Laitetaas nyt kohta kohdalta, että miten ite tarkastaisin ajoituksen.
- kampiakselin 0-merkki kohdalleen ja tarkastaa öljykorkin reiästä, että onko keinuvivuissa välys. Jos välystä on, niin sytkähetki on 1. sylinterissä. Jos välystä ei tunnu, niin sytkä on 4. sylinterissä. Pyöritetään kampiakselia yksi kierros lisää, jotta saada sytkä 1. sylinteriin.
- Jakajan kansi auki ja tarkastaa, että pyörijä osoittaa jakajan reunassa olevaan pienen pieneen loveen, joka on 1. sylinterin merkki. Jos merkki ei ole kohdallaan, niin kääntää jakajaa niin paljon, että merkki ja pyörijä ovat kohdakkain. Jos jakajaa ei saa käännettyä riittävästi, niin öljypumpun akseli on otettava pois ja siirrettävä sellaiseen kohtaan, että merkin saa pyörijän kohdalle.
- 1. sylinterin tulpanjohto jakajankanteen siihen reikään, mikä on sen jakajan reunassa olevan merkin kohdalla. Siitä sitten loput johdot järjestyksessä 1342 vastapäivään.
Tällä asetuksella moottorin tulisi käynnistyä, mutta jos näin ei tapahdu, niin vika lienee jossain muualla.
Tarkasta seuraavaksi, että tuleeko kipinää.
Pääsikö jakopäärempan yhteydessä nokka-akseli liikkumaan pituussuunnassa kuinka paljon? Jos on liikkunut oikein paljon, niin bensapumpun käyttövipu on saattanut luiskahtaa pois nokalta, jolloin se ei pumppaa kunnolla. Ei välttämättä kyllä käynnistyisi tässä tapauksessa ollenkaan.
Tässäpä vielä kuva öljypumpun akselin oikeasta asennosta, kun sytytys on 1. sylinterissä.