Autoracing  KL-varaosat

Akun kiinnitys

  • 24 Vastauksia
  • 10294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Akun kiinnitys
« : 11.11.2012, 14:39:26 »

 945 Volle -98,
 Katsastusmies määräsi akun kiinnitettäväksi paremmin.
 Mulla se on normi 940:n kiinnikkeillä. Ei lähde repimälläkään irti, mutta heiluu himpun....

 Onko muilla samanlailla ja miten katsastuksessa on reagoitu??

 Ajattelin maanantaina käväistä katsastusmiehen luona juttelemassa, oliko nyt turhan
 hätänen korjauskehoitus, vai....

 Antza
 
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #1 : 11.11.2012, 14:48:17 »
Kai nyt alkuperäiset kiinnikkeet kelpaa, mutta pitäisihän se niin saada ettei heilu. Eikö mene tiukempaan?

Jos nykyisen akun mitat ovat solakammat kuin mille systeemi on suunniteltu niin esim. jokin sopivanpaksuinen levy akun alle niin että tulee naftimmin kiinni?

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #2 : 11.11.2012, 15:12:21 »
 Todennäköisesti nyt paikallaan oleva (käyttökelpoinen) akku on "solakampi".
 Täytynee trimmata alle jotakin, ainakin katsastukseen....

 Potuttaa tuollanen turha huolenpito. Ymmärrän jos se akku olisi irti  :pomo:

 Mutta vaikka pahvilla läpi.....

 Thnx, TOK
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #3 : 11.11.2012, 15:51:25 »
Potuttaa tuollanen turha huolenpito. Ymmärrän jos se akku olisi irti  :pomo:

Se on kuitenkin melkoinen klöntti massaa, jos se on löysästi kiinni niin saattaa ulosajossa tai törmäyksessä lähteä seikkailemaan ympäri konehuonetta ja tekee helposti lisätuhoa kuten oikkarin+tulipalon. Sama kiinnitys tiukkana voi hyvinkin kestää, kun akku ei saa alkuvauhtia kiinnitystä vasten.

Mutta vaikka pahvilla läpi.....

 :nohnoh  Mieluummin muovia... Lähimmästä Etrasta tms. sopivanpaksuinen suikale, ei ees maksa ku senttejä.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #4 : 11.11.2012, 15:56:38 »
kyllä se oma kiinnitys pitää kelvata!jos akku on kiinni eli ei irti niin se on hyvä,kyllähän kaikki heiluu mikäli repii kun kiva kaveri,tässä nyt vissiin taas joku urmas vähän pätenyt,mutta sen voi lopettaa välittömästi kun avaa suunsa ja kysyy onko akku irti vai ei?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

hevonen

  • Vieras
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #5 : 11.11.2012, 16:02:45 »
Näin. Jos katsuri(joku pätemisentarpeinen) ei saa sitä revittyä irti, akku on riittävästi kiinnitetty.
Sano se sille, että jäikö se sun käteen vai? Ei missään pykälissä määritellä tuota kiinnitystä, että ei saa olla mitään välystä, vaan sen on pysyttävä paikoillaan.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #6 : 11.11.2012, 16:16:43 »
Niin ja kiinnitysten tärkein tehtävä on estää se ensiliike. Kysyjän tapauksen välystä en tiedä, mutta pienikin vapaa liike rikkoo kiinnikkeet helpommin.

Joku viisas voisi kertoa teoriaa akun kokoisella mötikällä ja vaikka 50 km/h vauhdilla..

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #7 : 11.11.2012, 16:43:12 »
 Ei se sieltä irti lähde. Koitin repäistä kunnolla, niin käsi ennemmin irtoaa.
 Katson pohjelle muovia pari milliä, siitä se asettuu ja käyn katsurin kanssa "keskustelemassa"
 Ihan normi kiinnitys se on - ei siis yhtään virapelia. Miksi tekisin niin itselleni...
 No, huomenna lisää.
 Antza
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #8 : 11.11.2012, 17:24:16 »
jotain kumisuikaletta vaan väliin ja leimasetä on tyytyväinen

s73

  • Vieras
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #9 : 11.11.2012, 19:15:38 »
Omassa akku ei ollut täysin oikealla paikalla ja se heilui vähän. Tarkista lampun kanssa onko täysin paikoillaan. Älä pahvia laita, kerää kosteutta, kumimatto on parempi.

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #10 : 11.11.2012, 19:37:04 »
Omassa akku ei ollut täysin oikealla paikalla ja se heilui vähän. Tarkista lampun kanssa onko täysin paikoillaan. Älä pahvia laita, kerää kosteutta, kumimatto on parempi.

 Thnx, pahvi oli huono vaihtoehto, joka tuli vain äkisti mielee.
 Ohut kumimatto tms. on ok.
 Antza
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #11 : 11.11.2012, 20:17:57 »
Niin ja kiinnitysten tärkein tehtävä on estää se ensiliike. Kysyjän tapauksen välystä en tiedä, mutta pienikin vapaa liike rikkoo kiinnikkeet helpommin.
Kokemuksesta voin sanoa, että pienikin välys akun kiinnityksessä ja akku lähtee omille teilleen kolarissa tai jopa jossakin röykyssä. Se reunus mistä akku kiinnittyy ei ole kovinkaan iso ja se antaa helposti periksi, tai sitten se kiinnityspellin lirpukka taipuu akun sitä nuijiessa. Bemarissa oli kiinnityksessä sen verran väljää, että akku vähän heilui (ei kuitenkaan käsin repimällä irronnut) ja irtihän se lähti kun kellistin Bemun katolleen, siellä roikkui akku koneen vieressä johtojen varassa. Kilpurissa akun sivulla oli M10 kierretangot pystyssä ja lattaurauta poikittain akun päällä kiristettynä, päädyissä ei ollut mitään stopparia ja käsin repimällä ei heilunut milliäkään, mutta niin vain lähti sekin irti ja seikkaili lähdön verran ympäri peräkonttia johtojen varassa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #12 : 02.07.2018, 07:24:29 »
Kokemuksesta voin sanoa, että pienikin välys akun kiinnityksessä ja akku lähtee omille teilleen kolarissa tai jopa jossakin röykyssä. Se reunus mistä akku kiinnittyy ei ole kovinkaan iso ja se antaa helposti periksi, tai sitten se kiinnityspellin lirpukka taipuu akun sitä nuijiessa. Bemarissa oli kiinnityksessä sen verran väljää, että akku vähän heilui (ei kuitenkaan käsin repimällä irronnut) ja irtihän se lähti kun kellistin Bemun katolleen, siellä roikkui akku koneen vieressä johtojen varassa. Kilpurissa akun sivulla oli M10 kierretangot pystyssä ja lattaurauta poikittain akun päällä kiristettynä, päädyissä ei ollut mitään stopparia ja käsin repimällä ei heilunut milliäkään, mutta niin vain lähti sekin irti ja seikkaili lähdön verran ympäri peräkonttia johtojen varassa.

Alkuperäinen viesti oli jo vuosia vanha, mutta tässä samaa asiaa.  Katsastusmies oli saanut akun irti 940 Volvossani. Mielestäni joskus aiemmmin, edellisenä vuonna olin saanut akun tiukasti kiinni. Nyt en muistanut katsoa, oliko akku kiinni vai ei. Taas hän puhui jostain muutoksesta niin, että akku tulisikin kiinni  hihnalla. Mihin sen hihnan kiinnikkeet rakentaisi 940:ssä, onko tällainen edes mahdollista ja laillista?

Mielestäni auto on aikanaan hyväksyttty näin tyyppikatsastuksessa. Vanhemmassa mallissa eli 240:ssä kuulemma pystyy  akun kiinnityksen rakentamaan uusiksi hihnakiinnikkeelle.

Akkua ostaessani ostin juuri tietyn standardin mukaisen akun, joka valmistajan mukaan on sopiva 940-Volvoon. Nyt yrittää ilmeisesti katsastus saada kuluttajaa tekemään rakennemuutosta, joka korvaa autovalmistajan suunnitteluvirheen. TRAFI on varmasti ohjeistanut, että akku pitää pysyä kiinni. Eiköhän akun saa irti, jos tarpeeksi vääntää. Koko auto olisi pitänyt hylätä jo tyyppikatsastuksessa, koska Trafissa on maailman suurin viisaus, ja eniten kokemusta maailmassa autoista ja niiden valmistuksesta.

Kolaritilanteessa jos ei akku pysy kiinni, niin kyse on jo tehtaan suunnitteluvirheestä (jos akku oli kunnolla kiinni ennen kolaria).
Katsastaja etsii vittuillakseen kirjallista korjauskehoituksen vikalistaa, mm. jonkun runkorakenteen (paikka noin kuskin alapuolella) vesireiän suureneminen on yksi vika, samoin pallonivelen kumin paikaltaan alas valahtaminen, vaikka pallonivel on vielä ehjä. Kyllähän 25 vuotta vanhan auton muuten virheetön kunto alkaa vituttaa, jos  muut merkit ruostuvat pahoin jo  5-10 vuoden iässä. TRAFI muuten vaatii, että katsastuksessa 25% autoista pitäisi hylätä. Omaa kärryä ei hylätty, eikä tarvitse mennä näyttämään, mutta viat pitäisi korjata kuukauden sisällä.
Muistelen, että ruotsalaistoimjttaja olisi saanut saanut testeissään A-Mersun ajettua katolleen radalla. Olisivat koittaneet esitellä Volvo 740 - 940 akunkiinnitystä jollain samanlaisella tempulla jo 80-luvulla kun 700-sarjan Volvot esiteltiin.



Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

s73

  • Vieras
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #13 : 02.07.2018, 08:04:26 »
Alkuperäinen viesti oli jo vuosia vanha, mutta tässä samaa asiaa.  Katsastusmies oli saanut akun irti 940 Volvossani. Mielestäni joskus aiemmmin, edellisenä vuonna olin saanut akun tiukasti kiinni. Nyt en muistanut katsoa, oliko akku kiinni vai ei. Taas hän puhui jostain muutoksesta niin, että akku tulisikin kiinni  hihnalla. Mihin sen hihnan kiinnikkeet rakentaisi 940:ssä, onko tällainen edes mahdollista ja laillista?

Mielestäni auto on aikanaan hyväksyttty näin tyyppikatsastuksessa. Vanhemmassa mallissa eli 240:ssä kuulemma pystyy  akun kiinnityksen rakentamaan uusiksi hihnakiinnikkeelle.

Akkua ostaessani ostin juuri tietyn standardin mukaisen akun, joka valmistajan mukaan on sopiva 940-Volvoon. Nyt yrittää ilmeisesti katsastus saada kuluttajaa tekemään rakennemuutosta, joka korvaa autovalmistajan suunnitteluvirheen. TRAFI on varmasti ohjeistanut, että akku pitää pysyä kiinni. Eiköhän akun saa irti, jos tarpeeksi vääntää. Koko auto olisi pitänyt hylätä jo tyyppikatsastuksessa, koska Trafissa on maailman suurin viisaus, ja eniten kokemusta maailmassa autoista ja niiden valmistuksesta.

Kolaritilanteessa jos ei akku pysy kiinni, niin kyse on jo tehtaan suunnitteluvirheestä (jos akku oli kunnolla kiinni ennen kolaria).
Katsastaja etsii vittuillakseen kirjallista korjauskehoituksen vikalistaa, mm. jonkun runkorakenteen (paikka noin kuskin alapuolella) vesireiän suureneminen on yksi vika, samoin pallonivelen kumin paikaltaan alas valahtaminen, vaikka pallonivel on vielä ehjä. Kyllähän 25 vuotta vanhan auton muuten virheetön kunto alkaa vituttaa, jos  muut merkit ruostuvat pahoin jo  5-10 vuoden iässä. TRAFI muuten vaatii, että katsastuksessa 25% autoista pitäisi hylätä. Omaa kärryä ei hylätty, eikä tarvitse mennä näyttämään, mutta viat pitäisi korjata kuukauden sisällä.
Muistelen, että ruotsalaistoimjttaja olisi saanut saanut testeissään A-Mersun ajettua katolleen radalla. Olisivat koittaneet esitellä Volvo 740 - 940 akunkiinnitystä jollain samanlaisella tempulla jo 80-luvulla kun 700-sarjan Volvot esiteltiin.





Ei mitään hihna virityksiä, terävät kulmat hierovat hihnat rikki ja kestääkö kolarissa.
Reikäpannalla tai kierrretankoa ja kulmarautaa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #14 : 02.07.2018, 10:27:04 »
Ei mitään hihna virityksiä, terävät kulmat hierovat hihnat rikki ja kestääkö kolarissa.
Reikäpannalla tai kierrretankoa ja kulmarautaa.

Komppaan tätä. Mulla olikin edellisen omistajan jäljiltä hihnapatentti akussa muinoin, jonkun kerran sen leimasin sillä mutta seuraavalle inssille se ei kelvannut.

 

Carcom Oy  Ateho