Elekma  Autoracing

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 750192 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1605 : 15.01.2018, 21:24:03 »
Ehkä esitän tyhmyyteni mutta ATEcuV3:sta vähänlaisesti foorumilla juttua (en ainakaan omaa topicia löytänyt).

Mutta siis kyseessä joku Megaan pohjautuva purkki? Kokemuksia? Käyttääkö porukka ton kanssa mitä säätöohjelmia?
Yksi on ollut käytössä tinakutosen kanssa ja lojuu nurkissa odottamassa uutta käyttöä. Säätyy Tunerstudiolla 100% samalla tavalla kuin megakin. Ihan toimiva kun on valmiina lähdöt kaikenlaisille ohjauksille.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1606 : 15.01.2018, 21:37:38 »
Ehkä esitän tyhmyyteni mutta ATEcuV3:sta vähänlaisesti foorumilla juttua (en ainakaan omaa topicia löytänyt).

Mutta siis kyseessä joku Megaan pohjautuva purkki? Kokemuksia? Käyttääkö porukka ton kanssa mitä säätöohjelmia?
MS2 tosiaan ja ei ole paljon tarvinnut kirjotella mitään kun toimii niin hienosti. 3 volvoon asennettu ainakin eikä valittamista.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1607 : 16.01.2018, 16:37:02 »
 at ecu mulla on ralliautossa. kaverin rallisprintti autossa + pari muuta kavereiten turboautoja missä on.

Poissa Jode

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 168
  • TAK ry
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1608 : 29.01.2018, 14:25:12 »
Onko kellään kokemusta tuon VVT ohjaamisesta? Itellä on MS3x ja alunperin olin tehnyt sytkä ja bensakartan N-sarjalaiselle tinakoneelle. Nyt vaihtu RN tinakoneeksi ja kytkin VVTn toiminaan. Ongelmana on se, että kun solenoidi kytkeytyy päälle, niin meno hyytyy kokonaan ja afr tippuu alle kymppiin...  :idiot2:
Pitääkö tämän kanssa sytkäennakko sitten säätää aivan uusiksi?  :( VVT pois kytkettynä menohaluja autolla tuntuu olevan normaalisti, joten olen ajanut nyt solenoidin ollessa off asennossa.

E: Solenoidi on pelkästään pakonokalle.
TAK: Teekkarien Autokerho ry

960 T5

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1609 : 29.01.2018, 18:15:56 »
Sitä solenoidia ohjataan PWM signaalilla ja pakonokan päässä on asentoanturi. Turbon pakonokan säätö on lähinnä pakokaasun puhdistukseen liittyvä systeemi. Vähän voi kikkailla turbon heräämistä mutta ei mitään maata kääntävää sillä saa aikaan.

Ite yrittelin T4 pakonokan säätelyä Vipec 88:llä mutta toiminta jäi hieman epävarmaksi. Korkeilla kierroksilla asentoanturi hukkasi triggerin hampaita.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 18:18:19 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1610 : 31.01.2018, 17:39:46 »
Pelkästä pakonokasta en osaa sanoa, mutta imunokan ohjaus on ihan jumalaista. En ymmärrä miksei sitä kannattaisi kytkeä, pelkkää hyvää.  :D

Erityisesti vaparissa saa venytettyä vetoaluetta alhaalta ylös. Sama idea toimii kyllä turbossakin.

Imunokan ajotus voi olla jopa parempi kuin isompi tilavuus (stroker).

Sininen käyrä on stroker ilman säätyvää imunokka akselin säätöä. Muuten identtiset setupit.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HeinZ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1611 : 07.02.2018, 15:56:48 »
Kyselläämpäs täältä kun taidot loppuu kesken ja netti luettu jo läpi moneen kertaan.

Elikkäs autona 740 turbo Volle jossa Ms2 v2.2 joka tilattu Protopartsilta valmiiksi kasattuna ja vr-muuntimella. Sytkänä on Vaggilaisen hukkakipinäpuola ja Volvon oma vr-anturi joka saa tiedon 60-2 vauhtipyörältä.

Ongelma on sellainen että kierrosluku signaali pomppii startatessa 0 ja 200 rpm välillä ja antaa kipinää harvoin. Kun auton hinaa käyntiin ei mitään ongelmaa ole kierroslukusignaalissa ja toimii moitteetta ajossakin.

Voisiko ongelma olla nyt tuossa vr-muuntimessa ettei sovi volvon oman anturin kanssa yhteen? Vr-anturin johto häiriösuojattu ja kaikkien antureiden maat vedetty megan viereen joten en kyllä jaksaisi uskoa häiriöihinkään. Asetuksetkin katsottu moneen kertaan läpi ja vr-anturin johtojen paikkojan muutettu muttei vaikutusta.

Katsoin Protopartsin laittamaa muunninta boksin sisällä ja siellä oli vain levy johon meni 5 johtoa ja jossa oli kolme samankokoista  vastusta ja transistori. Onko muut törmänneet samanlaisiin?

Olisiko siis viisain vaihtaa LM1815 tyylinen vr-muunninpiiri levylle ja kokeilla sitten vai suositteletteko jotain muuta vaihtoehtoa?

Poissa A-T-N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1612 : 07.02.2018, 21:40:49 »
Saako kone/mega muuten mitenkä maita? Kato startatessa tunerstudiolla paljon megalle tulee jännitettä, tuota jännitehäviö ongelmaa on ollut omissa kötöstelyissä. Tosin megana itsellä ollut ms1 v3.0 omalla vr muuntimella, mikä ei kovin kummosesti toimi alhaisilla jännitteillä.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1613 : 22.02.2018, 12:20:23 »
Löysin Megasquirtien lähdekoodit. MS2 extra firmis lähdekoodi on kokoluokkaa 20 000 riviä C-koodia... :uglystupid2:

Linkki koodiin jos joku haluaa ihmetellä niitä:
http://www.msextra.com/downloads/dev/
Ei voi kun hattua nostaa Bowling & Grippon väelle, kun ovat tätäkin jaksaneet kehittää vuodesta 2005.

Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1614 : 27.02.2018, 09:12:33 »
Eli ajatuksena olisi päivittää seiskan moottorinohjaus megaan,nyt siis LH2. 2. mega siis hoitaisi sytkän ja bensan ja vakio johtosarjaa haluaisin hyödyntää mahdollisimman paljon. Mitä antureita voin käyttää vanhasta ja mitä täytyy ostaa uusia. Meganhan saisi ilmeisesti ohjaamaan tuota päätyjakajaa eli en tarvitse uutta hukkakipinäpuolaa ja triggerilevyä+vr anturia. Jos joku antaisi ns rautalankaohjeet olisin todella kiitollinen

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1615 : 27.02.2018, 16:28:14 »
Kiinostasko väkeä jos kirjotan ohjeen hajonneen ms2 prosessorikortin korjaamisesta?  Nimittäin saa uuden prosessorin hinnalla kaikki osat, työkalut ja tarvikkeet.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1616 : 28.02.2018, 07:29:05 »
Kiinostasko väkeä jos kirjotan ohjeen hajonneen ms2 prosessorikortin korjaamisesta?  Nimittäin saa uuden prosessorin hinnalla kaikki osat, työkalut ja tarvikkeet.
Voiko nekin mennä rikki? Kerro ihmeessä!
144-70

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1617 : 01.03.2018, 18:06:06 »
Voiko nekin mennä rikki? Kerro ihmeessä!
eipä ne menekkään rikki muutakun väärillä kytkennöillä. :D onhan noita pimentyneitä AD muuntimia nähty.

Tarvikkeet:
-Mikrokontrolleri MC9S12C64CFAE. Näitä saa Digikey:ltä.
-Tinatahna eng. solder paste. Tätäkin saa Digikeyltä.
-Tinaimunauha eng. solder wick. Digikeyltä.

Työkalut
-Kolvi
-Kuumailma-asema
-Pinsetit
-USBDM debuggeri HCS12 mikrokontrollerille. Omani tuli Ebaysta.
-USBDM ohjelma
-MON.s19 Bootloaderi. En edes tiedä mistä tämän nykyään voi ladata. Minulta löytyy, voin laittaa vaikka s-postissa.

Turbobricksillä on ohje mutta se ei mielestäni ollut kovin hyvä kun bootloaderin asennuksesta ei ollut ohjetta. Korjaus kuvat lainattu sieltä.

Mutta jos satutte syöttämään vaikka 12 volttia prosessorille tms niin toimenpiteet ovat seuraavat:
1.

Irrota hajonnut mikro kuumailma-asemalla. Itsellä käytössä Atten 858D, edullinen ja hyvin toimiva kampe.
Puhdista kortti Isopropyylialkoholilla.

2.

Levitä tinatahna pädeille. Sitä saa ruiskuissa, löytyy googlettamalla solder paste.

3.

Juota uusi mikro paikalleen. Katso että kotelon kulmassa oleva täppä tulee samaan suuntaan kun oli aijemmin.
Jos/kun pinnejä menee yhteen, ne saa erilleen tinaimunauhalla ja kolvilla.

4.Liitä USBDM 6-pinninen liitin tytärkortin BDM liittimeen, ja tökkää USB-B -johto Debuggerin ja tietokoneen välille.
USBDM syöttää 5v jännitteen mikrolle.

5.Asenna USBDM ohjelma tietokoneelle. Löytyy googlesta helposti.

6.

Avaa USBDM.
USBDM ohjelma on helppokäyttöinen. valitset vaan sopivan kohdelaitteen sekä tiedoston, ja lataat ohjelman mikrokontrollerin muistiin.
Onneksi olkoon, sinulla on nyt käyttökelpoinen tytärkortti. voit irroittaa debuggerin.

7.kytke megasquirt jännitteisiin, ja lataa uusi firmware sarjaportin kautta tunerstudiolla :)


Uusi tytärkortti Diyautotunelta 136 USD

mikrokontrolleri ~13e + ALV
USBDM Debuggeri ~ 20e




 
« Viimeksi muokattu: 01.03.2018, 18:26:48 kirjoittanut lakeshead »

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1618 : 01.03.2018, 19:09:05 »
Hyvä ohje!

Minäkin päivitän oman 2.2 megan tuolla ms2 prossulla. Toivottavasti en polta sitä.
144-70

Poissa ||Nixu||

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1619 : 02.03.2018, 14:46:09 »
Multa löytyis yks ms3 prossu,  joku siinä kärähti kun tuli käynnissä ollessa potikoita säädettyä. ::)
Volvo S40 T4 -98

 

Proturbo  Autodiagnoosi