Elekma  Autoracing

Vanhat ja uudet autot

  • 9 Vastauksia
  • 2812 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TuomasY

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vanhat ja uudet autot
« : 18.06.2014, 20:37:22 »
Kuvassa vanha ja uusi Volvo:
https://www.dropbox.com/s/6f817g1k56r79cg/Old_and_new_Volvo.jpg

Kuvan autojen tekniikassa ja muotoilussa on karkeasti pyöristäen noin 50 vuotta ikäeroa, mutta eivät ne silti tuosta näkökulmasta katsottuna niin kovin keskenään erilaisilta näytä. Konepellin "nuoli", paksut pyöreät kylkilinjat ja takapään "siivet" ovat lähestulkoon saman muotoilijan kynästä peräisin.

Kun monesti kuulee sanottavan, että nykyajan autot ovat ihan erilaisia kuin ennenvanhaan, niin lieneekö asia näin?

t.  ELK

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #1 : 18.06.2014, 21:36:39 »
Yksi asia jota uusissa ja ns. uudemmissa porrasperäisissä autoissa en ymmärrä on tuo C-pilarin voimakas kallistaminen.
Tekee monessa autossa takapenkille surkeat pääntilat ja tarpeettoman suuren hattuhyllyn. Takaluukun kannen se tekee töpöksi jolloin suurestakaan takahotlarista ei ole hyötyä kun tavarat ei mahdu lastausaukosta sisään. No onhan se ehkä menevän näköinen, muttei kovin käytännöllinen.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #2 : 18.06.2014, 21:37:42 »
Yksi asia jota uusissa ja ns. uudemmissa porrasperäisissä autoissa en ymmärrä on tuo C-pilarin voimakas kallistaminen.
Tekee monessa autossa takapenkille surkeat pääntilat ja tarpeettoman suuren hattuhyllyn. Takaluukun kannen se tekee töpöksi jolloin suurestakaan takahotlarista ei ole hyötyä kun tavarat ei mahdu lastausaukosta sisään. No onhan se ehkä menevän näköinen, muttei kovin käytännöllinen.
Appiukon -06/-07(?) S40:ssä huomasin ihan saman, sinne ei meinaa mahtuu istumaan kunnolla. :idiot2:

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #3 : 18.06.2014, 21:53:49 »
Se näkyy kyllä noissa -80 luvun vehkeissä etenki, merkistä riippumatta, mitenkä suunnittelijoilla ompi ollu se suorakulma ja viivotin ainoot työ kalut. Nykyään sitten yritetään tehdä "virta viivaisia" ja aika futuristisen näkösiä autoja ja teräviä kulmi pelätään.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #4 : 18.06.2014, 23:15:31 »
Yksi asia jota uusissa ja ns. uudemmissa porrasperäisissä autoissa en ymmärrä on tuo C-pilarin voimakas kallistaminen.
Tekee monessa autossa takapenkille surkeat pääntilat ja tarpeettoman suuren hattuhyllyn. Takaluukun kannen se tekee töpöksi jolloin suurestakaan takahotlarista ei ole hyötyä kun tavarat ei mahdu lastausaukosta sisään. No onhan se ehkä menevän näköinen, muttei kovin käytännöllinen.

Tuo on ihan totta. Kyllä käytännöllisyyttä pitäisi enemmän arvostaa eikä vaan juosta trendien perässä...
a car you can believe in

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #5 : 19.06.2014, 12:17:10 »
Ei ihan aina olla viivotinta ja kirvestä käytetty muotoilussa:


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #6 : 19.06.2014, 12:25:08 »
70-luvulla tämä viivotinmuotoilu alkoi, kultakausi oli 80-luku ja sitten 90-luvulla pikku hiljaa hiipui pois.

Ja vaikka usein puhutaan kanttivolvoista, ihan samaa se oli muissakin automerkeissä. Volvo ehkä jatkoi sitä pidempään kuin moni muu, isoissa Volvoissa vasta S80 oli ensimmäinen oikeasti muuten kuin viivottimella piirretty. (pikkuisissa toki x40 oli jo ihan eri maata vaikka 400-sarjan kanssa muotoilultaan)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #7 : 19.06.2014, 17:00:50 »
Yksi syy miksi ainakin a-pilarit ovat nykyään voimakkaasti viistottuja (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) on turvallisuus. Palkki kestää voimia paremmin pitkittäin loivien ja pyöreiden kulmien kanssa, kuin viistosti kulmien kanssa.

S60/80 on kyllä edestä ja suoraan takaa ihan ok näköinen, mutta se takapilari on todella hölmön näköinen. Suunnittelija piirtänyt puolipallon johon renkaat, taakse laittanut pystyt takavalot ja eteen viirut etuvalot. Näin syntyi s80...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #8 : 19.06.2014, 20:13:20 »
Joskus olen kuullut kommenttia että "eihän tätä Volvoa ole muotoiltu ollenkaan" (850 ja 740). Minun mielestäni ihan yhtä hyvin voi sanoa että nykyautoja ei ole muotoiltu ollenkaan - usein lähtökohdaksi on selvästi otettu aamiaissämpylä johon on lätkitty viiruvalot ja vähän jotain pientä muotoa sinne tänne :P

Käytännöllisyydestä puhumattakaan - laatikon voittanutta ei ole.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Vanhat ja uudet autot
« Vastaus #9 : 19.06.2014, 20:48:28 »
Volvohan on muotoilultaan luonnontieteellinen ihme, koska luonto kaihtaa teräviä kulmia ;D ja ne on säilyny volvoissa jo 30-vuotta
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Samppasport  Futurez