RallyBaron  Samppasport

Volvo 240 -84 M50

  • 156 Vastauksia
  • 66231 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84
« Vastaus #120 : 08.07.2017, 19:49:25 »
Tullut jo hyvin kilsoja tälle ja hyvin on pelittänyt paitsi huomasin yks päivä että alkaa kytkin vähän luistamaan nelosella jos kunnolla vedättää. Kytkimenä Sre-763 ja vakio massalevy+pottapyörä. Laatikko on M45 joka pelittää toistaiseksi hyvin. Tais olla 430nm väännönkesto massalevyllä? Sintterilevyä vissiin alettava suunittelemaan mutta mistä ja minkälaista raati suosittelee? Sintteril oli vissii luvattu +500nm?
« Viimeksi muokattu: 25.10.2017, 22:42:00 kirjoittanut Jypä »

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #121 : 08.07.2017, 20:25:34 »
Taitaa laatikko sanoa itsensä irti sintterin kanssa, mutta onhan porukka ottanut 763 asetelman, ja sintterin kanssa 700nm. Ja vielä m90 laatikollakin. Muistaa vain shimmata, niin varmasti pitää.

Itselläkin paikoillaan 763 asetelma, 4 lapainen jousittamaton sintteri, ja pottapyörä. Tosiaan vielä on hieman rakenteilla oma rojekti...  ::) Oma asetelma tosiaan hieman käytetty, ja taisi edellisellä omistajalla pitää myös 4 lapaisella sintterillä melkein 600nm ilman shimmejä.
Volvo 242DL -79

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #122 : 25.10.2017, 21:39:31 »
Hyvää iltaa. Kyllä, tämä on vielä hengissä vaikka ei ole tullut päiviteltyä. Pari päivää meni kun piti siivota säilytys paikka kaikista romuista pois ja nyt pääsee vähän tekemään taas. Tänään tuli nostettua kone ja laatikko pois. Jonkin verran ois suunitelmia ennen kesää mitä pitäis tehdä. M45 kesti koko kesän mutta nyt se saa väistyä zfn tieltä pois. Koneeseen ajattelin h-profiileja ja kaikkea muuta pikku viilausta. Jatketaan :)




Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #123 : 04.11.2017, 18:52:56 »
Sen verran tapahtunut että saannut vanhoja osia kaupattua eteenpäin ja mahdollistaa uusien hankinnan. Tuli hommattua tommonen ZF S5d-320Z laatikko joka sovitettu vinokoneeseen. Nyt kaipailisin vähän apua kytkimen ja vauhtipyörän valitsemisessa. Asetelmaksi ajattelin Sre 765 ja sintterilevy mikä? Minkäslaisia vauhtipyöriä näihin laitettu?  Kattelin Blingfactorylta tolle asetelmalle sopivaa vauhtista mikä on anturikehällä että semmonen sopis ainanki. Tarkoitus olis tosiaan käyttää vauhtipyörällä olevaa triggeriä. Ja mites toi Kytkinpoljin/pääsylinteri? Onko 200srj tehty alunperin nestekytkimellä vai sovitettu jonkun muun vehkeen pääsylinteri? Tässä nyt osa kysymyksistä joihin kaipailisin vastauksia :)

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #124 : 07.11.2017, 22:53:30 »
Taas on hiukan tapahtunut. Tänään hain matkahuollosta uudet H-profiilit ja sain koneen purettua loppuun. Aloitin putsaamaan lohkoa uutta maalia varten. Tossa on ollut aikasemmin öljynpaluu öljypohjaan mutta ajattelin jos laittais sen tohon lohkoon missä sille ois paikka. Kysymys kuuluu minkälaisen nipan/kierteen siihen tekis? Motonetin reissu ois kohta myös ajankohtainen kun ois tuota ostettavaa taas kivasti. Kommentointi myös sallittua :) Muutama kuva vielä lopuksi.






Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #125 : 08.11.2017, 20:50:49 »
.....Kysymys kuuluu minkälaisen nipan/kierteen siihen tekis? ....
"Hss-g g 3/4" Itsellä moinen tappi lojuu nurkissa, tarvittaessa joutais lainata, ei myyä kun itelläkin vielä tarvetta.
Jos lohkossa orkkis turbonpaluun reikä, tulee tuolla kivasti kierre siihen paksumpaan osaan ja sen kaventavan "stopperi" huulloksen voi snurrata poijes sieltä syvemmältä.
Sitte hakea motonetin lvi puolelta messinkinen palikka johon letku puristuu klemmarilla kii.
Kiertää moinen suoraan ko kierteeseen kii kera aluslevyn ;)
Näin itsellä b200et padassa. Vähän jos harrastais googlausta, saattas ko kierteeseen löytyä bensalinjan kaltaista "an" tyylin liitintä, tosin eipä sielä paluussa painetta ole niin, etteikö sielä klemmariliitoskin kestäisi. Kuhan letku on jtn muuta ku papan vanha puutarhaletku pihan perältä :)
« Viimeksi muokattu: 08.11.2017, 20:52:37 kirjoittanut warkka »
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #126 : 11.12.2017, 14:29:19 »
Morjensta pöytään. Vähän jos tännekkin päivittelis välillä. Elikkäs koneeseen tuli vaihdettua H-profiili kanget kun olis tarkotus kutitella vähän lisää tehoa ulos. Kansi plaanattiin ja A nokan tilalle vaihtui V. Tietysti myös kaikki uudet tiivisteet, stefat ja jakopää samalla. Kone ja uusi laatikko tuli nakattua keulille että pääsee tekemään laatikolle tarvittavat muutokset. Jonkin verran puuttuu osia vielä mutta eiköhän tämä taas keväällä liiku. Saa ja pitää kommentoida ja kertoa vinkkejä  :)











Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #127 : 11.12.2017, 16:18:14 »
En tiedä oletko maininnut, mutta mikä tuo uljas pintaväri mahtaa olla?
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #128 : 11.12.2017, 16:23:45 »
En tiedä oletko maininnut, mutta mikä tuo uljas pintaväri mahtaa olla?

Mattaharmaa joka poimittu värikartasta. Maali on Tikkurilan temaduuria.

Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #129 : 17.12.2017, 21:17:38 »
Tallilla oltu taas hyvinkin aktiivisesti. Kone tuli tosiaan nakattua keulille laatikon sovitusta varten. Vaihteistopalkin sain muokattua zäfälle sopivaksi ja vaihdevivustoon tarvittavat muutokset. Vaihdeväliä tuli hiukan lyhennettyä ja nyt on paljon timmimpi. Kytkin muuttuu vaijerikäyttöisestä neste toimiseksi eli poljinta piti pidentää. Seuraavaksi pitäs kardaania sovitella. Tuli hommattua kardaani joka lähtösin 740 m47 perästä missä oikea laippa tuolle laatikolle ja ois hiukan järeempää tekoa kun tuo alkuperäinen m45 perästä oleva. En vaan oikeen tiedä että miten ton nyt tekis kun etupätkä olis oikean mittanen mutta takapää hiukan pidempi että pitäskö takapäästä lyhentää sopivaksi ja sovittaa tuo toisenlainen tuki kumi/laakeri paketti tuohon?












Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #130 : 21.12.2017, 22:54:07 »
Sain soviteltua väli ja öljynjäähdyttimen paikoilleen ja toisen ahtoputken tekasin. Hitaasti mutta varmasti...

 








Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #131 : 22.12.2017, 22:34:52 »
Kytkipääsylinteri saapui tänään niin tuli heitettyä sekin paikoilleen. Jos huomenna vääntelis nestelinjan työsylinterille. Tuli tilattua Sre 765 asetelma ja nelilapanen sintterilevy. Vauhtipyörä on vielä vähän työnalla että mistä ja minkälainen. Mutta hyvät joulut kaikille!


Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #132 : 27.12.2017, 14:33:25 »
Tuli vietyä kardaanin takaosa hitsattavaksi kun tuli hiukan lyhennettyä. Vein ihan ammattilaiselle että tulee priimaa :) Kardaaniksi tuli tosiaan seiskasatasen etu ja takapätkä missä isommat ristikot kun vanhassa. Kardaanin tukikumi/keskilaakeri tuli päivitetty "järeemmäksi" eli samaa mitä on 7-900srj volvoissa. Tein tommosen hienon kiinnitys raudan siihen. Tarvikemotti toimitti uuden sre765 asetelman ja nelilapasen sintterilevyn. Enään oikeestaan puuttuis vauhtipyörä, turbo, suuttimet ja muuta pienempiä hankintoja. Pääsis penkkiaikaa varailemaan taas :)





Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #133 : 11.02.2018, 21:27:07 »
Tämä etenee hyvää vauhtia. Voimansiirto muutokset sain tehtyä valmiiksi nii kone taas pukissa. Paljon hankintoja tehty. Enää puuttuis vauhtipyörä mitä odottelen kuumeiseti nii sais nakattua koneen paikoillee ja alkaa tekemään putkistoa yms.

Tekniikka koostuu seuraavista palikoista

Lohko B230 ilman suihkuja
H-profiilit turbon vakiomännillä
Kansi 398 siistittynä ja V nokalla
Vakio lhn imusarja
1200cc suuttimet
Peltisarja
Holset Hx40 super 16# pesällä
46mm hukkis
450x300x76 cuuleri 3" ahtoputkilla
Link G4+Atom moottorinohjaus
Hukkakipinä sytkä
Siinä oikestaa kaikki mitä tuli mieleen




Siipi kävi teipattavana






Poissa Jypä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 -84 Turbotus
« Vastaus #134 : 07.04.2018, 21:52:34 »
Jaahas kevättä pukkaa pikkuhiljaa. Auto ois aikalailla läjässä ja koeajoja suoritettu että kaikki toimii ja ei vuotoja ilmaannu. Seuraavaks oikeastaan penkkiin säätämään tuo vekotin uudelle kokoonpanolle. Tavoite olis et tämän kuun lopussa pääsis tonne MLV spring miittiin lohjalle. Onko sinne muuta volvo kansaa tulossa? Sit olis vähän kuvia mitä on tapahtunu viime päivityksen jälkeen :)








 

Autodiagnoosi  Carcom Oy