Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta

  • 19 Vastauksia
  • 23527 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Tässä keskustelussa käy ilmi, että hyvin todennäköisesti jotkin jälkiasenteiset xenon-sarjat rikkovat tuulilasinpyyhkimien ohjainlaitteen.
Ilmeisesti kuitenkaan kukaan skoopin omaava ei ole mittaillut pyyhkimille tulevia jännitepiikkejä.


Lainaus käyttäjältä: Joope Volvolandia
Olipa jännä työmatka tänä aamuna tuossa räntäsateessa.. näkyvyys lähes nolla kun pyyhkijät lopettivat yhteistyönsä. Kyseessä V50 vm. 2006.

Kummallisuudet alkoivat kyllä jo eilen. Kun käynnistin auton, alkoivat pyyhkijät pyyhkiä täydellä teholla viiksen asennosta huolimatta. Ei auttanut vaikka sammutti auton ja otti avaimen pois virtalukosta. Hetken ihmeteltyäni lähdin kuitenkin ajamaan, ja n. 5 min sykleissä pyyhkimien nopeus meni aina pykälän alaspäin, ja lopulta ne lopettivat pyyhkimisen kokonaan. No, tänä aamuna ei sitten tapahtunut enää mitään vaikka mitä tekisi. Mikä ihme niille tuli? Asensin alkuviikosta uudet xenon-ballastit (jälkiasennus), voisiko tämä liittyä jotenkin niihin? En muista olenko käyttänyt pyyhkijöitä sen jälkeen, mutta auton kyllä olen käynnistänyt eikä se tuollaista sekoilua ole tehnyt.

Lainaus käyttäjältä: H. Moilanen Volvolandia
Tälläisestä on ollut aikaisemminkin puhetta. Tuo "sekoaminen" on turvatoiminto pyyhinjärjestelmän vikaantuessa, ajatuksena sellainen että kelistä riippumatta on aikaa etsiä turvallinen paikka mihin voi pysähtyä. Sitä en muista mikä viime kertaisessa tapauksessa oli vika.

Lainaus käyttäjältä: Joope Volvolandia
Onkohan se mahdollista, että nuo jälkiasennus-xenonit olisivat voineet sotkea jotenkin pyyhkijöiden toimintaa (aiheuttaa oikosulun tms) jonka takia alkoi tuo sekoilu? En tiedä yhtään mistä vikaa lähtisi metsästämään.. sulakkeen tietysti voisi tarkistaa, mutta se luultavasti on vain seuraus eikä syy jos se rikki on.

Lainaus käyttäjältä: Risto H Volvolandia
Jenkkifoorumilla (swedespeed.com) ovat törmänneet ihan samaan ongelmaan jos ajovalojen PWM-ohjausta ei ole otettu huomioon tarvike-xenoneja asennettaessa. Ohjausyksikkö saattaa jopa päästää nk. toimintasavut ulos - sama ohjausyksikkö liittyy ilmeisesti pyyhkimien ohjaukseen ja/tai niillä on yhteinen maajohto jonka kautta ongelma etenee. Joillakin oli moottorikin sanonut sopimukset irti lopulta.

Lainaus käyttäjältä: Joope Volvolandia
Pyyhkijän moottorihan se siellä rikki oli kuten täällä arvailtiinkin. Olisi kyllä kiva tietää johtuiko noista xenoneista, mutta eivät osanneet sitä sanoa, joten täytynee vain peukut pitää pystyssä että ei rikkoudu heti uudelleen kun ei noista valoistakaan tohtisi luopua. En silti edelleenkään ymmärrä miten se pystyi tekemään sen "hätäpyyhinnän" jos kerran moottori on rikki..

Lainaus käyttäjältä: jjj84 Volvolandia
Samalla tavalla se uusikin tulee hajoamaan. Xenonit ovat siis suora syy ongelmaan. Ongelma korjaantuu relesarjalla akulta + kondensaattori, vikavalosta joudut kärsimään silloin.

Lainaus käyttäjältä: Joope Volvolandia
Ei ole ainakaan vielä rikkoontunut tuo uusi pyyhkijän moottori.. pitänee koputtaa puuta. Olen kyllä käynnistänyt auton aina valokatkaisin on-asennossa, kun mielestäni tuolla swedespeed-foorumilla väittivät tämän auttavan. Voi tietysti olla vain taikauskoa.

Lainaus käyttäjältä: mikamars Volvolandia
Itse ainakin väittäisin, että aivan varmasti ne xenonit sen pyyhkimen moottorin rikko. Tämä on valitettavasti oman V50:sen kantapään kautta opittua  :-\

Mulla on V50 -05 2.4 ja laitoin jälkiasennus-xenonit viime perjantaina. Aluksi toimi komiasti, radiohäirintää lukuunottamatta. Tänään alko pyyhkimet sutimaan järjetöntä vauhtia ja sitten kun vihdoin sain ne hyytymään niin eivät enää toimineetkaan. Valitettavasti ehdin käyttää autoa Wetterillä ennen kuin löysin tämän ketjun, ottivat "vian etsimisestä" 110 euroa. Saattoipi peräti olla ensimmäinen kerta tänään kun pyyhkimiä käytin asennuksen jälkeen ja heti levisivät. Xenonit ainakin heivasin ens alkuun sinne missä vesilinnut kasvaa.

Noh, tekevälle sattuu ja rahalla saa uusia  >:(. 319 euroa näyttäis osa olevan Wetterillä, et kannattaa varmaan etsiä muualta (esim. Autovahinkokeskus). Ainakin Wetterillä väitti, että pelkkää moottoria ei tähän malliin saa vaan pitää laittaa koko mekanismi.

Itse en ainakaan näihin uusiin Volvoihin voi missään nimessä suositella jälkiasennus-xenoneja, sen verran herkkiä leluja ovat. Tietysti ainoa tapa laittaa xenonit näihin on kytkeä relesarjalla jne. suoraan akkuun, mutta mulla ainakin meni hermot koko hommaan. Jos välttämättä pitää ostaa ni ostakaa sit kunnon xenonit eikä mitään halppispaskoja, muuten se EMI-häirintä alkaa *ituttaan vielä lisänä.


Lainaus käyttäjältä: Risto H Volvolandia
Minä en keksi muuta järkevää selitystä hajoamisille kuin sen että tarvike-xenonit häiritsevät pyyhinmoottorin ohjauselektroniikkaa riittävästi jotta moottori sekoilee ja osuu rajoittimeen (en tiedä onko tämä ylipäätään mahdollista). Liian monta osumaa ja moottori ylikuumenee ja menee rikki.

Joka tapauksessa oikean ajovalon ja WMM:n (Wiper Motor Module) maadoituspisteet ovat samassa paikassa oikeanpuoleisen joustintuen päällä. Häiriö voisi johtua sitä kautta. Koska radiokin ottaa häiriötä xenon-sarjasta, lienee selvää että ainakin jotkut niistä (xenon-sarjoista) ovat heikkolaatuisia häiriöpesäkkeitä. Lisäksi kytkentäkaaviosta näkyy että pyyhkimiä ohjaa CEM (Central Electronics Module) LIN-väylän kautta. Sama CEM ohjaa myös ajovaloja joten on mahdollista että pyyhimoottorin LIN-väylä sekoaa tarvike-xenonien aiheuttamasta häiriöstä.

Xenon-ballastien maadoittaminen muualle (lähemmäs akun - napaa) voisi auttaa mutta parasta olisi jos niille syötettäisiin sähköä releellä suoraan akusta. Auton vakiohalogeenit nimittäin saavat PWM-ohjauksen CEM:iltä mistä saattaa seurata melkoista jännitepiikitystä joka sitten näkyy kaikenlaisina häiriöinä. Veikkaan että useimpien tarvike-xenonien ballastit on suunniteltu toimimaan tasaisella eikä PWM-säädetyllä akkujännitteellä.

