KL-varaosat  Race.fi

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587077 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1350 : 13.05.2018, 10:04:57 »
Mitenkäs ajossa? Eikös tässä ole ohjelmoitava jakaja?

Eihän millään kierrosalueella ole ns. "yliturvallinen" ennakko? Tai monttu ennakkokäyrässä?

Jotkut korkeampipuristeiset kaasutinkoneet ovat tosiaan semmoisia, että joko "kilistää" tai "kuumentaa". Varsinkin perinteisellä keskipakojakajalla "todella kiva" hakea ajamalla ennakko, joka ei nosta lämpöjä, muttei kilistäkkään (pelkkä jakajan lukitusmutterin löysäys ja kiristys kerran riitti).

Volvon koneista nyt niinkään ole kuullut että olisivat neuroottisen herkkiä tuolle, mutta tätäkin kun on viritetty, niin mene ja tiedä.


Eihän tuossa muuta huolestuttavaa nyt ole, kuin että jos ylikuumeneminen johtuu sytkästä, niin siellä saattaa mäntää/pakoventtiiliä vituttaa ajoittain. :(

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1351 : 13.05.2018, 10:29:48 »
Juu 123 tune+ on kiinni. Saattaahan se olla vieläkin vähän turhan turvallinen kipinä joo. Ajokierroksilla ainakin jos liikkuu edes hitaasti, niin ei se kuumene, vedenlämmöt tipahtaa heti takasin sinne 85-90 välille, öljyt toki nousee aika nopeasti lähelle sataa joka kerta kun nyt ajellut.

Paikallaanollessa tk:lla vedet kipuaa hiljaa satasta kohti vaikka flekti on pakkopäällä ihan kokoajan, ihan vähän liikahtaa niin jäähtyvät heti  ???

Kyllä tota syttyä olen tasaisesti nostellut vähän kerrallaan, sisua koneessa on niin paljon ettei se voi ihan hirveän myöhäisellä enää kyllä olla sekään. Pitää vaan jatkaa nostelua ja koittaa kartoittaa se raja-alue.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1352 : 13.05.2018, 10:44:55 »
Millanen ennakkokäyrä siellä nyt on?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1353 : 14.05.2018, 18:22:47 »
Perusennakko kohdilleen ihan korvakuulolla(nopein,helpoin ja tarkin tapa),eli lämpinä tyhjäkäynnillä käännät ennakkoa niin aikaiselleen kuin tarvis vaatii,eli siihen kohti missä se käy puhtaimmin ja herkimmin.Sitten kartat siitä eteenpäin testailemalla vähän auki kilinärajan.
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1354 : 14.05.2018, 18:53:44 »
Millanen ennakkokäyrä siellä nyt on?

Ainakin mun miedommin viritettyyn amaan hieman liian jyrkkä kylmälle moottorille. Laitoin Lucan käyrän toiseksi budget sporttiin ja sitten toisen miedomman kokeeksi. Varsinkin tyhjäkäynnillä kylmä moottori ei meinaa käydä. Sitten kun lämpenee, toimii Lucan käyrä oikein hyvin.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1355 : 14.05.2018, 21:49:11 »
Enhän minä muistanut tänäänkään tuota ennakkokäyrää tarkistaa, eilen viimeksi ajelin mutta unohdin. Sitä kun ei näe kun autolla ollessa.

Nyt se on säädetty silleen että jakajan runko on nollassa, ja kaikki säädöt tehty jakajan omista säädöistä. Olikojan 500rpm jossain 12 tai 13 asteessa.

