on integroitu työsylinteri painelaakeriin. taitaa vaihtua jossain -97 -98 paikkeilla tuo integroitu versio ja monet näyttänyt päivittävän vanhasta mallista tuohon uuteen. Vaatii vähän askartelua kiinnityksen parissa, mutta luulisi kytkinkopasta löytyvän kiinnityspaikat ainakin x70 tapauksessa...
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #9 : 07.02.2018, 18:34:14 »
Joo napaisuuden vaihdollahan tuostakin selviää.

kyllä, painelaakeria ei taida bensoissa olla kuin kahta mallia, toinen on perus haarukalla ja ulkoisella työsylinterillä, toisessa on integroitu työsylinteri painelaakeriin. taitaa vaihtua jossain -97 -98 paikkeilla tuo integroitu versio ja monet näyttänyt päivittävän vanhasta mallista tuohon uuteen. Vaatii vähän askartelua kiinnityksen parissa, mutta luulisi kytkinkopasta löytyvän kiinnityspaikat ainakin x70 tapauksessa...
Eli siis painelaakeria ei tarvitse tässä kombinaatiossa vaihtaa, tai siis alkuperäinen malli käy, välittämättä vauhtipyörän tai kytkinpaketin mallista ???

Yksi huolenaihe siis vähemmän tollaista paljon ajettua ostaessa, kun ei tarvitse miettiä tonnin kytkinremontteja :)
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #10 : 08.02.2018, 16:54:26 »
Eli siis painelaakeria ei tarvitse tässä kombinaatiossa vaihtaa, tai siis alkuperäinen malli käy, välittämättä vauhtipyörän tai kytkinpaketin mallista ???

Yksi huolenaihe siis vähemmän tollaista paljon ajettua ostaessa, kun ei tarvitse miettiä tonnin kytkinremontteja :)
Molemmat painelaakerit passaa, uudempi mielletty paremmaksi (jos käyttää auki, niin jommankumman sinne jokatapauksessa uusii)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #11 : 12.02.2018, 15:57:28 »
Piti tehdä oma threadi jurinoista, mutta tässähän se taisi syykin selvitä eli vauhtipyörä taitaa jyristellä alakierroksilla.

Motonetissä näyttäisi kaksoismassaisen vauhtipyörän hinta olevan n. 600€, yhtä puuta olevaa ei ole, mutta näitä ei varmaan varaosana juurikaan menekkään. Mistä sellaisen saisi ja mihin hintaan ja onko käytetty suurella varmuudella ok?

Ja tärkein kysymys, mitä (ja kuinka pian) hajoaa, jos antaa jyristää vaan. Vika on alkanut viimeisten muuttaman tuhannen kilometrin aikana ja ei ole suuri, mutta sellainen, että sen huomaa. Karvan alta 300 tkm ajettu nykyisillä alkuperäisillä.

-Tomppa

Poissa Thennel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #12 : 26.02.2018, 17:27:10 »
Jatketaas tätä vielä.. Eli mulla ois kytkimen päivitys edessä mk1 T5 V70. Nykyinen kytkin toimii vielä hyvin, mutta aski porsi. Sehän on silkkaa tyhmyyttä vaihtaa pelkkä aski ja lyödä vanhalla kygällä nippuun, joten kytkin vaihtoon kanssa. Itse ongelmaan: auto on -98 malli (-97 rekisteröity marraskuusa) ajettu 422tkm ja vähän mietytityttää että missä kunnossa se kaksoismassa mahtaa siellä olla. Ihan en  viitsisi lähteä toivomaan että se on ehjä, jotenka hankinnassa olisi kova vp kasipätkästä. Asetelmahan on erilainen kovassa ja kaksoismassassa joten se ongelma on että minkä kytkimen laitan tonne B5234T3 jatkoksi. Vaparin kytkin kun ei oikein tuppaa kestää ja useamman googletuksenkaan jälkeen ei ole mulle vielä avautunut että mikä asetelma tohon laittaa pitäisi..?

Tuliko tarpeeksi epäselvästi?  ;D
Nyk:
V70 D5 -05, V70 D5 -04, V60 D6 -14
EX:
855 AWD "T5" -96, 745 B230F -91, 945 B230F -92, 745 B200F -90, V70 TDI -99, V70 TDI -99, V70 TDI -97, 965 B6254FS -95, V70 TDI -98, V70 T5 -98, Volvo V70 2,5 SE -97, 965 B6304F -92, V70R -05, V70 D5 -05, V70 D5 -04, V90CC -18, V70 T5 -98, V70 TDI -00, S90 T8 -18

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5034
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #13 : 26.02.2018, 19:26:43 »
Tuli tuli. ;D
850 kova pyörä ja 850 T5 kytkin+ asetelma.
Itse en oikein ymmärrä tuota "parannusta" eli työsylinteri painelaakeriin uudemmissa.
Onpa helppo uusia työsylinterin kumit jos vuotaa... No, omapa on mielipuoleni... :uglystupid2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: V70 mkI kytkin
« Vastaus #14 : 27.02.2018, 17:03:59 »
Tuli tuli. ;D
850 kova pyörä ja 850 T5 kytkin+ asetelma.
Itse en oikein ymmärrä tuota "parannusta" eli työsylinteri painelaakeriin uudemmissa.
Onpa helppo uusia työsylinterin kumit jos vuotaa... No, omapa on mielipuoleni... :uglystupid2:

Joo tuommonen paketti, jollei sitten virittelyn seurauksena tarvi vakiota tukevampaa laittaa.

no tässä on klassisesti makuasia, sää tykkäät siitä äidistä ja päivittäjät taas tyttärestä  :D
toki tuo tiivisteiden vaihto on aivan totta, mutta toisaalta uudemmissa ei ole kytkinkäpälää ja sen myötä kuluvia osia on vähemmän ja onko sitten kytkintuntuma erilainen? :-\
toisaalta myös monestikko työsylinterin tiivisteitä tarvitsee uusia kytkimen iän aikana (n.2-300tkm)...

Mikähän lie ollut tehtailla näkemys kun on siirrytty lähes poikkeuksetta tuohon painelaakerisylinteriin?
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Proturbo  Autodiagnoosi