Lainaus käyttäjältä: mikamars Volvolandia
Tuossa pari linkkiä jenkkifoorumille, niille jotka jatkossa asiaa tutkii:
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=114481
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=130784

Tietysti se miksi joillain menee rikki ja joillain ei riippunee ballastien laadusta, johdoista sekä etenkin ballastien maadotuksesta. Jos ballasti on itsessään huonosti maadotettu niin saattaa pyyhkimien kanssa oleva yhteinen maadotus sekottaa koko homman. Ilmeisesti tuo, että se aluks pyyhki täysiä on ihan vaan "turvatoiminto".

Eli jos ihan täsmällisiä ollaan niin mun oikean puoleisen valon ballasti on pyyhinmoottorin kannalta olennaisempi maadoittaa hyvin (enkä nyt sano etteikö molempia pitäis maadottaa). Mitenhän sen vasemman maadoitus sitten oikein menee? No, ainakin mä laitan relesarjalla akkuun jos vielä laitan.

Ainakin tuon ensimmäisen linkin mukaan pystyy CEMin säätämään sillä tavalla, että se syöttää tasavirtaa. Ilmeisesti myös valojen tehomäärää pystyy muuttamaan samalla tavalla, jotta vikavalo ei syttyisi. Paljonkohan joku liike tästäkin ottaisi...

Mikä olisi paras ja etenkin turvallisin kytkentä xenoneille? Oisko tuosta apua:

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Relejohtosarja%2012V%22

Siinä on sitten tietysti se ongelma, että miten saada vikavalo sammumaan, mua ei ainakaan kiinnosta vastuksen laittaminen. Onko muita keinoja saada se sammumaan? Lisäongelmana tietysti se, että jos noi pitää ottaa katsastusta varten poies, niin sitä tympeämpi mitä enemmän joutuu muuttamaan konehuoneessa :/


Lainaus käyttäjältä: jtaskinen Volvolandia
mä voin vahvistaa sen että johtuvat suoraan ja ainoastaan jälkiasennus xenoneista... kaksi pyyhinmoottoria xenoneilla itse särkeneenä voin vahvistaa tämän. tähänkin auttaa loppujen lopuksi hyvinkin yksinkertaiset toimenpiteet ->

-> can-ohjatut ballastit jolloin välttyy vikavalolta/ilmoitukselta
-> 6700uF konkat johtosarjan väliin ja maadoitus ballasteilta suoraan runkoon eikä polttimon johtimista.

toimii ongelmitta, syttyy välkkämättä ja todella nopeasti. mahdollistaa myös täten pitkissä xenonien käytön kuten itselläni on.
esim. cobran sarjoilla ei radiohäiriötä ilmene itsellä lainkaan, toisin kuin AMP:n ballasteilla. molemmat cobra ja AMP-ballastit särkevät kyllä pyyhkijänmoottorin, tämä on koettu, mikäli eivät ole maadoitettu muualle. niin ihmeelliseltä kun se kuulostaakin mutta se on fakta.


Lainaus käyttäjältä: jp_olli Volvolandia
Yhteistyökumppani soitteli samaisen ongelman vuoksi osatilausta. VAG-konsernin tuotteista menee myös heikkolaatuisten (ei can-ballasti) ballastien vuoksi pyyhkijän moottorin ohjain rikki.

Olisi hyvä saada tutkittavaksi myös Volvon pyyhkijänmoottori / sen ohjainlaite, jotta voisi katsoa, onko siellä sama IC, joka rikkoontuu noista VAG-autoista.

Nyt tilaan osia ja voisi tulevaa tarvetta kartoittaa, myös Volvon puolelta.  :)

Lainaus käyttäjältä: mikamars Volvolandia
Oli kyllä can-ohjatut ballastit jo ensimmäisellä kerralla, kun pyyhinmoottori hajosi (tosin aika halvat ballastit).

Tuo konkka on hyvä ratkaisu, mutta mun mielestä 6700uF on aivan liian pieni, ei vähennä tarpeeksi ripple-ongelmaa. Toimii kyllä todennäköisesti ihan ok, mutta todellisuudessa jännite pomppii liikaa, jos asiaa lähtee esim. oskilloskoopilla mittaamaan. Riippuu enemmän ballastin laadusta pärjääkö sen tuon kokoisella konkalla, isompi ois parempi silti. Viittaan esim. tuohon dokumenttiin:
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=125561

http://theeshadow.com/files/volvo/ddmproblem.png
Tuosta kuvaajasta näkee miten jännite käyttäytyy 4700uF konkalla, 6700uF ois tietysti parempi, mutta tod.näk. ei tarpeeksi.

http://theeshadow.com/files/volvo/ddmproblem2.png
Tuossa sama 22000uF (22mF) konkalla, jännite pysyy selvästi ballastin suositusjännitteen speksissä (= parempi elämä ballastille, vähemmän häiriöitä).

Tuossa linkissä suunnitellun virtapiirin tavoitteen on konkilla tasoittaa jännite sekä siinä on lisänä Schottky diodi, joka estää virran kulkemisen takaisin CEM:iin päin ballastista johtuvasta virheestä (etenkin heikkolaatuisilla ballasteilla tämä on hyvinkin mahdollista). Virtapiiri/laite voidaan liittää esim. apukuskin jalkatilan valoille meneviin liitokseen. Auton sisällä konkka kestää huomattavasti pidempään, etenkin tasaisemmasta lämpötilasta johtuen. Itse tilasin Partcosta 22000uF 35V konkat sekä 10A Schottky diodit molemmille valoille. Saattaa olla hiukan ylilyöntiä jopa, mutta pitäisi riittää hyvin jopa 55W xenoneille.

Voi tietysti olla ihan hyvä idea, ainakaan ei maadoita silloin pyyhkimiin vahingossakaan. Mutta monella on toiminu hyvin tuon virtapiirin avulla pelkästään.

Mä ainakaan en oo kuullu huonoa AMP-ballasteista, mistä oot tollasta kuullu?

Tosiaan kannattaa vähän tutkia tuota hommaa V50, S40, C30 autoissa ainakin, ennen ku laittaa xenonit. Tuossa on tuo linkki sen virtapiirin värkkäämisen:

http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=129216


Lainaus käyttäjältä: jp_olli Volvolandia
Nyt oli aikaa avata tuo pyyhkijämootori. Samantyyppinen toteutus, kuin Volkkarissa ainakin tietoliikennepiirin osalta. Koekappaleeseen pitää vaihtaa kyseinen osa ja antaa (omistajan luvalla) testiin sopivalle koekaniinille.

Piirikortilla näyttää olevan paikat muutamille suodatuskomponenteille, pitää tutkia millaiset osat lisään tyhjille padeille mahdollisten jännitepiikkien eliminoimiseksi. Piiri itsessään kestää +-4kV staattisen sähkön aiheuttamat piikit, mutta pitäisi oskilloskoopilla tutkia, miten ison piikin ballastit antavat käynnistyessään / sammuessaan ja tuleeko käytön aikana ylimääräinen korkeataajuinen häiriö miten voimakkaana läpi.

Muovikansi läpäisee kyllä helposti kaikenlaiset EMI häiriöt, joten sekin on yksi päivityksen aihe. Piirikortille saisi kyllä lisättyä RF-suojapellin tarvittaessa.

Tällaista tässä välissä, kun odottelen uuden piirin saapumista.  ;D

Lainaus käyttäjältä: mikamars Volvolandia
Vaikuttais mutu-tuntumalla järkevältä toi tietoliikennepiiri, koska moottori on kuitenkin kaikilla tehnyt leviämisen jälkeen sen "nopeasta hitaaksi" -hätäpyyhinnän Volvoissa.

Mulla antaa ballasti polttimolle noin 22kV-23kV, huonommat ballastit 12kV ylöspäin. Kyllä pahimmat piikit tulee just käynnistyksessä, en tosin oo itse päässy mittailemaan asiaa. Tietenkin jos ballasti saa PWM-jännitettä niin vaikea sanoa, mitä se antaa ulos (satunnaiset häiriöt). Siinä mielessä koen, että pyyhinmoottori on seuraus ongelmasta eikä itse ongelman syy. Sitten taas epämääräisellä jännitteellä toimiva ballasti saattaa aiheuttaa ajansaatossa autoon melkein mitä tahansa ongelmia, joten vaikka pyyhinmoottoria kehittäisikin, niin lienee ongelman alkuperäinen syy tärkeämpi korjata.

Onko sulla muuten joku syy tutkia tätä ongelmaa vai muuten vaan fetissejä asian suhteen?  ;)


Lainaus käyttäjältä: jp_olli Volvolandia
Syy tutkimiseen on rehellisesti sanottuna ammattiin liittyvä, mitä sitä kiertelemään.

Vaikka olen yhdeksän vuotta elektroniikkaa korjannut, niin autoelektroniikka on itseopiskelua valmista koulutusta, korjausohjeita, eikä kytkentäkaavioita ole valmiina. Kaikki pitää tutkia ja kokeilla itse. Osinhan tämä on myös siis harrastus.  :)

Tarkoitus on löytää huomattavasti kuluttajaystävällisempi vaihtoehto 12kk takuulla sille, että pitää mennä siniselle ja maksaa 300€ pyyhkijänmoottorista.

Jos korjaus on mahdollista tehdä niin, että parannetaan myös laitteen EMI-kestävyyttä, niin silloinhan tuote on parempi, kuin uusi.  ;)

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #1 : 20.11.2011, 11:04:22 »
Onko ongelmaa havaittu "isojen" volvojen kohdalla??

Tarkoitus olisi laittaa pitkiin jälkiasennnus xenonit kunnon can-ballasteilla. Lyhkäsissä vakio xenonit.  Onko pelkoa pyyhinmoottorin lasahtamisesta??

Kysessä ois 07 V70

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #2 : 21.11.2011, 16:27:47 »
Mites nuo satsit muuten futaa vanhemmissa esim mk1 V70, eli plug&play? Pyykijät(umpion) poistettu käytöstä elikkä mitää ongelmaa ei ilmeisesti olisi odotettavissa sen suhteen.
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98


Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #5 : 18.11.2013, 12:24:22 »
VAROITUS!!!

Minulla oli asennettuna swespeed foorumin ohjeilla kasailtu ja asennettu KBOW-boksi jonka piti estää lasinpyyhkijän moottorin rikkoutuminen, mutta eipä vaan estänyt.
Kohdallani lystiä xenonien kanssa kesti noin 2-3kk ja nyt sitten tänään aamulla pyyhkimet sekosivat (hätäpyyhintä) ja seuraavaksi eivät toimineet enää lainkaan.
Autosta on myös disabloitu "päiväajovalot" eli H7:lle menevän jännitteen tiputtaminen päivällä.

Eli ei kannata luottaa siihen etteikö pyyhkijän moottori voisi hajota xenoneja käytettäessä jos on asennettuna konkka/diodi boksi.

Tässä selonteko mikä aiheuttaa lasinpyyhkijän moottorin rikkoutumisen:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page8#256

Xenoneilla heitin vesilintua ja nyt purkaamolta hakemaan uusi tuulilasinpyyhkimen moottori, seuraavassa autossa saisikin sitten olla jo xenonit vakiona tai muuten asialliset ajovalot.

