Proturbo  Autodiagnoosi

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 783633 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1230 : 08.10.2017, 15:22:27 »
Miksi sähkömoottoria pitäis lämmittää?  :D tuo ilmalämmitin ois siitäkin hyvä että sillä vois tarvittaessa kovalla pakkasella lämmittää myös akustoja.

En ole ajatusten lukia niin en voinu tietää kohdetta ;)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1231 : 08.10.2017, 18:15:18 »
 ??? Kait sentäs luit viestin johon vastasit?

Onkos kukaan asentanut mihinkään laitteeseen ns.ilmalämmitintä? Tässä suunnittelen sähkökonversion tekemistä ja sinne pitäs jollain saada kans lämmintä tupaan kylmemmällä kelillä. Pohdin että kumpi olis parempi vaihtoehto, perinteinen vesilämmitin jolle tekee kierron kennolle vai purkaa perinteinen systeemi kokonaan veks ja pistää ilmalämmitin tilalle. Oletan jälkimmäistä koska muuten esim kiertopumpun pitäis käydä aina, ja miksipä sitä vettä lämmittämään muutenkaan.

Noihin kyl myydään myös sähkövastuselementtejä mutta ilmeisesti lyhentää käyttösädettä huomattavissa määrin plus webastolla saa auton lämpimäksi etänä valmiiks eikä vaikuta toimintasäteeseen koska latausjohto kiinni.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2017, 18:17:42 kirjoittanut Mattson »

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1232 : 08.10.2017, 19:53:18 »
Näköjään menny ohi.. Mutta kun topic on ardicin huoltoon ja ongelmiin niin aattelin että jotain ohitus leikkausta tms mielessä..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1233 : 18.10.2017, 15:29:01 »
Noniin. Ardic ei käynnisty ja talvi melkein jo ovella..
Auto on 2002 V70 D5 ja Ardic sillä pyöreällä pakoputkella.
Viiksestä kun asettaa manuaalikäynnistykselle, tietokone ilmoittaa että lämmitin on päällä.
Tosiasiassa mitään ei näytä tapahtuvan. Polttoainepumppu ei käy, paloilmapuhallin ei käy.

Antaa vikakoodin CEM1E05 eli keskusteluyhteys CEM:n ja Ardicin ohjainboksin välillä ei toimi?
Sulakerasian lämmittimen sulake on ehjä.
Mitä muuta pystyy järjestelmästä mittaamaan diagnoosin tekemiseen?
Muistaakseni keväällä viimeksi toimiessaan Ardic lämmitti, mutta sisäilmapuhallin ei lähtenyt puhaltamaan. Lopulta Ardic ei sitten toiminut lainkaan ja antoi tämän vikakoodinkin kaupan päälle..
V50 D2 -12

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1234 : 18.10.2017, 15:48:14 »
Hmm näistä on monella vanhana mennyt se Ardicin ohjainboksi. Mut toki tuo kommunikaatiovirhe tulee tilapäisistäkin ongelmista. Hehkun resistanssin voi mitata ettei ole ääretön ja liekkivahdinkin pystynee mittarilla ja valolla testaamaan. Vesipumpulle voi varmaan antaa virtaa suoraan. Taitaa siellä olla ylikuumenemisanturikin jota mitata. Ohjainboksin liittimet voi putsata.

Vidalla on myös mahdollista katsoa yksittäisten komponenttien käynnistymistä. Tosiaan minulla on kyllä tuo antanut ihan järkeviä vikakoodeja komponenteistaan ja siksi pelkään pahinta eli ohjainboksin kuolemaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa landenasi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1235 : 24.10.2017, 17:52:26 »
Hmm näistä on monella vanhana mennyt se Ardicin ohjainboksi. Mut toki tuo kommunikaatiovirhe tulee tilapäisistäkin ongelmista. Hehkun resistanssin voi mitata ettei ole ääretön ja liekkivahdinkin pystynee mittarilla ja valolla testaamaan. Vesipumpulle voi varmaan antaa virtaa suoraan. Taitaa siellä olla ylikuumenemisanturikin jota mitata. Ohjainboksin liittimet voi putsata.

