Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä

  • 19 Vastauksia
  • 12272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HVD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • V70 D5 -02 man.
V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« : 07.08.2013, 23:45:51 »
Iltaa,
pitäisiköhän minun olla huolissani, kun etummaisen tukikumin letku on irti ja tulpattu? Auto toimii mielestäni kuitenkin normaalisti, vedot on jopa erinomaiset, luulisin. Ei täristele häiritsevästi, eikä muutakaan huolestuttavaa ole ilmassa.

Mietin vaan, että voiko tuo rikkoa jotain? Turboa lähinnä mietin, eikös se sen säätöihin vaikuta? Siinä ei kyllä tunnu olevan mitään metsässä, ainoastaan pieni ujellus kylmänä voidaan kirjata miinuspuolelle.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #1 : 08.08.2013, 09:34:14 »
Kyseinen viritys aiheuttaa korkeintaan ehkä hienoisen häviön mukavuuspuolella. Jos sitäkään.
Tyynythän ovat alipaineistetut, jolloin tyhjäkäynnillä ne saadaan pehmeiksi (löysät) ja vedätyksen aikana jäykistymään kun sinne ohjataan alipaine.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #2 : 08.08.2013, 13:11:07 »
Kyseinen viritys aiheuttaa korkeintaan ehkä hienoisen häviön mukavuuspuolella. Jos sitäkään.
Tyynythän ovat alipaineistetut, jolloin tyhjäkäynnillä ne saadaan pehmeiksi (löysät) ja vedätyksen aikana jäykistymään kun sinne ohjataan alipaine.

Toimii itseasiassa juuri toisin päin. (tai näin se ihan kaavioiden kanssa brittifoorumilla selvitettiin, ja on ihan järkeen käyvää kun sitä vähän miettii..) Kun halutaan vähentää värinöitä niin siellä ei ole alipainetta jolloin siinä on enemmän liikkumavaraa sillä kumilla/moottorilla. Kun halutaan jäykäksi niin sitten tyynyyn ohjataan alipaine jolloin ne menevät lyttyyn ja moottorilla ei ole niin paljon liikkumavaraa vaan se on tiukemmin kiinni korissa. Muutenhan se pitäisi puhaltaa jäykäksi  ;)

Itsekkin luulin aina että toimii noin kun kuvailit mutta ei.

Mutta siis joo, tuo on ihan toimiva korjaus vuotaville tyynyille ja ainoa seuraus tuosta on tyhjäkäynnillä lisääntyvä pieni tärinä. Varsinkin automaatilla vaihde päällä.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2013, 13:14:38 kirjoittanut Grimmy »

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #3 : 08.08.2013, 13:41:57 »
Anteeksi , näin juuri onkin kuten yllä.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #4 : 08.08.2013, 22:02:35 »
Mikä mulla mei ohi :F
Molemmat puhi samasta asiasta samoin päin, mutta joku nyt mättää? :D




Sillä tulppaamisella on tosiaan estetty alipaineen katoaminen vuotavan kumityynyn kautta, aiheuttaa yleensä ahtopaineen säätelyn vikoja, jos tuo vuotaa.

Poissa HVD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • V70 D5 -02 man.
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #5 : 09.08.2013, 00:55:39 »
Selvä, kiitokset mielenrauhasta.

Rupesi vain askarruttamaan, kun kerrottiin asian liittyvän myös turbon säätöön. Mutta mitä sitä nyt toimivaa konetta korjaamaan.


Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #6 : 09.08.2013, 07:46:07 »
Siis hetkinen, otetaas vielä kerran.

Jos kumityyny imetään alipaineella jäykäksi kiihdytyksessä, eikös se letkun irroittamisen jälkeen ole sitten aina "löysä" asetuksessa kun sinne ei alipainetta mistää koskaan tule??

Tästähän seuraisi että tyhjäkäynnillä et eroa huomaa, mutta kovassa vedossa kone pääsee liikkumaan marginaalisesti enemmän.
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #7 : 09.08.2013, 08:10:22 »
Alipaine menee kumityynyile aina, kun kierrokset ovat alle 1500r. Yli tuon kierrosluvun rikkinäinen kumityyny ei vaikuta turbon toimintaan, koska magneettiventtiili pitää letkut tukossa joka tapauksessa.

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 174
  • www.vrcf.fi
Yleisesti tälläkin foorumilla on selvää se, että rikkonaiset moottorin kumityynyt hukkaavat alipainetta jolloin järjestelmän alipaine ei riitä ohjaamaan turboa ja tuloksena voi olla vikakoodi ECM6805.

Mutta yhdessäkään keskustelussa en ole nähnyt kenenkään ehdottavan, että alipaine voi hukkua myös vuotavan jarrutehostimen kautta. Aina kun jollakin on ongelmana ECM6805, niin neuvotaan tarkistamaan moottorin kumityynyt, ikinä ei jarrutehostimen kuntoa.

Itselläni jarrutehostin todettiin vuotavaksi ja järjestelmän alipaine hieman alhaiseksi. Jos ei Forten turbocleaner auta ECM6805:een, niin sitten vaihdetaan tuo jarrutehostin.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #9 : 17.08.2013, 21:29:00 »
Lainaan tätä topickia kun otsikko passaa hyvin. EI varsinaisesti kyse Ole isoista tukikumeista... Vaihtelin aikaisemmin moottorin ylätuen, sen missä on nostokorvakon olinen lenkki. Onko tämän asennuksessa mitään ohjetta poikittaiatuen kiinnityksen suhteen? Siinä poikittaistuen yhdystangossahan on ovaalit reiät ett poikittaistuen såå periaatteessa vetämään tai työntämään moottoria ainakin sammuksissa. Laitoin itse keskelle, mihin se meni han luonnostaan. Mietin tätä siksi, ett mielestäni tuo auto tärisee vielä liikaa tyhjäkäynnillä. Kaikki kumit vaikuttas kuitenki ehjiltä nyt.
V70 D5

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #10 : 26.06.2015, 20:05:45 »
Lainaanpa vanhaa, mutta relevanttia topikkia.

Auto on 2003 D5, ja etummainen tukikumi (edessä alhaalla siis) pitäisi vaihtaa. Miten saan konetta tarpeeksi ylös, että vanha kumi mahtuu tulemaan pois ja uusi tilalle? Irrotin luonnollisesti tuon vaihdettavan kumin pultin ja mutterin, ja moottorin päällä olevan kannakkeen läpipultin, mutta kone ei noussut tarpeeksi. Mitä vielä pitää irroittaa?
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #11 : 26.06.2015, 22:35:58 »
Jos automaattilaatikko niin irrotitko myös sen laatikon ja apurongon välisen tuen. Siinä moottorin etupuolella alhaalla.
V70 D5

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #12 : 27.06.2015, 15:58:30 »
Jos automaattilaatikko niin irrotitko myös sen laatikon ja apurongon välisen tuen. Siinä moottorin etupuolella alhaalla.
Ei kyllä nyt mene jakeluun että mitä tukea tarkoitat. Koneen etupuolella on tuo alipainekäyttöinen tuki jota olen vaihtamassa, mutta en minä muita kiinnipitäviä palikoita siinä näe. Ja joo, automaatti on.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #13 : 27.06.2015, 16:05:20 »
Ei kyllä nyt mene jakeluun että mitä tukea tarkoitat. Koneen etupuolella on tuo alipainekäyttöinen tuki jota olen vaihtamassa, mutta en minä muita kiinnipitäviä palikoita siinä näe. Ja joo, automaatti on.

Se pitää irrottaa alakautta.

http://www.skruvat.fi/Alempi-moottorinasennus-polyuretaani-P18744.aspx tuon näköinen palikka.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
Vs: V70 D5 -02 moottorin tukikumityynyistä
« Vastaus #14 : 27.06.2015, 19:52:01 »
Näillä ohjeilla tilaa tuli tarpeeksi ja sain tukikumin vaihdettua. Kiitos!
Volvo V70 2.4D '03 aut.

 

Autoracing  KL-varaosat