RallyBaron  Samppasport

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 106984 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK [T5-konversio]
« Vastaus #210 : 30.08.2017, 15:34:00 »
Kiitoksia :) En ole kuiteskaan miittiin tulossa.

Kun päästiin siihen pisteeseen, että autoa olisi pitänyt käynnistää, niin ensimmäisenä tuli ongelmia tyypillisesti triggeröinnin kanssa. Nokasta tuli vaihtelevasti signaalia ja tuntui olevan todella heikkolaatuista. Ennen ei ollut tullut edes nokan anturia megaan laitettua, niin vähän opettelua senkin puolesta. Luulin kuitenkin ensin, että johtoihin vain tulee häiriötä sytkäjohdoista tai vastaavaa, mutta niiden uudestaan reitittämisellä ei ollut haluttua vaikutusta.

Anturilta tuli low-asennossa jotain 2,5V ja high reilu 3V ja tämä, vaikkei ollut edes pull up -vastusta asennettuna. Anturi oli siis rikki. Olisi kannattanut ehkä mittailla ennen asennusta, kun paikkakin oli niin vaikea. Makrulla oli onneksi kaksi anturia varastoissaan, mutta niistäkin toinen oli rikki. Vaati myös toimiakseen sen pull up -vastuksen, muuten ei tullut mitään tietoa ulos. Vähän alkoi mietityttää, jos tuollainen hajoaa tien päällä, niin on viheliäinen saada kuntoon. Teen ehkä anturoinnin nokan etupäähän jossain vaiheessa erilaisella anturilla, niin on helpompi huoltaa.

Tämän jälkeen asentotieto alkoi olla kunnossa, VR-anturin polaarisuus taisi olla vielä väärin päin. Kone lähti käyntiin, mutta kävi neljällä. 5. pytty ei sytyttänyt, eikä vika ollut puolassa tai tulpassa. Vika paikantui aika nopeasti siihen, että mega ei triggeröi puolaa. Sytkälähdöt oli kuitenkin ihan oikein ja vaihdoin sieltä kytkennässä käytetyn transistorinkin, jos se olisi saanut liikaa lämpöä tai jotain. Epäilin jo, että megasta on prosessorista lähtö hajalla, mutta onneksi ei sentään. Signaali tuli puolalle saakka, muttei se silti sytyttänyt. Tiesin, että esimerkiksi osa vag-puolista ei toimi tällä "resistor method" -kytkennällä, mutta kuitenkin nyt näytti siltä, että kaikki muut samoilla osilla tehdyt lähdöt toimivat ja puolienkaan vaihtaminen keskenään ei auttanut asiaa. Lopulta uskaltauduin kuitenkin kokeilemaan samaa kytkentää pienemmillä vastuksilla, suositelluista 4,7K -> 1K ja heti löytyi kipinä. Ohjeiden mukainen ratkaisu tässä tapauksessa olisi tehdä sytkälähdöt kokonaan eri kytkennällä ja tilasinkin osia sitä varten jo.

Auto kävi jo hyvin, mutta vielä löytyi yksi kumma juttu. Jostain syystä ajoituslampulla katsottuna sytkäennakko ei ole mitä pitäisi. Kun laatikko oli vielä irrallaan, en tullut tarkistaneeksi hammastuksia vauhtipyörästä, mutta olen kuvitellut, että ne ovat samat kaikissa näiden vauhtiksissa. Tooth #1 angle on ainakin mielestäni ollut kaikissa näkemissäni 88°-90°. Mielestäni tässä oli n. 80°, kun sitä useampaan kertaan yritin ajoituslampulla katsella. Epäilen kyllä edelleen, että jotain ajatusvirhettä siinä olisi tullut, koska ei tuollaista tulosta pitäisi tulla millään. Olen nyt pitänyt toistaiseksi lukeman tuossa yleisimmin nähdyssä, etten laita liikaa ennakkoa ainakaan. Ne sytkälähdöt vaihdan vielä toisenlaisiin osien saapuessa ja katsotaan onko sillä jotain vaikutusta. Ei pitäisi olla, mutta en muutakaan keksi.

