Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940 B230FK / 945 Polar B230FD / XC70 2,5T

  • 17 Vastauksia
  • 15912 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
940 B230FK / 945 Polar B230FD / XC70 2,5T
« : 08.11.2010, 12:16:08 »
Tämmönen karvalakki ysi tuli entisen tilalle huhtikuussa 2010, silloin 230tkm mittarissa. Tekniikkana B230FK ja M90.
Alussa ollut yrityskäytössä, minua ennen muutama yksityinen omistaja. Huoltokirjasta löytyy turun keskusautohallin leimoja noin 200tkm asti.
Alkuun tuli laitettua classic vilkut, VDO:n ahtopainemittari, hirvitarrat, roiskeläpät ja 16" tarvikevanteet.

18.3: Lisää mukavuutta  8) Mukitelineellinen kyynärnoja autossa, juuri sopivasti 250tkm kunniaksi. 940 mallinen, verhoiltu uudelleen mustalla keinonahalla Lopputulos on ainakin omasta mielestä ihan kelvollinen. Kiitokset avovaimolle, joka ompeli pidemmät saumat koneella, lyhyemmät saumat ja kulmat ompelin itse käsin.


15.4 Postissa tuli tavaraa. Vanha FK kello oli melko löysä (0,1-0,2bar), joten uusi jäykempi & säädettävä tuli tilalle + deran lastu. Huohotuksen letkut tuli uusittua samalla.

21.4 Ruostevalumat putsattu rekisterikilvistä ja uudet ruuvit laitettu eteen, taakse tulee kunhan löytyy sopivat ruuvit.
Ei ihan kuin uudet, mutta teki paljon ulkonäölle.

3.6 Eilen vaihtui ilmasuodatin ja sytytystulpat, nelikärkiset boschit kokeilumielessä. Virranjakajan oli huonossa kunnossa, välillä on pätkinyt hieman kun ahdin lähtee mukaan peliin -> Vaihdettu 4.6. Kesän aikana pitäisi massata pohja ja asentaa viime vuonna ostetut roiskeläpät taakse.

28.6 Volvolle tehty pintaruosteenpoisto ja massaus alan liikkeessä. Nyt pohjan pitäis olla hyvässä kunnossa.

5.7 Tyhjäkäynytimoottori putsattu, kierrokset oli ensin ~5-600rpm, ajon jälkeen jäi ~900rpm kohdalle, tuntuis olevan hieman liikaa. Saa nähdä asettuuko alemmas myöhemmin, en siis resetoinut ECU:ta. Putsasin myös hieman ylimääräisiä massaroiskeita pois konehuoneesta.

6.7 Tyhjäkyäynti on nyt noin 800rpm mittarin mukaan. Nyt taas nykii moottorijarrutuksissa kun kierrokset tippuvat tarpeeksi alas  :)) Toimivaa ei siis pidä korjata. Koitan puhdistaa uudestaan samalla kun putsaan kampikammion huohotinpöntön, sitten joskus. E: Johtohan oli irronnut, käy taas hienosti. Tyhjäkäynti normaali eikä nyki.


15.7 Lämppärin hana vuotaa. SRE -712 asetelma, levy ja painelaakeri tilattu. Hei hei lomarahat.

18.7 SRE kamat haettu, asennetaan jossain vaiheessa. Mukaan tarttui myös elringin imusarjantiiviste, tarvii ehkä vaihtaa samalla kun putsaa huohotusjärjestelmän.

21.7 Tiskiltä tilasin uuden lämppärihanan ja ÖP-tiivisteen.

28.7 SRE asetelma, sachsin massalevy ja uusi painelaakeri vaihdettu paikalleen. Samalla vaihtui laatikkoöljyt (volvo). Ylimääräiset äänet hävis, kytkinpoljin on jonkun verran jämäkämpi.

31.7 Takaroiskeläpät asennettu, lisää pappa-lookkia. Toivottavasti ei jää samanlaiset jäävuoret takapuskuriin kuin viime talvena.
Lämppärin hanaa odotan vielä. Kytkinrempan aikana selvisi, että DP:n kiinnityspanta oli poikki.

14.8 Lämppärihana vaihdettu. Viikko sitten maalasin etujarrujen satulat mustiksi, takana maalasin jo samalla kun asensin roiskeläpät. Katsotaan miten pysyy.

31.8 Nyt vaihtui sivuvilkut, eli nyt on kirkkaat joka paikassa. Uudet tuulilasinpyyhkijät odottaa asennusta.


10.9 Huohotusjärjestelmä putsattu ja öljynerotinpöntön ja lohkon välinen tiiviste vaihdettu. Samalla vaihdoin elringin imusajantiivsteen paikalle ja putsasin kaasuläpän.

18.9 Öljyt + suodatin vaihdettu, samalla tuli laitettua DP:n kiinnitys kuntoon.

22.9 Nyt on 6 ledin polttimot sisällä katossa ja takakontissa kokeilumielessä.

14.10 Tuli laitettua Simonsin 2,5" putki katista taakse, kahdella pöntöllä.

27.11 Kuormajouset taakse.

16.2.12

kuva syksyltä ennen kuormajousia.

11.3.12

Kuormajousilla, keula on kyllä vielä turhan korkea verrattuna perään.
Öljyt, öljynsuodatin, ilmasuodatin, tulpat, öljyntäyttökorkin ja -tarkistustikun tiivisteet vaihdettu.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2022, 22:43:55 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK
« Vastaus #1 : 03.06.2011, 15:07:05 »
2012:

29.4.2012 Pesu, vahaus ja 960 koristepaneeli.

2.5.2012 Päästöt otettu leimaa varten.

Tyhjäkäynnillä:
CO2 14,68
HC 45
O2 0,16
CO 0,043
Lambda 1,004
Kierrokset 769

Kierroksilla:
CO2 14,65
HC 80
O2 0,13
CO 0,052
Lambda 1,000
Kierrokset 2176

14.5.2012 Laturin hinhna vaihdettu, bensapumppu hajos ja laitettiin walbron tarvike tilalle, samalla vaihtui bensasuodatin.

31.5.2012 Takaluukun valot vaihtui 960 mallisiksi, ei yhtä valkoiset kuin 940 vastaavat. Kattovalo vaihtui mustaan lukuvalomalliseen. Peruutusvaloanturi vaihdettu ja auto katsastettu.

8.6.2012 Viikolla vaihdettu jarrupalat eteen ja taakse, eteen tuli myös uudet brembon levyt. Peräkoukku sai lähteä, ainakin vähäksi aikaa. Koukun läpivienti on alkanut ruostua hieman (oli loistavasti asennettu  ::)) niin pitää laittaa kuntoon.
Ovikajareille tuli nelikanavainen vahvistin, rakensin sille telineen ja vedin 2,5mm2 johdot eteen. Taakse pitää vielä vetää, toistaiseksi orkkispihat. Vahvistimessa ei ollut kiinnityspaikkoja, joten kiinnitys ei oo maailman hienoin, mutta toimii. Näillä mennään nyt ainakin vähän aikaa. Pesin myös kontin likaiset verhoilut.

26.7.2012 Etu ja takapuskuri maalattu korin väriin.


6.10.2012 Haaroitussarja sisäpistokkeelle asennettu, ulkopuolen pistoke vaihtui myös parempikuntoiseen. Pysyi vanhassa paikassa puskurin pällä. Ulkonäön puolesta ei paras ratkaisu, mutta reijät oli valmiiks ja kuitenkin käyttöystävällinen paikka. Takapuskurin alle tulevan näkösuojan laiton paikalleen aiemmin syksyllä, oli jäänyt pois puskurin maalauksen jälkeen. Samoihin aikoihin laitoin myös snowcapin. 11.10 Kävin pesussa ja otin muutaman kuvan.



19.11.2012 Talvirenkaat ovat pyörineet alla jo jonkin aikaa ja takakilpi sekä 960 koristepaneeli hävisivät mystisesti jossain vaiheessa. Tämän takia on nyt uudet kilvet edessä ja takana. Tänään vaihdoin öljyt ja suodattimen. Vanha calix c2 sisälämppäri vaihtui uuteen defa termini 1850:iin ja samalla tein kiinnikkeen sille.



2013:


8.5.2013
Kesärenkaat ovat olleet alla jo pari viikkoa
Päästöt otettu leimaa varten:

Tyhjäkäynti 758rpm
CO2 14,43
HC 43
O2 0,17
CO 0,073
COcor 0,08
Lambda 1,003

Kierroksilla 2089rpm
CO2 14,45
HC 33
O2 0,14
CO 0,155
COcor 0,16
Lambda 1,000

29.5.2013
Leimalla kävin jo vähän aikaa sitten, meni läpi ilman huomautuksia. Tänään asensin Tonin tekemän sytkälastun. Helposti meni paikalleen kun autosta löytyi kultaboksi, jossa on vaihdettava lastu jo valmiina. Hyvältä vaikuttaa ainakin näin 15km rauhallisen ajon jälkeen.


22.6.2013
Koiranluut vaihdettu.

25.7.2013
Iskarin tukikumi ja laakeri vaihdettu kuskin puolelle sekä laakeri apparin puolelle (Oli tarkoitus vaihtaa tukikumi kans, mutta kiinnityspultti koriin katkesi kun vedin momenttiin  :P). Eteen tuli Black&Decker madallusjouset, 1,25 kierrosta lyhyemmät verrattuna vakioihin.

19.10.2013
Ilmasuodattimen kansi "turbo" tekstillä ET mallista, piti vaihtaa kansi - imm putki vanhasta kannesta, tulpata yksi kiinnitysreikä ja pestä kunnolla. Ihan ok siitä tuli. FK:n kannesta puuttui siis se "turbo" teksti.
Perään uudet öljyt, sae 5 80w-90. Täyttötulppa pitää vielä vaihtaa kunhan tilaus saapuu.
Silloin kun auto kävi pohjan massauksessa oli vielä vetokoukku kiinni, joten siellä oli vain vanhat, huonot massat nyt. Puhdistin ja hiekkapuhalsin ne kohdat, oli pientä pintaruostetta parissa paikassa. Sitten maalia ja massaa päälle ja suoja-ainetta runkopalkeihin.



6.11.2013 Ostin eilen uudet kesävanteet, volvon Galaxyt 16x7". Olkoon hiukan pienet, mutta omasta mielestä volvon hienompia vanteita. Taka-akselin täyttöpropun vaihtui viime viikolla.

1.12.2013 Uudet IPD PU-puslat

Etupää tuntuu paljon paremmalta ja pitää vähemmän meteliä. Vakaajalle pitäisi vielä tilata uudet puslat kun vihdoin mittasin sen (~23mm). IPDn kuormassa tuli jo vakaajan yhdystankojen PU puslat, mutta ne saa odottaa.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2022, 21:54:13 kirjoittanut Acke »

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: 940 B230FK+ 1995
« Vastaus #2 : 08.06.2011, 02:26:43 »
Sulla on kyllä hemmetin komea 940 ja värikin omasta mielestä lähes paras mahdollinen!
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK
« Vastaus #3 : 08.06.2011, 19:34:01 »
Kiitos -H- Ikävä kyllä näyttää paremmalta kuvissa kuin luonnossa, maalipinta ei oo ihan priima enää.

2014:

2.2.2014 Öljyt ja suodatin vaihdettu.

16.2.2014 300tkm mittarissa.

23.3.2014 Jarrut herkistelty ja kesärenkaat alle, edessä 205/55-16 ja takana 215/55-16. Note to self: tarkista takajarrut ennen leimaa.

21.4.2014 S/V40 tuulilasipesusuuttimet laitettu, sumuttava malli. Osuu lievästi snowcap:iin. Kangasmatot ostettu, pitää vielä pestä auto sisältä ennen vaihtoa.


16.5.2014
Päästöt otettu leimaa varten

Tyhjäkäynnillä 768rpm

CO2 14,4
HC 0
O2 0,28
CO 0,00
COcor 0,00
Lambda 1,014

Kierrkoksilla 2050rpm
CO2 14,55
HC 0
O2 0,09
CO 0,00
COcor 0,00
Lambda 1,004

23.6.2014
Leimattu jo vähän aikaa sitten ilman ongelmia. Eilen vaihtui cooleri KL racingin mallikohtaiseen. Vaatii pientä muokkausta. Alakannakkeista kumia pois, niin että pinnasta tuli tasainen, yläkiinnikkeiden reiät piti viilata pari mm isommaks taaksepäin ja kumeista piti sahata coolerin osuus irti. Tämän jälkeen upposi ihan mukavasti paikalleen.

Mattamustaa pintaan vielä jossain vaiheessa, ettei paista silmiin noin ikävästi.

30.6.2014

Jakohihna ja kiristin vaihdettu, samalla vaihtui nokan etummainen stefa ja venttiilikopan tiiviste.

1.8.2014 Öljyt, öljysuodatin, ilmasuodatin ja tulpat vaihdettu.

23.11.2014 Talvirenkaat alla, jarrut herkistetty ja takajarrupalat vaihdettu. Ikivanhat alpinet takaovissa olivat revenneet ripustuksista, tilalle tuli GAS alphat.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:35:06 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK
« Vastaus #4 : 21.10.2015, 19:48:05 »
2015:

10.1.2015 IMM jännite tyhjäkäynnillä 2,33V. Kannen lämpöanturi kylmänä 1600ohm, lämpimänä 222/330ohm. Jäähdytysnestettä häviää jonkun verran, kansi-lämppäriletku liitos syyllinen? Takapenkin tuhkis vaihdettu "jalopuu" malliseen. Pinnassa oli jonkun verran naarmuja, suurin osa lähti hiomatahnalla.

Kevät ja kesä 2015.
Alkuvuodesta hajosi mittariston himmennin, varaosa tilalle ja taas toimii. Leimattu keväällä huomauksitta, käsijarru piti laittaa kuntoon ennen leimaa. Säätöpalat laitettu samalla. Ennen kesämiittiä vaihdoin takalevyt ja herkistelin kaikki jarrut. Muutama ruosteenalku pyöränkaarissa hiottu pellille ja päälle noverox. Takaovien pahvit vaihtuivat rypyttömiin vanhanmallisiin, etupahvit pitäisi vielä vaihtaa jossain vaiheessa. To-do lista olis suht. pitkä, mm. kampiakselin stefa ja virranjakaja, todennäköistesti lämppärin kenno taas.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:34:32 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #5 : 15.02.2016, 20:54:08 »
2016:

940 on vain ajettu, kunnes tänään poistettu liikenteestä. Käyttiksen virkaa toimittaa nyt Polar (945) -94 B230FD+M47.



Polar:
Huoltokirjaan merkitty jakohihna ja jarrunesteet 300(?)tkm kohdalla. Edessä uudehkot jarrukilvet ja alapallo apparin puolella.
Omat huollot: 317tkm tulpat ja johdot sis. puolan johto, ilmasuodatin, takajarrupalat, pakkoliikuntaa kaikille jarrumännille, imuvuotoja tulpattu, penkinlämmittimet ja radio korjattu (sulakkeet ja kontaktipinnat).
To do: Öljyt ja suodatin, alatukivarsien keskihelat, kuskin ikkunan nostin, huohotusjärjestelmän läpikäynti.

25.2 & 4.3.2016 318tkm: Ikkuna "korjattu". Oli irrallaan yläasennossa, metallikisko joka normaalisti on kiinni ikkunan alareunassa ja toinen liuku löytyi oven pohjasta. Nyt kasattu, ovessa ei kolise enää ja ikkuna pysyy paikallaan ylä-asennossa. Pitäisi kai kesäksi vielä liimata kiinni kiskoon ja vaihtaa liukupalat varmuuden vuoksi.
Öljyt, suodatin ja kumpikin keskihela vaihdettu, enää ei vedä vasemmalle jarrutuksissa.
Jurinaa 80-90km/h vauhdilla. Peräöljyt vaihdettu, ei vaikutusta. Tukikumi todettu löysäksi öljynvaihdon yhteydessä, kardaani liikkuu n 3cm edestakaisin käsin heiluttamalla.
20.3.2016 319tkm  Laatikkoöljyä lisätty, takastefa vuotaa?
30.5.2016 324tkm  Paremmat ovipahvit vaihdettu, takakajarit asennettu, kuskin ikkuna liimattu kiskoon ja uudet liukut vaihdettu. Toimii. D-pilarin ruosteet korjattu. Voimansiirron jurina on vähentynyt kilometrien myötä.
23.6.2016 326tkm  Huohotusjärjestelmän rikkinäiset letkut vaihdettu ja "liekkilukko" puhdistettu.
327tkm Takajarrusatulat, takalevyt, takapalat ja jarrunesteet vaihdettu.
Ahvenistolla tuli ajettua kesämiitissä. Kone liian tehoton ja alusta liian löysä, mutta jarrut toimi hienosti.
329tkm Öljyt + suodatin ja oikean puolen (lyhyempi) käsijarruvaijeri vaihdettu.
9.2016 331tkm Viimeinen vaimennin putosi tielle, korvattu suoralla putkella. Leimalle varmuuden vuoksi uusi keskivaimennin ja kardaaninylitys. Imusarjan tiiviste vaihdettu. Reikä helmassa esti leiman saamisen ja töötistä tuli korjauskehotus, muut asiat kunnossa.
30.10.2016 Oikea helma hitsattu leimaa varten. Kotelosuoja sisään, sinkki, maali ja alustamassa ulkopuolelle. Töötti elvytetty uusilla johdoilla, samalla siirtyi maskin taakse.
9.11.2016 331tkm. Haettu vuosi ajoaikaa.
3.12.2016 332tkm. Uusi takalasipyyhin, S/V40 tuulilasipesusuuttimet ja tuulilasipyyhkimet eteen (otettu mustasta, melkein käyttämättömät valeot)
14.12.2016 332tkm Pakoputken etuosa uusittu. Fennon tarvikelaatu ihan kuraa, saumat piti hioa matalammaksi putken sisäpuolelta reilulla kädellä.

940:
Kansi irti vko 25 2016. Kansipahvi pullahtanut pikkasen kakkospytyssä. Nesteet eivät menneet sekaisin, eikä jäähdytysjärjestelmässä ollut paljon painetta. Ajossa ei huomannut. Kilometrit vajaa 340tkm. Männät ja palotilat todella karstaiset. Hoonaukset näkyy vielä pytyissä, mäntä liikkuu pikkasen seinien välissä kun sitä painaa reunasta.



17.8.2016. Kansi saatu takaisin ja jumpattu paikalleen Elringin tiivistesatsilla. Männät puhdistin ennen kannen laittoa.
Koneistamolla höyläsivät n. 0,10-0,15mm, puhdistivat kannen, laittoivat uudet vaimennuskumit ja säätivät välykset (t-nokka paikallaan vielä).
Virranjakajaan tuli uudet o-renkaat, stefa jäi vaihtamatta. Vesipumppu uusi valeo, volvon omilla tiivisteillä.
Challille kiitos seurasta ja avusta.

"Uudesta" huolletusta ahtimesta portattu hukkaporttia vähäsen. Pakopesän toinen pinnapultti irtosi kovan työn jälkeen, toinen katkesi paikalleen kolmen hitsatun mutterin jälkeen. Lähti porattavaksi.
Öljysuodattimen siirtojalka irrotettu putsausta ja tiivisteitä varten, myös vesiputket ja termarinkotelo irrotettu, putsattu ja maalattu. Samalla vaihtuu siirtojalan vesiletkut.
Huohotuksen öljyerotinpönttö sai löpökylvyn, kiinnikerauta sai uutta väri pintaan ennen asennusta.
EGR saattoi unohtua, pitää yrittää muistaa laita se takaisin  ::)

26.11.2016 Vesiputket, imusarjan ja kaasuläpän tiivistet sekä wahlerin 87 asteinen termostaatti asennettu. Siirtojalka putsattu ja lämmönvaihdin maalattu, uusi tiiviste lohkon väliin. Uudet letkut uusilla rst klemmareilla. Lämppärikennon letkut uusittu konehuoneen puolella, uudet klemmarit tuli sinnekin.

3.12.2016 Koneen etupään stefakopan tiiviste ja stefat vaihdettu, jäi viimeksi kesken. Kopassa oli 91 valu  ???
Vesipumpun hihnapyörä ja öljypaluuputki pesty ja maalattu mustaksi.
Jakopäätä aloin niputtamaan, mutta päätin hakea uuden jakohihnan ja kiilahihnat varmuuden vuoksi.



5.12.2016. Jakopää nipussa, Contin hihnalla. Kiilahihnat meyle, vesipumpun hihnapyörä ja öljynpaluuputki saivat vielä jäädä kuivumaan. Pakosarjan heitin omalle paikalle, kun pitkän etsinnän jälkeen löysin lohkon kannakeraudan.

2017:

Polar:
19.2.2017 334tkm. Kuskin ovitiiviste vaihdettu ehjään. Jäähdytinnestesäiliön täytin ylärajaan, nestettä hävinnyt 1-2cm paisarista talven aikana.
9.4.2017 336tkm. Kesärenkaat alle ja kuskin etujarrun rassaus, alempi liukutappi oli jumissa.
7.7.2017 340tkm. Öljyt ja suodatin.
XX.7.2017 340tkm RST pönttö suoran takaputken tilalle orkkis välipöntön kaveriksi. Äänet ei muuttunut yhtään vrt. pelkkä välipönttö  :P
12.8.2017 340tkm Toinen hillitympi RST pönttö edellisen tilalle, tällä hiljaisempi.
15.9.2017 340tkm. Polar leimattu, ekalla läpi. Ensi vuodeksi pitäisi hitsata tai vaihtaa kuskin ovi sekä peräkoukku, ja töötti oli kuolemaisillaan taas. Etupäästä (?) on välillä kuulunut kolinaa ajossa, selvää syytä siihen ei löytynyt (apparin puolen sisempi rt-pää mahd?).
E: Öljyt voisi vaihtaa laatikkoon ennen talvea.

940:
5.3.2017. 3" DP hitsattu, loppuu 3" v-bandiin joka kiinni vanhassa katissa 3-2,5" supistajalla. Olkavarret ja etutukivarret sitruunahappokylvyssä, olkavarret lähti hitsattavaksi (coilit). Etuvakaaja tarvitsee uudet 22mm puslat.

26.3.2017 Kone käynnistetty.



29.6.2017. Kesätekemistä: pyöräkoteloista hioin pintaruosteet ja hapotin fosforihapolla, täyttöputken läpivienti peräkontista tankille ja antennin reijän ympärys saivat saman hoidon. Konehuoneen puolella hiekkapuhalsin ja hapotin runkopalkkeja ja akku- sekä pesurikotelot. Kuskin puolen takapyöräkoteloon takanurkkaan hitsattu uutta peltiä. Kaikki paikat maalattu happomaali - epoksi - 2k pintamaali kombolla, saumat suojattu koriliimalla. Vanhat ruostuneet putkiklemmarit vaihdoin uusiin RST mallisiin.

Samaa maalikomboa laitettu tukivarsiin, koiranluihiin, satulakannakkeisiin,vakaajaan (kävivät ensin sitruunahappokylvyssä) ja jarrukilpiin (uudet).
Kunhan maali kuivuu voisi laittaa koirnaluut ja vakaajan paikalleen ja yrittää leimaa.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:48:09 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #6 : 14.07.2017, 13:22:51 »
12.7.2017 940 sai leiman keskiviikkona ja otin sen takaisin liikennekäyttöön. Tekniikka on siis sama fk kone, nyt kunnostetulla 13G/19T ahtimella suoralla 7 pesällä. DP on 3", katti vakio ja simonsin 2,5" cat-back. Alustaan tuli kunnostettu 22mm etuvakaaja ja koiranluut, kaikki polypuslilla. Lisäksi alapoikkutuki. Vielä puuttuu vähän osia, ja sit voisi vaihtaa iskarit ja jouset. On se paljon mukavampi ajaa kuin polari, vaikka kilsoja on yhtä paljon  :D

E: reijättömät listat valojen alle ja 960 kahvat asennettu. Toisessa kuvassa suora #7 ja kartio #6.



