Ateho  Elekma

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1445 Vastauksia
  • 599241 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Aloitetaan koostella landiaan aloitetusta aiheesta. Toisen viestin lopussa on hieman tuoreempaa tekstiä.

Kun kiinnostus 242:een loppui ja näin yhden itsellä vähän aikaa olleen matalan valkean 245:n, tuumasin että pakko hommata farkku. Ensisijalla oli mielessä valkea, mutta kyllä grafiitinharmaakin näköjään käy. Vaikka kuppaisilla 14" pelleillä näyttikin huonolta väriltä farkun koriin.

Viime viikon loppupuolella aloin katselemaan farkkuja netistä ja soittelin muutamille tutuille josko ois tiedossa. Live vihjasi nettiautossa olevasta farkusta, joka oli jäänyt itseltä huomaamatta. Lauantaina kävin katsomassa, eli hakemassa ;D Kori on ruosteen suhteen hyvässä kuosissa. Pintapelleissä on jonkin verran pieniä lommoja, jotka voisi yrittää oikaista. Sisustassa sanomista on lähinnä kuskinpenkissä, muuten selviää imuroinnilla. Lämppärinmoottori ei toiminut, laatikko vuoti myyjän mukaan öljyä ja akku oli finaalissa. Edessä sähkölasit, kontissa näkösuojaverho, takana toimivan oloiset nivomatit :o, kone B200E ja laatikko AW-70. Painepumppu rutisi eli tankkipumpussa vikaa. Muuta erikoista ei olekaan kuin se, että ohjaus on oikealla. Auto on tuotu 2004 muuttoautona Englannista. Mittarilukema on 157000mailia, mutta mistä näistä tietää ::) Eikä sen ole niin väliksikään.



Ensimmäinen omistaja Suomessa oli myyjän puheiden mukaan Volvolla hommissa ja sen mukaisesti huollot on teetetty siellä. Hanskalokerosta löytyi Bilian kuitti vuodelta 2007, jossa on listattuna sellaisia halpoja osia kuin hammastanko, rattiakseli, ohjauspylväs sekä alapallot. Mittarin mukaan vaihdon jälkeen on ajettu noin 40tkm ja hammastangossa on vain pientä hapettumaa pinnassa, joten kyllä se vaihdettu on.

Ostopäivänä ja myöhemminkin ajovaloja tuli hieman ihmeteltyä, koska ne jäivät himmeästi palamaan parkkien ollessa päällä. Ratkaisu löytyi apukuskin puolelta rintapellistä. Palikan poistolla ei muuta vaikutusta valojen toimintaan ollut.

Kuvat ostokunnosta.


Maanantaina töiden jälkeen vähän alottelin auton kanssa ja purin lämppärinmoottoria esiin sen verran, että kotelo jäi paikoilleen letkut kiinni. Katsoin alle tarkemmin ja totesin laatikon ulostuloakselin laakeriholkin olevan täysin väljä, jonka takia stefakin vuoti. Tuulilasinpyyhkijöitä koittaessa tutunoloinen rutina kuului moottorista ja magneettihan siellä oli irti. Kuoren irrotus, puhdistus, magneetin kiinnitys kemiallisella metallilla kun ei muutakaan ollut siihen hätään ja kuoren maalaus sisäpuolelta. Eiköhän se aikansa kestä.

Tiistai: Vaihdoin lämppärinmoottorin ja "yllättäen" kotelossa oli pari kourallista lehtiä. Puhdistelin kennon ja laitoin kasaan. Vaihdoin taka-akselistot kaikkineen ristiin 242:n kanssa ja asensin tasauspyörästön 242:sta siirtyneeseen akseliin. Olin ottanut siitä lukon aikaisemmin 142:een. Vaihdoin myös kokomustan maskin ja valojen päälilistat 242:sta.

Keskiviikko: Vaihdoin etuakselistot ristiin 242:n kanssa ja säädin pyöränkulmat. Etuputkesta maahan on noin 8,5cm.

