Volvo V70 2009, 2.0 D Ardic kiukuttelee.
Hienosti edellisen lämmityskauden toiminut Ardic lopettanut ajastimen tottelemisen.
Lähtötiedot ja oireet:
- ulkolämpötila + 5°C ... - 5°C
- polttoainetta säiliössä riittävästi, puolen ja täyden tankin väliltä
- auto tasaisella alustalla (joten polttoainetta on saatavilla)
- akku vaihdettu vuosi sitten isompaan Volvon omaan 90 Ah 800 A käynnistysakkuun
- yleismittarilla tarkistettuna lataus ja jännite riittävä
- automaattinen lisälämmitin pois kytkettynä ostopäivästä lähtien
- lämmitintä käytetty aina vähintään 20 min, yleensä täydet 50 min ja akku ladattu tarvittaessa Ctekillä.
- lämmitin toimii manuaalikäytöllä auton ollessa käynnissä, joka kerralla ja pysyy käynnissä, vaikka sen jälkeen autoa sammuttaisikin.
- lämmitin ajastettuna (auton ollessa sammutettuna) toimii 5 min ja sammuu, mittaristoon ei jää ilmoituksia alhaisesta jännitteestä tai polttoaineen vähyydestä, se vain sammuu.
- auton ollessa sammutettuna, manuaalinen käynnistäminen toimii 5 min ja sammuu, kuten ajastimellakin.
- tänään testattuna; ajastus noin 30 minuutin päähän, joka käynnistää lämmityksen välittömästi, mutta sammuu 5 minuutin kuluttua, uudelleen sama ajastus (nyt noin 25 min päähän valmistuvaksi. Istuin autossa toimituksen ajan) viiksestä käynnistettynä saa lämmityksen pysymään päällä ohjelman loppuun saakka.
- vikakoodeja ei BT OBDII-lukija löydä (lämpötiloja yms. dataa varten ostettu), mutta foorumia lueskelleena tällä ei pääse kuin moottorinohjausyksikkön tietoihin käsiksi, ei Ardicin koodiehin.
- foorumilla samankaltaisia oireita ei juurikaan ollut, mutta mieleeni tuli hehkun toimimattomuus, kun toisella käynnistyskerralla starttaa, tai auton jo ollessa valmiiksi käynnissä.
Ehdotuksia? Pitänee kaivella jostain parempi vikakoodinlukija, jos sillä löytyisi tarkempaa tietoa.