Carcom Oy  Ateho

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 107133 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #225 : 09.10.2017, 21:08:46 »
Se motonetista saatava elringin liima on sama tuote kun volvo-liima, näin kertoo hevosmiesten tietotoimisto. Mulla on vastaavan liimahelvettirakenteen omaava kansi vinokoneen päällä, ja kun liimaus ei ollut ohkosella silikoniliimalla onnistunut kunnolla, kalkatti kone männistään tyhjäkäynnillä kun öljynpaineet oli sevverta alhaalla. Uusintaliimaus tuolla elringin liimalla poisti ilmiön, samoin kun hitusen säväyttäneen öljynpainevalon palamisen pitkässä mutkassa radalla. Vinokone kestää ajaa useita mutkia rataa kaasu pohjassa öljynpainevalo palaen, ratapäivien jälkeen vaihdoin turhaan ehjät veivinlaakerit uusiin  :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #226 : 09.10.2017, 22:07:43 »
Okei, hyvä tietää  :) Tilasin nyt ainakin Loctiten 518, siitä tai melko vastaavasta 510 myös kuullut ja lukenut hyviä kokemuksia. Syksy on jo pitkällä, niin ei tässä enää mitään kummempaa kiirettä ole. Tuo Reinzoplast ei ainakaan tunnu kuivuvan ollenkaan paineen alaisenakaan, ainakin siltä on vaikuttanut, kun on jotain sillä tiivistettyjä liitoksia ollut auki. Sinäänsä mielenkiintoista, että aika erilaiset ominaisuudet, kun kuitenkin myydään jossain paikoissa ihan volvon varaosanumeroa vastaavana tuotteena. Ulospäin kone on pysynyt melko kuivana kuitenkin, mutta joidenkin painetta sisältävien kanavien tiiveys on hiukan huolettanut.

Hurjan kuuloinen tarina, vinokone on kyllä niin pomminvarma kone, ettei sitä tahdo saada hajalle millään  :D Mulla tässä koneessa vilkahti öljynpainevalo yhden kerran ehkä parin sekunnin ajan. Tilanteessa, kun moottoritieltä poistuttuani päästin koneen tyhjäkäynnille. Syynä varmaankin se, kun moottoritieajo tuppaa kaikkein eniten öljyn lämpötilaa nostamaan. Ennen sitä en oikein arvellut mitään ongelmaa olevankaan, vaan ajattelin Bilteman painemittarin sekoilevan omiaan.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #227 : 10.10.2017, 14:09:21 »
Luulisi ettei se sinisen tiskin 40-50e ole tällaisia moottoreita tehdessä hinta eikä mikään siitä että tietää liiman toimivan varmasti juuri niinkuin kuuluu. Sieltä hakenut itse tuubin millä noita 16v vinokansia kasattu ja aina toiminut ongelmitta. Toki tinakoneeseen menee enempi liimaa, mutta itse maksaisin ihan tyytyväisenä tuon hinnan siitä mielenrauhasta että tuote on ominaisuuksiltaan varmasti oikeaa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #228 : 10.10.2017, 14:27:08 »
Luulisi ettei se sinisen tiskin 40-50e ole tällaisia moottoreita tehdessä hinta eikä mikään siitä että tietää liiman toimivan varmasti juuri niinkuin kuuluu. Sieltä hakenut itse tuubin millä noita 16v vinokansia kasattu ja aina toiminut ongelmitta. Toki tinakoneeseen menee enempi liimaa, mutta itse maksaisin ihan tyytyväisenä tuon hinnan siitä mielenrauhasta että tuote on ominaisuuksiltaan varmasti oikeaa.
Jep, 40€ kustannus on aika pieni kun alkaa miettimään lisätyön tarvetta jos liimaus epäkelvolla tarvikeliimalla menee uusiksi. Näin ainakin etuvedoissa, mielellään ei ala irroittamaan välikantta tai öljypohjaa huonon liimauksen takia kun välikannen irroitus tarkoittaa nokkien poistoa mikä on huomattavasti työläämpi homma kuin 16v-kannen välikannen uudelleentiivistys  :)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #229 : 10.10.2017, 15:32:16 »
Olette varmasti oikeassa. Varsinkaan Suomen hinnoilla ei edes kummemmin hyötyä, kun tuo Loctitekin maksaa 50e/tuubi näköjään ainakin jossain, missä hinta ilmoitetaan. Tässä projektissa on tosin moni muukin asia tehty suositusten vastaisesti, että täydellistä mielenrauhaa ei varmasti saavuteta, mutta se on ollut edellytyksenä, että ylipäänsä jotain on saatu aikaiseksi. Tuo lohkon liimaus olisi kyllä mukava saada kerralla, tai ainakin toisella kerralla tehtyä kunnolla. Venakopan nyt sentään saa kone paikallaan purettua, vaikka sekin on vähän inhottavaa tuon nokan asentunnistimen ahtaan sijainnin takia. Moottorin asennus tuntui myös olevan sen verran ahdasta puuhaa, että pitäisi sitä prosessia saada vähän helpotettua, jos aikoo yhtenään availla.