Torstai: 6d:n orastava kannentiivistevika pakotti laittamaan 245:n kuntoon katsastusta varten perjantaiksi, koska viikonlopulla pitää kuskata tavaraa. Sen takia piti käydä tutulta hakemassa laatikon peräkoppa hyvällä holkilla ja ehjällä stefalla(ei ainakaan vielä vuoda). Laatikkoon joutui hieman lisäämään öljyä. Kardaanin etupätkää paikoilleen laittaessa huomasin tukilaakerin olevan hyvin jähmeä, joten uutta tilalle. Vaihdoin paikoilleen 242:n putkiston etuputkea lukuunottamatta. Vanhassa oli takapönttö niin räjähtänyt, ettei korjaamisessa ollut järkeä. Etuputken laittamiseen ei ollut aikaa, eikä se tällä koneella ole mitenkään hyödyllistä edes. Nyt on siis etupönttö ja akselin ylitys 3", takapönttö ja häntäputki 2,5". Akselinylityksen takapönttöön liittyvää osaa joutui hieman lyhentämään, koska 242:ssa ei ole varapyöräkoteloita. Lyhennyksestä huolimatta muuta muokkausta ylitykseen ei tarvinnut onneksi tehdä. Nyt jää tankin ja varapyöräkotelon väliin ehkä 1-1,5cm puolelleen. Ei ainakaan vaikuta hakkaavan mihinkään. Häntäputki tuli lyhentämällä 142:een tekemääni ensimmäistä versiota. Jarrut ilmasin kunnolla, suuntailin valoja, tarkastin seoksen(selvästi laihalla) sekä sytkäennakon, pienensin joutokäyntiä hieman, yms..

Perjantai: Käsijarrun tiukkaus kahvalta vielä konttorin pihassa ja odottelemaan. Lopputuloksena madallusmuutos sekä katsastus suoritettu ilman huomautuksia. Parempi niin, koska olisi pitänyt katsastaa keväällä. Töiden jälkeen jälleen muutama tunti ropaamista. Kaksi tulpanjohtoa meni uusiksi löysyyden takia ja yhteen tulpanhattuun oli huonon kontaktin takia tullut jo hyvä hapetuskerros. CO:n säädin kahden pintaan. Aikaisemmin oli liiankin laihalla jonkun aikaisemman säätäjän jäljiltä, CO 0,46, ja käynti parani huomattavasti. Jakohihnan tarkastin ja kiristin. Tankkianturipaketin vaihdoin toiseen vähän parempikuntoiseen ehjällä pumpulla varustettuun. Bensamittari jäi pois pelistä, pitää purkaa lattiapaneeli pois kunhan saa kuskattavat tavarat pois kyydistä.

Nyt näkymä on tämä ja samalla suurimmat kosmeettiset muutokset on suoritettu:


Kuvat laitoista.

Tekniikkapuolelle tulee luonnollisesti muutoksia ja tehotavoite on "useita satoja hevosvoimia" :)  Mutta niistä lisää sitten joskus kunhan jotain tapahtuu, siihen asti keskitytään polttamaan karstoja pois nykyisestä koneesta. Mitä todennäköisimmin ohjauksen joutuu siirtämään toiselle puolelle, vaikka se ois mukava pitää nykyisellä paikalla.
« Viimeksi muokattu: 16.09.2022, 23:14:09 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas"
« Vastaus #1 : 06.11.2010, 12:53:37 »
Lainaus käyttäjältä: TVS
Tuo näkyy olevan päivävaloautomatiikka tuo sun poisottamasi rele, haiskahtaa volvomaisesti ratkaisulta, joka pelkkien parkkien ollessa kytkettynä tarjoaa niille jotakin huippumatalaa jännitettä.
Joku semmonen se on, lukeehan siinä päälläkin että himmennin. Englannissa tuo varmaan vastaa huomiovaloja. Luulis että oisivat vaatineet maahantuontikatsastuksessa poistettavaksi, koska mun muistikuvan mukaan tuollainen ei ole Suomessa sallittu?

Lainaus käyttäjältä: 460GLE
Saisko noitten Galaxyjen kans muuten pikku spacerit taakse, paljoko noissa on et?
Kyllä sinne varmaan 20-25mm palikat menis jos ottais kaaren kantin pois. Nyt taitaa pikkurilli mahtua väliin.


Ovien mätälistoja en ole vielä poistamassa, koska mun mielestä ne sopivat kokonaisuuteen :) Eivätkä repsota mistään, eikä missään vielä näy merkkejä alla olevasta ruosteesta. Mustat puskurinpäälilistat laitan ja pitää tuumailla mustia kylikilistoja kun sellaiset puolivahingossa löysin romppeiden seasta.


Kirjoitettu alunperin 21.9.:
Lauantain jälkeen kilometrejä on tullut vajaa 600 ja vielä se kuljettaa.

Sunnuntaina tuli seurailtua lootan käyttäytymistä tarkemmin ja sieltähän puuttui nelonen. Vikakin selvisi, rele oli poistettu syystä tahi toisesta. "Uusi" rele löytyi Sjtv:ltä ja nyt on nelonenkin toiminnassa. Tosin noin 90km/h vauhdissa se on hieman turhan pitkä 200E:n voimille 242:n vanhalla välityksellä, kierroksia noin 2000rpm. Kulutus sunnuntain reissulla oli kohtuu rapsakka noin 12,5l/100km. Pistääkö siitä nyt sitten syytä mihin suuntaan on paha sanoa, jos se tästä pienenis kun ajoa tulee lisää. Ei kuitenkaan mitään tietoa kuinka paljon karstaa koneessa on. Hieman tuntuu kuitenkin piristyneen kenkimisen myötä. Joka tapauksessa seosta laihensin hieman.

Tänään laitoin lisää valoa keulalle ja "pilasin" ulkonäön Bosch 225:n muodossa. Samalla vaihdoin ajovalopolttimot parempiin. Bensamittarinanturista oli lähtenyt vastusliuskan peittävä ja kohonvarren akselia kiinnipitävä metallikuori irti ja koho varsineen uiskenteli tankissa  Akselilla oleva pieni jousi ja kuori ovat jossain tankinpohjalla, eivätkä magneettivarteenkaan tarttuneet. Korjaus ongelmaan oli siis toinen tankkianturipaketti.

Kirjoitettu alunperin 17.10.:
Ei ole kummoisia tapahtunut viime aikoina ja autokin seissyt aloillaan kun on tullut ajeltua 142:lla ja "pätkällä".

Mustat puskurinpäälilistat laitoin. Sitä ennen joutui kolmen nurkkalistan pinnat liimaamaan paikoilleen.

Osapuutteita muutoksen suhteen on tullut täydennettyä. Truetrac tuli hankittua kun sopivasti osui uusi kohdalle. Tuleva moottoriaihio irtaantui luovuttajasta viikko sitten. Siihen on hankittuna turbon männät, kampura ja muuta oheistavaraa, männänrenkaat ovat tilauksessa. Tiivisteet, laakerit ja jakopään osat hommasin jo aikaisemmin toista konetta varten joka jäi tekemättä(ainakin toistaiseksi). Vauhtipyörän kevennytin myös jo em. toista konetta varten ja sitä varten on -618 228mm SRE-asetelma sekä massalevy. Voi olla, että levyn joutuu vaihtamaan sintteriksi. Hankintalistalla seuraavana ovat H-profiiliveivit, seeti/venttiilityöt kanteen ja poskilaakerit lukkoon. Coolerina pysynee sama 450x300x76 joka oli 242:ssa.

Tänään kävin paalikamppeesta purkamassa kojelaudan, johtosarjan, polkimet ja rintapeltiin pultatut pellit.


6.11.
Uutta konetta varten suurin osa tarpeista on hankittuna. Pakosarjaa varten tarvitsee vielä putket. Kantta irrottaessa yksi kannenpultti katkesi lohkoon kertanaksauksella ja vien lohkon ensi viikolla sorvarille jämänpoistoon. Kanteen pitäisi tuleman seetit tässä kuussa. Aikaisemmin siistin yhden (moniventtiili)kannen johon seetit tulevat. Sen kanssa turbon männillä puristussuhteeksi tulee noin 8,5.

Lopuksi vielä pari aikaisempaa ulkoilukuvaa:


« Viimeksi muokattu: 06.11.2010, 13:05:01 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas"
« Vastaus #2 : 20.11.2010, 19:41:19 »
Jotain pientä päässyt tapahtumaan. Veivit käytin tarkastuksessa ja kaikki ovat täysin oikeissa mitoissa. Lohko on sorvarilla odottamassa katkenneen kannenpultin poistoa. Eteen ostin Bilteman sporttilevyt(pienemmät ovat "pätkään" tulevat 850/960 levyt). Taakse tilaan EBC TurboGroove levyt ja joka nurkkaan Redstuff palat.

Kansi sai seetinsä ja samalla suoritettiin virtausmittaus. Virtauksen paraneminen loppuu 9mm nostolla molemmissa kanavissa. Jos haluaa paremman virtauksen niin pitäisi kairata kanavat isommiksi, nyt ei tarvetta ole. Laitan tulokset myöhemmin näkyville, voi vaan todeta riittävän hyvin tähän käyttöön. Ei ainakaan kannesta jää kiinni jos ei onnistu. Ja jos joku ihmettelee virtauksen loppumista noin pienellä nostolla, niin kysehän ei ole vinokoneesta ;) Tähän väliin voisi siis laittaa linkin aiemmin mainittuihin osahankintoihin. Resepti on kohtuu perus mitä näiden kanssa tehdään eli 2,5l lohko, 3l kampura, T5 männät sekä 204hv nokat. Venttiilijouset pysyvät vakioina ja tietojen mukaan se rajaa käytettävän ahtopaineen 1,5bar paikkeille. Turbona palvelee hyvin vähän jos ollenkaan käytetty HX40 billet imusiivellä ja #17 pakopesällä. Eiköhän silläkin saa ihan tarpeeksi :) Integroidun hukkaportin heppailin jo umpeen.

Lohkosta unohtui sanoa sen verran, että sormituntumalta sylinterit ovat hyvässä kunnossa ja hoonijäljet ovat hävinneet osittain vain YKK:sta. Voisi olettaa, että koneella on ajettu vähemmän kuin luovuttajan mittarissa ollut 350tkm.

Vauhtipyörää joutuu vielä hieman koneistuttamaan lisää, jotta asetelma osuu kohilleen sintterilevyn kanssa.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2010, 20:01:08 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 666
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #3 : 21.11.2010, 15:59:45 »
Toi on kyllä harvinaisen siisti ja hyväkuntoinen kori, kai tuosta koneestakin tulee kiva sitten.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #4 : 21.11.2010, 16:56:54 »
Kuvia sitten koneen paikalleen sovittamisesta ;).
Tämän haluan nähdä ja kuulla valmiina :buck2:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6010
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #5 : 21.11.2010, 21:40:46 »
Janne mikä tuo hyrskyttimen näköinen laite on tuossa kuvassa?  :o
Joksikin HX40:ksi sitä kutsuit, eihän sulle koskaan pitäny semmosia tulla :nohnoh

:idiot2: :2funny:

Pysyykös tää postiautona? Vai tuleeko jossain vaiheessa konversio RHD -> LHD?
Vai lukiko se jossain tuossa ylhäällä, pikaisella silmäilyllä ei näkyny :juhau:
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 666
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #6 : 21.11.2010, 22:43:37 »
LHD tästä on tulossa, ainakin jos suunnitelmat on vielä samoja mistä puhuttu.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #7 : 21.11.2010, 23:30:52 »
Onkos siihen jotain käytännön syitä?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13388
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #8 : 22.11.2010, 10:39:53 »
Onkos siihen jotain käytännön syitä?
Parkkipaikkojen lippuaitomaatit ja yksin ajelu ::)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #9 : 22.11.2010, 15:41:47 »
Aiivan :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #10 : 22.11.2010, 22:17:04 »
TPK, onhan ohjauksesta maininta ensimmäisen viestin lopussa ;)
Turboon piti siirtymän, koska ei ns. järjellisen kokoisella ja mun budjettiin sopivalla remmiahtimella päästä haettuun ahtopaineeseen. Vaikka 242:ssa käynyt Eaton M90 tuli myytyä pois, niin ajatuksissa on laittaa samanlainen tarjoamaan painetta alakierroksille. Tinakutonen kuitenkin luonteeltaan ylävireinen, joten ei varmasti olis pahitteeksi saada elämää alemmaskin. Veto paranee 3000rpm jälkeen ja kunnolla lähtee 4000rpm kohdalta. Mutta sen koneen lopullisen luonteen tietää vasta kun on ajossa.

Eiköhän koneen oikealla puolella tule sen verran ahdasta, että parempi siirtää ohjaus ja jarrupalikat. Ja oikealta puolelta on "hieman" ikävä kuikuilla sopivaa ohituskohtaa ellei tie kaarru oikealle. Mitään lippuautomaatteja täällä "maalla" tarvii käyttää ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #11 : 24.11.2010, 00:40:14 »
Siinä ois virtauslukemia. Ei pääse lähellekään 16v kannen virtausta, mutta eipä se mitiä. Vielä kun vaivautuis jossain vaiheessa mittauttamaan täysin vakion kannen.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2010, 00:41:47 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #12 : 13.12.2010, 19:39:16 »
Suoritetaas pienimuotoinen oksennus viikonlopun tapahtumista.

Perjantaina kävin töiden jälkeen ostamassa pari letkukaraa turbon öljypaluuta varten ja sorvarin luona teettämässä reiän sekä kierteen toiselle karalle lohkoon. Ajoin auton sisälle, poistin koneen, laatikon, syylärin, akkutelineen ja bensalinjat konehuoneen puolelta. Samalla ostin pätkän letkua öljypaluulinjaan. Letkua tulee lyhyt pätkä lohkon lähelle ja loput putkella. Porasin lohkoon 14mm huohotusreiät runkolaakeripukkien keskelle, kaipa ne paremmat ovat kuin ei mitään. Alakertaa aloin kasaamaan ja ensimmäisen veivin kampuraan kiinnitettyäni heilautin kampuraa vain hieman jotta sai todettua että se liikkuu normaalisti. Sen jälkeen laitoin kaikki muutkin paikoilleen ja jouduin toteamaan, että kone ei pyörikään ympäri. Veivit irrotettuani jouduin toteamaan, veivit ottavat sylinterinreunaan kiinni juuri siltä kohtaa jossa varsi lähtee leviämään. En vielä purkanut välipohjaa irti ja lähdin kotiin(kello oli vasta noin puoli yksi) miettimään otanko tarvittavan määrän veivistä vai sylinterinreunasta.

Lauantaina päätin hioa lohkosta ylimääräiset pois ja se taisi osoittautua ihan hyväksi vaihtoehdoksi. Purin välipohjan pois, putsailin lohkon öljy/stp-seoksesta ja aloin vinguttamaan. Mielestäni otin kohtuu reilusti jo ja mujujen puhdistuksen jälkeen välipohja taas paikoilleen. Irrotin yhdestä männästä renkaat ja kävin sen veivin kanssa läpi joka sylinterin. Eihän se vielä riittänyt, ainoastaan yhdessä sylinterissä pyöri vapaasti läpi. Laitoin rasvaa veiviin sille kohtaa joka otti kiinni lohkoon ja pyöritin. Mittasin hieman sinnepäin tönärillä yhden lovetun kohdan jossa veivi teki pienen hipaisun ja tulokseksi tuli luokkaa 4,1-4,2mm. Vastaavasti vapaasti pyörivässä lovi oli noin 4,5mm syvä. Purin taas välipohjan pois, otin selvästi lisää kaikista ja testasin uudestaan samalla veivillä joka pytyn -> onnistui. Bolt-on kamaa nää Motornordin veivit ihan selvästi ainakin kutoseen, vaatii vaan pientä hienosäätöä.
Kuvat lovista ja huohotusreiästä.

Veivit vielä osoittautuivat hieman epäsymmetrisiksi. Toinen puoli on koko matkalta varresta pultinreikään asti paksumpi, joten käänsin joka kokeilun jälkeen toisinpäin, jotta korkeampi puoli käy molemmilla reunoilla. Eihän sitä tiennyt kummin päin veivit lopulta jäävät. Kaikkiin mäntiin käänsin veivit samoinpäin, koska kasatessa en asiaa huomannut. Veiveissä itsessään ei ole mitään merkintöjä, eikä mukana luonnollisesti tullut mitään tietoa siitä kummalle puolelle paksumpi osa pitäisi jäädä.

Alakerran kasasin ulkoisia osia ja vesipumppua lukuunottamatta. Otin sen moottorinosturinnokkaan ja nostin konehuoneen puolelle, porasin tukikumeille uudet reiät suoraan etupalkkiin ja heppailin vasemman moottorituen kasaan. Aika nätisti se sinne menee. Samalla kun katseli lohkoa konehuoneessa, tuli mieleen notta pitäisköhän ohjausta kuitenkaan siirtää toiselle puolelle. Ei siinä niiden osien suhteen tilanahtautta tule. Jos ei meinaa nähdä ohituksiin lähtiessä, niin upottaa vaikka pikkukameran vasemman sivupeilin kuoreen ja laittaa näytön kojelautaan. Eiköhän ohjaus kuitenkin tule siirtymään :)

Sunnuntaina sain tuet on valmiiksi. Pientä hienosäätöä vaatii vielä poikittaisen linjauksen suhteen, mutta siitä selviää reikiä sivusuuntaan suurentamalla. Laatikontukipalkin muokkasin 240 palkista. Ensin laikkasin auton oman palkin auki ja muistin vasta sen jälkeen, että pakoputkihan piti laittaa kulkemaan palkin ja korin välistä. Kävin hakemassa 242:n kontista siihen tekemäni palkin ja laitoin M90 palkin keskiosasta palan. Kiinnikekohtaa joutui tuomaan muutaman sentin eteenpäin, koska muuten tukipalkin pultinreiät sattuivat pitkittäispalkkien paikkojen puoliväliin.

Meinasin laittaa kutosen omat hydraulikumit, mutta ainakin nuo vanhat tuntuvat sivusuunnassa sen verran löysiltä, että taidan käydä ostamassa kumiset tilalle. Aikaisemmin teetin sorvarilla kupit teollisuuskumeille joita käytin moottorintukikumeina, niillä sais poistettua sivuttaisliikkeenkin aika hyvin.

Vesipumpun ja vesilinjojen lyhyet lähdöt ruuvasin lohkoon kiinni ja kannen sovitin päälle. Mielestäni ostin kannenpultit jo aikoja sitten, mutten pikaisella vilaisulla löytänyt niitä. Jollei löydy aamupäivällä, niin pitää tilata uudet. Pääsis tiistaina ruuvaamaan kannen kiinni. Turboa mallailin hieman ja vaihtoehdot ois melkein eteen alas tai eteen ylös. Imusarjaa sovittelin myös ja ohjauksen siirtyessä tilanahtautta ei pikaisten mittausten perusteella pitäs tulla. Alkaa näyttämään jo koneelta kun kansi on päällä.

Mallasin yhtä kardaanin etupätkää laatikon perään ja sillä vaikuttaisi osuvan tukilaakerin paikka pari senttiä edemmäs kuin vakio paikka on. Kardaanintukipalkissa on toiset reiät Getragin jäljiltä, joten homma hoitunee sillä. Ei vaan ole mitään muistikuvaa minkä laatikon perästä kardaani on, liekö M45:stä.

Kuvia tulee kunhan saan viikolla ostettua uuden kameran, vanhalla saa otettua enää rakeisia kuvia :(

Tänään tarkemmin muisteltuani totesin, etten ole pultteja hankkinut ja soitin pariin varaosaliikkeeseen hintatiedustelun muodossa. Kutosen pulttien hinnaksi jäi halvimmillaan alennuksien jälkeen 70e ja risat, kun taas vitosen pultit maksavat 20e :o Liekö merkistä johtuva ero, mutta iso on silti. Ainakin työn puolesta viimeksi kutoseen pultteja vaihtaessa tulivat Victor Reinzin paketissa ja vitoseen muistelisin tulleen valkeassa laatikossa jossa ei lukenut mitään. Vastaavasti 2l nelosen pulttisarjan hinta oli 60e. Tilasin satsin vitoskonetta varten ja laitan kaksi vanhaa putsailun jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2011, 00:28:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #13 : 01.01.2011, 00:25:13 »
Hommasin kaksi -044 kopiopumppua, eiköhän niillä pärjää. Meinasin välisäiliöksi samanlaista öljynkerääjäsäiliötä kuin 142:ssa eli tätä. Katselin jossain välissä, että Saksan Ebaysta saa kuluineen samaan hintaan kuin mitä KL-Racingilla on pelkän osan hinta. Vaihtaa parit nipat niin tuo on ihan käypäinen ylösalaisin käännettynä. Vakio tankkipumppu riittänee toimittamaan tavaraa suvantohetkillä.

Tilasin Ebaysta vanhan Nascar käytössä olleen Tiltonin 7,25" kolmilevyn. Maanantaina sain sen haltuun kun Hauting kävi tullista hakemassa. Vaikuttaisi olevan myyjän lupaamassa kunnossa, osin paremmassakin. Vanhaa astelmassa on vain runko, painelevy on uusittu. Kävin näyttämässä Kuuranteelle ja tuumasi vaan että hyvät kaupat. Hinnaksi kaikkineen jäi noin 190e. Välilevyjä pyyhkäisen fiiberilaikalla ja niiden osalta saa olla siinä. Kytkinlevyihin tulee M90 käypäiset keskiöt ja vauhtipyöräkin pitää koneistaa. Tietysti pitää katella miten paketti asettuu lootaan.
Tein vähän vertailua painojen suhteen ja Tilton painaa kaikkineen kilon vähemmän kuin -618 SRE-asetelma. Tiltonin paino noin 4,27kg.
"Vanhan" kytkimen laitoin myyntiin pakettina, jos joku siihen erehtyisi :roll: Eli -618 228mm SRE, M90 dieselin massalevy ja tinakoneen vakiosta kevennetty 6,2kg vauhtipyörä.

Keskiviikkona ehdin pari tuntia puuhailemaan töiden jälkeen. Vaihdoin hydraulikumit pois ja laitoin kumiset em. kuppien kera tilalle. Joutui poraamaan isommat reiät etupalkkiin ja koneentukiin, joten tein niistä hieman isot. Kone asettui hyvin oikeaan linjaan. Teetän vielä sopivat välikiekot kumin molemmin puolin, jotta korkeuden saa kohalleen. Nyt on vain mutterit molemmin puolin ja pari prikkaa. Ei kyllä anna yhtään liikaa periksi. Uusi laatikontukikumi vielä. Maalaan tuet kunhan saan välikiekot.
Kuvia löytyy edellisen viestin linkin takaa. Laatikontukipalkista kuvat jäivät vähän vähiin, jos tänään ottas palkin irti niin sais päälipuoleltakin näkymän.

Takapalat ja levyt vaihdoin EBC:n romppeisiin. Etupalat jäivät tilauksesta pois epähuomiossa kun tuli muitakin paloja. Tilasin eilen ja samalla yhden parin muualle.
Asettelin turbon palikat keskenään sopiviin asentoihin ja mallailin hieman paikoilleen. Paisarin paikka pitää vaihtaa ja/tai laittaa erimallinen.

Eilen töiden jälkeen joutessani jatkoin pakosarjan tekemistä. Nyt on 1., 2. ja 3. sylinterin putket valmiina lukuunottamatta hukkaportinputkea ja liitosta turbonlaippaan. En tuonut kaikkia putkia laipalle asti, vaan ykkösen ja kolmosen putket liittyvät kakkosen putkeen matkan varrella. Mitä suotta jokaista laipalle asti tekemään kun siellä vain yksi tahti kerrallaan liikkuu. Ei mene niin paljoa tavaraa ja saa keveämmänkin. Kompurakotelosta jää kolmisen senttiä matkaa konepeltiin.

Jarrupääsylinterin ja -tehostimen otin pois tieltä, ovatpahan valmiiksi irti siirtoa varten.

Kuvia taas täällä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2011, 00:27:28 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas", B6284T
« Vastaus #14 : 05.01.2011, 21:56:18 »
Sunnuntaina tein muiden sylinterien putket valmiiksi. Vielä hepattava turbon laippa paikoilleen sekä odoteltava tilipäivää, jotta sais hukkiksen ostettua ja sen putket tehtyä.

Tänään käytin rapiat 1,5h tehokasta peliaikaa ja purin kojelaudan sekä etupään johtosarjan pois. Huomenna ois tarkoitus irrottaa ohjausakseli, kääntää/vaihtaa hammastanko sekä kasata "uusi" kojelauta ja johtosarja paikoilleen. Jos vielä sais aikaiseksi turbon laipan hitsauksen pakosarjaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy