Carcom Oy  Ateho

142 -70 apuja.

  • 17 Vastauksia
  • 5715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jorma567

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
142 -70 apuja.
« : 24.02.2014, 06:29:12 »
huomenta. eli olen uusi ilmestys tällä foorumilla ja tuli hommattua itselle tuommoinen 142 -70 2 litran kaasarikoneella. ja muutama ihmetys vaivaa mieltä. kardaani ravistaa veto päällä eli laakereissa on varmaan väljää ja pitäis uusia ne. ja samalla uusis ristiniveletkin mutta onko olemassa tietoa että minkä kokoinen kardaani ja muut hilppeet siellä on kun motonet tarjoaa kahta eri vahvuutta. laatikkona on perus 4speed. ja sitten vielä kysymys tuosta alustasta että millä vois parantaa ajonautintoa koska jos tuolla ajaa 80:ä niin on täysi työ pitää kaistalla tuota vekotinta.

Paikalla MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #1 : 24.02.2014, 09:38:15 »
Luultavasti siellä on ohuempi kardaani,paksuus 44,5m/m,mutta mittaamalla putken halkaisijan saa asiasta varmuuden.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #2 : 24.02.2014, 10:12:49 »
Minäkin annan ääneni ohuelle kardaanille.

Nosta keula ilmaan ja etsi välystä ohjauksesta / nivelistä.
Tarkista apusimpukan hela / raidetankojen päät / mahdollisesti simpukkaa voi kiristää jos siellä väljää...

Tuo menee kyllä tosi vakaasti kunhan kaikki puslat / nivelet on kunnossa.
144-70

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #3 : 24.02.2014, 11:32:25 »
Itellä oli joskus 70-mallin 142 ja ohut kardaani oli.

Kardaanin ristikkonivelet tosiaan voi olla vaihdon tarpeessa, myös tukilaakeri ja sen kuminen pidike voi olla ihan finaalissa. Ainakin huonossa kunnossa oleva tukilaakeri aiheuttaa ylimääräistä äänekkyyttä ajamiseen.

Periaatteessa 140-sarjalainen menee suoraan kuin juna, vaikka ottaisi kädet irti ratista. Ja tavallisesti parin sormen pitäminen ratissa riittää :D

Nykyisin ajelen ohutkardaanisella 69-mallin 142:lla.


Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #4 : 24.02.2014, 12:03:27 »
Minäkin annan ääneni ohuelle kardaanille.

Nosta keula ilmaan ja etsi välystä ohjauksesta / nivelistä.
Tarkista apusimpukan hela / raidetankojen päät / mahdollisesti simpukkaa voi kiristää jos siellä väljää...

Tuo menee kyllä tosi vakaasti kunhan kaikki puslat / nivelet on kunnossa.

Lisäksi ohjauskulmien säätö!!

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #5 : 24.02.2014, 12:53:54 »
Jos tärisee veto päällä on joku kardaanin ristikoista terminaalivaiheessa. Kannatinlaakerin tukikumin kuuluu olla hyvin pehmeä eli, jos vanha on pehmeä (lähinnä vetelän oloinen) ja ehjä sitä ei kannata vaihtaa. Liian kova kumi, joita ainakin joskus tarvikkeena myytiin, välittää koriin tehokkaasti jyrinän jota ehjässäkin kardaanissa syntyy.

Etupyöränkulmien säätöön kannattaa etsiä joku joka sen homman myös osaa.
140 kulkee kyllä suoraan, jos kaikki on kohdallaan.
Olikohan -70 jo katkeava rattiakseli? Sellaisessa on konehuoneen puolella kumipuslat jotka saattaa vanhemmiten hapertua ja tekee välystä.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa jorma567

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #6 : 24.02.2014, 13:22:57 »
terve. tästä olisi tarkoitus nyt rakennella autosta täyspäivänen kärri pikkuhiljaa, ja voisin vaikka tähän laitella noita kysymyksiä joita tulee olemaan vielä paljon.

ja tuossa seuraava. mikä laite tuo jäähytysripallinen on? on meinaa kipinä hukassa. joulukuussa lämmitin autoa ja jymähti niille sijoille eikä lähde käyntiin. eilen sitten kokeilin apuvirralla ja bensa haisee eli bensaa tulee. kipinä tulee 1pytylle epäsäännöllisesti ja on heikko. valillä paukkuu putkessa ja meinaa hörähtää mutta ei ole pysynyt käynnissä omin avuin (eli startatessa voi käydä rinnalla 2pytyllä) mikä neuvoksi?

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #7 : 24.02.2014, 13:24:11 »
Lisäksi ohjauskulmien säätö!!

Itsellä oli kanssa samat oireet ohjauksessa ja pelkkä aurauksen säätö auttoi kovasti! Ruottista tulee paketti säätöpalikoita ja ohjausvaihteen tiivisteet: Kaikki kerralla kuntoon!! Niin ja katsuri totesi aamulla apusimpukanhela vaihtokuntoiseksi...  ;)
940 classic

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #8 : 24.02.2014, 14:23:49 »
terve. tästä olisi tarkoitus nyt rakennella autosta täyspäivänen kärri pikkuhiljaa, ja voisin vaikka tähän laitella noita kysymyksiä joita tulee olemaan vielä paljon.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
ja tuossa seuraava. mikä laite tuo jäähytysripallinen on? on meinaa kipinä hukassa. joulukuussa lämmitin autoa ja jymähti niille sijoille eikä lähde käyntiin. eilen sitten kokeilin apuvirralla ja bensa haisee eli bensaa tulee. kipinä tulee 1pytylle epäsäännöllisesti ja on heikko. valillä paukkuu putkessa ja meinaa hörähtää mutta ei ole pysynyt käynnissä omin avuin (eli startatessa voi käydä rinnalla 2pytyllä) mikä neuvoksi?

Otappas virranjakajan kansi irti ja kuva jakajan sisuskaluista.

Missä kunnossa jakajan kansi / johdot / tulpat?
144-70

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #9 : 24.02.2014, 14:24:34 »
Niin ja katsuri totesi aamulla apusimpukanhela vaihtokuntoiseksi...  ;)
Jota insinööri saattaa väittää väljäksi vaikka se olisi ihan tiukka. Jos se on orkkismallinen.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #10 : 24.02.2014, 14:35:36 »
terve. tästä olisi tarkoitus nyt rakennella autosta täyspäivänen kärri pikkuhiljaa, ja voisin vaikka tähän laitella noita kysymyksiä joita tulee olemaan vielä paljon.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
ja tuossa seuraava. mikä laite tuo jäähytysripallinen on? on meinaa kipinä hukassa. joulukuussa lämmitin autoa ja jymähti niille sijoille eikä lähde käyntiin. eilen sitten kokeilin apuvirralla ja bensa haisee eli bensaa tulee. kipinä tulee 1pytylle epäsäännöllisesti ja on heikko. valillä paukkuu putkessa ja meinaa hörähtää mutta ei ole pysynyt käynnissä omin avuin (eli startatessa voi käydä rinnalla 2pytyllä) mikä neuvoksi?

Näyttäisi muinaiselta sytytyksenvahvistinyksiköltä eli tarvikekamaa. Jos se on sökö niin vakiopuola (tuollaisen transistorisysteemin kanssa käytettiin muistaakseni suurtehopuolaa) paikalleen ja kärjet / kondensaattori kuntoon niin pelin pitäisi soida ainakin sytkäpuolen osalta, jos jakaja muuten on OK.
Palikan idea oli siinä, että kärkien kautta meni pienempi virta, kuin vakiosysteemissä ja kärjet kesti kauemmin ja kipinä on voimakkaampi. Muistaakseni.
Tai sitten kyseessä on kärjetön tarvikesysteemi (Lucas tms.) joka tietysti selviää katsomalla jakajan sisälle.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa jorma567

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #11 : 24.02.2014, 14:40:13 »
no niin kävin säätämässä lisää tuolla pihalla ja nyt lähti käyntiin mutta mutta mutta. käy kolmella ja välillä ehkä kahella. tulppina 6 lämpöarvo ja lyhyemmällä kannalla kuin 200f tuleva. katkojankäristä en osaa sanoa juuta enkä jaata ja kansikin näyttää melko orkkikselta. tulpanjohtoja oon vaihellu ristiinrastiin ja vara johdotkin on käynyt kiinni. tai itseasiassa on tällä hetkellä vinokoneen johdot kun on saamarin pitkät



Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #12 : 24.02.2014, 14:49:05 »
Näyttäisi olevan ainakin johdot väärin.
Järjestys on 1-3-4-2, vastapäivään.
Näyttäisi olevan 1-3-2-4 nyt?

144-70

Poissa jorma567

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #13 : 24.02.2014, 15:35:12 »
voe maon silimä. mulla on 240 korjausopas josta katoin ton a moottorin sytkäkaavion mutta kun on tyhmä niin ajatteleen kuin tyhmä. nyt surraa hyvin kiitos.


ps. jos ottais ton aatamin aikasen kipinäboosterin pois ja hommais vaikkapa modernin??? suurtehopuolan olisiko siihen suosituksia?

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -70 apuja.
« Vastaus #14 : 24.02.2014, 17:02:12 »
ps. jos ottais ton aatamin aikasen kipinäboosterin pois ja hommais vaikkapa modernin??? suurtehopuolan olisiko siihen suosituksia?

Hyvä, että rauta rokkaa.
Kysymykseen vastaan kysymyksellä: miksi toimivaa pitäisi korjata?

P.S. Siivon näköinen 142.  O0
« Viimeksi muokattu: 24.02.2014, 17:04:56 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Kulkukoira  Proturbo