Proturbo  Autodiagnoosi

Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIKA LÖYTYNYT!!) 940 -98 CLASSIC

  • 72 Vastauksia
  • 25184 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kummastakin koetettuna lamppu palaa.

Rele naksahtaa ja samalla kuului naksaus myös konehuoneen puolelta.

Njoo, siinä sitten vähän pähkäilemistä, että mikä sen ohjauksen estää..
Ootkos sä kokeillu toista ilmastoinnin panelia, jos sielä on vika, eikä napin painallus kulje perille.
Mahdollisesti ongelma voi olla myös puhaltimen nopeudensäädössä, en tiedä tästä mallista, mutta yleensä ilmastointi kytkeytyy pois päältä, kun puhaltimen kytkee nollalle...  josko säätöpanelissa olisi tuon osalta jokin vika..


Niin, olikos sulla lisälämmitinkytkentä sielä lämmönsäätöpanelissa, koita ottaa se väliaikaisesti pois, jos siinä on joku ongelma, että sen kautta olisi ohjaus päällä jatkuvasti ja se estäisi jollain tapaa tuon toiminnan.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2014, 17:23:22 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Huurteenpoistoasennon voisi myös kokeilla, eli se suuntausnamiska suoraan ylöspäin muistaakseni. Tällöin pitäisi ilmastoinnin yrittää kytkeytyä oli A/C:n napin asento mikä tahansa.

Ja nuo vikakoodit kuten sekokupu jo sanoikin. Tuolla jonkinlainen ohje vikakoodien lukuun englannin murteella: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAirConditioning.htm#ECCClimateUnitDiagnosticCodes
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Ootkos sä kokeillu toista ilmastoinnin panelia, jos sielä on vika, eikä napin painallus kulje perille.
Mahdollisesti ongelma voi olla myös puhaltimen nopeudensäädössä, en tiedä tästä mallista, mutta yleensä ilmastointi kytkeytyy pois päältä, kun puhaltimen kytkee nollalle...  josko säätöpanelissa olisi tuon osalta jokin vika..
Eri paneelin ostin mutta siinähän oli se erilaisuus että napissa lukee se A/C OFF ja mulla on tuossa se hiutale-symboli.. Mutta sellainen käsitys olis että olisivat keskenään käypäiset.. Mutta sitäkin paneelia olen kokeillut  jo 2 kertaa mutta tuloksetta., eli ei vaikutusta..

Lainaus
Niin, olikos sulla lisälämmitinkytkentä sielä lämmönsäätöpanelissa, koita ottaa se väliaikaisesti pois, jos siinä on joku ongelma, että sen kautta olisi ohjaus päällä jatkuvasti ja se estäisi jollain tapaa tuon toiminnan.

Silloin kun eka kerran kokeilin tuota "uutta" paneelia niin käytin ko.johtoa pois paikaltaan mutta eipä ollut apuja siitäkään..

Lainaus
Huurteenpoistoasennon voisi myös kokeilla, eli se suuntausnamiska suoraan ylöspäin muistaakseni. Tällöin pitäisi ilmastoinnin yrittää kytkeytyä oli A/C:n napin asento mikä tahansa.

Tuokin toiminto on kokeiltu myös., mutta tuloksetta..

Lainaus
Ja nuo vikakoodit kuten sekokupu jo sanoikin. Tuolla jonkinlainen ohje vikakoodien lukuun englannin murteella: https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/HeatingAirConditioning.htm#ECCClimateUnitDiagnosticCodes

Tuolta ko.sivulta löysin viime vuoden lopulla tuon 1-2-1 koodin merkityksen.. Mutta mutta, mitä tuo koodi niinku ihan "supi-suomeksi" oikein tarkoittaa?  Ja tarpeeksi kun surffailin niin löysin tuon lämpöanturin olinpaikan.. Mitä tuo ko.anturi tuolla puhalin kotelossa oikein mittaa? Voisiko tuo ko.anturi olla repale ja vaikuttaa tuo ilmastoinnin päälle lyöntiä...?
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Tuolta ko.sivulta löysin viime vuoden lopulla tuon 1-2-1 koodin merkityksen.. Mutta mutta, mitä tuo koodi niinku ihan "supi-suomeksi" oikein tarkoittaa?  Ja tarpeeksi kun surffailin niin löysin tuon lämpöanturin olinpaikan.. Mitä tuo ko.anturi tuolla puhalin kotelossa oikein mittaa? Voisiko tuo ko.anturi olla repale ja vaikuttaa tuo ilmastoinnin päälle lyöntiä...?

Ambient temperature sensor näkyisi olevan nimenä, eli käsittäisin itse tuon ulkoa tulevan ilman lämpöanturiksi. Eli mittaa lämmityslaitteelle tulevan ulkoilman lämpötilaa, ja antaa luvan kompuralle käynnistyä kun ulkolämpötila on riittävän korkea(olikohan +4 C astetta). Esim. jos tuo anturi vikaantunut niin että antaa koko ajan semmoista tietoa että on liian kylmää ulkona, ei kompura starttaa kyllä ikinä :P


Edit. Näytti tuosta kuvasta katottuna, että tuo ko. anturi olisi puhaltimen ja ilmastoinnin sisäkennon välisessä tilassa, ja siihen tulee mustat johtimet kaksinapaiselle liittimelle(piirikaaviossa anturi 7/11). Liekköhän tuossa sitten joku NTC-vastus sisällä ??? Vastusarvon voisi mitata tuosta anturista, jos on ääretön tai tosi pieni niin silloin anturissa on todennäköisesti jotain hämminkiä. En sattunut äkkiä mitään viitearvoja tuolle anturille löytämään :-\
« Viimeksi muokattu: 15.06.2014, 19:40:28 kirjoittanut TuomasR »
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Ambient temperature sensor näkyisi olevan nimenä, eli käsittäisin itse tuon ulkoa tulevan ilman lämpöanturiksi. Eli mittaa lämmityslaitteelle tulevan ulkoilman lämpötilaa, ja antaa luvan kompuralle käynnistyä kun ulkolämpötila on riittävän korkea(olikohan +4 C astetta). Esim. jos tuo anturi vikaantunut niin että antaa koko ajan semmoista tietoa että on liian kylmää ulkona, ei kompura starttaa kyllä ikinä :P

Juurikin sellainen on nimi sillä anturilla., tosi helpossa paikassa olis vaihtaa jos olis uus mistä heittää tilalle... Mutta eipä ole anturia tähän hätään ei... Eilen pyörittelin anturia juuri käsissäni ja muka mittailin vastusarvoja.. mutta eipä kun ei ollut mistään mihin arvoihin verrata niin eipä osannut sanoa että ehjäkö vai repale..   ???
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Tuolla on näköjään ihmetelty tuota ambient temperature sensoria: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=26697

Ihan sivun lopussa mainittu anturin vastusarvoksi 9.9 kOhm@25C, sekä anturin anturin tyyppi joka on NTC. Topicin auto tosin on '91 vuosimallia, mutta ECC:llä kumminkin, joten voisi ehkä olla samat arvot uudemmassakin ??? Lämpötilan noustessahan tuon NTC-vastuksen pitäisi alkaa johtaa paremmin, eli ohmiarvo pienenee pikkuhiljaa.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Tuolla on näköjään ihmetelty tuota ambient temperature sensoria: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=26697

Ihan sivun lopussa mainittu anturin vastusarvoksi 9.9 kOhm@25C, sekä anturin anturin tyyppi joka on NTC. Topicin auto tosin on '91 vuosimallia, mutta ECC:llä kumminkin, joten voisi ehkä olla samat arvot uudemmassakin ??? Lämpötilan noustessahan tuon NTC-vastuksen pitäisi alkaa johtaa paremmin, eli ohmiarvo pienenee pikkuhiljaa.
Hetihän piti se anturi käydä koplimassa irti ja kokeilla mittausta.. ensinnäkään en omista kummoista yleismittaria., jotenka oliko mittarissa vika (vai mittaajassa vai oliko väärä mitta-asteikko) mutta ainut alue jolta vähänkään järkeviä lukemia sai niin arvo ei näkynyt kun hetken taulussa ja hävis pois ja joka mittauksella oli eri lukemat., lukemat olivat välillä 14.5-18.5 kOhm.. Täytynee huomenna pistäytyä jälleen sen rtv-asentajan pakeilla ja mittuuttaa hällä ko.osa..                 
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Hetihän piti se anturi käydä koplimassa irti ja kokeilla mittausta.. ensinnäkään en omista kummoista yleismittaria., jotenka oliko mittarissa vika (vai mittaajassa vai oliko väärä mitta-asteikko) mutta ainut alue jolta vähänkään järkeviä lukemia sai niin arvo ei näkynyt kun hetken taulussa ja hävis pois ja joka mittauksella oli eri lukemat., lukemat olivat välillä 14.5-18.5 kOhm.. Täytynee huomenna pistäytyä jälleen sen rtv-asentajan pakeilla ja mittuuttaa hällä ko.osa..               

Tuota anturia voisi kokeilla kevyesti lämmittää(esim. hiustenkuivaajalla), niin että pääsisi tuonne luokkaan 10kOhmia. Sitten vaan töpseliin kiinni lämppärin kotelon ulkopuolella(ettei puhaltimen ilmavirta viilennä samantien anturia) ja sitten testaamaan lähteekö kompura tulille. Saattaa joutua lämmittämään uudestaan tuota anturia, kun aika nopeasti todennäköisesti tippuu sen lämpötila.

Tuossa vielä yksi threadi tuosta vianhausta jagrullar-foorumilta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=29505 Ei ilmeisesti ole edes harvinainen vika tuon anturin arvon "siirtyminen" :P
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Tuota anturia voisi kokeilla kevyesti lämmittää(esim. hiustenkuivaajalla), niin että pääsisi tuonne luokkaan 10kOhmia. Sitten vaan töpseliin kiinni lämppärin kotelon ulkopuolella(ettei puhaltimen ilmavirta viilennä samantien anturia) ja sitten testaamaan lähteekö kompura tulille. Saattaa joutua lämmittämään uudestaan tuota anturia, kun aika nopeasti todennäköisesti tippuu sen lämpötila.

VOI ILON PÄIVÄ!!! JESS!!

Niinhän siinä kävi että kun tarpeeksi anturia lämmitti niin naksaus kuului ja kompura lähti päälle! Elikkä mulla on ollut tuo anturi kaput siitä lähtien kun kirjoittelin siitä 1-2-1 vikakoodista tänne viime vuoden lopulla mutta eipä ole asia varmistunut kun vasta hetki sitten.

Eipä muuta kun etsimään "uutta" anturia tilalle..

Mutta haluan Kiittää nöyrästi kaikkia jotka ovat olleet mukana vian etsinnässä., erityisesti TuomasR:lle jolta tuli tämä viimeisin "varmistus" asiasta. Ja Miksulle myös erityis maininta joka malttoi antaa hyviä vinkkejä komponenttejen testaukseen.   
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
VOI ILON PÄIVÄ!!! JESS!!

Niinhän siinä kävi että kun tarpeeksi anturia lämmitti niin naksaus kuului ja kompura lähti päälle! Elikkä mulla on ollut tuo anturi kaput siitä lähtien kun kirjoittelin siitä 1-2-1 vikakoodista tänne viime vuoden lopulla mutta eipä ole asia varmistunut kun vasta hetki sitten.

Eipä muuta kun etsimään "uutta" anturia tilalle..

Mutta haluan Kiittää nöyrästi kaikkia jotka ovat olleet mukana vian etsinnässä., erityisesti TuomasR:lle jolta tuli tämä viimeisin "varmistus" asiasta. Ja Miksulle myös erityis maininta joka malttoi antaa hyviä vinkkejä komponenttejen testaukseen.

Mitä itse järkeilin tuon anturin toimintaa, niin todennäköisesti näillä plussakeleillä anturin arvo on ollut vielä ECC mittaushaarukassa. Mutta silloin kun on antanut tuon vikakoodin, on ilmeisesti sattunut olemaan enempi pakkasta, ja anturin arvo on heittänyt niin paljon mittaushaarukasta että ECC on jo antanut tuon 1-2-1 herjan.

Lueskelin tuon NTC-anturin ominaisuuksista ohimennen tähän tietoa etsiessä. Tuntuisi olevan ominaisuus tuo arvon muuttuminen vanhemmiten ko. anturityypille, joten kannattanee hommata ihan tuliterä anturi, koska purkuosa voi alkaa tehdä samaa vähän ajan päästä :) Tuossa jälkimmäisessä jagrullarin topicissä näytti olevan mainittu tuon anturin koodi Volvolla 9145736, kannattaa vielä tiskillä varmistaa tiskillä tuon oikeellisuus. Tuolta varaosa.fi sivustolta katsottuna ei näyttäisi olevan hirmu kallis osa: http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=VolvoOE9145736
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 767
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Mitä itse järkeilin tuon anturin toimintaa, niin todennäköisesti näillä plussakeleillä anturin arvo on ollut vielä ECC mittaushaarukassa. Mutta silloin kun on antanut tuon vikakoodin, on ilmeisesti sattunut olemaan enempi pakkasta, ja anturin arvo on heittänyt niin paljon mittaushaarukasta että ECC on jo antanut tuon 1-2-1 herjan.

Tuon herjan heitti tasan tarkalleen 16.11.13.. Juuri tuona päivänä vaihtelin tuohon autoon vaihdelaatikkoon öljyjä kierrättämällä ja keli oli vielä silloin lämpimän puolella... En tiedä sitten että suuttuiko kun autoa käyteltiin muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan että saatin pari litraa öljyä laatikosta pois... Ja sitä rumbaahan jouduttiin tekemään useampaan otteeseen...  ???

Lainaus
Lueskelin tuon NTC-anturin ominaisuuksista ohimennen tähän tietoa etsiessä. Tuntuisi olevan ominaisuus tuo arvon muuttuminen vanhemmiten ko. anturityypille, joten kannattanee hommata ihan tuliterä anturi, koska purkuosa voi alkaa tehdä samaa vähän ajan päästä :) Tuossa jälkimmäisessä jagrullarin topicissä näytti olevan mainittu tuon anturin koodi Volvolla 9145736, kannattaa vielä tiskillä varmistaa tiskillä tuon oikeellisuus.

Anturin tilasin siniseltä enkä edes kysynyt hintaa...  :(  Tosiaan käytetty voi mennä jonkin aikaa tai sitten ei mutta eipä oikein tähän "hätään" löytynyt... Tuolla mainitsemallasi koodilla tunsi anturin.
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Anturin tilasin siniseltä enkä edes kysynyt hintaa...  :(  Tosiaan käytetty voi mennä jonkin aikaa tai sitten ei mutta eipä oikein tähän "hätään" löytynyt... Tuolla mainitsemallasi koodilla tunsi anturin.

Jos ei ole varma varaosanumeron oikeellisuudesta, niin kannattaa heittää pallo sinne myyjälle ja antaa auton tiedot, että katsoo varaosa-ohjelmasta oikean osanumeron,  noita osia kuitenkin on niin paljon ja eri versioita osista saattaa olla joskus jopa saman vuosimallin sisällä..  Tästä kyseisestä anturista on tiedä..   joskushan samat osat kulkee eri malleissa yli vuosikymmenten :)
Tuolla osanumerolla anturin hinta on vajaa 30€, paljon anturista, mutta varmaan aika vähän siitä mielenrauhausta, jota  ilmastoinnin kuntoon tuleminen tuo :)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo