Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla

  • 28 Vastauksia
  • 17906 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #15 : 16.03.2013, 21:50:59 »
Kohta vuosi Geartronicilla takana ja oikeastaan aika raikas kysymys; tuleeko tuota mahdollisuutta käytettyä?.. No ei ole tullut. Arviolta olen kuutisen kertaa vääntänyt lootan manuaalipuolelle ja silloinkin vain sporttiominaisuuden hetkellisen aktivoimisen takia ja kokeeksi. Parisen kertaa olen kokeillut millaista olisi vaihdella manuaalina vaihteita ja jotakuinkin kilometrin sitä jaksoi. Kommenttini ei varmasti auta topicissa mitään, mutta saman aihepiirin sisällä mm. minua ounastuttaa, että haluaako suuri yleisö oikeasti automaatteihinsa tuota käsivaihtomahdollisuutta? Näyttää Volvoissakin tulevan oikein ohjauspyörän lärpäkkeiksi lähitulevaisuudessa. Ei kai se haittaakaan, mutta jos se jotakin maksaa, niin mieluummin jäisin paitsi.
Tuolta ratista niitä ois helpompi käyttää ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #16 : 17.03.2013, 09:53:36 »
Tuolta ratista niitä ois helpompi käyttää ::)

Varmasti noin, jos ajaa niin urheilullisesti, että pitää molemmin käsin ratista kiinni, itse joutuisin aina oikeanpuoleista kättä nostamaan ratille, kun taas tällähetkellä käsi on lähellä keppiä kokoaika.
Mielestäni tuota geartronicia ei ole siihen tarkoitettu tai sillä ajatuksella tehty, että sillä vaihdeltaisiin kaikki kaavion vaihteet läpi ylös ja alas vaan ennenkaikkea tietyn vaihteen pitämiseksi päällä.
Kepin tökkäämisestä vaihteen vaihtumiseen menee niin kauan aikaa, että eihän sitä jaksa kukaan kokeilua enempää.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13535
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #17 : 17.03.2013, 11:03:19 »
Löysin auton ohjeista ainoan järkevän käyttötarkoituksen tuolle manuaali vaihdolle, se tosin on jo tässä tullu edelle... eli lukittee vaihteen esimerkiksi peräkärryä vedettäessä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #18 : 17.03.2013, 12:41:44 »
Varmasti noin, jos ajaa niin urheilullisesti, että pitää molemmin käsin ratista kiinni, itse joutuisin aina oikeanpuoleista kättä nostamaan ratille, kun taas tällähetkellä käsi on lähellä keppiä kokoaika.
Mielestäni tuota geartronicia ei ole siihen tarkoitettu tai sillä ajatuksella tehty, että sillä vaihdeltaisiin kaikki kaavion vaihteet läpi ylös ja alas vaan ennenkaikkea tietyn vaihteen pitämiseksi päällä.
Kepin tökkäämisestä vaihteen vaihtumiseen menee niin kauan aikaa, että eihän sitä jaksa kukaan kokeilua enempää.
'
Ilmeisestin ensi vuonna olisi tulossa Volvoihinkin noi läppävaihteet?
Varmaan ovat joutuneet muuttamaan tuota laatikon käyttäytymistä, tai sitten tulevat tiettyihin moottori/vaihteistomalleihin.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #19 : 17.03.2013, 15:16:46 »
'
Ilmeisestin ensi vuonna olisi tulossa Volvoihinkin noi läppävaihteet?
Varmaan ovat joutuneet muuttamaan tuota laatikon käyttäytymistä, tai sitten tulevat tiettyihin moottori/vaihteistomalleihin.

En oo tuota seurannut, mutta ettei tulisi powershiftiin?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #20 : 17.03.2013, 15:53:07 »
'
Ilmeisestin ensi vuonna olisi tulossa Volvoihinkin noi läppävaihteet?
Varmaan ovat joutuneet muuttamaan tuota laatikon käyttäytymistä, tai sitten tulevat tiettyihin moottori/vaihteistomalleihin.
Miksi pitäisi vaihteistoa muuttaa? Läpät ajaisi vain saman asian kuin ne kepissä olevat + ja - valinnat.

Villi arvaus ettei läpät tule kaikkien varustetasojen yhteyteen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Re: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #21 : 17.03.2013, 18:01:01 »
Eikös tuo laatikon oppiminen lähinnä tarkoita sen sopeutumista öljyn laatuun ja ympäristön lämpöihin ym.? Käsittäökseni se ei välitä tuon taivaallista kuskien ajotyyleistä ja vaikutus taitaakin olla lähinnä korvien välissä. Useampaa aytomaattia olen kokeeksi ajanut ja samalla tavalla ne kaikki vaihtaa IMHO.
-12 V60 D3A

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #22 : 17.03.2013, 18:07:38 »
Niin, miksi ostaa tomaatti, jos halua vatkata vaihteita..

Itse käytän manuaalipuolta satunnaisesti moottorijarrutuksen tehostamiseen ja ohituksiin valitsen joskus sopivan vaihteen / lukitsen tarpeeksi ison ettei turhaan vaihda pienemmälle.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013, 18:19:00 kirjoittanut D5GT »

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #23 : 17.03.2013, 20:25:45 »
Vaihteen lukitseminen ei taida ainakaan vm. 2010 Geartronic:saa onnistua vaan laatikko vaihtaa aina tarvittaessa pienemmälle, mutta ei manuaalisesti valittua pykälää suuremmalle. Jos laatikko on vaihtanut manuaalisesti valitusta pykälästä pienemmälle niin se sitten enää vaihda takaisin suuremmalle. Eikö näin?
XC60 D4 MY18

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #24 : 17.03.2013, 21:21:04 »
Näissä on vähän enemmän omaa tahtoa kuin vanhemmissa. Ainakin ylöpäin vaihtaa itsekseen kun kierroksia on tarpeeksi. Talvirenkailla ei kaasua juuri pohjaan poljeta, toimiko kickdownkin, vaikka vaihde oli "lukittu" -en enää muista kesästä..

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #25 : 17.03.2013, 22:36:09 »
Aika harvoin tulee manuaalia käytettyä. Automaatissa kuitenkin ideana on kepin jättäminen rauhaan.

Mukavan pehmeästi vaihtoi eilen farkussa geartronic...
a car you can believe in

Poissa franziskaner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #26 : 29.12.2014, 09:20:54 »
Niin, miksi ostaa tomaatti, jos halua vatkata vaihteita..

No esimerkiksi siksi, että jostain tietystä mallistaan autonvalmistaja ei ymmärtänyt tehdä kovalaatikkoista versiota lainkaan! :( (S/V60 AWD)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #27 : 30.12.2014, 23:48:38 »
en käytä koskaan manuaalipuolta. naurettavan hitaasti reagoi kepin liikkeeseen. ei kyllä reagoinut ylen nopsaan dsg:kään ja senkin keppi sai olla rauhassa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa ATK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic vaihteiston käyttäminen manuaalilla
« Vastaus #28 : 31.12.2014, 00:59:10 »
Itselläni on kaksi tilannetta, jolloin pakotan Geartronicilla pienemmän vaihteen päälle. Toinen on moottorijarrutus alamäessä, jos on muuten vaara, että nopeus nousee liikaa. Jarrujahan ei ajossa käytetä kuin hätätilanteissa. Toinen tilanne on se, kun huomaan hiukkassuodattimen tyhjennyspolton käynnistyneen, niin nostan kierrokset ajossa jonnekin 2500-2800 kierroksen paikkeille, jolloin kuvittelen polton sujuvan paremmin. Poltossahan ruiskutetaan naftaa väärään aikaan, jolloin pakokaasujen lämpötila nousee ja osa naftasta menee moottoriöljyn sekaan. Jos kierrokset on korkeammalla, käytetään polttoainetta enemmän jo muutenkin, jolloin ylimääräistä väärän ajan ruiskutusta ei tarvita niin paljon, eikä naftaa mene öljyn sekaan niin paljon. Tämä voi olla täysin omaa kuvitelmaani, jos joku asiantuntija osaisi kertoa, onko tuossa kuvitelmassani mitään perää, olisin kiitollinen (ja jatkaisin edelleen samaan malliin). Se, mistä huomaan polton käynnistyneen, näkyy hetkellisen kulutuksen lukemasta. Jos lukema on 2-3 litraa korkeammalla kuin muuten pitäisi olla huomioiden nopeus ja mäet, arvaan polton olevan käynnissä. Sitten vain pitää mahdollisuuksien mukaan ajaa, kunnes lukema palaa normaaliin.

 

Kulkukoira  Proturbo