20 ja 21.7.2017 336tkm 940 sai uuden Nissens jäähdyttimen ja nesteet ja pyöräkotelot uudet massat.


28.7.2017 337tkm PLX DM-6 asennettu mustaan ysiin. Pintakaasulla seos pyörii n. 14.5-15, vedossa 11-12. Vedon alussa pyrkii pitämään stoikassa turhan pitkään omasta mielestä.

17.9.2017 338625km. Pesty ja vahattu.


8.10.2017 940 ilmoitti haluavansa talvilevolle. Kiihdytyksessä hävisi veto kokonaan, seokset sekoili ja vikavalo syttyi. Kevyellä pintakaasulla pääsi seuraavalle liittymälle ja pois kehältä. Tyhjäkäynnillä seos niin paksulla, että PLX:n asteikko loppui kesken ja kuormalla meni heti laihalle. Konepelti auki ja luin kodit, 1-2-1 eli IMM signaalivika. Lankahan sieltä meni poikki, mittarilukeman ollessa 338931. Kotiin pääsi vielä ajamalla varovaisesti peruskartoilla. Nyt alkuun IMM lainaan farkusta, auto talvisäilytykseen ja ensi kaudelle 012.

   
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:51:53 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #7 : 15.09.2017, 20:42:03 »
Siirretty.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:48:33 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #8 : 08.10.2017, 20:02:53 »
Siirretty.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:52:12 kirjoittanut Acke »

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #9 : 08.10.2017, 20:42:59 »
Fint med svart. Är det den du skall bygga "PU puslor" på?  :2funny:
142

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #10 : 08.10.2017, 21:18:20 »
Fint med svart. Är det den du skall bygga "PU puslor" på?  :2funny:
Jo, hade missat med översättningen  :D

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #11 : 24.10.2017, 20:56:31 »
Polar:
E: Öljyt voisi vaihtaa laatikkoon ennen talvea.
24.10.2017. 340683km Laatikkoöljyt vaihdettu, samalla asensin letkulämppärin. Laatikon öljyvaihdon yhdteydessä totesin kardaanin tukikumin revenneeksi ja laakerissa alkavaa klappia. Tänään vaihdoin ehjän kardaanin tilalle, ehjä IMM puuttuvan tilalle, heitin talvirenkaat alle ja otin ajoon. 940 jäi talviunille.

Tekemistä talvella 2017-2018, 940 saa BC alustasarjan ja Skandix säädettävät reaktiotangot eteen.


940 kohtapuolin valmis kesään, ahtimen öljyntulon banjo katkesi ja uusi ei halua olla vuotamatta uusista kupariprikoista huolimatta.
Keväällä asensin siihen do88 paineletkut ja 3" imuletkun, -012 IMM ja 668cc suuttimet. Nykyisellä lastulla käy todella rikkaalla kylmänä, ajossa en ole päässyt testaamaan vielä öljyvuodon takia. Uudet lastut pitää hommata joka tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:51:04 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #12 : 15.06.2018, 18:34:57 »
2018:

Polar:
21.1.2018 Polarin mittarissa 343tkm. Takapuskuri roikkuu apparin puolella ja heiluu käsin. Pitää tutkia mikä siellä on hajonnut.
4.3.2018 Polar 345tkm, toinen takasatula vuotaa nestettä? ja käsijarrun vaijeri irti akselista, korjattu Bilteman varaosalla.
26.5.2018 Polar 347tkm, öljyt ja suodatin vaihdettu. Jarrunestettä ei juurikaan ole kadonnut, tilanne seurannassa vielä.
1.6.2018 Polar sai eFlexfuel boksin, mittarissa noin 347570km. Asennuksen jälkeen tankki täyteen etanoilia. 5km testilenkillä toimi ainakin hyvin.
15.6.2018 Polarilla ajettu 800km viinalla nyt ja hyvin tuntuu toimivan. Ensimmäisellä tankilla kulutus 10,7l/100km E75. Pikkuruosteita korjattu sieltä ja täältä, takaluukun happeutumat myös ja kahvan sain toimimaan. Alkuperäinen maali oli huonossa kunnossa ja paikkamaalattu sieltä sun täältä jonkun edellisen omistajan toimesta, joten vedin peltikattomaalia pintaan. Kaukaa katsottuna siedettävän näköinen.


Note to self: sähköpeilin lämmitysvastus, musta johto ylös, sinivihreä alas.

Kesä 2018. Polarissa oli roikuva takapuskuri, mätää akun alla ja pieni pakovuoto joka piti korjata ennen leimaa kun 940 on ajossa. Puskurissa oli kolme pulttia neljästä poikki, joten uudet tilalle peltipalojen, koriliiman ja popniittien avulla. Ei mikään kaunis mutta toimiva ratkaisu. Vetokoukun runko oli mätä, joten se sai lähtöpassit samalla. Akku sai uutta peltiä alleen ja OE tyyppisen kiinnityksen. Näin pääsin eroon jonkun tekemästä sähköjohtovirityksestä. Pakovuodon korjauksessa kävikin niin, että pinnapultti katkesi (tai oikeastaan oli murtunut ja siitä syystä pakovuoto) ja kansi kävi koneistamolla. Oli kuulema vähän kierokin, joten ei tullut vietyä turhaan.



6.10.2018 Polar nipussa taas. Vaihtoon meni moottorin yläpään tiivisteet, sis. virranjakajan tiivisteet ja suuttimien o-renkaat. Samalla vaihdoin jakopään ja kiilahihnat, ilmansuodattimen, jäähdytysnesteet, öljyt ja öljynsuodattimen. Kantta laittaessa ilmeni, että lämppärin hanan alipaineletku oli hankautunut puhki, joten korjasin sen samalla. Leimalle joutuu vielä katsomaan ABS järjestelmää, herjasi 1-5-1 eli vasenta etuanturia kun käynnistin auton.

9.11.2018 Polar leimattu onnistuneesti toisella yrityksellä. Ensimmäisellä tuli hylsy ruostevauriotuneesta helmasta, molemmista alapalloista ja käsijarrusta. Apparin helmaan 15cm uutta peltiä, moogin alapallot, scantechin koiranluu ja kuskin puolelle ehjät jarrukengät. Näiden lisäksi edellä mainittu ABS anturi vaihtui ennen leimaa, kuten myös tankin toinen kiinnistyspanta, joka katkesi ABS anturin koeajolla. Mittarissa nyt 350 tkm.

940:
15.6.2018. 940 saatu ajoon taas. Eteen tuli aika paljon uutta osaa, jarrut pitää vielä laittaa ympäriinsä. BC:n alusta on semijäykkä, mutta ei mitenkään mahdoton. Mutkapätkällä oikein mukava. Takaiskarit pitää säätää vielä, tahtoo pomppia hiukan isomman töyssyn jälkeen. Ja pesullakin pitää käydä, jonkun verran oli kerännyt pölyä talven aikana.



Ratapäivillä tuli kerrettyä Ahveniston rataa jonkun verran 940llä ja alusta oli ihan toimiva siellä, kuten hyväkuntoisella tielläkin. Huonokuntoisella tiellä ja kaupunkien kantikkaissa hidastetöyssyissä on kyllä turhan jäykkä. Ratapäivien jälkeen kävin muutoskatsastamassa alustan ja auton vuosikatsastuksessa, molemmat kerralla läpi. Takapäätä säädin vielä vähän paremmaksi leiman jälkeen, eikä juurikaan pompi enää. 940 on merkannut reviiriä hiukan pitkin kesää, enkä ole löytänyt vuotopaikkaa. Nyt selvisi, että alavesiletku on ainakin osasyyllinen. Alla myös kuva ratapäiviltä (kiitos mikk_).

Syksyllä 2018 muutoskatsastin auton vielä etanolille.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2021, 12:55:02 kirjoittanut Acke »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD
« Vastaus #13 : 18.06.2018, 21:40:46 »
Millasilal jousilla tuli? Mie otin seiskasedaniin 7/8 jousilla, ja takapää ampu rajusti yli, joku 5-6kg vois olla takana toimivampi. Toki sitten on ihan hyvä kun on 4 henkeä autossa ja kontti ääriään myöten täys...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD / XC70 2,5T
« Vastaus #14 : 18.06.2018, 22:00:28 »
Etu 8 ja taka 6 muistaakseni. Ja on se noillakin aika jäykkä. Neljän hengen kuormalla ajettu tänään ja pomppi ehkä hiukan vähemmän, tosin tuli ajettua rauhallisemmin.
E: Joo oli noi jouset.

2019:

Polar sai vähän uutta väriä pintaan, vuodessa oli tullut useita naarmuja parkkipaikoilta. Onneksi on helppo ja halpa paikata. Ennen leimaa pitää ainakin katsoa käsijarru kuskin puolella ja öljyt voisi vaihtaa.

8-10.11.2019 Polar E85 muutoskatsastettu, vuosileima jäi saamatta väljän raidetangon sisäpään takia. Ennen leimaa tuli herkisteltyä kaikki jarrut, säädettyä käsijarru tasaiseksi ja bensasuodattimelle piti rakentaa uusi teline. Öljyt ja suodatin vaihdettu heti leiman jälkeen, samalla tuli todettua, että putki pitää hitsata katin jälkeen. Sauma ratkeamassa ja 02 oli koholla leimalla (4,7). Mittarilukema n. 357800km.
16-17+19.11.2019 Polar 358011km vaihdettu raidetangon sisäpää (Ruville) ja ulkopää (Professional parts). Putki hitsattu siitä kohtaa missä tehdssauma katin perässä oli antanut periksi. 19 päivä lunastettu vuosi ajoaikaa taas.



23.11.2019 358207km Polar sai haaroitussarjan letkulämppäriin, eli nyt lämpenee myös auton sisätilat. Jakajan kansi putsattu, oli pikkasen öljyä sisäpuolella eli jostain vuotaa.

14.4.2019 940 laitettu pikkuhiljaa kesäkuntoon taas, tälle kaudelle tuli jarrukilvet taakse, sporttilevyt ja teräspunosletkut joka nurkkaan, kunnostetut satulat uusilla männillä ja kumeilla eteen ja uudet 40mm mäntäiset satulat taakse. Eteen tuli ebc greenstuf palat. Taaksekin piti tulla ebc, mutta tulikin brembot, koska ebcn palat oli väärät. Pari jarruputkeakin vaihtui samalla ja kytkin/jarrunesteiksi vaihtui brembon 5.1 litkut.
Pieniä ruosteenkorjauksiakin on tullut tehtyä, mm. yksi vesireikä kuskin puolella oli hiukan hapero ja se korjasin uudella pellillä. Vastaava toisella puolella pakoputken keskivaimentaja yläpuolelta löytyi pintaruostetta, niille rälläkkää ja happoa. Pakoputken päivitin vähän, nyt 3" DP, katti ja suora auton alla. Ensimmäisen vaimentajan kohdalla supistuu 2,5" ja jatkuu sellaisena loppuun asti.



Polarilla lähinnä ajettu, jarruja herkistelin ja rasvasin liukutapit samalla kun vaihdoin kesärenkaat. Mittarissa 356tkm, eli kohta on menty 10tkm viinalla. Letkulämppärin avulla käynnistyi aina ekalla kovemmillakin pakkasilla, ilman lämmitystä oli vähän nihkeämpää jos auto seisoi pitkään (8h+) ja oli reilusti pakkasta. Kesäksi olisi ainakin listalla takapuskurin maalaus (sai hieman kyytiä kun auto oli pöllitty vajaan viikon) ja nokan stefa. Stafan vaihdoin kansirempan yhteydessä, mutta Elringin stefa on vähän erimittainen verrattuna OE stefaan. Molemmissa autoissa Elring on ruvennut vuotamaan melko nopeasti vaihdon jälkeen, mustassa OE taas on toiminut moiteitta.

20.4.2019 343tkm 940 uudet castrol 5w-40 ja volvon suodatin. 960 tuet reaktiotangon ja apurungon välillä (9178665/9178666) asennettu, meni suoraan paikalleen.

Ahveniston ratapäivillä tuli käytyä ja uudet jarrut todettua toimiviksi, ei hävinnyt tunto polkimesta missään vaiheessa. Muuten on tullut katukilsoja ihan kivasti, m.m. e85 lastun hienosäätöreissu Tampereelle ja käynti kaverin luona Raaseporissa. Ed. mainitulla reissulla laturi sanoi sopimuksensa irti, nappasin polarista laturin tilalle ja laitoin uuden tilaukseen.

26.6.2019 346tkm 940 uusi laturi.

20-28.7.2019 347055km 940 uusi antennijohto, lämppärikenno, hana ja letkut. Samalla koko sisusta siivottu, imuroitu ja penkit sekä matot pesty tekstiilipesurilla. Melko ruskeaa vettä jäi pesurin keräyssäiliöön vaikka penkit eivät päältäpäin olleet pahannäköiset.
Kuskin puolella edessä ja takana oli pakko vaihtaa äänieristeitä uusiin koska vanhoissa oli glykolia, samalla lisäsin äänieristeitä kuskin oveen, maton ja takapenkin alle ja muoviosiin kojelaudan sisälle.





8.8.2019 940 347tkm uusi o-rengas mittatikun putken ja lohkon väliin. Takaiskareita säädin kovemmalle (20/30) ja kyyti tasaantui, ennen tahtoi välillä pomppia hiukan jos tiessä oli teräviä epätasaisuuksia.

10.8.2019 347580km Raidetangon pää ulompi, Lemförder, apparin puolelle. Jälkitarkastuksessa todettiin myös kuskin alapallo väljäksi.
31.8.2019 348725km Alapallonivel, Lemförder, kuskin puolelle.
4.9.2019 Pyöränsuuntaus: Camber -1,4 astetta, caster 5,3 astetta, kokonaisauraus 0,23 astetta ja ratti suorassa. Kotimatkalla ainakin mukava ja suuntavakaa ajaa.



6.10.2019 349458km 940 uudet castrol 5w-40 ja volvon suodatin. Tukivarsien yms tarkastus edessä, kaikki kunnossa. Auto edelleen mukava ajaa.
19.10.2019 940 pesty ja jätetty talvisäiliöön. Kilsoja mittaristossa karvan alle 350tkm. 940 sai kesän aikana uuden BT soittimen ja vanha soitin siirtyi polariin. Talviremppaa 2019-2020:
Uudet tulpat (NGK BPR7ES), bensasuodatin (Bosch), bensalinja suodattimelta kiskolle, jarrutehostajan alipaineventtiili, b-suodatinteline kunnostettu, moottoriantennin piiska ja rasvat vaihdettu sekä säädettävä panhard polypuslilla asennettu .


2020:

Polar:
18.1.2020 360523km Polariin uusi bensasuodatin ja suodattimen ja suutintukin välinen letku otettu mustasta (parempikuntoisena). YKK anturi vaihdettu.

19.4.2020 363tkm Polarin tyhjäkäynti jäi roikkumaan 2500-3500prm eikä moottoruijarru tominut ollenkaan. Suutinten aukioloaika oli koko ajan vähintän 10%... Syyksi paljastui että kaasuläpän asentoanturi ei ollut arvoissa (ei klikannut). Säädin sen niin että klikkaa kuten kuuluukin ja tyhjäkäynti asettui normaalille tasolle.

19.12.2020 Polar sai ehjän vyön kuskin paikalle, vanha oli rispaantunut. Muuten se on ollut seisonnassa ja välillä käytetty lämpimäksi.

940:
Auto otettu ajoon kesäkuussa. Talven aikana tuli säädettävä panhard uretaanipuslilla, uusi bensasuodatin ja bensalinja suodattimelta kiskolle, uudet öljyt vaihdelaatikkoon ja koneeseen, uudet tulpat, uusi moottoriantenni ja käytetty orkkis 2-nop. säköflekti viskon tilalle. ECU ohjaa flektiä ja 2-nopeuden saa lisäksi päälle napista. Bensasuodattimen telineen, takavakaajan ja vaihdelaatikon palkin hiekkapuhalsin ja maalasin epoksilla ja  2k maalilla. Vaihdelaatikon kannake sai samalla uuden tukikumin. Lisäksi lisäsin STP silveriä kaikkiin oviin. Vajaan viikon ehdin ajaa ennen kuin talvella vaihdettu bensaletku halkesi konehuoneessa kun olin kauppaan menossa. Onneksi en ehtinyt omasta ruudusta kauas, joten auto työntäällä takaisin ruutuun ja myöhemmin trailerilla tallille. Juhannuksena uusi letku tilalle ja sen jälkeen on toiminut. Mittarissa nyt reilu 350tkm.

3.10.20 940 viety talliin talveksi, mittaristossa reilu 352tkm. Hauskaa sillä oli ajaa, mutta alkukesän ongelmat bensapuolella vei luottamusta jonkun verran ja pidemmät reissut hoitui alkukesästä hommatulla XC70. 940 kansipahvi vaikuttaa myös hikoilevan jäähdytysnestettä tai jotain lohkon takapäässä, eli pitää tutkia.
E: 940 kone hikoilikin öljyä jakajasta, kansipahvi oli ehjän oloinen. Sen sijaan öljyissä oli lievää kimalletta ja nostin koneen pois. Veivilaakerit oli heikossa hapessa, runkolakerit hyvät.


XC70:
Alkukesästä hain 2005 2,5T XC70n hoitamaan käyttöauton virkaa. Ostaessa mittaristossa oli 225tkm, huoltokirja oli kattava ja auto vaikutti yleisilmeltään hyvin pidetyltä. Moottoriöljyt, öljysuodatin ja raitisilmasuodatin (aktiivihiili) vaihtuivat 225317km kohdalla.

Sillävälin kuin 940 oli ajossa nostin XCn pukeille ja nappasin levikkeet ja sisälokarit irti. Kävin kaikki pyöräkotelot sekä osan pohjasta läpi hiekkapuhaltimella. Sen jälkeen happo- ja epoksimaalia pintaan sekä massaa päälle. Kuskin puolelta löytyi pieni, lievästi kukkiva korjauspaikka takakaaren levikkeen alta. Vanhat kitit pois, ruoste pois, pohjamaalit ja volvolta haettu paikkausmaali sekä lakka pintaan.
Etusäleikkö oli ostaessa musta merkitön joka ei miellyttänyt omaa silmää, joten hain sopivan orkkis-FL maskin romikselta. Lasipesurin pumppu tuli myös vaihdettua. Vanha oli ruostunut sisältäpäin niin että kuoret olivat halki ja lasinpesunesteet vuosivat pihalle, hitaasti, mutta varmasti. Mittaristossa n. 226tkm.


2021:

Polar:
13.2.2021 365tkm Polar leimattu toisella yrityksellä. Pari viikkoa sitten vein ensimmäisen kerran, silloin tuli hylky huonosta jarruletkusta apparin puolella ja korjauskehoitus etuvakaajan runkopuslista sekä apparin hikoilevasta takaiskarista. Korjausviikonloppuna oli rapeat -20 astetta, joten vaihdoin vain letkun ja satulan ilmausnipan. Korjauskehoitukset pitää vielä hoitaa lähiaikoina.
13.7.2021 Polar 366859km. Öljyt (Mobil 5w-50), suodatin ja ilmasuodatin. Penkit, matot ja kontti pesty tekstiilipesurilla. Pakoputki pörisee kardaanimutkan kohdalla, vaatinee korjauksen pikkuhiljaa.

XC70:
27-29.6.2021 XC 232281km. Uudet jouset (eteen Sachs, taakse Volvo) iskarit (Monroe RideSense / 4C) ja koiranluut (Meyle HD) joka nurkkaan.
5.7.2021 XC 232810km. Öljyt, suodatin ja ilmasuodatin vaihdettu. Etusumuvalojen polttimot vaihdettu.
23.7.2021 XC 233966km. Ulompi raidetangonpää (Lemförder) vaihdettu apparin puolella ja nelipyöräsuuntaus tehty.
22.10.2021 XC 237tkm. Automaattiaskin öljynvaihto pesulla, jakolaatikon, perän sekä haldexin öljynvaihto. Haldexiin myös uusi suodatin.
12.12.2021 238tkm. Akku Exide Silver 95Ah. Parkki+sivupolttimo kuskin ajovalo. Parkkipolttimo apparin takavalo.

940:
Hitaasti tehty isompi 350tkm huolto 2021 aikana.
- Lohko porattu ylikokoon ja hoonattu, kampiakseli kiillotettu.
- Uudet ylikoon Mahle männät ja renkaat, H-profiilit ja ARP pultit. Glycon runko- ja veivilaakerit.
- Uusi volvo -144 öljypumppu. Kaikki stefat orkkis volvo, tiivisteet ja kansipahvi elring.
- Nakutusanturi, molemmat lämpöanturit, öljypaineanturi ja "YKK"-anturi uusittu.
- Huohotuksen öljynpaluuputki lohkon sisälle uusittu, pönttö putsattu.
- Uusi teräsvauhtipyörä, SRE -765 asetelma, orgaaninen jousitettu 240mm levy ja Sachs painelaakeri.
- Jakohihna ja kiristäjä (INA) sekä suojakoppa uusittu. Lisäksi uusi hihnapyörä/dampperi.
- Uudet puslat keppitelineeseen ja vaihdekepin alapäähän.
- Uuden hydrauliset moottorin tukikumit.
- Uusi hukkaportinkello ja teline sille.
- Moottori, konehuone ja moottoripalkki maalattu. Vanhat massat poistettu ja pintaruosteet korjattu samalla.
- Bensaletku suodattimelta kiskolle vaihtui kumisesta peräspunospäällysteiseen teflonletkuun.
- Johtosarja putsattu ja kaikki liittimet suojattu CRC contact protectorilla.
- Tehostimessa ja koneessa luonnollisesti uudet öljyt (sisäänajo) ja suodatin.
- Prikkoja, muttereita, pultteja y.m.s. pikkunippeliä vaihdettu sinne sun tänne.





Maalipinta on mitä on kun on avotallissa tehty, mutta saa kelvata ainakin toistaiseksi. Kytkinhaarukan kuulan alle joutui laittamaan 3 prikkaa ja haarukan päähän hitsasin vähän lisää materiaalia sillä uusi VP+kytkinpaketti oli n. 10mm matalampi kuin kaksoismassasetti. Tähän pitää ehkä vielä tehdä muutoksia, mutta ainakin kone irrallaan vaikutti toimivalta. Kansi on vielä sama kuin ennen, sille ei nyt tehty mitään kun on kunnostettu muutama vuosi sitten. Ahtimeksi jäi myös vielä pikkumitsu :D Nyt auto on siinä vaiheessa että kone käy, mutta koeajolle ei ole vielä päässyt. Jäähdytin ja etupuskuri pitää nyt ainakin laittaa vielä sekä ilmata kytkin. Kytkimen pää- ja työsylinterin väliin on myös tulossa uusi linja, oli vain osien saatavuudessa vähän haasteita.
Iso kiitos isälle ja kavereille avusta projektin aikana!

E: kolme prikkaa ei riittänyt, ei irroittanut kunnolla. Uusi yritys viidellä ja pidemmällä pinnapultilla. Orkkispultista oli kierteet loppumassa kolmen prikan jälkeen, nyt on 50mm pinnapultti 42mm sijaan.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2022, 17:54:57 kirjoittanut Acke »

 

Samppasport  Futurez