Vidalla on myös mahdollista katsoa yksittäisten komponenttien käynnistymistä. Tosiaan minulla on kyllä tuo antanut ihan järkeviä vikakoodeja komponenteistaan ja siksi pelkään pahinta eli ohjainboksin kuolemaa.

Kiitos vastauksesta. Täytyy tutkia tarkemmin vielä kun saisi otettua murikan pois puskurin sisuksista.
V50 D2 -12

Poissa bjorra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1236 : 29.11.2017, 13:54:09 »
Lueskelin tossa Ardicin puhallinmoottorin laakereista, että ei voi vaihtaa,--kyllä onnistuu,kollektorin päästä varovasti naputtaen akselia alespäin-eli turbolaattoriin päin-käämityksen sisälle-sinne sopiva tanko ja jatkaa naputtamista kunnes tulee läpi-trbolaattorin pään laakeri pois ja uusi tilalle-ja akseli paikoilleen-lopuksi kollektorin pään laakeri---muistaa vaan ottaa mitat missä kohtaa laakerit pitää olla.---Eikä vaadi voimia-helppoo kuin lannanajo *taavih-> *taavih->

Poissa -juhis-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1237 : 29.11.2017, 20:17:34 »
Lueskelin tossa Ardicin puhallinmoottorin laakereista, että ei voi vaihtaa,--kyllä onnistuu,kollektorin päästä varovasti naputtaen akselia alespäin-eli turbolaattoriin päin-käämityksen sisälle-sinne sopiva tanko ja jatkaa naputtamista kunnes tulee läpi-trbolaattorin pään laakeri pois ja uusi tilalle-ja akseli paikoilleen-lopuksi kollektorin pään laakeri---muistaa vaan ottaa mitat missä kohtaa laakerit pitää olla.---Eikä vaadi voimia-helppoo kuin lannanajo *taavih-> *taavih->

Ei sulla satu kuvaa olemaan operaatiosta saatikka tietoa sopivasta laakerista?
EX: Volvo S60 D5(163) 5-man. 2002.
Nyt: Volvo V70 D5(163) 5-man. 2005 Summum.
       Chevy K1500 6,5td 1994 6" lift / 35"MT

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1238 : 29.11.2017, 21:02:40 »
Voisin kanssa harjoitella vanhalla jahka uuden Poltinyksikkö ostan :P
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1239 : 29.11.2017, 22:26:09 »
Voehan nyt. Odottelin sinisen Ardic-huoltotarjousta joka tulee joka vuosi. Aiemmin ollut jotain että poltinyksikkö osa 299 (normi 359) ja huolto sisältäen uuden poltinyksikön 599. Nyt tuli tarjous Autosalvasta että tuo poltinyksikön vaihtava huolto 399. Se on niin hyvä tarjous mielestäni että pitää harkita vaikka ei saisi vanhaa osaa itselleen, vaikka oli tarkoitus ostaa vaan tuo osa ja vaihtaa itse.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1240 : 29.11.2017, 23:33:44 »
Voehan nyt. Odottelin sinisen Ardic-huoltotarjousta joka tulee joka vuosi. Aiemmin ollut jotain että poltinyksikkö osa 299 (normi 359) ja huolto sisältäen uuden poltinyksikön 599. Nyt tuli tarjous Autosalvasta että tuo poltinyksikön vaihtava huolto 399. Se on niin hyvä tarjous mielestäni että pitää harkita vaikka ei saisi vanhaa osaa itselleen, vaikka oli tarkoitus ostaa vaan tuo osa ja vaihtaa itse.

Miksi vanhaa poltinyksikköä ei saisi itselle? Sen vaihdon yhteydessä kannattaisi koittaa kiikaroida palopesän pohja, että missä kunnossa se on, jos sitä ei ole koskaan uusittu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1241 : 30.11.2017, 08:11:45 »
Toivon että saa itselle, jotkut merkkihuollot vaan nihkeilee tollaisissa asioissa(ainakin Toyota) mutten ole kuullut että noille olisi jälkimarkkinoita. Vaihdoin 2 vuotta sitten lämmönvaihtimen ja vesipumpun, edellinen oli 12 vuodessa kulunut puhki mutta olisi ehkä kestänyt pidempään kun olisin vaihtanut vesipumpun ajoissa kun nesteet rupesi kiehumaan.

