Elekma  Autoracing

745 GL -91 D24T ja oli GL -90

  • 71 Vastauksia
  • 26159 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #15 : 04.11.2013, 21:36:36 »
Lyhensin panhardin oikeaan pituuteen ilman vaikutusta ääniin. Eipä tässä vaiheessa jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ottaa helat pois. Nyt kärsii taas ajella.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2013, 23:52:53 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #16 : 23.11.2013, 00:03:32 »
Kardaanintukilaakeri alkoi viime viikolla pitämään hieman ääntä. Tänään kuulosti jo aika pahalta ennen vaihtoa. Tukikumi meni uusiin samalla, aika riekale sekin. Muuten ei auton suhteen ihmeitä, ~900km ajoa edellisen viestin jälkeen.

Turbotustarvikkeet on aika pitkälti hallussa, Turbosmart-tyylinen 45mm hukkis, 50mm dumppi, imusarjatarpeet, pakosarjaan laipat, 2,5" alumiininen ahtoputkisetti suorilla silikonijatkeilla ebaysta, kuin myös alumiininen 4" putki 45 asteen mutkalla ilmanputsarin ja turbon väliin. Putki oli oikein sopuhintainen, noin 30e kuluineen eikä ole ihan lyhyt natsa. Cooleria mallasin syylärin etupuolelle, muokkasin lähtöjen asentoja ja käytin hitsauksessa. Tuolla kuvat coolerista.

Olen tuumaillut, että voisi melkeinpä laittaa enintään HX35 kokoluokan ahtimen HX40 sijaan. Jos olis pienemmällä paineella paremmin alueella kuin HX35/40 ja sais laajemman käyttöalueen. Sekin on käynyt mielessä, että laittais D24TIC tekniikan ja muuttaisi pakuksi ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #17 : 23.11.2013, 05:55:01 »
Kardaanintukilaakeri alkoi viime viikolla pitämään hieman ääntä. Tänään kuulosti jo aika pahalta ennen vaihtoa. Tukikumi meni uusiin samalla, aika riekale sekin. Muuten ei auton suhteen ihmeitä, ~900km ajoa edellisen viestin jälkeen.

Turbotustarvikkeet on aika pitkälti hallussa, Turbosmart-tyylinen 45mm hukkis, 50mm dumppi, imusarjatarpeet, pakosarjaan laipat, 2,5" alumiininen ahtoputkisetti suorilla silikonijatkeilla ebaysta, kuin myös alumiininen 4" putki 45 asteen mutkalla ilmanputsarin ja turbon väliin. Putki oli oikein sopuhintainen, noin 30e kuluineen eikä ole ihan lyhyt natsa. Cooleria mallasin syylärin etupuolelle, muokkasin lähtöjen asentoja ja käytin hitsauksessa. Tuolla kuvat coolerista.

Olen tuumaillut, että voisi melkeinpä laittaa enintään HX35 kokoluokan ahtimen HX40 sijaan. Jos olis pienemmällä paineella paremmin alueella kuin HX35/40 ja sais laajemman käyttöalueen. Sekin on käynyt mielessä, että laittais D24TIC tekniikan ja muuttaisi pakuksi ::)
Jee, kannatetaan ja uskon että saat valtavat suosionosoitukset myös muilta jkl:n porukoilta..  :2funny:

Selvisitkö ilman tärinöitä kannattimen vaihdosta?

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #18 : 23.11.2013, 13:12:48 »
No ainakin Sekokupulta ;D

Oletusarvona oli, että täristää kuminvaihdon jälkeen kuten on tupannut tarvikekumeilla käymään. Mutta joutui "pettymään" kun olikin aivan värinöittä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #19 : 23.11.2013, 17:04:15 »
No hyvä että ei tärise, vähän sama ku mulla kun aattelin että en saa varmaan ikinä pois sitä "vedätys-jyryytystä" niin katos ku laitto pari prikkaa kannakkeen ja palkin väliin. Kannattaa aina suhtautua pessimistisesti näköjään ennen remontteja ja olla odottamatta mitään  :2funny:

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #20 : 15.12.2013, 20:23:46 »
Taitaa vielä kerran vaihtua tekniikka ennen katsastusta. Ei D24, mutta kutonen kumminkin. Ehdin jo kiina-GT35 turbonkin hommaamaan, käytettävä se sit jonnekin muualle.
6-ovisen otin jälleen ajoon viikko sitten ja nyt sillä ajelun jälkeen kutosen luonne on paljon mukavampi kuin nykyisen koneen. Soveltuu paljon paremmin harvan perän kanssa. Eli tulee 2,5l vakio alakerta 3l kannella, 204hv nokilla ja ehkä mahdollisesti M62 tai M90 Eaton parantamaan hieman vetoa. Pidempi moniurahihna vaan niin ei tarvitse teettää kampuralle uutta hihnapyörää. Näin aluksi vakiolla moottorinohjauksella nopeuttamaan asennusta.

Mäntiä lukuunottamatta osat kävivät viikolla koneistamolla pesussa ja tarkastusessa sekä kannesta lähti pieni siivu oikaisun nimissä. Imuventtiilit testasi imulla täysin tiiviiksi, mutta pakopuoli ei onnistunut ilmapumpun ilmareikien takia. Jarrukliinerillä katsottuna pakoventtiilitkin olivat täysin tiiviit. Perjantaina töiden jälkeen niputin alakerran. Eilen laitoin öljypohjan paikoilleen, käytin kannesta venttiliilit irti, siistin vähän kanavia ja läppäsin pakoventtiilit koska seetipinnoissa pieniä syöpymäjälkiä näkyi. Uutta osaa tuli jopa kk-laakerit ja tiivisteet. Öljypumpuntiivisteet vielä puuttuvat, sen jälkeen voi laittaa jakopään nippuun.

Nykyinen tekniikka saattaa siirtyä takaisin 142:een ja siihen ajateltu kone Expressin koriin...
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #21 : 26.12.2013, 00:52:40 »
Kone tuli kasailtua ja perään laitettua T-5R kytkin joka saa luvan piisata. Sachs sinne meni, olisin laittanut LUK:in version(ainakin satkun halvempi), mutta sen ois saanu vain tehdastilauksella eli 4-6 viikon päästä. Muita valmistelevia hommia oli 960 johtosarjan perkaaminen ylimääräisistä johdoista ja tarvittavien merkkaaminen. Muutenkin koetin katsella paikat niin valmiiksi kuin vain suinkin, että asennus menisi suht sujuvasti. Kardaaninetupätkä löytyi sopiva ilman laakeria ja tukikumia, katista laikkasin takapään auki ja kolistelin sisukset pois, yms. Työnantajalta löytyi melkein uusi ohjaustehostimen painelinja, oma oli aika heikossa kunnossa putkiosastaan.

Laatikko on 245:n vanha josta monilevykytkin söi kytkinakselin booria(Ojennus tehnyt hieman väljät keskiöt). Ostin aiemmin vinokoneen lootan josta oli kolmosen tukirenkaan hampaat tyrkätty pois paikoiltaan. Meinasin siirtää akselin siitä, mutta laatikkoa avatessa paljastui, että joku pala oli mennyt kytkinakselilla toisena olevan pikkurattaan väliin ja murtanut siitä puolet pois. Hetken tuumailun jälkeen päätin että en laita sitä akselia vaan annan olla vanhan toistaiseksi. Kattoo jos löytyis jostain akseli ehjillä hampailla, vaikka kolmosen tukirengas oiskin pois paikoiltaan.

Tiistaina kävi sen verran touhuilemassa, että otin tekniikan pois, laitoin koneen ja syylärin paikoilleen. Eilen enää loput, vei melkein tuplat aikaa. Vaihdoin kardaaninetupätkään vasta uusitun laakerin ja kumin vanhasta. Jostain syystä etupätkä ei suostunut oikein yhteistyöhön takapätkän kanssa, vaan jumitti heti kun booriosat olivat sisäkkäin. Hioin pinnoitetta pois takapätkästä ja sillä sai liikkeen toimimaan. Pakoputkea muutin etupöntön etupuolelta katin kanssa yhteensopivaksi, vedin sähköt ja muutin muutamaa johdotusta vähän ajatellusta. Aikani pyörittelin öljynpainetta koneeseen ja jo aiemmin väsymisen merkkejä osoittanut akku ei enää jaksanut. Kävin 142:n akun ja jatkoin hetken pyörittelyä.

Käynnistyksessä ei ihmeempiä, sen kuin starttasi normaalisti. Ei käryttele, tms. Alkukäyttelyn jälkeen koneen etupuolella oli parin kämmenen kokoinen öljyläikkä. Kasatessa laitoin öljypohjan ja jäähdytysnesteenkiertopalikan väliin uuden tiivisteen, joka näytti hieman liian ohuelta ja epäilin pitääkö. Vaihdoin vanhan takaisin ja toimii. Putkiston ääni on ok, tyhjä katti vaan aiheuttaa melkoista pärinää. Eli pitänee tehdä se peltipakosarja pikimmiten ::) Maantiellä veto on vähän ohuenlaista, pienillä kierroksilla toimii aika hyvin. Vikakoodeja ei 10km testilenkin aikana ehtinyt vielä antamaan. Vois kokeilla toista ilmamassamittaria enshätään.