Auto on pelannut muuten aika hyvin, ei ole mitään suurempia vikoja oikein löytynyt. Turbon öljyn tulo hiukan tihkui ensi alkuun, mutta nyt se on tiivis myös.

Bmw:n laatikko on melko äänekäs jopa äänekkääksi väitettyyn M90 verrattuna. Isolla vaihteella vedättäessä jyristää aika paljon, mutta se ei meinaa mitään harrasteautossa. Vaihteet ei myöskään mene ihan täydellisesti sisään. Tai ainakin ykköseltä kakkoselle ja kakkoselta kolmoselle vaihdot on tehtävä hitaasti, ettei rusahda, mutta muuten toimii kyllä kaikenkaikkiaan.

Voi olla, että sillä on jo ajettukin riittävästi. Tai voisiko olla, ettei kytkin sittenkään irrota riittävästi, vaikka kyllä tuntuisi muuten, että irrottaa hyvin. Sisällä on Amsoilin öljyt, että niiden puolesta pitäisi pelata, eikä sitä ongelmaa olekaan, ettei ykköstä saisi paikallaan silmään.

Ahtoja on nyt 1bar luokkaa, suuttimien käyttöaste oli jo jotain 65%, että ne loppuvat varmaankin taas jossain 1,5bar paikkeilla. Vinokoneeseen verrattuna huomannut säädöissä ainakin sen, että kylmällä tarvitsee paljon vähemmän rikastusta ja toimii paremmin laihemmalla seoksella mitä vinokone.

Poissa RS27Carrera

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK [T5-konversio]
« Vastaus #211 : 12.09.2017, 03:56:50 »
Mihin asentoon tuo kone tuli eli onko se ihan pystyssä vai hieman kallellaan kuin on ollut alkujaan orggis autossa? Itsellä Amazoniin ajatus laittaa sama kone ja olisi kiva tietää jos konettä pitää "kääntää" hieman vai pitää normi, olikohan 12 asteen kallistus?

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK [T5-konversio]
« Vastaus #212 : 12.09.2017, 11:44:18 »
Kone on samassa asennossa, kuin 960:ssä, eli kallellaan.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 242 Turbo -RK [T5-konversio]
« Vastaus #213 : 12.09.2017, 12:23:17 »
Komian näköistä rakentelua  O0  Mukava kruisailu peli kyllä.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #214 : 14.09.2017, 01:27:52 »
Kiitoksia  :hg:

Kytkintä säätelin irroittamaan vähän ylempänä, joka paransi jonkin verran tuota vaihteiden kytkeytymistä, mutta toisaalta vaikeampi mielestäni käyttää. Ehkä voisi vähän säätää takaisin päin. Megaan vaihdoin sytkälähdöt FETeillä toteutetuiksi. Mielestäni vaati polttoainekarttaan pientä korjausta, eli pitää tarkistaa se perusajoitus uudelleen, jos olisi jopa vaikuttanut siihen asiaan. Ihan turvalliset asetukset siellä nyt joka tapauksessa pitäisi olla.

Koneeseen tuli laitettua RVS:ät öljyn sekaan. Jospa ne vaikka suojaisi konetta suuremmilta tuhoilta, jos jotain sattuu.