EDIT: Otin sitten ko. tarjouksen kun lupasivat vanhan osan antaa. Ens viikolla tiedän jo kannattiko lopettaa ko. firman 5-vuotinen boikotti. Ei 50 euron - 100 euron säästön takia sentään jaksa tuota itse tehdä tällä kertaa näillä keleillä.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2017, 11:05:23 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa kreme

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1242 : 02.12.2017, 10:25:29 »
Volvo V70 2009, 2.0 D Ardic kiukuttelee.
Hienosti edellisen lämmityskauden toiminut Ardic lopettanut ajastimen tottelemisen.

Lähtötiedot ja oireet:
- ulkolämpötila + 5°C ... - 5°C
- polttoainetta säiliössä riittävästi, puolen ja täyden tankin väliltä
- auto tasaisella alustalla (joten polttoainetta on saatavilla)
- akku vaihdettu vuosi sitten isompaan Volvon omaan 90 Ah 800 A käynnistysakkuun
- yleismittarilla tarkistettuna lataus ja jännite riittävä
- automaattinen lisälämmitin pois kytkettynä ostopäivästä lähtien
- lämmitintä käytetty aina vähintään 20 min, yleensä täydet 50 min ja akku ladattu tarvittaessa Ctekillä.
- lämmitin toimii manuaalikäytöllä auton ollessa käynnissä, joka kerralla ja pysyy käynnissä, vaikka sen jälkeen autoa sammuttaisikin.
- lämmitin ajastettuna (auton ollessa sammutettuna) toimii 5 min ja sammuu, mittaristoon ei jää ilmoituksia alhaisesta jännitteestä tai polttoaineen vähyydestä, se vain sammuu.
- auton ollessa sammutettuna, manuaalinen käynnistäminen toimii 5 min ja sammuu, kuten ajastimellakin.

- tänään testattuna; ajastus noin 30 minuutin päähän, joka käynnistää lämmityksen välittömästi, mutta sammuu 5 minuutin kuluttua, uudelleen sama ajastus (nyt noin 25 min päähän valmistuvaksi. Istuin autossa toimituksen ajan) viiksestä käynnistettynä saa lämmityksen pysymään päällä ohjelman loppuun saakka.

- vikakoodeja ei BT OBDII-lukija löydä (lämpötiloja yms. dataa varten ostettu), mutta foorumia lueskelleena tällä ei pääse kuin moottorinohjausyksikkön tietoihin käsiksi, ei Ardicin koodiehin.
- foorumilla samankaltaisia oireita ei juurikaan ollut, mutta mieleeni tuli hehkun toimimattomuus, kun toisella käynnistyskerralla starttaa, tai auton jo ollessa valmiiksi käynnissä.

Ehdotuksia? Pitänee kaivella jostain parempi vikakoodinlukija, jos sillä löytyisi tarkempaa tietoa.
Volvo V70 '14 D3 Momentum A
Volvo V70 '09 2.0 D Momentum

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1243 : 02.12.2017, 12:10:43 »
2009-mallissa pitäis olla jo Webasto. Sille on luultavasti oma topicci täällä.
Kunnon lukijalla kannattaisi vikakoodit lukea jokatap.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Rasseli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 282
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1244 : 03.12.2017, 16:50:31 »
Kuvaus viittais äkkiseltään lämmittimen vesipumppuun jos kerta pelaa aina auto käydessä jolloin moottorin pumppu hoitaa nestekiertoa. Jos saat jotenkin luettua lämmittimen koodit ja löytyis ylilämpösuojaan oleva koodi niin pumppu vaihtoon
Nyk. V60 D5 -11
Ex.  S60 2.4D -08; S60 -03; Nissan primera hb -01;Kawasaki ZX-6R 636 -06

 

KL-varaosat  Race.fi