Konehuone vaiheessa:

Sokeripala todellakin on väliaikaisliitin iltapäivään asti kun tilalle tulee Amp Superseal :P

Lämppärin vesihana olikin hyvää laatua. Hanan vaihdon jälkeen on nestettä hävinnyt hiljalleen ja sieltä se tulee säätövivun akselia pitkin. Uusiksi takuuseen ja katsotaan miten pitkään seuraava kestää. Töissä asiakkaiden autoissa samat hanat kestäneet, itellä sit ei :(

Remmiahdinta ajatellen kysäisin autosähköliikkeestä tarvikkeita hakiessa moniurahihnapyöriä. Löytyi suoraan hyllystä metsäkoneen pyörä joka voisi käydä hienosti tarkoitukseen. Välityssuhteeksi tulee sopivasti noin 2:1 ja keskireikää pitää sorvauttaa pari milliä isommaksi. Hintakin alle 20e.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 14:50:43 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mirok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #22 : 26.12.2013, 12:14:08 »
Upeaa ja mahtavaa jälleen  -H-


Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #23 : 26.12.2013, 18:56:15 »
Noin 90km ajoa takana tältä päivältä. Tiedä häntä onko kumpikaan koetetuista ilmamassamittareista aivan tolkuissaan, mutta saa kelvata toistaiseksi, ruisku kuitenkin vaihtuu. Konehuoneen sokeripala korvattu kunnon liittimellä, sulakerasian kotelo asennettu ja ilmanputsarikotelon korikiinnikkeet laitettu paikoilleen. Polttoaineen painelinjan liitoksenkin vois muutella siistimmäksi.
Missähän vaiheessa sais pestyä konehuoneen, se piti putsata jo syksyllä :buck2:

« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 14:50:57 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #24 : 26.12.2013, 19:08:17 »
Täähän etenee vauhdikkaasti  :) ja vielä näyttää oikein mallikkaaltakin. O0

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #25 : 26.12.2013, 19:12:57 »
Sama vaiva kuin muissakin, se on tehtävä kerralla että on sit tehty. Tämä on ajoautona 6-ovisen kanssa niin ei viitti jättää levälleen pitkäksi aikaa. Tullut pidettyä aina vähintään kaksi kerrallaan liikenteessä jos toinen vikaantuu. Ja onnistuu tällaiset pienet rassailutkin sitten.

Bolt-on osilla kun tekee, niin eihän se oikein voi näyttää muulta kuin mallikkaalta? :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #26 : 27.12.2013, 20:54:28 »
Laitoin jalkatilojen potkumuovit paikoilleen, tilasin uuden lämppärinhanan, mallasin Eatonia konehuoneeseen ja purin sen. Hyvin istuu koneen vierustalle pakosarjan päälle.

Ostin ahtimen mahdollisesti kunnostusta kaipaavana jo viime vuonna, takelteli satunnaisesti pyörittäessä. Avatessa olikin vastassa uudet neulalaakerit sekä nokan akselin ja toisen roottorin väliinen kiekko. Ei tarvinnut käyttää aiemmin hankittuja laakereita tai mitään muutakaan osaa. Eipä sinne oltu laitettu öljyäkään sisään vielä ja öljytila on aivan puhdas vanhastakin. Takeltelun syy oli yksinkertainen. Ahdinta kasatessa tai jossain myöhemmässä vaiheessa sitä pyöritellessä on toisen roottorinpään ja rungon väliin mennyt pari nööliä jotka ovat tehneet urat runkoon sekä roottoriin. Sen lisäksi toinen nööli oli uponnut runkoon uran päähän. Nöölin poisto ja kevyesti hiomalla tasoitus, eikä takeltele enää. Vielä jos vähän porttais painepuolen aukkoa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #27 : 20.01.2014, 00:33:52 »
Tuuliviiri pyörii minkä ehtii. Ei tullutkaan M90 Eaton vaan T6 turbot. Meni lauantai ja sunnuntai sujuvasti siinä hommassa.

Ajoin koneen lämpimäksi, porasin öljynpaluulle reiän vakiopaikkaan lohkoon tarjoamalla samalla kevyesti paineilmalla öljytikunreiästä. Jäipähän enimmät mujut menemättä öljypohjaan. Laskin öljyt pois, huuhtaisin vähän vielä rasvanpoistolla perään ja jätin valumaan. Ohensin isomman putken päätä jotta siihen sai ruuvilukitteen kanssa lyöntisovitteen paluureikään. Tähän liittyvät molempien turbojen paluut. Painelinja tulee haarapalalla öljynpaineanturilta ja jakautuu turboille koneen oikealla puolella. Alkuperäisiin öljylinjoihin juotatin pätkät pienempää putkea liitosta varten.

Laskelmoimatonta hommaa teetti koneen kupeella kulkeva vesiputki. Kanteen ja paisarille menevät pätkät kulkevat väärää linjaa etummaista turboa varten(ei mahdu). Pätkin T6 putkesta kanteen menevän osan, tulppasin turbojen kierrot ja käänsin siitä paisarinpätkän oikeaan suuntaan. Pumpulta lähtevään päähän tein paikan putkelle ja liitin siihen. Alkuperäisen paikan hitsasin pultinkannan kanssa umpeen. Moottorintukijalan nurkkaa joutui vähän nakertamaan, että etummainen turbo ja dp-laippa mahtuivat paikoilleen.

Imu- ja ahtoputkista tuli aikamoinen härdelli. Turboilta lähtevät ahtoputket oli jo aiempi omistaja muutellut yhtenäiseksi ja sen suuntaus sattui kohilleen. Muutoin putket ovat ebaysta hommatusta aluputkisarjasta. Tulee liitoksia aika paljon ilman sopivaa hitsiä ::) Niiden leveät klemmarit ovat mun makuun turhan kömpelöitä ja jää ikävästi pultinkannat törröttämään. Eli vaihtoon menee pienemmiksi. Ja putket maalaan mustaksi. Putsariksi tuli sinisestä 242:sta jäänyt Apexi Dual Funnel suti. Mahtui sentäs. Varaosaliikkeiden tarjonta 3" pakoputkimutkien suhteen oli aika heikkoa, ilmamassamittarin ja kaasuläpän välinen alkuperäinen kumimutka on paikallaan niin pitkään kunnes tilalle saa 3" mutkan. Ilmamassamittarin tosiaan jätin painepuolelle. By-pass on T6 vakio eli perus muovinen Bosch.

Cooleria varten piti murjoa valojen taustapeltejä aika paljon enemmän kuin alunperin, koska toisen lähdön linjausta piti muuttaa leveämmän syylärin takia. Leikattava jossain vaiheessa auki osittain ja tehtävä kunnolliset pellitykset. Coolerin kiinnityskin on tällä hetkellä sarjassamme kunhan on. Pakoputkistoon ei mitään ihmeitä. Dp:n alkuosat 2,25" putkea ja yhdyskohdasta eteenpäin 3". Alkuosien ja yhdyskohdan välissä on pulttikiristeiset jatkomuhvit. Vanhan katin silppusin putken päälle käyväksi.

Illalla käytin hyvin lyhyesti siirtoa varten pari kertaa, kunnollisesti vasta tuossa kympin jälkeen. Dp:n jatkomuhvien väleistä vuotaa vähän, ois tarvinnut tahnaa väliin. Muutoin vuotoja ei ilmennyt. Kävin koeajolenkin heittämässä, tuntuis toimivan ja pakoääni on ok. Aamulla jatkuu koeajo työmatkan muodossa. Innovate kiinni töiden jälkeen sekä kyselemään oisko mihinkään tullut vielä 3" 90 mutkaa. Sen jälkeen kehtais tarjota kaasupoljinta vähän syvemmälle.

Kuvat täällä.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 14:51:11 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #28 : 20.01.2014, 00:51:24 »
No nyt on asiallinen! Kokemuksia sitten, kun pääset polkaisemaan vähän syvempään! Ei voi kuin peukuttaa O0 Ehkä joskus tuohon omaankin....  ::)

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #29 : 20.01.2014, 22:57:44 »
Jossain vaiheessa("sitten joskus") varmaan muutan putkilinjauksia fiksummiksi ettei ois niin silmiinpistävän näköinen :P

Unohtui mainita, että immun ja kaasuläpän välisen kumimutkan huohotinliitoksen tulppasin ja vedin letkun suoraan alas.

Imuputkiston klemmarit vaihdoin paria lukuunottamatta perusklemmareiksi. Siitä se pykälä kerrallaan siivommaksi muuttuu. Seosmittari on kunnollista kojelauta-asennusta vaille. Pystyy silti jo vähän sivusilmällä vilkuilemaan. Ahtomittarina on nyt toistaiseksi ainakin turbon vakio. Kytkettävä kunnon mittari kiinni ennen kuin poleksii menemään. Öljyt vaihdoin uudestaan, halpa perus 5W-40 joten vaihdosta ei juuri paria kymppiä enempää kerralta köyhdy. Tällä kertaa vaihdoin suodattimen myös. Josko ois ylimääräiset tavarat pois kierrosta. Tehdyt liitokset näyttivät edelleen tiiviiltä.

Onhan siinä jo herkkyyttä vähän erilailla vaikkei painetta juurikaan käytössä ole. Huomenna kumimutkan teko pakoputkitavarasta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho