Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kyllähän nuo +xxx% valot ovat kaikki selvästi lyhytikäisempiä kuin "tavalliset" polttimot, enkä mä sitä oikein voi pitää niiden vikana. Jos haluaa pitkään kestävät lamput, niin kannattaa hommata ne longlife polttimot, ne ovat tietysti paljon himmeämmät kuin nuo extrakirkkaat.

Jos lamppujen lyhyt ikä harmittaa, niin asentaa huomiovalot, jolloin varsinaisia ajovaloja ei tarvitse päivällä. Pitää huolen että kytkentä on sellainen että takavalot palavat, niin ei heti ensimmäisen kumpupilven kohdalla tarvitse vääntää ajovaloja päälle.

KAikkein parhaimman valotehonhan saa kun releyttää ajovalot, sekä käyttää noita extrakirkkaita polttimoita, mutta käyttötunteja ei silloin hirveästi kerry. Toisinpäin.. laittaa pienen etuvastuksen ajovaloille ja laittaa longlife polttimot, valot kestää pitkään.

Yleensä kyllä bensalenkkareilla nuo etusumuvalot on päällä kirkkaalla päivänvalollakin, mutta jos tuota vettä tulee reippaammin, niin edelleenkään takasumuvaloa ei käytetä. Väitän että yli 80% etusumuvalot päällä ajavista ei käytä takasumuvaloa. Ei edes silloin, kuin sitä tarvitsisi!

Sinänsä tuo kirkkaalla päivänvalolla pelkillä etusumareilla ajo on ainakin mun mielestä ihan samantekevää, ei se muiden autoilijoiden kannalta sen kummempi tilanne ole kuin ajo helmaan sijoitetuin huomiovaloin. Pimeällä tietysi tuolla kombolla ei paljoa näe.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Sinänsä tuo kirkkaalla päivänvalolla pelkillä etusumareilla ajo on ainakin mun mielestä ihan samantekevää, ei se muiden autoilijoiden kannalta sen kummempi tilanne ole kuin ajo helmaan sijoitetuin huomiovaloin. Pimeällä tietysi tuolla kombolla ei paljoa näe.

Kirkkaalla kelillähän on ihan sama vaikka minä ajan myös pitkät päällä?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Kylläpä tuo etusumari viha on ihan jonninjoutavaa. Ne ei häikäise yhtään ketään mitenkään sen enempää kuin ajovalot.

Ne kiinnittää huomiota "tuo munakuski rikkoo lakia" ja vastaantulija tuijottaa sumuvaloja jolloin häikäistyy.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Kylläpä tuo etusumari viha on ihan jonninjoutavaa. Ne ei häikäise yhtään ketään mitenkään sen enempää kuin ajovalot.

Ne kiinnittää huomiota "tuo munakuski rikkoo lakia" ja vastaantulija tuijottaa sumuvaloja jolloin häikäistyy.

Ihan samoilla linjoilla. Päiväsaikaan ainakin mulle ihan sama jos haluaa polttimoita säästää ja ajella sumuvaloilla, ei ne minua häikäise eikä haittaa auton näkyvyyttä. Eri asia jos käsittelee joka asian niin että se on laitonta joten sen täytyy  vaarantaa liikenneturvallisuus kymmenen kilometrin säteellä vaikka käytännön vaikutus olisi täysi nolla.

Nuo nykyaikaiset päiväajovalot näkisin itse pelkästään turvallisuutta lisäävänä tekijänä kunhan kytkentä olisi sellainen että myös ne takavalot palavat. Ne kun pelkästään paremman näkymisen myötä edesauttavat myös ajovalopolttimoiden pidempää ikää, jolloin kaiken järjen mukaan pimeitä polttimoitakin pitäisi näkyä harvemmin tien päällä?
« Viimeksi muokattu: 19.11.2017, 20:46:18 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Joo tervetuloo istuu parin metrin korkeuteen ku pimeellä vesisateessa tulee sumarien polttaja vastaan. Varsinkin jos nää naulapäät on tunkenu xenonit sisään  >:( ja yleensä ne on suunnattukkin päin helvettiä.... Niistä ison tabletin kokosista peileistäkin takana tuleva sumari urvelo saattaa aiheuttaa vitutusta. Tästä on yks esimerkki kohdattukkin... Sumarit osotti vielä ylös. No vähä työvaloa niin tajus tiputtaa sumarit pelistä. Eipä enää häikiny.

Ihan sama jos joku haluaa sumareita poltella... Mut huolehtisivat myös sellasiks ettei tekis mieli käydä potkimassa paskaksi  ::)

Nuo nykyaikaiset päiväajovalot näkisin itse pelkästään turvallisuutta lisäävänä tekijänä kunhan kytkentä olisi sellainen että myös ne takavalot palavat. Ne kun pelkästään paremman näkymisen myötä edesauttavat myös ajovalopolttimoiden pidempää ikää, jolloin kaiken järjen mukaan pimeitä polttimoitakin pitäisi näkyä harvemmin tien päällä?
Tämä....  O0

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kovalla satella sumarit joo peilaa ikävästi tienpinnan kautta -  tai peilaahan ne normaalit ajovalotkin, mutta ovat yleensä ylempnä, jolloin se peilausalue on pienempi, mutta toisaalta kaatosateella niiden sumareiden polttelu on ihan hyväksyttyä. Väärin suunnatut valot tietysti häikäisee ihan suoraan.

Toisaalta, ei kaikista autoista voi kyllä mennä sanomaan että onko ne helman valot sumarit vai päivävalot, ainakin mikäli ei tunne autoa muuten.

Kirkkaalla kelillähän on ihan sama vaikka minä ajan myös pitkät päällä?

Päiväsaikaan jos ajelet, niin anna mennä vaan.

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Mielipide on kuin p****reikä ja minullakin on omani: ikinä ei ole tullut yhtään autoa vastaan, jonka etusumarit olisi häikäisseet. Sitävastoin jotkut takasumarit ovat joskus ärsyttäneet enkä muista sellaista keliäkään pitkään aikaa olleen etteikö normaalit takavalot olisi riittäneet. Jotkut jälkiasennusxenonit vanhoissa umpioissa kieltämättä vähän on häikäissyt mutta yleensä tuijotan omaa kaistaa tai piennarta enkä vastaantulijan valoja. Tietä on tullut tuijoteltua ylhäältä ja alhaalta ja vasemmalta ja oikeelta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Ainekset ydinsotaan:
Jälkiasenteisissa, väärin suunnatuissa ja sumuvaloiksi kelpaamattomissa umpioissa niihin sopimaton jälkiasenteinen 55W xenon-sarja jollain purppuralla värillä. S*


Sumareita käytetään sumussa. Jos haluaa "näyttää coolilta", voi niitä polttaa parkissa kun ottaa valokuvia. Muuten minusta ihan idiotismia. :idiot2:

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Auton valoista oli ihan hyvä kirjoitus ylen sivuilla vähän aikaa sitten.
Etusumuvalot päällä tyylin takia: "Toivon, että tämä trendi olisi jäänyt 90-luvulle"

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Jos mun taakse tulee joku kirkkaat tai väärinsuunnatut sumarit päällä normaalikelissä niin itse mielelläni "autan huonossa kelissä näkemään" laittamalla takasumarin päälle.
Tarpeeksi puihin suunnatuilla tai xenonmuutetut edestäpäin ei oikein mahda mitään. Jenkkityylinen hakuvalo ovessa olis tuolloin kiva olla.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Päiväsaikaan jos ajelet, niin anna mennä vaan.

Kirkkaana kesäpäivänä tuskin mitkään edes semisti lailliset pitkät häikäisevät, mutta talvella tilanne on toinen.
Voisin sanoa, että tänäänkin leditetyt pitkät valoni olisivat häikäisseet suurinta osaa ihmisistä (4*25W ledejä).

Ja seuraavaksi ne saavat vielä tulen uudet umpiot kavereikseen.
Mikä parantaa valokuviota ja lisää kirkkautta kaikkineen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Kirkkaana kesäpäivänä tuskin mitkään edes semisti lailliset pitkät häikäisevät, mutta talvella tilanne on toinen.
Voisin sanoa, että tänäänkin leditetyt pitkät valoni olisivat häikäisseet suurinta osaa ihmisistä (4*25W ledejä).

Ja seuraavaksi ne saavat vielä tulen uudet umpiot kavereikseen.
Mikä parantaa valokuviota ja lisää kirkkautta kaikkineen.

Kirkkaasta päivän valosta tuossa oli alunperin kyse.

Kyllähän ne pitkät tietysti jossain autoissa peittää vilkun, joka ei ole kovin mukava asia, mutta mun alkuperäinen pointti oli se että jos joku teinilippis haluaa ajella kirkkaana päivänä käyttäen sumuvaloja auton ainoina ajovaloina, niin mulle se on ihan samantekevää. Mun mielestä käytännössä sillä ei ole mitään eroa helmassa oleviin huomiovaloihin, juridinen ero niillä tietysti on, mutta mä en saa mitään ylimääräistä nautintoa lakikirjan pilkun rakastelemisesta.

Tietysti tuollainen helmassa oleva sumu- tai huomiovalo ei ole havaittavuuden kannalta yhtä hyvässä paikassa kuin varsinaiset ajovalot, tai johonkin ylemmäs sijoitetut huomiovalot, ne helmavalot jäävät helposti tiessä olevan piehtkön kummun taakse, mutta edelleenkin tilanne on sama sumareille kuin huomiovaloillekin.

Mitä tulee sumuvalojen käyttämiseen pimeällä, niin vastaantulevista autoista ne sumarit varsinaisesti häiritsevät lähinnä kovalla rankkasateella, jolloin tienpinnalla on tasainen vesikalvo, joka toimii pienellä kulmalla peilinä. Tuo tosin on yksi niistä tilanteista jolloin niiden sumuvalojen käyttö on nimenomaan sallittua.

Tietysti jos ne sumarit on väärin suunnattu, ne häikäisevät, mutta sama pätee kyllä ajovaloihinkin, väärin suunnatut valot häikivät.

Toisaalta joidenkin autojen ihan oikeinkin suunnatut valot häikäisevät, tosin harvemmin tietysti niin paljon kuin selkeästi väärinsäädetyt valot joissa vastaantulevana jää varsinaiseen valokeilaan, pelkän älyttömän hajavalon sijaan.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Kirkkaana kesäpäivänä tuskin mitkään edes semisti lailliset pitkät häikäisevät, mutta talvella tilanne on toinen.

Kyllä ne vissiin häikäisevät kun pari vuotta sitten keskellä kesää mulle vilkuteltiin valoja ja näin yhden keskarinkin :D kun ajelin yhden päivän entisillä myrskylyhdyillä pitkät päällä autuaan tietämättömänä, kun pitkien merkkivalo alkoi ilmeisesti mittariston maattovian takia toimia väärinpäin. V:>

Lopulta piti vetäistä pysäkille ja ihan hetken verran ihmetellä ja käydä kauempana kattelemassa että onkohan nuo nyt jotenkin normaalia kirkkaammat...?  ???

Vähänkään paremmilla valoilla jos nyt ei häikäise, niin osaa ne pitkät ainakin silmään pistää jos niitä jää vahtaamaan.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Miksei valoja voi käyttää niinkuin niitä kuuluukin? Sumuvaloja sumulla jnejne? Jopa hieman tyhmemmänkin ihmisen pitäisi se osata.

Kyllä välillä sumuvalot meinaa kypsyttää, migreenivaihetta kun on niin voin sanoa että kun on hieman valonarkuutta niin ne sumarit hajavalollaan haittaa vastaantulevana.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Silloin nuo sumarit kieltämättä vähän häiritsevät, kun tienpinta on tasaisen märkä, muttei kuitenkaan rankkasadetta, sumua tms. joka puoltaisi ylimääräisten valojen käyttöä. Tulee juurikin tuo peilausefekti.

Tielle on hyvä saada valoa, muttei tarpeettomana heijastuksena vastaantulijan silmiin.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy