Autodiagnoosi  Carcom Oy

Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä V50 1.6D -07

  • 21 Vastauksia
  • 11148 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Hei

Moottorin lämpenee ajoon lähtiessä hyvin normaalilämpöön. Lämpötila pysyy myös ajettaessa ihan kohdallaan sahaamatta mutta kun moottorin päästää tyhjäkäynnille niin lämmöt laskevat pian niin paljon että lisälämmitin lähtee käyntiin.  Ajattelin vian olevan termostaatissa tai anturissa...mutta onko sittenkään? Vai mistä tuota hakisi. Vuotaako termostaatti siten ettei se sulkeudu kunnolla. Luulisi lämmön laskevan silloin myös ajaessa.....

v50 1.6D -07


Edit: Otsikkoon lisätty auton malli T:(Miksu)
« Viimeksi muokattu: 25.02.2011, 19:18:37 kirjoittanut (Miksu) »

The moose

  • Vieras
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #1 : 22.02.2011, 08:44:17 »
taitaa olla näiden nykydiisseleiden ominaisuus, se lisälämppärin käynnistyminen.

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #2 : 22.02.2011, 08:53:53 »
Oma 2-litranen diisu on ilman lisälämmitintä ja eipä yli 20c pakkasilla lämpene 15km työmatkalla kuin ehkä 1/4-2/5 mittarissa. lämmintä kyllä tulee mutta ei normaaliin viisari ehdi nousta. motarilta tullessa pois ja ajon rauhoittuessa lähtee mittari vajoamaan. parkissa vajoaa kuin lehmän häntä jos sisälle puhaltaa lämmintä. polttoainelämmitin lämmittää täydellä teholla jos mittari lähtee pois normaalista.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #3 : 22.02.2011, 08:56:40 »
Sanoisin myös, että kyseessä on ominaisuus, ei vika.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #4 : 22.02.2011, 15:18:54 »
Syy on moottorin liian hyvä hyötysuhde. Normaalia nyky dieseleille.

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #5 : 22.02.2011, 17:32:41 »
Laitappa lämmityslaitteen puhallin pois päältä, eiköhän ala mittari nousta kohilleen. Veikkaanpa. :o
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #6 : 23.02.2011, 00:04:26 »
Kylminähän dieseleitä nykypäivänä pidetään... Lehdistä on voinut lukea, että kyllä kopin pitäis hukkalämmöllä lämmetä vaikka olis viimeisintä tekniikkaa konehuoneessa, hukkalämpöä on joka tapauksessa niin paljon mutta lämppärikennot on riittämättömiä tai huonoja. On tuo pikkasen noloa kyllä kun Volvoa on pidetty niin hyvänä talviautona. Vaan eihän tuo Volvon kone enää olekaan  :P

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6872
  • Kaikkee sitä...
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #7 : 23.02.2011, 01:08:12 »
Ominaisuus tuo on, omassa 2.0d :ssä sama...

Lehdistä on voinut lukea, että kyllä kopin pitäis hukkalämmöllä lämmetä vaikka olis viimeisintä tekniikkaa konehuoneessa, hukkalämpöä on joka tapauksessa niin paljon mutta lämppärikennot on riittämättömiä tai huonoja. On tuo pikkasen noloa kyllä kun Volvoa on pidetty niin hyvänä talviautona. Vaan eihän tuo Volvon kone enää olekaan  :P

Noihan ne väittää... Oma diisseli on kyllä lämmin jos moottorin lämmöt on lähelläkään normaalia.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #8 : 23.02.2011, 08:14:52 »
Kyllähän tuo kilkutin pukkaa kuumaa vaikka mittari nousee vain 2mm.. mutta moottorin lämmöt ei nouse tai mukailee nopeutta(=kuormitusta)/lämmitystarvetta. sitten kun kabiini on lämmennyt tavoite lämpöön alkaa mittari nousemaan ja pysymään normaalissa. Mitään uskomatonta se lämpiämisnopeus ei ole.
Moottorin vesitilavuus on suuri ja lämmittimen kenno tarvii kuitenkin lämpötilaeroa että kuumaa ilmaa irtoaa. taas jos lämpiämis nopeushalutaan niin sitten kesä ominaisuudet kärsii. Senpä takia niissä on se 1kw sähkövastus (ei ole tuontimallissani) ja suurimmassa osassa polttoainelisälämmitin.

Pahvi piti ranettaa maskiin ehkä hiukan nopeutti lämpenemistä - ei järin suurta eroa kyllä ollut havaittavissa.
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6872
  • Kaikkee sitä...
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #9 : 23.02.2011, 08:59:40 »
Senpä takia niissä on se 1kw sähkövastus

Oletko varma tästä...? :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Poikarukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #10 : 23.02.2011, 09:45:40 »
Kyllä näin muistelen. 1kw PTC elementti kennon edessä (siis lämmittää ilmaa - ei vettä). satavarma en ole, mutta näin muistelen lukeneeni. Piti tarkistaa omasta sulakerasiasta onko sulaketta laitettu vastukselle. ei ole ja silloin alkoi vitahuttaan.

Joskus kun olen ilmastointi ongelmia kysellyt foorumilta on tällainen linkki tullut:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf
Siellä on tietoa tuosta laitteen toiminnasta
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 10:02:01 kirjoittanut Poikarukka »
Audi A5 , (ex. V50 1.6D DRIVe Classic, S40 2.0D)

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #11 : 23.02.2011, 10:46:46 »
Mahtaa olla akku kovilla kilowatin vastuksen kanssa?  ::)

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6872
  • Kaikkee sitä...
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #12 : 23.02.2011, 15:27:27 »
Kyllä näin muistelen. 1kw PTC elementti kennon edessä (siis lämmittää ilmaa - ei vettä). satavarma en ole, mutta näin muistelen lukeneeni. Piti tarkistaa omasta sulakerasiasta onko sulaketta laitettu vastukselle. ei ole ja silloin alkoi vitahuttaan.

Ei mulla ainakaan tuollaista ole kummassakaan Volvossa ollu... Kilowatilla luulis tulevan lähes heti kabiiniin lämmintä vaikka moottoria ei olisikaan esilämmitetty...?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #13 : 23.02.2011, 15:31:52 »
Mahtaa olla akku kovilla kilowatin vastuksen kanssa?  ::)

Laturin tehosta se kai enemmän olisi kiinni... ?

Kyllähän näitä sähköisiä lämmittimiä on käytetty. Onhan noissa TDI-Volvoissakin ne vesihehkut, kolme hehkutulppaa peräkkäin kennolle menevässä vesiletkussa. Noiden tehosta en osaa sanoa, mutta lämmitysvaikutus ei nyt kovin järisyttävä ole. ::)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Lämpötilan lasku tyhjäkäynnillä
« Vastaus #14 : 23.02.2011, 15:33:19 »
Subaruissa on kans vastus jossain kanavassa.

 

KL-varaosat  Race.fi