Voisi kuitenkin luulla, että muutkin valmistajat pystyvät tarjoamaan vähintään yhtä hyvää ainetta tuohon tarkoitukseen, kuin mitä autovalmistajat myyvät omissa tuubeissaan, varsinkin kun on todennäköistä, että sitä joku näistä tunnetuista liimojen valmistajista heille myykin. Voi olla, että hommaan nyt kuitenkin tuota Volvon liimaa silti, niin on ainakin tulevaisuudessa jotain vertailukohtaa, millainen tuote se on.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #230 : 10.10.2017, 16:56:05 »
Mä olen kasannut tinamotin kannen volvon omalla aineella, loctite 510:llä ja wurthin vastaavalla tuotteella. Samaa kamaa kaikki. Mikä tahansa vastaavalla lämmönkestolla ja spekseillä oleva tasotiiviste toimii. Perinteiset moottorisilikonit eivät.

518 toimii varmasti jonkin aikaa, mutta on speksattu alhaisemmille käyttölämpötiloille kuin 510. Menettänee siis lujuutensa nopeammin tässä aplikaatiossa.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #231 : 10.10.2017, 17:30:28 »
Pitihän nämä nyt vielä käydä läpi, joten pistetään käypäset EI silikonipohjaiset tähän tuotenumeroineen yms

Loctite 510x punainen läpikuultava geeli

Elring 461.680 (afd 2018) punainen läpikuultava geeli(samaa tavaraa kuin loctite 510, mutta halvempi)
Itse otin tätä, kun samasta paikasta sain tulpankaivojen tiivisteet. Nekin Elringin (393830)
MVQ eli silikoni, mitat 50,2IDx54,2OD.

Reinz 70-24571-20 (reinzoplast) sininen läpikuultava geeli(PU pohjainen) halvin
Hetkellinen lämmönkesto 300C

Opel/GM 1503170 vihreä läpikuultava geeli.   edullinen
Lienee Elringin afd 2000 eli joku loctite tämäkin, 573?
Ero punaiseen, hieman pienempi maksimi täyttö/rako 0,3 vs 0,5. Punaisella hetkellinen lämmönkesto 180C (jatkuva 150C)ja vihreällä 150C(jatkuva)

16€ muistaakseni oli tuo Elringin punanen juuroopasta tilattuna, tosin postit päälle, niin ollaan 20-26€ tienoilla. Ovat muovihartsi pohjaisia, poislukien reinzoplast joka on PU pohjainen.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 T5 -RK
« Vastaus #232 : 11.10.2017, 00:22:34 »
Hyvä kuulla laajemminkin kokemuksia eri aineista, kiitoksia!

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Twincharged T5 -RK
« Vastaus #233 : 09.01.2018, 00:31:52 »
En ole vielä kerinnyt käyttää konetta irti, mutta Volvoon tulossa taas pikku muutoksia: Remmiä ja sitä myöten myös isompaa turboa  ;)



Pitihän se siis myös päästä kokeilemaan remmiahtamista ja ahtimeksi löytyi Eatonin M90 Buickin 3800 V6-koneesta. Oli ahtaan puoleinen sovittaa tuonne, mutta pääpiirteittäin kaikki ongelmat ratkaistu nyt. Olisihan niitä ulkoisesti pienempiäkin ahtimia vastaavilla tuotoilla, mutta noita oli parhaiten tarjolla. Imusarja oli pakko tehdä uusiksi ja siitä tuli hyvin pelkistetyn muotoinen, aihiona perinteisesti jauhesammutin. Käytin 960 imusarjanlaippaa, niin ei ollut ihan niin työläs, kun oli suuttimien paikatkin jo valmiina. Avartamaan laippaa joutuu aika paljon, koska RN-kannessa on eri malliset imuaukot. Ahdinta sai itsessäänkin muotoilla jonkin verran, ettei se osuisi jarrutehostimeen, ohjausakseliin, starttiin tai muualle. Ahtimen imuaukko on aika lähellä tulipeltiä. Laitan sinne suoraan kiinni vaahtomuovisuodattimen, joka mahtuu juuri ja juuri paikoilleen. Tilaa tuntuu olevan liian niukasti edes vetää sitä putkella muualle.



Veto ahtimelle tulee samalla hihnalla, kuin muillekin apulaitteille. Yksi hihnapyörä ainakin piti lisätä, ehkä varmuudeksi toinenkin. Välityssuhde taisi olla kutakuinkin 1,55:1. Luulisin remmin ahtavan 0,5-1 bar välimaastoon tässä koneessa. Remmi tulee ahtamaan turbon läpi Penta-venttiilin kautta.





Remmin käytin auki lähinnä puhdistuksen ja tarkastuksen takia. Samalla vaihdoin öljyt ja tuon nylonisen vetoa välittävän kappaleen, koska siinä oli pientä klappia. Alemmassa kuvassa näkyy, miten kiinnitys on toteutettu. Piti tehdä melko järeä, kun ei ole ihan kevyt paketti kuitenkaan.




Yritin nyt tehdä tuon kaasuvivuston ajatuksella, että pienemmillä kaasunavaumilla tarvittama polkimen liike olisi suurempi verrattuna suurempiin avaumiin ja käytän tuollaista 850 läppää, jossa on tuo pienillä avaumilla virtausta rajoittava muovi toisella puolella. Aikaisemmin kaasu oli ärsyttävän herkkä ja remmi ei tule parantamaan asiaa, joten kokeillaan tällaista ratkaisua sitä helpottamaan. Tietysti myös imusarjan tilavuus on nyt jonkin verran aiempaa suurempi, joka rauhoittaa käytöstä.





Runnereihin yritetty saada pientä pyöristystä. Aika lyhyet niistä tuli, pidempiä ei olisi aivan helppo toteuttaa. Imusarjaa pitäisi silloin saada nostettua reilusti ylemmäs.






Vanhan turbon myin pois ja tilalle tuli HX52 65/70 #16. Ehkä vähän overkill muuten aika vakioon koneeseen, mutta pitäisi tuonkin vielä herätä kohtuudella. HX40 superia mietin pitkään ja varmaankin se olisikin ollut järkevämpi vaihtoehto, mutta mielenkiintoista testata nyt tällaista astetta suurempaa turboa, kun remmin myötä siihen on mahdollisuus, heräämisen liikaa kärsimättä.

Yllättäen turbo mahtui vielä tuolle aiemmalle paikalleen, joskin on kyllä ihan siinä ja siinä tilan puolesta joka suuntaan. Kiva, kun ei tarvinnut tehdä kokonaan uutta pakosarjaa. Laipan vaihto T3 -> T4 ja samalla pieni hienosäätö asentoon riitti. Turbon ja korin väliin ei jää kuin ehkä reilu 1cm tilaa. Moottorin tuenta on kyllä aika jäykkä, että käsin se ei heilu lainkaan, mutta kovemmassa käytössä saattaa ottaa kiinni. Jos olisi tuonut turboa eteenpäin ja alemmas, niin tilaahan olisi paremmin, mutta pidän nykyisestä pakosarjan muodosta sen ollessa melko lyhyt ja luultavasti melko hyvin virtaava. Hitsasin Holsettiin 3,5" v-pannan pakoputkelle, koska en jaksanut etsiä vastakappaletta sille alkuperäiselle lähdölle.

Coolereita vaihdettiin käyttäjän Jypä kanssa ja nyt tähän vaihtui siis vähän suurempi, 600mm leveä perus cooleri. Saa samalla muutoskatsastuksella sellaisenkin otteeseen merkattua.

Öljynpaineongelmiin olisi tarkoitus kokeilla tällaisia lääkkeitä: Käytetään kone auki ja laitetaan varmuudeksi uudet kiertokangenlaakerit. Liimaillaan kone takaisin kasaan tällä kertaa Volvon liimalla, ettei ole ainakaan siitä kiinni. Öljyruiskuille vaihtuu uusi rajapaineventtiili ja tuo uusi öljypumppu, josta olikin jo aiemmassa viestissä. Öljynjäähdytin pitäisi myös laittaa.
Kun tulee käynnistämisen aika, niin kokeillaan konetta ensin normaalin viskositeetin "pesuöljyillä" ja tarkkaillaan putoaako öljynpaine yhä yhtä paljon, kun öljyn lämpötila nousee 70-80°C paikkeille. Jos nämä ei auta, niin sitten ajellaan tuolla 10W-60 öljyllä, jolla ainakin on paineet kohdillaan.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 242 Twincharged T5 -RK
« Vastaus #234 : 09.01.2018, 07:11:52 »
Komeaa rakentamista, ei juurikaan remmeistä oo kokemusta, mutta onko jäämässä vakio levyinen (urainen)remmi? Onko tuo 5, 6 urainen?

Jossain kohtaan muutamalla kaverilla oli ongelmia remmin katkeilun kanssa ja korjaantui kun vaihtoivat siimapyörät ja tilalle vähintään 8 uraisen. Alkoi remmit kestää.

Todella tiukan paketin kyllä rakennat siihen, sitä että mahtuuko olemaan ei ennen ajoa tiedä. Mutta tuo kun on jäykät tuet saattaa pitää aisoissa. Käsillä ei oikeen kunnon voimaa saa. Kuitenkin tekniikassa hiukan vääntöä enempi  ::)

Hienoa tekemistä  P>
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Twincharged T5 -RK
« Vastaus #235 : 09.01.2018, 10:12:16 »
Alkuperäisen levyinen 6PK hihna on tulossa ja remmin hihnapyörä on saman levyinen. En tosin ole katsonut, pyöritetäänkö niissä muita apulaitteita samalla hihnalla. Ainakin Makrulla ja audiclubin sekä btcf:n puolella vaikuttavalla Thupulla on käytössä mielestäni saman levyiset hihnat vastaavissa kokonpanoissa. Dumpin riittävä virtaus on tärkeä tekijä hihnan keston kannalta. Korkeilta kierroksilta jos päästää moottorijarrulle, remmin tuottama ylimääräisen ilman määrä on melkoinen. Tähän on tulossa varmaankin 50mm Tial-tyylinen dumppi, mutta olen myös miettinyt kaasuläppätyylistä dumppia, jota ohjaisi joko 2-toimisella kellolla tai sitten kaasuvaijerilla.

Tekniikassa tosiaan tulee olemaan toivottavasti enemmän vääntöä, kuin käsissäni ;D Se on melkein niin kuin sanot, että se selviää sitten. Onhan sitä mahdollista rakennella vielä jokin ylimääräinen tukikin pitämään liikettä aisoissa.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: 242 Twincharged T5 -RK
« Vastaus #236 : 09.01.2018, 10:17:56 »
Itse melkeen jättäisin tuen pois ja tarvittaessa enemmän tilaa. Liian piukkaan pakattu rikkoo paikkoja?  :idiot2:

Tuo dumppi voi olla sellainen joka pelastaa remmiä kyllä, en muista enää kun on useampi vuosi aikaa. Kaverilla oli VR6 Golfissa remmi ja nykyisinkin mutta projekti kunnossa kun tehoja haluaa reilusti. Siinä ainakin remmejä antautui, kuten aikanaan yhdestä ahdetusta e30 bmwstä. Toki noiden aikojen jälkeen on rakentaminen kehittynyt ja tietoa tullu lisää. :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Twincharged T5 -RK
« Vastaus #237 : 09.01.2018, 11:24:27 »
Niin kyllähän liian jäykkä tuenta voi jotain hajottaakin ja tärinää välittyy enemmän koko autoon. Jos jotain, niin kai turbo ottaa ensimmäisenä kiinni iskaritolppaan.

Voisi olla fiksua jakopäälle laittaa jokin suoja, jos vaikka remmi katkeaa joskus. En vain ole oikein perustanut siitä RN-koneen suojasta. Voisi toki jostain hommata vanhan mallin koneen suojankin ja katsoa saako sen pääpiirteissään sopimaan. Vvt nokkapyörä ei ainakaan sen alle mahtuisi, mutta sen kohdalle voisi tehdä reiän.

Poissa basiiba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Twincharged T5 -RK
« Vastaus #238 : 18.01.2018, 23:21:40 »
Itellä seiskassa sama ahdin setuppi (m90&hx52) hyvin toimii vaikka onki vinokoneessa ;)
745 2,5 turbo, 745 2,3 turbo    EX: 940 2,3,  740 2,4 TD, 740 2,3

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Twincharged T5 -RK
« Vastaus #239 : 19.01.2018, 00:56:10 »
No hyvä, eiköhän se pelaa  :) Sun autosta ei taida olla juttua täällä missään?

Autoa on vähän saatu eteenpäin. Imusarjaan tehty alipainelähtöja ja tyhjäkäyntiventtiilin paikka. Apulaitehihnalle tuli vielä yksi ohjainrulla, niin nyt hihna kulkee ainakin riittävän pitkän matkan ahtimen hihnapyörän kehällä.
Holsettiin sain kompurapuolen lähdön tehtyä 2" v-bandista hiomalla alkuperäistä v-band lähtöä pienemmäksi. Olisi niitä sopiviakin osia toki ollut saatavilla  :D

 

Samppasport  Futurez