Autodiagnoosi  Carcom Oy

Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista

  • 38 Vastauksia
  • 14005 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« : 02.04.2011, 13:04:53 »
Volvojen maailmaan päässeenä, ajattelin pyhittää tämän viikonlopun "tyhmille" kysymyksille.

Kolme ensimmäistä mieleen tullutta tyhmää kysymystä kuuluu näin:

1. Mihin turbo volvoissa tarvitsee 1600cc suuttimia? Tottunut siihen että japanin vehkeissä tonnisilla suuttimilla ja "kunnollisilla" bensapumpuilla pääsee jo helposti yli 500hp:n, lähemmäs 700 hevosvoimaakin.

2. En nyt pottuiluna kirjoita, vaan kummastuttaa muutenvaan miksi volvoissa harrastetaan niin paljon noita Mitsun TD ahtimia? Saahan niilläkin voimaa totta tosiaan, mutta todella harvassa näkee suurempia "jumala" holsetteja. Niilläkin kuitenkin saa myös kohtuu edullisesti japsivehkeistäkin yli 500hp. T19 on ilmeisesti suurin vinolaippainen, mikä siitä syystä istuu etuvetojen moottoreihin "bolt on".

3. Onko turbovolvojen viritysosien saanti niin heikkoa, mikä vaikuttaisi kahteen ylläolevaan kysymykseen ainakin jossain määrin?
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011, 13:10:18 kirjoittanut Hanska »
Volvo 945 -96 -Vakio
Nissan Silvia -93 -"Vakio"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #1 : 02.04.2011, 13:15:29 »
1. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että esim vinokoneessa 4 x 1 000 cc suutinta piisaavat bensalla 600 hv. Jos käytetään etanolia, niin virtausmäärä kasvaa karkeasti 35 % -> 1 350 cc. 0.85 % aukioloajoilla 1 600 cc suutin on periaatteessa kokoa 1 360 cc. Osaltaan vaikuttaa myös se, että noita 1 600 cc suuttimia sai jossain vaiheessa kohtuu edullisesti.

2. Volvoissa on vakiona Mitsun TDO4 sarjaa, niin se on luonteva tapa päivittää hieman tuottavampaan ahtimeen käyttämällä vakiopakosarjoja ja muita osia. Toinen syy on se, että noiden Mitsujen kanssa on huomattavasti helpompaa vuosikatsastaa auto kuin mörkö Holsettien kanssa.

3. Osioa on saatavilla ja meitä harrastajia on moneen eri lähtöön. Toinen laittaa käyttöautoa ja toinen vanhaa kesäpeliä jonka rakentaminen on vapaampaa.

Tervetuloa vielä Volvojen maailmaan.

Poissa Hanska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #2 : 02.04.2011, 13:30:44 »
Kiitos vastauksesta.  :) Mitenkäs sitten noi bensapumput näissä vehkeissä? Foorumia selanneena löytyi juttua vaan suuttimien aukioloaikojen muuttamisesta.
Volvo 945 -96 -Vakio
Nissan Silvia -93 -"Vakio"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #3 : 02.04.2011, 14:50:19 »
Kiitos vastauksesta.  :) Mitenkäs sitten noi bensapumput näissä vehkeissä? Foorumia selanneena löytyi juttua vaan suuttimien aukioloaikojen muuttamisesta.
Yleisesti turbovolvon bensapumput vuosimallista riippumatta piisaavat 400hv. Poikkeuksia ei tule mieleen, pätee ainakin 200/700/900/850/etuvedot.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Hanska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #4 : 02.04.2011, 15:05:57 »
Yleisesti turbovolvon bensapumput vuosimallista riippumatta piisaavat 400hv. Poikkeuksia ei tule mieleen, pätee ainakin 200/700/900/850/etuvedot.

Juu turbo, siksi turbo- ja remmiahtaminen alueella.  :)  Minkälainen tuotto noissa etuvetojen pumpuissa on?
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011, 15:08:12 kirjoittanut Hanska »
Volvo 945 -96 -Vakio
Nissan Silvia -93 -"Vakio"

Poissa Hanska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #5 : 27.04.2011, 21:55:08 »
Nyt tuli mieleen yksi tyhmä kysymys lisää, vaikkei viikonloppu olekkaan. Katsotaanko näiden uudempien (-98 eteenpäin) volvojen virityksiä jotenkin tarkemmin? Kun porukka tuntuu kuumottelevan pakoputkiaan ja välijäähdyttimiään, kun taas japsiautojen puolella menee kaikennäköiset putkistot, pöntöt ja viritelmät läpi, myös bägittömät ratit autoissa missä bägi pitäisi olla.

Vakiopaikalle tulevat ahtimetkin tuntuu olevan pakollisia, vaikka japsiautojen puolella tuntuisi top mount "jumala"holsetitkin menevän läpi.
Volvo 945 -96 -Vakio
Nissan Silvia -93 -"Vakio"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #6 : 27.04.2011, 22:10:26 »
Nyt tuli mieleen yksi tyhmä kysymys lisää, vaikkei viikonloppu olekkaan. Katsotaanko näiden uudempien (-98 eteenpäin) volvojen virityksiä jotenkin tarkemmin? Kun porukka tuntuu kuumottelevan pakoputkiaan ja välijäähdyttimiään, kun taas japsiautojen puolella menee kaikennäköiset putkistot, pöntöt ja viritelmät läpi, myös bägittömät ratit autoissa missä bägi pitäisi olla.

Vakiopaikalle tulevat ahtimetkin tuntuu olevan pakollisia, vaikka japsiautojen puolella tuntuisi top mount "jumala"holsetitkin menevän läpi.
Volvoharrastajilla ei taida olla niin paljon tuttuja katsureita.

Yhtään vähäpäästöistä ei pitäis millään jumalaholsetilla mennä läpi jos lain mukaan mennään, ei ainakaan ilman VTTlappua, ehkäpä volvoharrastajat ovat lainkuuliaisempaa kansaa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2117
    • Instagram kuvat
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #7 : 29.04.2011, 08:24:21 »
Nyt tuli mieleen yksi tyhmä kysymys lisää, vaikkei viikonloppu olekkaan. Katsotaanko näiden uudempien (-98 eteenpäin) volvojen virityksiä jotenkin tarkemmin? Kun porukka tuntuu kuumottelevan pakoputkiaan ja välijäähdyttimiään, kun taas japsiautojen puolella menee kaikennäköiset putkistot, pöntöt ja viritelmät läpi, myös bägittömät ratit autoissa missä bägi pitäisi olla.

Vakiopaikalle tulevat ahtimetkin tuntuu olevan pakollisia, vaikka japsiautojen puolella tuntuisi top mount "jumala"holsetitkin menevän läpi.

Onkos noista lukuisista jaappaniin ihmeistä mörköholseteilla ja vähäpäästöisen papereilla olemassa jotain linkkiä? Siis joka vuosi juuri niillä kilkkeilla katsastettuina? Bägittömän ratin katsastus bägillisen tilalle on ollut varmaan hyvää tuuria eikä liity mitenkään automerkkiin.. Jos katsuri on puusilmä niin ei se ole merkistä kiinni.

Suuttimista JuhaU kertoikin hyvin ja itse vielä lisään, että miksi laittaa pieniä, kun isot saa samaan rahaan ja kun nälkä kasvaa niin ei tarvitse ostaa uusia. Volvot kun tuntuu saavan hemmetin hyvin säätöihin isoillakin suuttimilla ja menee päästöistäkin läpi heittämällä.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011, 08:27:12 kirjoittanut mista »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #8 : 29.04.2011, 21:54:20 »

Suuttimista JuhaU kertoikin hyvin ja itse vielä lisään, että miksi laittaa pieniä, kun isot saa samaan rahaan ja kun nälkä kasvaa niin ei tarvitse ostaa uusia. Volvot kun tuntuu saavan hemmetin hyvin säätöihin isoillakin suuttimilla ja menee päästöistäkin läpi heittämällä.
Eipä se nyt ihan noinkaan ole.
Jos meinaat, että pisarakoko ei vaikuta mihinkään, niin miten suuttimen etäisyydellä imuventtiilistä sitten onkin merkitystä?

Poissa Henko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #9 : 30.04.2011, 09:40:11 »
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä.
Vitsi, ei herneitä  :hello:

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #10 : 30.04.2011, 11:34:30 »
Eipä se nyt ihan noinkaan ole.
Jos meinaat, että pisarakoko ei vaikuta mihinkään, niin miten suuttimen etäisyydellä imuventtiilistä sitten onkin merkitystä?

Suuttimiakin on olemassa paljon erilaisia. Erilaisilla suihkuilla ja reikämäärillä varustettuja. On olemassa jopa yli 2000cc-suuttimia, joiden mainostetaan olevan helposti säädettävissä jopa vähäpäästöisiin autoihin. Varmasti moottorinohjauksella on suuri osa myös tässä.

En tiedä vaikuttaako moottorien huono hyötysuhde vai mikä siihen, mutta kyllä se on fakta että tälläiseen antikkiseen 8-venttiiliseen punakoneeseen tulee valita suuremmat suuttimet esim. 500-hevosvoimaan tähdättäessä kuin esim. hienosti virtaavaan BMW:n M3-moottoriin.

Poissa Viltsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #11 : 30.04.2011, 13:58:43 »
Kai sinne voi pienemmät suuttimet laittaa, kun löytyy ne pari ylimääräistä sylinteriäkin  :hello:
740tic -85  740gle -88

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #12 : 30.04.2011, 17:23:08 »
Kai sinne voi pienemmät suuttimet laittaa, kun löytyy ne pari ylimääräistä sylinteriäkin  :hello:

Just joo, selvennetään nyt vielä viisastelijoita varten, että puhuin suuttimien yhteenlasketusta cc-arvosta? Eihän vertailussa olisi mitää järkeä jos toisessa olisi 4 suutinta ja toisessa 6  :idiot2:

Poissa DaKyy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #13 : 02.05.2011, 22:07:37 »
Mullakin olisi tyhmiä kysymyksiä.

Garret T20 vs, T25. Suurta eroa ei koossa liene, mutta isompi on aina isompi. Jos oletetaan että ecu nostaa molemmissa paineet samalle tasolle, T25 antaa enemmän ilmaa? T20:ssä kuitenkin pienempi lagi, vai onko noissa pikkuturboissa käytännössä mitään eroa?

Mulla on vaan tilanne että on odottelemassa uusi T25 turbo ja koneessa paikallaan joku vajaa 300tkm rullattu T20. Järki sanoo että T25 paikalleen. Ecu on tuunattu tuolle T20:lle sopivaksi ja antaa jotain 150hp sillä koneesta. Tuleeko tuolla T25:llä vielä vakiosuuttimet vastaan, tai riittääkö kartat tuolle lisääntyneelle ilmamäärälle? Kyseessä siis B18FT.

Vai onko mulla homma ihan hakusessa...

Poissa hyrrävolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä turbovolvoista
« Vastaus #14 : 19.03.2017, 21:21:50 »
Voiko HX40 kompura puolen pesää kääntämään noin 90 astetta ilman mitää erikoisempia toimenpiteitä?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy