Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 ilmastointipulma

  • 13 Vastauksia
  • 4394 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
V50 ilmastointipulma
« : 22.05.2014, 16:05:11 »
Ilmastointi ei pelaa kunnolla. Kompura lähtee käyntiin ja kävin vianorilla jotta tekivät täyttöhuollon. Noin puolet kylmäaineista oli jäljellä, laittoivat samalla öljyä ja väriainetta. Edelleen lykkää lämmintä.. Edellisestä ilmastointihuollosta ei tietoa. Pystyykö kotimekaanikko tekemään tuolle mitään.. Potilas -04 v50 2.4i bensai
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #1 : 22.05.2014, 21:04:24 »
Hankala tuohon oikein antaa mitään neuvoja.
Kylmeneekö ilmastoinnin putket konehuoneessa, kun kompura käy?

Vika voi olla mahdollisesti siellä lämmityslaitteen lämmönsäätöjärjestelmässä, melkeimpä testeriä tarvii sitten pakostakin niiden tutkimiseen.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #2 : 23.05.2014, 10:38:32 »
pitää käydä tutkimassa. hain uuden raitisilmasuodattimen ja samalla putsaan sen kennon. ehtoosta oon viisaampi, ehkä  ::)
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #3 : 23.05.2014, 20:20:34 »
Ilta meni tallia siivotessa joten en vielä vaihtanu suodatinta. Putket kylmeni muutamassa sekunnissa reilusti joten seuraavaksi auto nosturille ja kaasupoljin pois ja uusi suodatin tilalle ??? Vai viittaakos oireet magneettikytkimeen vai mikä se ny olikaan..
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #4 : 23.05.2014, 21:38:29 »
Jos kompura pyörii (se keskiosa hihnapyörän ulkokehän mukana) niin magneettikytkimessä se vika ei ole.

Koska putkissa tapahtuu lämpötilamuutosta, niin pitäisi sitten sisääntulevan ilmankin kylmetä, mutta kun näin ei tapahdu, niin vika on todennäköisimmin sielä lämpötilaläppien ohjauksessa.

Jos koitat säädellä lämpötilaa kuumalle ja kylmälle, niin tapahtuuko lämpötilassa mitään muutosta?

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #5 : 24.05.2014, 01:22:56 »
Huoltomiehen mukaan kompura pyörii ja huomaa myös äänestä, tulee kuormitusta kun kytkee ilmastoinnin päälle. Silti puhaltaa kylmimmillään kädenlämpöistä, ihan kuin ei olisi ilmastointi käytössä. En saanut raitisilmasuodatinta vaihdettua kun hukkasin sopivan jatkovarren, jäi kaasupoljin irroittamatta.  Huomenna motonettiin..
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #6 : 24.05.2014, 01:59:14 »
Kylmänä auto käyntiin, konehuoneesta kuului naksahdus oikealta edesä 10-15 sekunnin välein. Saman äänen sai aikaan ilmastoinnin katkaisijasta. Vähän lämmenneenä ei enään naksahtelua itsestään eikä katkaisimesta, selvä humina alkoi aina kun kytki ilmastoinnin päälle. Kuumaa tulee normaalisti, kylmää +8 celssiusta kunnes auto vähän lämpeni, sitten nousi lähelle +20 celssiusta. Mittasin sisä/ulkolämpömittarilla siten että anturi puhaltimen ritilän väliin.  :(
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa VolvoVilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #7 : 24.05.2014, 06:11:14 »
Eli jos auton laittaa kylmänä käyntiin ni ilmastointi puhaltaa kylmää? Ja sitten kun lämpiää ni ei puhalla? Jos näin on ni veikkaisin että kompuran magneetti kytkimen ilmaväli on kasvanut liian isoksi(kulunut). Kun moottori lämpiää ja kompura lämpiää ni se rako kasvaa entisestään jolloin se ei jaksa ns. vetää sitä kompuraa päälle. oliskohan ollu kylmänä sen ilmavälin ohje arvo ainaki v70, s60 ja s80 ni jotai 0,8mm eli rakotulkki hommia.
Ja sen pystyy iha ''nyrkki'' pajakin tai vaikka ite korjaamaa :) Magnetti kytkin irti ja välistä simmilevyjä eli välyksen säätö rikkoja vaan oikea määrä pois. Yleensä siellä on 3kpl eripaksusia rikkoja joita vähentämällä välys säätyy ja taas toimii :)
Volvo S80 2.5TDi ~500tkm

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #8 : 24.05.2014, 08:38:42 »
Ainakin kylmä ilma rupes mittarin mukaan lämpiämään autonkin lämmetessä. Vissiiin alakautta tehtävä, onneksi on nosturi..
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #9 : 24.05.2014, 10:43:48 »
Joo, tuolla kuvauksella se tosiaan viittaa siihen magneettikytkimen välykseen, jos kompura lakkaa pyörimistä jonkinajan kuluttua.

Tuossa mallissa se magneettikytkimen välyksen säätö on tosi helppo, ei ole mitään runkopalkkeja edessä, kuten vanhemmissa V70, S60 ym ym. malleissa, vaan se on siinä tosi hyvin esillä, kun alakautta työskentelee..
Ehkä moottorin alamuovi ja oikea sisälokasuoja pois, niin mitään ei ole enää edessä.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #10 : 24.05.2014, 11:19:46 »
Ok, otan iltapäivällä auki ja koitan säätää tuota, ilmoottelen sit tuloksista  :)
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #11 : 24.05.2014, 13:51:02 »
Ok, otan iltapäivällä auki ja koitan säätää tuota, ilmoottelen sit tuloksista  :)

Välykseksi n. 0.3mm

Onhan tuo ongelma helppo myös todeta ennen remontin aloitusta.
Katso kompuran päätylaippaa, jos se ei pyöri, niin kompura ei kytkeydy.
Jos välys on lähempänä milliä kuin puolta niin todennäköisesti liian suuri välys on syyllinen.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #12 : 24.05.2014, 17:27:19 »
millin rakotulkki upposi kuin kusi lumeen. eikä keskiosa pyöriny ilmastointi kytkettynä.. käytössä oli 5*20mm pultit jotka meni pohjaan, pitää koittaa löytää pidempiä. keskellä oli 10mm pultti. se varmaan pitää avata mutta keskiosa pyörii mukana. kaffitauko ja rakennekuvien ihmettelyä..

edit: pihdeillä vaan kiinni ja keskipultin kimppuun..

Päivitystä.. Että osaa olla tiukassa, pulttikin katkesi. Ulospäin tuli max 2mm  >:(
« Viimeksi muokattu: 24.05.2014, 21:05:33 kirjoittanut ojala »
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

Poissa ojala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Väkivalta lopettaa vittuilun. ainakin pohjanmaalla
Vs: V50 ilmastointipulma
« Vastaus #13 : 24.05.2014, 23:42:58 »
Ei menny kuin strömssöössä. Sain lopulta toimimaan mutta se magneettikytkin sai vähän pipiä kun pari ruuvia katkesi kierteille. Silti tuli max 2mm ulos.  Siitä tuli melkoinen urakka mutta nyt puhaltaa kylmää. Helteitä odotellaan loppukesä jotta saa testattua  :D
2* V40, 2* S60, 1* 240, 1*460. 1*V50. 2*242. Matka jatkuu mazdalla. Valitettavasti.

 

Ateho  Elekma