Kokemuksesta voin sanoa, että pienikin välys akun kiinnityksessä ja akku lähtee omille teilleen kolarissa tai jopa jossakin röykyssä. Se reunus mistä akku kiinnittyy ei ole kovinkaan iso ja se antaa helposti periksi, tai sitten se kiinnityspellin lirpukka taipuu akun sitä nuijiessa. Bemarissa oli kiinnityksessä sen verran väljää, että akku vähän heilui (ei kuitenkaan käsin repimällä irronnut) ja irtihän se lähti kun kellistin Bemun katolleen, siellä roikkui akku koneen vieressä johtojen varassa. Kilpurissa akun sivulla oli M10 kierretangot pystyssä ja lattaurauta poikittain akun päällä kiristettynä, päädyissä ei ollut mitään stopparia ja käsin repimällä ei heilunut milliäkään, mutta niin vain lähti sekin irti ja seikkaili lähdön verran ympäri peräkonttia johtojen varassa.
Alkuperäinen viesti oli jo vuosia vanha, mutta tässä samaa asiaa. Katsastusmies oli saanut akun irti 940 Volvossani. Mielestäni joskus aiemmmin, edellisenä vuonna olin saanut akun tiukasti kiinni. Nyt en muistanut katsoa, oliko akku kiinni vai ei. Taas hän puhui jostain muutoksesta niin, että akku tulisikin kiinni hihnalla. Mihin sen hihnan kiinnikkeet rakentaisi 940:ssä, onko tällainen edes mahdollista ja laillista?
Mielestäni auto on aikanaan hyväksyttty näin tyyppikatsastuksessa. Vanhemmassa mallissa eli 240:ssä kuulemma pystyy akun kiinnityksen rakentamaan uusiksi hihnakiinnikkeelle.
Akkua ostaessani ostin juuri tietyn standardin mukaisen akun, joka valmistajan mukaan on sopiva 940-Volvoon. Nyt yrittää ilmeisesti katsastus saada kuluttajaa tekemään rakennemuutosta, joka korvaa autovalmistajan suunnitteluvirheen. TRAFI on varmasti ohjeistanut, että akku pitää pysyä kiinni. Eiköhän akun saa irti, jos tarpeeksi vääntää. Koko auto olisi pitänyt hylätä jo tyyppikatsastuksessa, koska Trafissa on maailman suurin viisaus, ja eniten kokemusta maailmassa autoista ja niiden valmistuksesta.
Kolaritilanteessa jos ei akku pysy kiinni, niin kyse on jo tehtaan suunnitteluvirheestä (jos akku oli kunnolla kiinni ennen kolaria).
Katsastaja etsii vittuillakseen kirjallista korjauskehoituksen vikalistaa, mm. jonkun runkorakenteen (paikka noin kuskin alapuolella) vesireiän suureneminen on yksi vika, samoin pallonivelen kumin paikaltaan alas valahtaminen, vaikka pallonivel on vielä ehjä. Kyllähän 25 vuotta vanhan auton muuten virheetön kunto alkaa vituttaa, jos muut merkit ruostuvat pahoin jo 5-10 vuoden iässä. TRAFI muuten vaatii, että katsastuksessa 25% autoista pitäisi hylätä. Omaa kärryä ei hylätty, eikä tarvitse mennä näyttämään, mutta viat pitäisi korjata kuukauden sisällä.
Muistelen, että ruotsalaistoimjttaja olisi saanut saanut testeissään A-Mersun ajettua katolleen radalla. Olisivat koittaneet esitellä Volvo 740 - 940 akunkiinnitystä jollain samanlaisella tempulla jo 80-luvulla kun 700-sarjan Volvot esiteltiin.