Ateho  Elekma

Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä

  • 25 Vastauksia
  • 7845 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« : 25.06.2014, 01:34:39 »
Terve vaan kaikille! Laittelin jo samaa kyselyä toiselle Volvo-foorumille, mutta kokeillaan josko täältä löytyisi vilkkaampaa keskustelua...

Ostin pitkän tauon jälkeen taas meille Volvon käyttöautoksi ja valinta kohdistui V70 2,0D-koneelliseen 2009-malliin. Kauppa tuli vähän nopeasti, joten ihmetelyt jäi selväsi nyt hankinnan jälkeiseen aikaan. Autolla on ajettu n.200tkm, joka ei pitäisi vissiin olla Volvolle mikään kummallinen lukema. Onko näin? Ajattelin käydä auton täysin läpi, ja kaipaisin siihen vähän teknisiä vinkkejä. Mitkä on tämän auton/koneen sudenkuoppia? Mitä kannattaa tarkistaa ja käydä läpi? Jonkinlainen pidempikin tekninen pohja tekemiseen on olemassa, mutta nämä Volvot on aika tuntemattomia minulle.

Koneella tuntuu pysyvän jotenkin liikenteen mukana, mutta kontrasti on tietysti todella suuri edelliseen autooni, ohjelmoituun E60 530D:hen. Oletteko pistäneet näihin 2,0D 136hp koneisiin virisoftia? Tuleeko koneeseen yhtään luonnetta lisää normaalissa arkikäytössä ja kärryn vedossa? Onko voimalinjan mekaniikka ylipäätään kuinka kestävää sorttia?

Toinen asia, joka tapauksessani saattaa kaivata kohennusta, on alustan löysähkö luonne. Tässäkin tietysti kummittelee kontrasti ed. autooni, mutta silti jousitus/vaimennus on omaan makuuni ehdottomasti liian vetelä ja keinuva. Tottuuko siihen? Oletteko asentaneet alustaan jäykempiä vaimentajia? Mitään madalluksia en kaipaa, mutta topakkuutta voisi hakea lisää. Meneekö Volvoissa Bilsteinin B6 liian jäykäksi, kuten monissa saksalaismerkeissä tuppaa käymään? Onko kokemuksia B4:sista tms. vaihtoehdoista? Muuttuuko tuo alusta ylipäätään millään muutoksilla napakammaksi ja "ajettavammaksi"? Hyviä vinkkeäjä kaivataan varsinkin tähän alustakysymykseen. 

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #1 : 25.06.2014, 07:47:49 »
Tuohon vanhemman malliseen V70 II(vm 2007) vaihdoin kyseiset Bilsteinin B6, niin auto muuttui aivan täysin, ja sellaisen se alustan olisi pitänyt olla tehtaalta lähtiessäkin :pomo:
Tosin ei Bemarin sporttisuutta tullut, mutta mukavuus tiellä säilyi!
Ehkä V70 "sporttiseen" ajoon ei se kaikken paras ole, mutta maatiellä kuuluu parhaimistoon ;)
Ricalla saisi mukavat 178hp/380Nm tuostakin paketista, ja varmastin muuttaa auton luonnetta paremmaksi!
Ricalla näkyisi olevan lokakuussa ohjelmointipäivä, niin alennus on vähintään -10%
Toki kai sen aikaisemminkin voi lastutta ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #2 : 25.06.2014, 10:34:15 »
Koni FSD + Eibachin jouset yhdistelmästä olen täällä lukenu hyviä kommentteja. Ei ole halpa yhdistelmä mutta pitäis olla hyvät iskarit. Jos softaat niin samalla kannattaa poistaa nokisuodatin, kulutuskin tippuu :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #3 : 25.06.2014, 10:48:12 »
Mulla on noi B6 vakiojousien kanssa, kun en halunnut madaltaa autoa, mutta samaiset iskarit sopii myös -30mm alustallekkin 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #4 : 25.06.2014, 12:00:00 »
No joo, nyt päästiinkin suoraan asian ytimeen... Mulla oli nimittäin BMW:ssä vakiojousien kanssa B6:set, ja siitä tuli minun makuuni aivan liian jäykkä. Karkea asfalttikin tuli rumasti läpi. Tosin olen kuullut että joissakin autoissa B6 tuntuu huomattavasti mukavammalta. Mutta kuinka suuri ero mahtaa olla FSD:n ja B6:sen välillä? Jommatkummat meinaan tilata? Mutta vakiojousille vai Eibacheille, sitä en vielä tiedä... Olisiko hyvä vaihtoehto FSD+Eibachit tai B6+vakiojouset?

Täytyy tuosta softasta jutella Karalan kanssa. Onkohan tuon 2,0D:n DPF kuinka pahassa paikassa? Se on varmaan nykytyylisesti kombinaatiosuotimella, jossa on samassa paketissa myös katalysaattori?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #5 : 25.06.2014, 12:03:15 »
Pitäis noiden Konien käydä myös vakio jousien kanssa. Eibachit on vain helkkarin hyvät madallusjouset. Kyyti tukevoittuisi ilman että menee liian kovaksi. Konit on vain helkkarin kalliit. Yhdessä välissä omaani katselin uutta alustaa. Pelkät konin iskarit olisi ollu kalliimmat kuin koko alustasarja Bilsteinin iskareilla ja madallusjousilla.
Edit: tuolla on jutustelua näiden mallien alustoista. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9414.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2014, 12:06:41 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #6 : 26.06.2014, 01:09:59 »
Nyt sitten pääsenkin - samantien - suoraan perehtymään alustan korjaukseen. Nimittäin takaa alkoi kuulumaan hemmetinmoinen kitinä ja vikinä, joka alkoi samantien kun täräytin hiekkatiellä nimismiehenkiharoihin. Aivan jumalaton meteli kuuluu sisälle saakka! Tutkailun tuloksena vaikuttaisi tulevan jonkun pitkittäistukivarreen/palkin etupäästä. Sen jonka kiinnitys/laakerointi on takarenkaan etupuolella, ja kulkee pitkittäissuuntaisesti. Onkohan kyseessä tyyppivika? Onkohan siellä kumipusla vai jokin kuivunut pallonivel? Se narina nimittäin tuntuu kädessä asti, kun palkista ottaa kiinni ja painaa perää alaspäin.

Onko näihin Volvoihin muuten saatavana mistään räjäytyskuvia, joista näkee varaosanumeroita? Samanlaista kuten BMW:lle löytyy netistä ja VW-kapineille ELSA-DVD:nä?   

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #7 : 26.06.2014, 06:37:29 »
Nyt sitten pääsenkin - samantien - suoraan perehtymään alustan korjaukseen. Nimittäin takaa alkoi kuulumaan hemmetinmoinen kitinä ja vikinä, joka alkoi samantien kun täräytin hiekkatiellä nimismiehenkiharoihin. Aivan jumalaton meteli kuuluu sisälle saakka! Tutkailun tuloksena vaikuttaisi tulevan jonkun pitkittäistukivarreen/palkin etupäästä. Sen jonka kiinnitys/laakerointi on takarenkaan etupuolella, ja kulkee pitkittäissuuntaisesti. Onkohan kyseessä tyyppivika? Onkohan siellä kumipusla vai jokin kuivunut pallonivel? Se narina nimittäin tuntuu kädessä asti, kun palkista ottaa kiinni ja painaa perää alaspäin.

Onko näihin Volvoihin muuten saatavana mistään räjäytyskuvia, joista näkee varaosanumeroita? Samanlaista kuten BMW:lle löytyy netistä ja VW-kapineille ELSA-DVD:nä?
Vadis nyt ainakin löytyy DVD:llä ::)
http://www.auto-diagnostics.info/volvo_vadis
Tuommoisella varaosaliikkeen ohjelmalla pystyy hätätapauksessa leikkimään!
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1181679&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2009&ukey_category=7879
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #8 : 26.06.2014, 10:59:02 »
Vadis nyt ainakin löytyy DVD:llä ::)
http://www.auto-diagnostics.info/volvo_vadis
Tuommoisella varaosaliikkeen ohjelmalla pystyy hätätapauksessa leikkimään!
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1181679&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2009&ukey_category=7879
Vida on näille uudemmille malleille. Piraattiversioita löytyy netistä parilla sataa, niitä ei täällä mainosteta. Alkuperäisen lisenssi taitaa olla sen verran kallis ettei harrastajalla ole siihen varaa.
Itse olen noita www.volvopartswebstore.com:in räjäytyskuvia käyttänyt, ne taitaa olla samoja mitä Volvon työkaluista löytyy.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #9 : 26.06.2014, 11:01:56 »
Vida on näille uudemmille malleille. Piraattiversioita löytyy netistä parilla sataa, niitä ei täällä mainosteta. Alkuperäisen lisenssi taitaa olla sen verran kallis ettei harrastajalla ole siihen varaa.
Itse olen noita www.volvopartswebstore.com:in räjäytyskuvia käyttänyt, ne taitaa olla samoja mitä Volvon työkaluista löytyy.
Tosiaan noi Volvopartsin kuvat on monelle aivan riittävät 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #10 : 26.06.2014, 13:50:05 »
Jep, täytyy tututstua noihin sivustoihin. Kyllä tämä tästä lähtee aukeamaan :)

Tosiaankin takana taitaa olla pitkittäistukivarsien etummaiset helat lopussa, koska vikisevät ja kitisevät välillä. Nyt aamulla oli taas suht. hiljainen. Paikallisen Volvo-huollon mukaan on yksi, ja kuulemma ainoa takatuennan tyyppivika nuo helat, ja suhteellisen työläät vaihdettavat. Itse helat maksoivat Fixukselta 30 euroa kappale (Lemförder). Oletteko joutuneet noita vaihdattamaan autoihinne?

Poissa JKK74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #11 : 26.06.2014, 16:38:07 »
Vielä heräsi sellainen kysymys, jotta mikä mahtaa olla tämän 2,0D:n jakohihnan vaihtoväli?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #12 : 26.06.2014, 16:50:49 »
Vielä heräsi sellainen kysymys, jotta mikä mahtaa olla tämän 2,0D:n jakohihnan vaihtoväli?
240tkm /10 vuotta. Ammattilaiset saa korjata, jos meni väärin ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #13 : 26.06.2014, 17:04:20 »

Toinen asia, joka tapauksessani saattaa kaivata kohennusta, on alustan löysähkö luonne.

Itselläni 1. Volvo alla ja tuo alustan tuntuma, vaikka siihen toki totttuu, herättää edelleen hämmennystä. Onko tuo kenenkään (paitsi niiden jotka ovat siihen tottuneet) preferoima alustakäytös? Eikä mukavuudessa mitään, sitä haen autosta kun paljon ajan; aikaisemmat pari autoa olleet tuoreita mersuja. Mutta tämä Volvon keinunta ja höllyminen on kyllä omaa luokkaansa. Minulla XC70 jossa korkeus tekee vielä oman mausteensa. Nimesin autoni VikingLineksi tuon alustan ja kääntösäteen myötä  :) 
Tesla S75D '17

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
« Vastaus #14 : 26.06.2014, 17:49:14 »
Niin, makuja on monia. Mun mielestä Saksalaisissa on liian "kova" alusta. No autoilun opettelin kaasunestejousituksen kanssa ja 700-sarjalaisella jatkoin,...

Tietysti on aina kysymys, onko alusta ehjä ja kulmat ojennuksessa, sekä renkaat paineineen kärryyn sopivat.

 

Carcom Oy  Ateho