Yritin kierrättää erilaisia aineita kuten konetiskiainetta, kalkinpoistoaineita ja viemärinaukaisuainetta. Tuo jälkimmäinen syövyttää alumiinia vauhdilla joten ei sitä kauan uskaltanut pitää siellä kennossa.
Varsin hyviä aineita kokeilussa on jo ollutkin.
-Konetiskiaine on emäksinen mutta syövyttää kuitenkin alumiinia vain hyvin hitaasti eli ei pitäisi puhkaista pitkänkään pesun aikana.
-Kalkinpoistoaine on orgaanista happoa, usein sitruunahappoa. Alumiini kestää näitä hyvin
-Viemärinaukaisuaineet ovat erittäin voimakkaasti emäksisiä (NaOH, KOH) ja todellakin syövyttävät alumiinia niin että sihinä kuuluu.
Jotenkin nyt noiden kokeiden perusteella vaikuttaa selvälle, että kerrostumat eivät ole suoraan liukoisia sen paremmin happoon kuin emäkseenkään ja paikoillaan pesu tuskin onnistuu. Varsinkin pesuaineille olisi eduksi, jos kennon saisi kuumaksi.
1) Jos noissa kerrostumissa on öljymäistä rasvaa, vain liuottava pesuaine (liuottimet kuten asetoni, moottorinpesuaineet, PineLine jne.) voi poistaa rasvan tehokkaasti.
2) Jos rasvaa ei ole, monet pesuaineet (mm Pineline) irrottavat melko hyvin likaa, varsinkin jos sitä saisi jotenkin"kurlattua" ilman ja veden kanssa. Ihan Fairy, vesi ja paineilma voisi myös saada jotain aikaan. Kai tuo kenno ainakin yhden baarin paineen kestää? Ehkä sopivalla imurilla voisi myös imeä läpi vettä ja ilmaa.
Tekemällä olosuhteet kyllin rajuiksi, kerrostumien pitäisi kyllä irrota viimeistään siinä vaiheessa, kun se alumiini itse alkaa syöpyä. Tässä vaiheessa ei saa olla rasvaa tai öljyä lainkaan, sillä se estää kemikaalin vaikutuksen juuri kerrostuman alle metalin pintaan. Tähän voisi käyttää esim. laimeaa typpihappoa, joka ei reagoi kovin rajusti alumiinin kanssa ja syöpymät eivät muodostu niin pistemäisiksi kuin lipeällä. Rst. terästen fluoridipitoiset peittaushapot syövyttävät metalleja erityisen tasaisesti mutta taitavat olla vähän vaikeita saada.
Eli noiden kokeiden tulosten perusteella:
A)Yrittäisin ensin huuhdella vedellä käyttäen esim. vesiletkun painetta, jotta mahdollisimman paljon sakkaa tulisi ulos pelkän virtauksen voimalla. Sitten asetonilla, ensin hiukan veden poistamiseksi ja sitten enemmän, jotta rasva poistuu varmasti vedettömän asetonin avulla. Ellei mitään näytä tulevan ulos, sitten vielä käsittely Pineline puhdistusaineliuoksella. Noita asetoni ja Pineline käsittelyjä voisi tehostaa vielä kuumentamalla kennon kiehuvaksi. Asetoni kiehuu jo alle 60 °C, joten kuuma vesi riittää mainiosti mutta vesi-pesuaineseoskselle ei taida olla muuta vaihtoa kuin kaasuliekki. Keittäminen ei ole välttämätöntä mutta siitä olisi etua. Asetoni eikä muutkaan liuottimet eivät syövytä alumiinia, mutta Pineline saattaa kuumana hiukan liuottaa alumiinia.
B)Ellei kenno vielä ole auki, sitten laittaisin sinne sisälle happoa. Kun tuo kalkinpoistohappo on testattu ja jos se ei ole toiminut voisi kokeilla vielä kovemmilla hapoilla. Mieluiten rst. peittaushappoa, ellei sitä ole saatavailla sitten esim. 10% typpihappoa. Tämän jälkeen perusteellinen huuhtelu. Maanviljelijöillä voisi olla muurahaishappoa ja sitäkin kannattaaisi kokeilla n. 10%:na. Suolahappoa en suosittele. Syövyttävät aineet voivat sitten tietty puhkaista kennon mutta keinot taitavat alkaa olla jo tässä vaiheessa vähissä.