Löytyi melkoinen öljyvuoto öljysuodattimen alta, se romu alumiininen ryöstölaippa siellä välissä, missä on bensapumpun painekytkin ja öljypainekello. Voisi olla että takastefa ei sittenkään vuoda, vaan että tuosta kaikki öljy on valunutkin, en ole aiemmin huomaanut tuota, mutta nyt öljyt loppuu kohta ja en viitsi ajella pahemmin, ei ole santsiöljyä ja täydestä en viitsi tuhlata kun vaihtoa vaille nuo on kuitenkin. Ehkäpä se kuumuus johtuu siitä että siellä on öljymäärä vähän alakantissa V:>

Onko kellä hyviä ideoita millä tuon typerän ryöstölaipan voisi saada tuolta pois kokonaan, eli pitäisi saada joku 3-porttinen jakotukki öljyvalon anturin reijästä tuotua letkulla pois sieltä koko pakosarjan alta. Mistä moisia osia voisi saada ? 1/8 27 npt eikös tuo anturin reikä ollut ?
« Viimeksi muokattu: 15.05.2018, 00:59:21 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1356 : 15.05.2018, 08:57:02 »
Olikos tappikoneessa öljykanavan päässä vesipumpun alapuolella tulpattu reikä? Laippa kuikkaan, valon anturi orkkispaikkaan ja jos tarttee niin mittarin anturi lohkon päähän, pumpun ohjaus K-Jetin releellä ilman ö-paineohjausta sytyn ohjaamana?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1357 : 15.05.2018, 09:46:23 »
Ainakin mun miedommin viritettyyn amaan hieman liian jyrkkä kylmälle moottorille. Laitoin Lucan käyrän toiseksi budget sporttiin ja sitten toisen miedomman kokeeksi. Varsinkin tyhjäkäynnillä kylmä moottori ei meinaa käydä. Sitten kun lämpenee, toimii Lucan käyrä oikein hyvin.
Ennakkokäyrällä meinasin et jos ois saanu esim kuvan tän hetkisestä käyrästä että näkee paljonko ennakko esim 1000, 1500rpm

Mutta joo.
Aika huoletta ite koittaisin nostaa ennakkoa tyhjäkäynnillä tuosta nykyisestä luchadoren mainitsemasta 12 tai 13° @ 500rpm.

Sinäänsä vähän vaatii enemmän tekemistä tuo ennakkokäyrän säätö, kun ei voi esim kuormituksen tai edes tps mukaan säätää eri käyriä jotta sais esim osakaasualueille omat ennakkokäyränsä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1358 : 15.05.2018, 15:15:10 »
Juu,myöhällään on jos aivastelee ja kuumiaa.Kyllä nuo mulla ainakin aikoinaan vaati n.20 jopa liki 25ast. ennakkoakin tyhjäkäynnillä jo K-nokallakin,toimiakseen kunnolla.Maksimiennakkoa täpöillä en varmaksi muista mutta jossain 35 kantturoissa taisvat jopa olla...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1359 : 17.05.2018, 13:08:17 »
Noniin, vihdoinkin muistin ottaa käyrästa screenshotin.



Tuo vääntää kuin eläin tuolla 1000-1600 välillä(seos 14-15, ruvennut aivastelemaan vähän), sitten sakkaa ja sekoilee ~1600-2000(tein havainnon että seosmittari tippuu suoraan 10 lukemaan, minimiin, eli ihan överipaksulle), ja alkaa vetää kauniisti tasan 2000rpm kohdalla(seos hyppäää 13-14). Parhaimmillaan vetää siinä 2500-3500 kohdilla, nyt kun käyrää katselee niin siellä alkaa olemaan ennakot 30 nurkilla, onko tuolla jotain yhteyksiä ? 2200 menee vitosella 80kmh, ja 2600 menee 100kmh matkanopeuksia pintakaasulla.

Tilasin ebaysta tällaisen ::) Ajattelin kokeilla tuota sinne mittariston lämpömittarikoloseen, kun se veden lämpömittari ei toimi ja en ole saanut aikaiseksi vieläkään sovittaa sinne sitä 240 lämpömittaria. Tuo ebay ledipaneeli on punainen, siihen päälle vielä tummennuskalvo ettei hyökkää liikaa silmille. Tuolla siis kello oli tarkoitus saada autoon, ainakin sovitella. Mittaristo itsekin pitäisi vaihtaa, matkamittarit ei kumpikaan toimi.