Ahtoja yritän nyt pikkuhiljaa nostella. Ilmeisesti hukkaportti voisi paremminkin virrata, mutta kai tuon kanssa pärjää. Tahtoo vähän nousta kierrosten mukana. Seuraavaksi, kun on turbo irti, niin voisi tehdä pikku parannuksia. Voi olla myös, että laitan megan hoitamaan ahtopaineohjauksen. Sitten alkaisikin olla MS2 ominaisuudet aikalailla käytössä  ;D

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #215 : 17.09.2017, 23:27:57 »
Nyt vaikuttaa siltä, että öljynpaineiden kanssa on ongelmia  :(. Käyttäytyvät aika loogisesti, mutta öljyn kuumentuessa paineet tippuvat liian alas. Jossain on varmaan vuotoa tai sitten öljypumppu on huono. Näissähän on melko pahamaineisia ne öljypohjan o-renkaat, mutta huolellinen yritin niiden kanssa olla. Turbon painelinjaan kokeilin 2mm kuristintinta, jos sieltä olisi mennyt liikaa tavaraa läpi, mutta ei merkittävää vaikutusta.

Kuumalla koneella paineet ovat tyhjäkäynnillä alle 1bar, mutta varoitusvalo ei sentään pala. Kun on yhtään kierroksia, niin paineet ovat kelvolliset, mutta voisi enemmänkin olla. Kylmällä konella, kun öljy on vielä paksua, niin paine on 6bar luokkaa tyhjäkäynnilläkin, mutta alkaa tippua koneen lämmetessä. Ajattelin kokeilla vielä paksumpaa öljyä tuon 0w-40 Castrol Edgen tilalle, mutta taitaa siinä olla kyllä jotain muuta vikaa. Kyllä vakio koneen pitäisi tavallisella öljyllä toimia.

Seosmittari on myös alkanut taas oikutella. Mittarina siis Innovate MTX-L. Uusin siihen vuosi sitten anturin, kun lukema alkoi laihalla seoksella ajaessa heittelehtiä. Nyt on taas joku sekoilu alkanut. Välillä näyttää hetken ihan omiaan ja antaa vähän ajan päästä anturin virhekoodia. Tällä uudella anturilla ei ole kyllä paljoa kilometrejäkään vielä tullut. Calibroituani sen uudelleen, se toimi nyt ainakin yhden reissun verran okei, mutta pitää nyt seurailla, että uskaltaako luottaa enää. Voisi varmaan siihen LSU 4.9 -anturiin päivittää, jos tuo menee hajalle taas.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #216 : 18.09.2017, 06:44:22 »
Kokeile vaihtaa öljymerkkiä...?

Eräs ratasarjaa vinokoneilla kaahaava hullu minulle joskus sanoi, ettei Castrolia voi käyttää. Kuulemma vaahtoutuu rajusti polkiessa (kierrättäessä) kuumana niin, että öljynpaine romahtaa.

Tosin, öljymerkeistä vääntäessä löytyy aina joku, jolla joku toisen merkkinen (kaikki) vaahtoutuu. :D

Poissa cc57

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • If it don't run, chrome it
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #217 : 18.09.2017, 06:52:27 »
Itellä oli aikoinaan samanlainen mysteeri. Daewoo Kalos, ajettu alle 100 tkm, omistaja ajoi ilman vesiä, leikkas vähän kiinni ja vaihdettiin koneeseen sitten kaikki uutta...

Kylmänä hyvät öljynpaineet, lämpimänä paineet tippu ja alko jo vilkutella valoa... syynä alikokoon jo tehtaalla hiotut kampiakselinkaulat  :idiot2:

.... yksi kaula oli eka alikoossa, tarkastin kyllä kaulat kun konetta kasattiin, mutta en riittävän tarkasti...ei tullut mieleen että tehtaalta jo tehtäs moista...  :nohnoh

No koneesta öljypohja irti ja kaulojen mittaus, yhteen kaulaan uudet laakeriliuskat, ja avot....taas hyvät paineet
Many Volvo's and one -57 Chevy

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #218 : 18.09.2017, 07:15:32 »
Nyt vaikuttaa siltä, että öljynpaineiden kanssa on ongelmia  :(. Käyttäytyvät aika loogisesti, mutta öljyn kuumentuessa paineet tippuvat liian alas. Jossain on varmaan vuotoa tai sitten öljypumppu on huono. Näissähän on melko pahamaineisia ne öljypohjan o-renkaat, mutta huolellinen yritin niiden kanssa olla. Turbon painelinjaan kokeilin 2mm kuristintinta, jos sieltä olisi mennyt liikaa tavaraa läpi, mutta ei merkittävää vaikutusta.

Kuumalla koneella paineet ovat tyhjäkäynnillä alle 1bar, mutta varoitusvalo ei sentään pala. Kun on yhtään kierroksia, niin paineet ovat kelvolliset, mutta voisi enemmänkin olla. Kylmällä konella, kun öljy on vielä paksua, niin paine on 6bar luokkaa tyhjäkäynnilläkin, mutta alkaa tippua koneen lämmetessä. Ajattelin kokeilla vielä paksumpaa öljyä tuon 0w-40 Castrol Edgen tilalle, mutta taitaa siinä olla kyllä jotain muuta vikaa. Kyllä vakio koneen pitäisi tavallisella öljyllä toimia.

Mulla oli samantyylistä ominaisuutta turbotinakoneessa. Kuumalla koneella paineet vaikuttivat olevan nihkeähköt. Nostajia saattoi alkaa napsuttamaan tyhjäkäynnillä. Vaihdoin paksumpiin öljyihin ja napsuttelut katosivat. Ennen turbokonversiota ei ollut mitään ongelmaa 5W-40 öljyjen kanssa. Pähkäilin, että sitoisiko motti / tuottaisiko se lämpöä vaan sen verran enemmän ahdinpaketin kanssa, että kuumaviskositeetti oli yksinkertaisesti liian alhainen.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #219 : 18.09.2017, 07:31:28 »
Tilailinkin jo viime viikolla kokeeksi 10L Mannol 10w-60. Voi olla vähän kyseenalainen merkki, mutta saa tuon asian ainakin pois suljettua, eikä tule kokeilu kovin kalliiksi. Kaveri on ainakin käyttänyt onnistuneesti kyseistä öljyä viime aikoina.

Tuo nyt vielä puuttuisi, jos siellä olisikin ollut jo valmiiksi alikoossa joku laakerikauloista, enkä olisi huomannut, mutta sitten pitää vain ottaa uusiksi auki talven aikana.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #220 : 25.09.2017, 21:34:06 »
Uudella öljyllä paineet muuttuivat paljon paremmiksi. Ajoin kevyttä ajoa, kun seosmittariin ei ole uutta anturia vielä saapunut, mutta öljyt n. 75°C tyhjäkäyntipaine oli 1,5bar. Ennen vastaavassa tilanteessa mittari ei näyttänyt enää mitään. Kaikki ei ehkä ole ihan kunnossa, jos näin jäykkää öljyä on käytettävä, mutta taidan kuitenkin jatkaa ajelua paineita tarkkaillen.

Tutkin lisää seosmittariasioita: Monet ovat valitelleet Innovaten mittareissa sensoreiden aikaisesta hajoamisesta. Mulla ensimmäinen kesti useamman vuoden ja toinen hajosi tässä uudessa moottorissa kuukaudessa. Ajattelin ensin, että siirrän anturia kauemmas pakoputkessa, sillä Innovaten ohjeessakin suositellaan pienimmäksi etäisyydeksi turbosta 60 senttimetriä, mutta esimerkiksi Auto Meterin ohjeissa sanotaan 10cm olevan riittävästi, vaikka anturi on sama. Liika kuumuus ei ole anturille hyvästä, mutta varsinkin suhteellisen pitkällä lambdamutterilla voisi kokeilla tuolla sijainnilla vielä. Optimaalinen lämpötila anturille on 780°C. Sen alapuolella vastus voi lämmittää tarvittavan määrän, mutta liian kuumaa ei voida viilentää. Maksimi pakokaasun lämpötila on 930°C, hetkellisesti 1030°C. Ei kyllä uskoisi, että nuo arvot helpolla turbon jälkeen enää ylittyvätkään.

Mittari olisi järkevää kytkeä niin, että se lähtisi päälle ja alkaisi lämmittää anturia vasta auton käynnistyttyä. Innovate ilmeisesti lämmittää anturia melko aggressiivisesti. Jos virtoja pitää päällä ennen käynnistystä hetken, vaikka megan asetuksia muuttaessa, saattaa kuumentunut anturi vaurioitua lämpöshokista, kun moottori lähtee käymään. Erityisesti, jos pakoputkessa on yhtään kondenssivettä, joka siihen voisi roiskahtaa. Pitää siis kytkeä virrat polttoainepumpun releen kautta, niin toimii järkevämmin.

Sen verran tuli lisääkin vikaa taas, että huomasin ajaessa kytkimen olevan hieman outo. Katsoin polkimia ja pääsylinterin suojakumin alta näytti tulleen nestettä. Purin sylinterin pois ja ensin huomasin uusien nesteiden menneen jo ihan mustiksi. Purin sylinterin ja sinne oli tainnut jäädä alumiinisilppua tehtaalla. Sylinteri ihan naarmuilla ja tiivisteessäkin joku painauma. Tilasin uuden sylinterin, mutta pitää purkaa ja puhdistaa se tällä kertaa ennen käyttöä.

« Viimeksi muokattu: 30.09.2017, 13:52:59 kirjoittanut kiroileva_fossiili »

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #221 : 25.09.2017, 23:13:02 »
Omassa t5 takaveto motorissa kylmällä tyhjäkäynti öljynpaineet ~5-6 bar ja kuumalla koneella ~4bar. Kierroksilla aina 6-7bar ihan sama onko kylmä vai kuuma kone. 
Aina ollu 10-40 öljyt.
Iteltä meni kiertokangen laakerit aika nopeesti kun rupes samoja öljynpaine ongelmia olemaan kun siulla. Ei lienee kestäny ajaa kun reilu 1000km kun rupes olemaan jo oikeita ongelmia.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #222 : 26.09.2017, 00:22:51 »
Okei, ei kuulosta hyvältä tuo. Mistä sulta löytyi vika, kun olet saanut paineet kuntoon? 4 baria tyhjäkäynnillä kuulostaa jopa melko suurelta paineelta tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella omaan korvaani. Joku 960 koneen datasheetti sanoo että lämpimällä koneella 750rpm öljynpaine pitäisi olla 1bar, 3000rpm 3 bar ja maksimissaan 5 baria. Nyt mulla on aikalailla tällaiset arvot varmaankin, mutta kyllähän se kuitenkin näin on, että jotain vikaa tuossa taitaa olla, kun vaatii noin paksua öljyä siihen pääsemiseksi. Vaarana on laakereiden meno ja kyllä tuon ennemmin tosiaan korjaisin, kuin tuhoaisin moottoriani ::)


Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #223 : 26.09.2017, 15:56:36 »
Miula ei oo enää öljysuodatinta siinä öljypohjassa vaan kierto erilliselle suodatin jalalle siitä öljyopohjan kautta. Öljyt kiertaa suodattimelle siitä öljypohjan etuosasta. Suodatinkin ehkä vähän pieni niin en osaa sanoa johtusko vähän korkeet paineet siitä. Ainakin mittari jossain määrin pitää paikkansa kun alle 1 bar meni paineet ni öljyvalokin sytty.
En tiiä oisko hajoaminen voinu johtua siitä kun ei oo öljyjäähyä et öljyt olis päässy liian kuumaks ja syöny siitä sit laakerin pikkuhiljalleen. 1 ja 3 sylinterin kiertokangen laakerit oli hajonnu. En oo tutkinu sen tarkemmin onko jotain muuta menny siitä alakerrasta.
Pari kertaa välähti joskus aikasemmin tyhjäkäynnillä öp valo enkä siitä sillon välittäny sen enempää kun muuten toimi. Vähän ajan päästä sit hajos.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #224 : 09.10.2017, 14:30:08 »
En ole ajellu Volvolla tässä, kun kytkin ja seosmittari ovat olleet hajalla. Tilasin uuden pääsylinterin, joka on TRW-merkkinen. Vaikuttaa laadukkaammalta, eikä edes maksanut sen enempää. Tarkistin sen kuitenkin sisältä roskien varalta, mutta oli puhdas. Tilasin myös uuden käytetyn öljypumpun. Vuosimallia -07 ja ei pitäisi olla paljoa ajettukaan. Se on tosin peräisin Volvo-koneisesta Mondeosta :idiot2:

Pumppuja vertailtuani ja tutkittuani tarkemmin, en usko sen olleen syypää mihinkään. Yksi asia, joka hiukan mietitytti, oli että kuinka päin nuo rattaat pumpun sisälle kuuluvat? Päädyin siihen, että sisemmässä rattaassa olevat pisteet kuuluvat alaspäin, koska keskellä oleva olake määrää, ettei sitä pysty toisin päin asentamaan. Ulomman rattaan taas saa kuinka päin vain asennettua, mutta rattaiden hampaiden kosketuskohtien kulumia jos katselee, niin ulompi ratas on minusta ollut noissa molemmissa pumpuissa piste ylöspäin. Vanha pumppu oli muuten vuosimallia -99, eli se on jo vaihdettu joskus, sillä moottori on -02.



Seuraavaksi itse asiaan. Avasin öljynsuodattimen ja siellä oli laakerihippua reippaasti, eli kone pitää avata :( Ilmeisesti huonot paineet olivat ehtineet tehdä jo tehtävänsä. Varmaan ainakin kiertokangen laakerit menevät uusiksi. Olisi kyllä ihan mukava löytää jokin selkeä syy, ettei tätä kävisi uudelleen. Jospa kampiakseli ei olis mennyt vielä hajalle, kun ei ole kone vielä mitään ääniäkään pitänyt.



Kai se on otettava koko kone pois paikoiltaan. Vähän epäillyttää mm. tuo Victor Reinzin tiivisteaine. Sen kun pitäisi tiivistää koneen sisällä pitkiä öljykanavia. Öljypohjan kauttakin toki sais ne kiertokangen laakerit vaihettua, mutta kampiakselia ei pysty tarkistamaan tai uusimaan tiivisteainetta sinne lohkon alaosan väliin. Toinen vaihtoehto on esimerkiksi se pahamaineinen o-rengas öljypohjassa. Tai sitten voihan sekin olla, että siellä tosiaan on laakerivälys pielessä jossain laakerissa, pitää sitäkin asiaa tutkia. Epäilen kuitenkin, että tuskin sieltä löydän mitään varsinaista vikaa, ja sitten on vähän ikävä vain toivoa, etteivät samat ongelmat enää vaivaisi uudelleen kasattaessa. Luulen, että tuolla jäykällä öljyllä laakerivaurioita ei ehkä tulisi, kun paine kerran oli tyhjäkäynnillä nyt sitä 1,5 baria, mutta ei se toki ole normaalia, että pitäisi käyttää tuollaista öljyä.

Koneen etuosasta löytyy sellainen venttiili, jonka pitäisi päästää öljyä öljyruiskuille, kun öljynpaine on yli 1,5 baria. Pitää sen toimintaa vielä testailla paremmin, mutta puhaltamalla ei tuntunut ainakaan vuotavan ilmaa läpi.

Paljon muilla on yleensä paineet olleet kunnossa olevassa tinakoneessa tyhjäkäynnillä kuumalla öljyllä ja minkä viskositeetin öljyllä? Speksien mukaan n. 1 baria riittää, mutta ajattelin, että onko se usein kuitenkin enemmän? Ja oletteko huomanneet eroja noiden vaihtoehtoisten eri tiivisteaineiden toiminnassa Volvon koneen tiivistämisessä? Volvon oma ainehan on varmasti varma valinta, joskin kallista.

 

Carcom Oy  Ateho