« Viimeksi muokattu: 18.11.2013, 19:09:00 kirjoittanut kimmogee »
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #6 : 26.11.2013, 08:59:36 »
VAROITUS!!!

Minulla oli asennettuna swespeed foorumin ohjeilla kasailtu ja asennettu KBOW-boksi jonka piti estää lasinpyyhkijän moottorin rikkoutuminen, mutta eipä vaan estänyt.
Kohdallani lystiä xenonien kanssa kesti noin 2-3kk ja nyt sitten tänään aamulla pyyhkimet sekosivat (hätäpyyhintä) ja seuraavaksi eivät toimineet enää lainkaan.
Autosta on myös disabloitu "päiväajovalot" eli H7:lle menevän jännitteen tiputtaminen päivällä.

Eli ei kannata luottaa siihen etteikö pyyhkijän moottori voisi hajota xenoneja käytettäessä jos on asennettuna konkka/diodi boksi.

Tässä selonteko mikä aiheuttaa lasinpyyhkijän moottorin rikkoutumisen:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page8#256

Xenoneilla heitin vesilintua ja nyt purkaamolta hakemaan uusi tuulilasinpyyhkimen moottori, seuraavassa autossa saisikin sitten olla jo xenonit vakiona tai muuten asialliset ajovalot.
Millaiset xenonit sulla oli, eli millaiset ne ballastit oli?
Noiden laadustahan se usein on kiinni, halvat kiinalaiset tekee vaikka mitä piikkiä...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #7 : 14.02.2014, 02:13:49 »
Millaiset xenonit sulla oli, eli millaiset ne ballastit oli?
Noiden laadustahan se usein on kiinni, halvat kiinalaiset tekee vaikka mitä piikkiä...
Köh köh... Eipä tainneet olla oikein erityisemmin brändätty. 60€ xenonit postikuluineen. Eli jotain saattaa olla pääteltävissä hinnastakin.

Tosin eihän sitä ennen syvällistä perehtymistä voinut tietää, että nuo halpis xenon setit ovat erityisen vaarallisia volvon lasinpyyhkimen ohjauspiirille.

Tulipa myös sellainen mieleen, että maadoituskin noille ballasteille tuli ihan H7 kannasta vaikkakin on esitetty epäilyksiä, että noita pyyhkimenmoottoreita hajoaa siksi, että toisen ajovalon maapiste on sama kuin pyyhkimenmottorillakin ja tätä kautta antaisi jotain osumaa piirille.

Voisi laskea mun xenox kokeilun hinnaksi vähän yli 150€, meni kyllä fiilikset alkaa enää xenoneja virittelemään.
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa kuru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #8 : 10.05.2017, 02:32:40 »
Hieman vanha aihe, mutta onko pyyhkijänmoottori mennyt rikki, kun jälkiasennus xenonit on asennettu pitkiin? Vai onko se ihan sama laittaako lyhyisiin vai pitkiin niin hajoaa? Jos laittaa relejohtosarjan väliin niin auttaako asiaa, etteivät siis hajoa?

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #9 : 18.05.2017, 23:31:50 »
Suurin syy tuolla lyhyissä taisi olla tuu pwm jännite, mikä on lyhyillä valoilla.  Boksilla tuota sai tasoitettua ja estettyä väärään suuntaan kulkemisen.  Eli jos releellä suoraan on, niin releelle menee vain silloin tuo moduloitu jännite.  Toki jos xenonit muuten kuraa, niin tietysti sieltä aina voi jotain häikkää autolle tulla.  Jos Englanti taittuu, niin tuolta Swedespeed foorumilla on nuita asioita puitu ja mittailti, sekä perusteltu jne.

Poissa hq

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • XC70 2.5T A, V50 T5 AWD M6
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #10 : 21.09.2017, 12:29:18 »
Minulla oli asennettuna swespeed foorumin ohjeilla kasailtu ja asennettu KBOW-boksi jonka piti estää lasinpyyhkijän moottorin rikkoutuminen, mutta eipä vaan estänyt.
KBOW(E) ainoastaan tasaa syöttöjännitteen tasavirraksi, pyyhkijämodulin hajoamisen estää puolestaan uuden erillisen maadoituksen vetäminen ajovalosta, mikä on tehtävä samalla. Tehtaalta lähtiessä maadoitus kun sattuu olemaan saman ruuvin alla ja ruuvin hapettuessa kiinanballasti voi lätkäistä virtapiikin pyyhkijämodulin läpi -> kaputt.

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #11 : 01.12.2017, 15:47:23 »
Eikös tämän ongelman saa ratkaistua myös relejohtosarjalla, eli ottaa virran suoraan akulta?

Swedespeedillä joku perehtynyt tähän ilmeisesti "hiukan" enemmän ja myy myös tätä omaa "skbowe" boxiaan millä toki hintaa noin 100€.. Tämän siis pitäisi olla parempi versio tuosta "kbowe" boxista mutta tuo hinta on kyllä niin järkyttävä, että jää aika monelta väliin.
Tämän kyseisen henkilön nettisivuilla näkyy minun silmään olevan tuo kaavio tuosta relejohtosarjasta vähän monimutkaisempi (myös hintaa arvioitu 45-80€) kun mitä yleensä näihin xenonsarjoihin esim Suomessa myydään lisäksi, joilla hintaa 10-20€.

Tässä vielä tuolla skbowe sivuilla esimerkkinä käytetty sarja: https://www.skbowe.com/a/wp-content/uploads/2017/07/mopar_spec_low_beam_hd_headlight_relay_wire_harness_schematic_resistors.png

Eli riittääkö esim tämä: https://www.xenonkauppa.fi/Relejohtosarja-12V ajamaan saman asian?
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #12 : 01.12.2017, 17:54:34 »
Itsellä oli muutaman kuukauden tuo xenonkaupan relejohtosarja kiinni, mutta alkoi sitten rele räpättämään ilmeisesti pulssituksen tahtiin joten otin pois. Itsellä oli relejohtosarja sellainen versio jossa 50watin vastukset huijaamassa auton diagnostiikkaa. Nekin lämmetessään pienensi vastusta jolloin auto huomasi liian alhaisen virrankulutuksen ja herjasi polttimovikaa.

Edit: Tämä oli itsellä: https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/Relejohto%2Bvastus50W
« Viimeksi muokattu: 01.12.2017, 17:56:38 kirjoittanut Leo »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #13 : 01.12.2017, 18:07:09 »
Okei, hyvä tietää  :)
Minulle se polttimovika ilmotus ei oo mikään ongelma, ledit ollu nyt keulassa puoltoista vuotta niin aika reflexin omaisesti nappasee sen aina heti käynnistettäessä piiloon.

Lähinnä tuota valotehoa olis vaan mukava saaha pikkasen enemmän mitä vakio halogeenit tai nuo led muutossarjat antaa.
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Snowfun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Jälkiasennus xenonit -> Pyyhkijät lakkasivat toimimasta
« Vastaus #14 : 09.09.2019, 13:10:09 »
Nostetaan vanhaa mutta ajankohtaista threadia.

Esim täällä https://www.hids4u.co.uk/H7-HIDS4U-Stealth-35W-Xenon-HID-Conversion-Kit.html

myydään h7 muutossarjaa ja mainostetaan seuraavasti:

No radio interference due to the EMF suppression technology.
No damage to other vehicle components (like the wiper motor) due to surge protection technology.


Onkohan keksitty jotain uutta ettei pyyhkijän moottori kärähdä? Uskaltaako nuo laittaa ilman lisämaadoituksia yms.....?

 

KL-varaosat  Race.fi