Seuraavat työt on kardaanin huolto, takapätkän(välikoko) ristikot on entiset. Sekä etupätkästä(volvon paksuin) myös ristikko ja laakeri. Siellä se ongelma piileekin, kun kardaani ei mahdu ulos mistään kautta :idiot2: Takakautta ei mahdu(mietin josko sitä tunnelin lattiaa madaltaisi muutaman millin), ja etukautta tulee jos saa kannatinkumin irti ja lootan pois edestä :buck2: Bilteman kannatinkumin asentaminenkin auton alla oli niin vaikea että varmaan rikoin koko laakerin sillon kasatessa auton alla, ja siksi tuo varmaan lauleleekin. Sekä öljynvaihto ja ratkaista samalla tuo alumiininen sekundalaippa sieltä öljysuodattimen alta. Riittää jo sen vuotamiset >:( Mikähän kierre siellä lohkon etukulmassa on se öljykanavan tulppa ??? Sieltä voisi vetää vaikka teräspunosletkulla johonkin jakotukkiin anturit.

pumpun ohjaus K-Jetin releellä ilman ö-paineohjausta sytyn ohjaamana?

Kuinkas tuo rele niinkuin käytännössä toimii ja kytketään ? Onko kellä tietoa/kaavioita ?
« Viimeksi muokattu: 18.05.2018, 10:13:24 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1360 : 18.05.2018, 19:59:11 »
Miksi bensapumppu on ylipäätään ollut öljynpaineen ohjaamana?

Ruiskuvehkeessä tuon tavallaan ymmärtäisin varokeinona moottorituholle,kun silloin kone sammuisi heti jos öp-paine katoaisi,mutta kaasutin vehje kun kulkee niin pitkään kuin kohokammioissa soppaa riittää,niin eipä se mosan sammuminen paljoa kilometrin viiveellä öp-paineen katoamisen jälkeen hyödytä,eli laakerit on jo selvät ennen kun kone sammuu.

Normi kytkentäreleellä vaan,käyttäen syttyvirtaa herätteenä ite laittaisin.

Nosta perusennakkoa...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1361 : 18.05.2018, 22:24:57 »
Bensapumppu on normireleellä ohjattu, vipukytkin välissä, ja tuo öljypainekytkin. Öljypainekytkin on rikki kokoajan, toinen jo menossa risana kiinni, nyt se vipukytkin onkin pumpun on/off kytkimenä ollut. Alkuperäinen systeemi oli että vipukytkin sallii virrat ainoastaan releelle, ja öljyanturi starttaa pumpun. Linjassa oli myös nappi, josta sai manuaalisesti nappia pitämällä huudatettua pumppua. Itse tykkäsin tuosta systeemistä, vaikka ei sillä mitään erityistä tarkoitusta ole olla noin monimutkainen.

Nyt on ykkösprojekti saada autoon öljylauhdutin termarilla, ja nuo öljyvuodot tietenkin pois samalla kun vaihdan öljyt. Sen jälkeen alan hoonata tuota sytkää. Auto muuten rupesi etenkin tuossa 1600-2000 alueella rötäämään ihan merkittävästi enemmin, ja koko seosalue veti vieläkin paksummaksi, kun vedin huohotuskaasut sillon sinne imusarjaan ja airboksiin. Ei tuo kone tykkää siitä jätesumusta yhtään. Nyt on kyllä pysynyt muuten konehuone täysin puhtaana. Aivastelee etenkin kylmänä vähän joka välissä, tuntuu että tuon kunto heikkenee nyt taas kokoajan jotenkin :idiot2:

Kuinkahan paljon hallaa aiheuttaa nokka-akseli, kun siitä oli kaksi nenää melkein sileänä :buck2: en muista enää mitkä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1362 : 19.05.2018, 12:41:40 »
Kuinkahan paljon hallaa aiheuttaa nokka-akseli, kun siitä oli kaksi nenää melkein sileänä :buck2: en muista enää mitkä.

