Carcom Oy  Ateho

Jarrutehostin suhisee / pihisee

  • 85 Vastauksia
  • 61674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Jarrutehostin suhisee / pihisee
« : 31.10.2010, 10:53:20 »
Lainaus käyttäjältä: Volcom Volvolandia
Tervehdys!

Autoni on S60 2.4T AWD ´01, ajettu 224tkm. Olen viimeaikoina huomannut, etenkin keskustassa ajattaessa että kun jarrupolkimesta "hellittää" alkaa jumalaton suhina jalkatilasta, ilmeisesti jarrutehostimesta. Suhina loppuu jos polkimeen edes hipaisee. Jarrutehoissa tai -vastuksessa en ole huomannut mitään normaalista poikkeavaa, kuten en koko autosta. Joka päivä tuota suhinaa ei välttämättä edes kuulu(?)...

Kyselin huollosta, ja siellä arvioitiin että se jarrutehostin juurikin olisi. Hintaa 550 + työt 260, ja ajan saisi kuukauden päähän. Ei nyt kumminkaan huvittaisi tuota jarrutehostinta tilauttaa, jos vika ei välttämättä siinä olekaan. Muutenkin rahat tiukassa kun siirtynyt opiskelemaan...

Onko kenellekään kokemuksia vastaavasta? Aiheuttaako tämä "ominaisuus" pitkässä juoksussa paljonkin ongelmia? Auttakaa avutonta!

Lainaus käyttäjältä: Masked Jackal Volvolandia
Kyllä se taitaa 99% todennäköisyydellä tuon tehostajan vaatia. Ei ole vallan outoa asiaa. Varaosia siihen ei saa erikseen. Käytettynähän semmoista voi myös kysellä mutta riskinsä siinäkin on.

Poissa gosox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #1 : 07.01.2011, 14:36:58 »
KYSELY

Olen aikeissa valmistuttaa jarrutehostimen korjaussarjan juurikin tämän suhinan/pihinän korjaamiseksi. Ideana tulee olemaan, että jatkossa kun tällainen vika tulee vastaan, ei tehostinta tarvitse irrottaa, vaan vuodon pystyy korjaamaan laittamalla uuden tiivisteen jalkatilan kautta tehostimen akselin kaulalle.

Minulla on kaksi vaihtoehtoa, joista en nyt tässä alkaa tarkemmin kertomaan, mutta haluasin tietää onko foorumin lukijoissa sellaisia, jotka olisivat valmiita maksamaan 150EUR siitä, että saavat tehostimen kunnostettua n. 15min työllä? Laittakaa tulemaan esim. viestejä taikka sitten vastatkaa tähän aiheeseen.

-gosox-

Poissa kesseli82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Eli otsikon mukainen vika ilmennyt nyt autossa. Oisko kellään hajua mitä mahtaa maksaa uusi jarrutehostin v70 d5:seen vm 2004? Ja kannattaako edes harkita purkaamolta kyseistä osaa?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
No, kylläpä sulla ongelmia riittää autossa ihan jatkuvasti :(

Yhdistän tämän aiheen jo olemassaolevaan jarrutehostin pihinä-aiheeseen, vilkaise viestisi yläpuolella oleva viesti.

Poissa kesseli82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
No, kylläpä sulla ongelmia riittää autossa ihan jatkuvasti :(

Yhdistän tämän aiheen jo olemassaolevaan jarrutehostin pihinä-aiheeseen, vilkaise viestisi yläpuolella oleva viesti.

juu huomenna rempataan välikannen öljyvuoto ja ehkä artikkia samalla päivitellään... asentaja manas puhelimessa mun volvoa ei kuulema missään yksilössä voi olla näin paljoa onkelmia... samalla jos kerkeis saamaan ensi analyysin tuosta tehostimesta.

Poissa VDriver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #5 : 03.04.2011, 12:05:31 »
KYSELY

Olen aikeissa valmistuttaa jarrutehostimen korjaussarjan juurikin tämän suhinan/pihinän korjaamiseksi. Ideana tulee olemaan, että jatkossa kun tällainen vika tulee vastaan, ei tehostinta tarvitse irrottaa, vaan vuodon pystyy korjaamaan laittamalla uuden tiivisteen jalkatilan kautta tehostimen akselin kaulalle.

Minulla on kaksi vaihtoehtoa, joista en nyt tässä alkaa tarkemmin kertomaan, mutta haluasin tietää onko foorumin lukijoissa sellaisia, jotka olisivat valmiita maksamaan 150EUR siitä, että saavat tehostimen kunnostettua n. 15min työllä? Laittakaa tulemaan esim. viestejä taikka sitten vastatkaa tähän aiheeseen.

-gosox-


Onkos korjaussarja-asia edennyt?

Poissa vellarttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #6 : 03.04.2011, 14:00:55 »
Olisikohan vika korjattavissa tiivistejutskalla? On sellainen mielikuva että sen pihinän aiheuttaa rikkinäinen tehostinkalvo, joka vuotaessaan imee ilmaa kabiinin puolelta juuri sen akselin kohdalta.

Vartteli

  • Vieras
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #7 : 05.04.2011, 17:16:16 »
Oli -04 sitikassa sama vika ja korjaantu vaihtamalla tehostimen. Käytetyn laitoin ja hyvin toimi. Eipä käyttettynä volvookaa paljoa maksa helppo ettii varaosahaku.com ista

Poissa gosox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #8 : 05.04.2011, 23:10:19 »

Onkos korjaussarja-asia edennyt?

Eipä ole tuolle tullut tehtyä mittään... ei taho mielenkiinto oikein riittää.

-gosox-

Poissa JP

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #9 : 17.03.2012, 10:22:50 »
Itsellä loppui kun jalkatilasta ruiskutteli silikonia kun auto kävi ja paineli jarru poljinta  8)

Poissa villel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #10 : 19.03.2012, 10:20:45 »
Mitähän maksoi tuo välikannen öljyvuodon korjaus?

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #11 : 21.03.2012, 09:38:12 »
Itsellä loppui kun jalkatilasta ruiskutteli silikonia kun auto kävi ja paineli jarru poljinta  8)

Potilaana itselläni siis -06 mallinen V70 2.4d 297 tkm ajettu. Eilen alkoi tuo jarrutehostin "huokailemaan". Huomasin tuon kun rupesin ihmettelemään jarrujen "häipymistä". Eli jarrutus alkaa ihan normaalisti, mutta sitten kun poljin on pidempään (muutaman sekunnin) painettuna tehostus katoaa suhinan säestämänä ja poljin muuttuu kovaksi. Toki tuon saa edelleen pysähtymään, mutta vaatii kyllä melkoisen topakan polkaisun. Ja eipä siinä silikonisuihkeet valitettavasti muuttaneet tilannetta miksikään. Tuo ei siis vuoda muulloin kuin poljinta painettaessa. Eli tehostin menee vaihtoon, katselin nuo varaosa.fi:n vaihtoehdot. Ainoa DSTC:n sisältävään autoon sopiva vaihtoehto oli yli 500 tkm ajetusta -05 autosta ja hintaa vielä 290€, eli ei oikein napannut.
Toki soittelemalla olisi voinut löytyä joltakin purkaamolta osa jota ei ole laitettu nettiin. Seuraavaksi suuntasin huomion ebayn tarjontaan, ja Saksasta sitten löytyikin -08 mallisesta S60 48 tkm ajetusta autosta purettu tehostin 214 € hintaan kotiin toimitettuna, tuo siis DSTC:n vaatimalla kahdella anturilla oleva malli. Jos osa on luvatussa kunnossa lienee hinta kohtuullinen, uuden hintaa en edes kysynyt. Samaiselta firmalta olisi löytynyt myös 15 tkm ajetusta autosta vastaava osa, hintaa olisi ollut 239 € + 15 € toimituskulut Suomeen.
Nyt kysymys olisikin tuosta tehostimen vaihdosta, onko hankalakin operaatio?
Tilaa on tietysti hiukan niukasti. Polkimelta sen tehostimen tapin saanee helposti irti, ne neljä mutteria jalkatilan puolelta irti, konehuoneen puolelta poikkituki pois edestä, pääsylinteriltä jarruputket pois, ne kaksi mutteria jotka pitävät pääsylinteriä tehostimessa kiinni, letkut ja johdot irti. Kaipa se tehostin mahtuu tulemaan riittävästi, eli niiden pitkien pulttien verran poispäin ilman enempää purkamista? Ja onko kasauksen jälkeen jarrujen ilmaamisessa odotettavissa ongelmia?

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #12 : 21.03.2012, 10:23:13 »
Ei se jarrutehostimen vaihto mikään vaikea homma ole, mutta aikaa ja pitkää pinnaa siihen kannattaa varata  ;D Tilaa on todella vähän konehuoneessa, mutta kyllä se sieltä pois tulee  ;)
Itse taisin irrottaa jonkun putken DSTC yksiköstä, kun ei tehostin mahtunut tuleen muuten pois sieltä. Mutta letkujen ja putkien irrotusta kannattaa välttää viimeseen saakka niin välttyy ilmaukselta. Jos ilmaa joutuu DSTC/ABS yksikköön niin se on kait aika hankala ilmata.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #13 : 29.03.2012, 15:21:59 »
Ei se jarrutehostimen vaihto mikään vaikea homma ole, mutta aikaa ja pitkää pinnaa siihen kannattaa varata  ;D Tilaa on todella vähän konehuoneessa, mutta kyllä se sieltä pois tulee  ;)

Tilaamani tehostin tuli Saksasta viikossa, osa oli todella hyvin pakattu ja aivan uutta vastaava, puhdas ja siisti. Joten voin suositella ko. paikkaa osien hankkimiseen. Ja paikkahan oli VOLVOGEBRAUCHTTEILE  www.volvogebrauchtteile.de  tuolla sivustolla on siellä ylälaidassa Ebay shop jonka kautta ainakin osia voi hakea ja ostaa. Ja lähetyskulut tuolle tehostimelle olivat siis 15 €, joka on mielestäni todella kohtuullinen.
Ja sitten eikun entistä pois purkamaan, poikkituki irti, tyhjensin jarrunestesäiliön ja otin suosiolla pääsylinterin kaksi jarruputkea irti sekä sylinteriltä että ABS yksiköltä, sitten sylinterin irroitus onkin helppoa, pistokkeet (4 kpl) irti, kannattaa merkata ne pääsylinterin alla olevat pistokkeet niin eivät mene sekaisin. Kytkimen kumiseen nesteletkuun tulppa päähän ettei sinne mene ilmaa. Sitten ryömimään kuskinjalkatilaan. Alamuovi pois, jarrupolkimen päästä sokka irti ja irroittelemaan tehostinta kiinnipitäviä muttereita. Alimmaiset ovatkin suht hyvin hollilla, keskikonsolin puoleinen ylämutteri vaati hiukan enemmän puuhaa, jarruvalokatkaisimen irroitus ja siirto pois tieltä helpotti hommaa. Ja taas konehuoneen puolelle, koetin saada tehostimen tulemaan pois ilman enempiä purkamisia, siihen meni turhaa aikaa. Kannattaa suosiolla purkaa tieltä ilmansuodatin kotelon yläosa, releboksi ja ABS yksikön kehikko (kolmella pultilla kiinni alaosastaan, putkia ei tarvitse irroittaa). Vieläkään ei tehostin mahtunut tulemaan pois, otti kiinni koneen yli alipainepumpun vierestä kulkevaan vesiputkeen (metallia). Hetken tuumailtuani otinkin letkun sijasta irti alipainepumpun kannen päästä (helppo). Nyt tehostimen sai taiteiltua pois kun vesiputki siirtyi enemmän pois tieltä. Uusi menikin sitten jo helpommin paikoilleen. Ilmasin jarrut huolella, eikä ongelmia koeajolla ilmennyt, absit rutisevat entiseen malliin ja ajonvakautuskin tuntuisi toimivan.
Rälläköin vielä uteliaisuuttani entisen tehostimen auki, jo aiemmin olin kiinnittänyt huomiota tehostimen sisäosien öljyisyyteen ja öljyä olikin tehostimen kalvolla jonkin verran, ja olihan siellä reikäkin siinä moottorin puoleisessa kalvossa, joten jalkatilan puolelta laitettava tiiviste tms. viritys ei olisi auttanut mitään. Käsittääkseni tehostin ottaa "korvausilmansa" juurikin sen keskiosan tangon reiän kautta. Sen takia kai siellä kaulalla se vihreä superlonin palanen on vaimentimena/suodattimena?
Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, hommaa oli ihan riittävästi mutta tulipahan tehtyä, vaikka jossakin vaiheessa usko olikin koetuksella tehostimen pois mahtumisen suhteen  ???

Jäin vielä mietiskelemään miten tuo öljy on tuonne tehostimeen tiensä löytänyt, alipainepumpulta tietenkin, mutta onko tehostimelle ajautunut ensin öljyä, joka on pehmittänyt kumin ja on tullut reikä. Vai onko kalvoon tullut reikä ja alipaineen heikkeneminen tai ajoittainen puuttuminen saanut öljyn kulkeutumaan kalvolle? Ja onko alkuperäinen syy tehostimen vaurioitumiseen tuossa alipainepumpussa? Pitäisiköhän siihen letkuun laittaa jokin öljynkerääjä tms? Vai onko näitä tehostimia mennyt myös bensakoneisista Volvoista? :o

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrutehostin suhisee / pihisee
« Vastaus #14 : 08.02.2013, 13:21:06 »
Jaahas, iloa tuosta jarrutehostinrempasta kestikin melkein vuoden  :-[. TAAS on sama ongelma edessä. Vielä en ole ehtinyt autoa tarkemmin tutkimaan tahi purkamaan mutta oireet samat kuin viimeksikin, jarrua painettaessa suhahdus jalkatilasta ja poljin kivikova. Silloin viimeksihän tehostimeen oli päässyt jnkv. öljyä ja se lienee pehmittänyt kalvon-->reikä.
Eli onko nyt sitten alipainepumpunkin vaihto edessä, vaikka siis en jarrutehossa tms. huomannut mitään muutoksia edeltävästi? Onko tuo pumppu senverran väljä että öljyä pääsee sen läpi tehostimen letkuun ja siitä sitten tehostimelle? Viimeksi (vuosi sitten), kaipailin kokemuksia tuohon öljyisyyteen liittyen. Saisikohan siihen letkuun turvallisesti jonkinlaisen öljynkeräimen rakennettua, jos vika taas on siinä. Onko tietoa mitä tuollainen uusi alipainepumppu maksaa ko. autoon?
Autohan on V70 -06 mallia(otettu käyttöön -05) 2,4D ja 317 000 km. Ketuttaa vain jo etukäteen tuon tehostimen taiteilu pois ja takaisin. Se edellinen käytetty tehostin oli niin siistin ja hyvän oloinen etten oikein jaksa uskoa että olisi haperuuttaan hajonnut, vaikka mistä tuon tietää?
Mukavaahan tämä onkin kun "ajonvakautus tilapäisesti pois käytöstä" vika on alkanut yhä tihentyvällä frekvenssillä tulla näyttöön, hammashihnan vaihto olisi käsillä ja kaksoismassakin jo hiukan ilmoittelee olemassaolostaan. Tietääpähän ainakin minne rahat menee! :o

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy