RallyBaron  Samppasport

B30 jälkikäynti ongelma

  • 14 Vastauksia
  • 6063 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
B30 jälkikäynti ongelma
« : 19.07.2013, 07:23:12 »
Sellasta vikaa ilmeni B30 kaasari koneessa, että kun alkaa starttaamaan ni lähtee normaalisti hetken starttauksen jälkeen käyntiin, mutta starttauksen aikana pieraisee kerran putkessa. Samankaltainen vika ilmenee autoa sammuttaessa, virrat on käännetty pois, mutta kone yskäisee vielä kerran ja pieraisee pakoputkeen. Kumpikaan vika ei ole jatkuvaa vaan satunnaista. Kenelläkään hyviä neuvoja ja ideoita mistä lähteä tarkastamaan ? varmaan ihan perus sytytys, puristuspaineet sekä venttiilit ?

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #1 : 22.07.2013, 23:04:19 »
Olet oikealla polulla eli eka sytkän katot ajotuslampulla, sitten katkojan kaärkivälin, seokset (kytevä karsta aiheuttaa jälkikäynnin). Onko HIF:t vai HS:t kaasarit?
940 classic

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #2 : 23.07.2013, 08:54:31 »
Sytkä ja kärjet on kyllä sen verran helppo katsoa, että taidan aloittaa niistä. Kaksi CD175 Strömbergiä hoitaa kaasareiden virkaa. Paljonkos se katkoja kärkiväli olikaan ?

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #3 : 23.07.2013, 11:25:25 »
Onhan kaasareissa öljyä?
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #4 : 23.07.2013, 16:53:30 »
Sytkä ja kärjet on kyllä sen verran helppo katsoa, että taidan aloittaa niistä. Kaksi CD175 Strömbergiä hoitaa kaasareiden virkaa. Paljonkos se katkoja kärkiväli olikaan ?

Kärkiväli 0,25 mm. Dwell angle jos siihen mittari löytyy niin 40 astetta plusmiinus muutama aste.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #5 : 23.07.2013, 21:43:08 »
^Oliko se oikeasti noin pieni :o Muistelin itse että 0,4- 0,45
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #6 : 24.07.2013, 06:57:05 »
Kärkivälit katsottu ja säädetty. Oli 0,15 nyt säädetty 0,25. Huomattavaa eroa ei tapahtunut, kaasareissa on öljyä. Tänään tai huomenna saan ajoituslampun käsiini niin pääsen katsomaan ennakot sekä tuon asteen.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #7 : 28.07.2013, 17:39:28 »
Noinkohan auttaa tähän tapaukseen, mutta meillä oli B18 moottorissa jännä jälkikäyntiongelma. Alunperin yritin säädellä kaasaria ja seosta, mutta jälkikäyntiä oli lähes joka kerta, kun sammutti kuuman moottorin.

Sittemmin vaihdoin kannentiivisteen (piti vaihtaa paksumpi tilalle, mutta siellä olikin jo sellainen, eli vaihdoin turhaan) ja samalla vaihdoin hieman äänekkäät teräksiset jakopään rattaat uusiin fiiberisiin. Tämän remontin jälkeen ei jälkikäyntiä ole esiintynyt kertaakaan, vaikka olen sytytystäkin säätänyt aikaisemmalle. Remontissa ei siis periaatteessa pitänyt muuttua mikään, mutta jälkikäynti kuitenkin hävisi :)

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #8 : 30.07.2013, 17:39:02 »
Mikä on käytetyn polttoaineen oktaaniluku ja onko lisätty lisäaine lyijynkorvaajaksi? Jos on 95 ilman lisäainetta niin varmaan on jälkikäyntiä. Jos kone on erittäin karstainen sekin vaikuttaa huonon bensan kanssa, koska karstan palat alkavat hehkua ja sytyttävät polttoaineen ilman sytytystulpan apua ( diesel ). Toivottavasti vika löytyy. Ja tosiaan kärkiväli 0,45.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #9 : 31.07.2013, 10:43:31 »
^Oliko se oikeasti noin pieni :o Muistelin itse että 0,4- 0,45

Ainakin käyttöohjekirja sanoo kärkiväliksi B30 koneelle 0,25 mm. Neloskoneelle toi isompi sitten.
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #10 : 08.08.2013, 07:12:22 »
Mikä on käytetyn polttoaineen oktaaniluku ja onko lisätty lisäaine lyijynkorvaajaksi? Jos on 95 ilman lisäainetta niin varmaan on jälkikäyntiä. Jos kone on erittäin karstainen sekin vaikuttaa huonon bensan kanssa, koska karstan palat alkavat hehkua ja sytyttävät polttoaineen ilman sytytystulpan apua ( diesel ). Toivottavasti vika löytyy. Ja tosiaan kärkiväli 0,45.
Bensana olen käyttänyt ihan 98 oktaanista ja lyijynkorvikkeet kaadeltu tankkiin. Nyt kyn on lomilta palailtu koti suomeen niin pääsee taas tutkimaan missä vika voisi olla. Kyllä se syy sieltä vielä löytyy  :P

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #11 : 13.08.2013, 20:14:43 »
^Oliko se oikeasti noin pieni :o Muistelin itse että 0,4- 0,45

144:sen ohjekirjan mukaan b20a, b20b ja b20e koneissa on 0,4-0,5 kärkiväli, ettet sä ihan kujalla ole.. ::)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #12 : 14.08.2013, 08:42:07 »
Näemmä eri kärkiväli nelos- ja kutoskoneessa. Ei ole vieläkään löytynyt toimintahäiriön aiheuttajaa.  :-\ Täytynee venttiilikoppa nostaa pois ja katsoa jääkö joku venttiili kantamaan ja välykset samalla kohdalleen. Muistanko ihan väärin että kylmänä 0,45mm ja lämpimänä 0,4mm venttiilivälys ?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #13 : 14.08.2013, 09:10:32 »
B30A Valve Clearance Cold 0.020-0.022 (in) 0,50-0,55mm
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B30 jälkikäynti ongelma
« Vastaus #14 : 14.08.2013, 10:49:09 »
Tarkista myös että kaikki venttiilit aukeaa. Kulunut nokka tekee jänniä juttuja.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron