Terve vaan kaikille! Laittelin jo samaa kyselyä toiselle Volvo-foorumille, mutta kokeillaan josko täältä löytyisi vilkkaampaa keskustelua...
Ostin pitkän tauon jälkeen taas meille Volvon käyttöautoksi ja valinta kohdistui V70 2,0D-koneelliseen 2009-malliin. Kauppa tuli vähän nopeasti, joten ihmetelyt jäi selväsi nyt hankinnan jälkeiseen aikaan. Autolla on ajettu n.200tkm, joka ei pitäisi vissiin olla Volvolle mikään kummallinen lukema. Onko näin? Ajattelin käydä auton täysin läpi, ja kaipaisin siihen vähän teknisiä vinkkejä. Mitkä on tämän auton/koneen sudenkuoppia? Mitä kannattaa tarkistaa ja käydä läpi? Jonkinlainen pidempikin tekninen pohja tekemiseen on olemassa, mutta nämä Volvot on aika tuntemattomia minulle.
Koneella tuntuu pysyvän jotenkin liikenteen mukana, mutta kontrasti on tietysti todella suuri edelliseen autooni, ohjelmoituun E60 530D:hen. Oletteko pistäneet näihin 2,0D 136hp koneisiin virisoftia? Tuleeko koneeseen yhtään luonnetta lisää normaalissa arkikäytössä ja kärryn vedossa? Onko voimalinjan mekaniikka ylipäätään kuinka kestävää sorttia?
Toinen asia, joka tapauksessani saattaa kaivata kohennusta, on alustan löysähkö luonne. Tässäkin tietysti kummittelee kontrasti ed. autooni, mutta silti jousitus/vaimennus on omaan makuuni ehdottomasti liian vetelä ja keinuva. Tottuuko siihen? Oletteko asentaneet alustaan jäykempiä vaimentajia? Mitään madalluksia en kaipaa, mutta topakkuutta voisi hakea lisää. Meneekö Volvoissa Bilsteinin B6 liian jäykäksi, kuten monissa saksalaismerkeissä tuppaa käymään? Onko kokemuksia B4:sista tms. vaihtoehdoista? Muuttuuko tuo alusta ylipäätään millään muutoksilla napakammaksi ja "ajettavammaksi"? Hyviä vinkkeäjä kaivataan varsinkin tähän alustakysymykseen.