Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Olen uusi volvo harrastaja,haluisin kuulla vähän kokeneempien mielipidettä

  • 6 Vastauksia
  • 3327 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juuso.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Elikkäs ostin ensimmäisen volvoni 240 tossa noin 4kk sitte,tarkotuksena oli ottaa kone ylös ja turbottaa se,mutta kuinkas ollakkaan hihna katkes just enne projektin alkua ja kone morjesti prkl :D.No myin sitten auton jäämistön poijes,nyt olis tarkotuksena hankkia joko 242 ja turbottaa se tai ostaa suoraan 740 turbo intercooler.
Ja nyt tulee koko jutun pointti,millanen rumpa tuo nyt olisi rakentaa 242 turbo noin 200+hv?,jos täältä joltain vaikka ostaa koneen turbotusta varten,joutuuko miten paljon katsastusta varten tekemään että saa leiman?.

Toivottavasti joku ymmärsi jotakin  :hello:
242R sport,242 t5,240,855t5r,855 500hv+

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Haulla löytyy paljon.

Mutta mikä kone tossa 240ssä oli että morjensti jakopäävammasta? Jos turbotukseen kelpaava kone, niin sillonhan sen piti olla niin matalapuristeinen ettei venat ja männät kohtaa, eli olisit selvinny uudella jakohihnalla.

740tic vähäpäästöinen on todennäköisesti et-koneella eli ohkaset kanget, niin ei niillä pitkään juhlita ennen kun tulee haisteleen ulkoilmaa.

200sarjan muutoskatsastus = konepaikalleen->penkkilappu->jossei oo jäähytettyjä jarruja ni sellaset->turboa vastaavat jouset ja iskarit ja leimalle sillä max186hp penkkilapulla.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Juuso.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vanha omistaja oli tehny jakopää remontin eikä oo kiristäny alasiimapyörää kiinni kunnolla joten kiilapoikki,ja sieltä sitte tuhoutu sitä tavaraa oikee kunnolla,ja tarkotus oli siis turbottaa siillä 2 litrasella koneella,mutta jälkeenpäin lueskelin että pitäs mieluummin olla 2.3litrane
242R sport,242 t5,240,855t5r,855 500hv+

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vanha omistaja oli tehny jakopää remontin eikä oo kiristäny alasiimapyörää kiinni kunnolla joten kiilapoikki,ja sieltä sitte tuhoutu sitä tavaraa oikee kunnolla,ja tarkotus oli siis turbottaa siillä 2 litrasella koneella,mutta jälkeenpäin lueskelin että pitäs mieluummin olla 2.3litrane
EI sillä koneen koolla vaan tyypillä on merkitystä: Jos vaikka b19a = voi turbottaa. B200k = ei voi turbottaa paitsi jollain ökyllä moottorinohjauksella ja etanolikäytössä.

Jos meni muuta ku kiila pashaksi niin oli varmaa joku b200k tai b200e.. f tuskin oli koska se olis ollu vähäpäästönen niin ei voi iteksee turpotella.

Ja ennen kuin joku nusasee pilkkua niin tämä koskee täysin muuten koskemattomia moottoreita, toki b200khonkin voi vaihtaa parempaa palikkaa mutta varmaan pointti tuli selväksi.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Juuso.T

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vähä jäi tämä aihe päivittämättä,pari kertaa yritin tätä aihetta täältä etsiä mutta en onnistunut löytämään  :D ,mutta nyt kun tuli vastaan,niin nykyään on käyttöpelinä 740 turbo  :).
Ps.kiitos vastauksista  :hello:
242R sport,242 t5,240,855t5r,855 500hv+

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
740tic vähäpäästöinen on todennäköisesti et-koneella...

Ettei nyt vaan olisi mennyt ET ja FT sekaisin?`ET (Motronic) ei ole vähäpäästöinen, FT (LH) on. Tuossa ikäluokassa tosin molemmat suurella todennäköisyydellä ohuilla kangilla.
Omasta kokemuksesta isolohko-ET pysyi ainakin ihan hyvin nipussa lastu ja putkistovirityksillä kilon paineilla. Katsoo vähän miten ajaa niin kyllä ne ohuetkin kanget kestää kun mennään alle 250hp.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jos hommaa 242:n kaasari koneella niin se on ihan hyvä turboaihio... Joo, nyt tulee sitten kysymys asiantuntijoille, saiko 242:ta b23a koneella, joka on ainoa joka ei sellaisenaan sovellu turbotettavaksi.

B19A ja B21A (no miksei B20A:kin) on mainioita turboaihioita kun kone on valmiiksi suht matalilla putisuksilla, ja jos tavoitteena ei ole kuin tuo 200 heppaa, niin eipä se silloin vaadi oikeastaan mitään.

 

Samppasport  Futurez