No paljon jos tosiaan on reilusti kulunut,nosto kun on niistä vähentynyt niin eipä se sylinteri missä noin on käy samalla teholla kuin muut,kun täytös ja riippuen siitä miten on kulunut niin ventiilin ajoituskin ja aukioloaikakin ja dynaaminen puristussuhdekin eri kuin muissa sylintereissä.


Ja sylinteri missä nokat on kovin kuluneet tarviis siis erimäärän soppaakin kuin muut,jotta sen pytys seossuhde olis vastaava kuin muissa sylintereissä jne.Eli jos kaasuttimien säädöt on kaikissa kurkuissa samat niin aivastelu ja epätasainen käynti johtuu tod näk.siitä kun kyseinen sylinteri tai sylinterit käy tod.näk laihallaan...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1363 : 21.05.2018, 08:26:55 »
1 Puolan miinusnapa
15 virtalukon kautta +12V
30 +12V jatkuvana (tai virtalukon kautta)
31 Maa
87 +12 V bensapumpulle
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1364 : 24.05.2018, 23:16:53 »
Auto meni taas varikolle, alkoi puskea öljyä lähestulkoon suihkulähteenä pakosarjalle :idiot2: Pikkusen säväytti kesken ajon alkoi scoopista noussa savua :buck2: Sainpahan sen nyt pukeille vihdoinkin ja pääsin aloittamaan huollot. Tällä kertaa ei koko kesää sentäs :D Öljyt ulos, mitä siellä nyt oli enää jäljellä, se näytti siistiltä, suodatinkin lähti ihan nätisti KERRANKIN irti :o



Metallimujua oli magneettitulpassa vajaan sentin pallukka, tai semmoista jauhoahan se. Mutta sitten kävin räpeltämään tuota ryöstölaippaa pois, oli muuten mielenkiintoista availla, kun nykyisin siinä on kaasaria edessä yritti mistä suunnasta tahansa avata. Sain kuitenkin irti, ja vikaa alkoi löytyä heti.



Tuo paskiainen anturi, otin sen irti ja kokeilin huvikseni paineilmalla työntää painetta, niin sehän ruuttasi öljysuihkun tuolta sähköliitinnastojen juuresta suoraan päälle :idiot2: tosi terveellistä >:( Seuraava vika löytyi sitten O-renkaista:



Oli ulompi riekaleina, en tiedä onko vuotanut, mutta nyt on ehjät uudet. Ja tuo paineanturi lensi myös hitoille. Facet, ja tuollaista roskaa, tuo on jo toinen muutenkin, kun se itse paineanturi tuon sisällä ei tunnu kestävän painetta yhtään, vaan hajoaa melkein heti kokoajan. :idiot2:

Nyt kun auto on ylhäällä niin vaihdan takastefankin, pitää loota käyttää alhaalla, saanpahan kardaaninkin sitten kuntoon, etupätkä kun ei tule ulos mitään kautta tällä hetkellä, kun ei mahdu :D Madallan sen tunnelipätkän lattiaa pari milliä samalla. Lootan takalaipan stefakin vuotaa taas, vaikka sen kardaanilaipan stefan kaulus on ihan sileä ja vasta viimekesänä vaihdoin stefan :idiot2: Mikähän tuotakin vuotoa aiheuttaa. Joku laulelee voimalinjassa, olen miettinyt voisiko loikkarin takalaakeri olla rikki ja se aiheuttaa jotain tärinää ja laulua, joka taas tuhoaa noita stefoa tuohon tahtiin. Ainakin keskimmäinen ristinivel on väljä, varmaan on kaikki muutkin jo nyt. Sekä kardaanin laakeri. Uusiksi kaikki.

Yksi kiva mätäpaikka pohjassa, apukuskin jaloissa oleva poikkipalkkipätkä on ihan mätä. Mätääntynyt ihan lastuiksi tässä vuoden aikana :idiot2: Se palkin pohja, jostain tainnut päästä vesi vuotamaan sinne.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2018, 23:26:45 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autoracing  KL-varaosat