Samppasport  Futurez

S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus

  • 8 Vastauksia
  • 9869 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« : 12.07.2014, 17:33:31 »
Vaihdoin tänään S40 2.0D 2007 malliin laturin ja täten jouduin irroittamaan myös polttoainasuodattimen. Nyt auto ei starttaa sitten millään. Starttiyrityksen jälkeen alkaa konepellin alta hirveä surina (automaatti-ilmaus), joka ei loppunut 15 min odottelun jälkeenkään. Automaatti-ilmauksen aikana letkuissa ei näytä tapahtuvan mitään eli ihan hyödytyn systeemi tuntuu olevan. Kaiken kaikkieen laturin vaihdossa polttoainetta järjestelmästä ei päässyt yhtään pois, mutta toki sitä on voinut tankkiin päin valua takaisin(?) ja sieltä tuli sitten reilusti ilmaa.

Tässä kuva suodattimesta: http://thevisi.net/volvo/P1040229.JPG

Minulla on noin puolen litran ruisku, jolla olen koittanut imeä:
- Jos imen tuolta IN-puolen letkusta niin ensin tulee ilmaa, sitten polttoainetta ihan tasaisesti
- Jos imen suodattimen jälkeen niin sieltä tulee kokoajan molempia eli ilmaa sekä polttoainetta. Pitääkö sen vetää sinne jostain ilmaa?

Mikä tuon suodattimen yläpuolella olevan ruuvattaman liittimen tarkoitus on? Voiko siitä täyttää suodattimen?

Missähän tuossa autossa on polttoaineen paluuletku? Tuskin on tuo kuvan yläosan letku? (vihreä liitin)

Kiitokset jo etukäteen.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #1 : 12.07.2014, 17:56:18 »
Mikä on ongelma, se että ei starttaa?  Siihen ei liity polttoainejärjestelmän ilma olenkaan, vaan jotain muuta on vialla vai onko vikana se, että moottori ei käynnisty?

Mitään automaattista ilmausta tuossa ei ole, eli se täytyy tehdä full-manual menetelmällä.

Jos haluat ilmata järjestelmän, niin:
Kuvassasi näkyy tuo vihreä liittiminen putki, avaa se ja ime moottorilta päin tulevasta letkusta niin kauan, että ilmat loppuu (vähä ilma ei haittaa, mutta suurin osa on oltava polttoainetta.)  (niin ja tuo vihereä on paluuletku)

Ilmaamiseen on olemassa ihan erikoistyökalu, joka kytketään letkujen väliin (työkalu on ihan perinteinen käsipumppu, samanlainen kuin monesti on diesel moottoreiden yhteydessä nähty aiemmin.)


Kun suodattimen pohjalta halutaan tyhjätä vedet pois, avataan ensin alempi "hana" ja sitten tuo ylhäällä oleva "hana", että alkaa neste valua sieltä alhaalta pois.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #2 : 12.07.2014, 18:33:06 »
Mikä on ongelma, se että ei starttaa?  Siihen ei liity polttoainejärjestelmän ilma olenkaan, vaan jotain muuta on vialla vai onko vikana se, että moottori ei käynnisty?

Mitään automaattista ilmausta tuossa ei ole, eli se täytyy tehdä full-manual menetelmällä.

Jos haluat ilmata järjestelmän, niin:
Kuvassasi näkyy tuo vihreä liittiminen putki, avaa se ja ime moottorilta päin tulevasta letkusta niin kauan, että ilmat loppuu (vähä ilma ei haittaa, mutta suurin osa on oltava polttoainetta.)  (niin ja tuo vihereä on paluuletku)

Ilmaamiseen on olemassa ihan erikoistyökalu, joka kytketään letkujen väliin (työkalu on ihan perinteinen käsipumppu, samanlainen kuin monesti on diesel moottoreiden yhteydessä nähty aiemmin.)


Kun suodattimen pohjalta halutaan tyhjätä vedet pois, avataan ensin alempi "hana" ja sitten tuo ylhäällä oleva "hana", että alkaa neste valua sieltä alhaalta pois.

EDIT: Nyt meni itsellä siis termit sekaisin; startti siis pyörittää, mutta auto ei käynnisty

Kyllä ongelma on polttoainejärjestelmässä. Äsken irrotin tuon OUT-letkun kaikista kiinnityksistään, nostin pystyyn ja täytin polttoaineella. Sitten takaisin kiinni ja starttaamaan -> auto kävi noin 5 sekuntia. Jatkoin tätä noin 5 kertaa ja tadaa, auto lähti käymään! Käytin sitä noin 5min ja sen jälkeen irrotin tuon saman letkun jälleen, vedin sen oikeaa reittiä takaisin ja sitten moottorin muovit päälle ja eikun starttaamaan! Ja kas, ei lähde! Jälleen tuo sama letku on täynnä ilmaa. Eli kun tuo yksi letku oli noin 60 sek irti niin on niin paljon ilman, ettei lähde käyntiin. Ei voi ymmärtää :(

Ohjekirjan mukaan autossa on automaattinen ilmaus (polttoaineen loputtua järjestelmä ilmaa itsensä 60 sekunnissa) ja kyllä siellä jokin moottori suriseekin epäonnistuneen starttauksen jälkeen.

Koitin nyt imeä tuolta poistoletkusta ja se vaatiikin melkoisesti imua, mutta kyllä tuolla OUT-letkussa sitten lähtee poltto+ilma virtaamaan. Silti ei vaan enää starttaa, veikkaan, että akku on nyt niin tyhjä joten latailen nyt pari tuntia ja sitten uusi yritys.

Pitää kyllä tuo ruisku pitää autossa mukana, eihän tuota saa mitenkään muuten ilmattua tien päällä jos polttoaine loppuu.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2014, 18:44:00 kirjoittanut visi »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #3 : 12.07.2014, 18:48:59 »
Tuossa ei ole sähköistä polttoainepumppua, joten ohjekirja ei ihan pidä paikkaansa.  (Kaikille eri moottoriversioille ei ole omaa ohjekirjaa, joten todennäköisesti tuossa tarkoitetaan jotain muuta moottoria..)
Ainut pumppu on korkeapainepumpun sisällä oleva mekaaninen rataspumppu, joka pyörii vain silloin, kun moottorikin pyörii ja se on äärimmäisen huono pumppaamaan ilmaa, tai ei se pumppaa ilmaa oikeastaan yhtää.

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #4 : 12.07.2014, 19:42:44 »
Nyt lähti käymään! Kyllä ratkaisu oli ilmata tuon paluuletkun kautta, kiitokset. Ruiskun laitoin vararenkaan kaveriksi jos tulee tien päällä tarvetta.

Laturin vaihtoon meni 1½h ja sitten 3h ihmettelyä ja sotkemista ilmauksen kanssa, perinteinen remontti siis   ???

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #5 : 06.11.2017, 19:33:47 »
On tämä saakeli työmaa  ;D

Kuinka vaikea voi olla saada yksi auto ilmattua? Vai onkohan minulla jokin häiriö pumpussa kun en saa tuon paluulinjan kautta ilmoja pihalle.

Eli nafta suodattimen vaihdoin ja pumpun käytin pöydällä, ja sen jälkeen olen koittanut ruutalla imeä, sähkösellä siirtopumpulla imeä, hiekkapuhallus pistoolin alipaineella, ja jopa imurin teippasin palluu linjaan kiinni.. ja ei vaan onnistu  ;D vähän matkaa ilmakuplat liikkuu suodattimen ja pumpun välisessä letkussa ja sitten se pysähtyy kuin seinään. Kuinka suuri tuo imu täytyy olla? Vai onkohan tuossa pumpussa jokin vika?

Auto s40 2.0 d
Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

Poissa visi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #6 : 06.11.2017, 21:57:23 »
Mä sain tuon oman tuolloin 2014 ilmattua sellaisella öljynvaihtoon tarkoitetulla ruiskulla. Eli millä imettäis esim ruohonleikkurista täyttökorkista öljyt pois, tilavuus ehkä puolisen litraa. Todella kovaa sai sitä ruiskua vetää. Mulla autto myös kun ensin täytti letkut polttoaineella.

Poissa rakkine70

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #7 : 07.11.2017, 18:38:38 »
Oli samat ongelmat oman auton suodattimen vaihdon/ilmauksen kanssa paikallisessa Volvon huollossa,ei lähtenyt käyntiin ei edes yrittänyt, sitten pienen pähkäilyn jälkeen hoksasivat että korkeapainepumpussa on jokin kuulaventtiili systeemi tjsp ja se saattaa jumiutua kun linja tyhjenee niin koputtelivat korkeapainepumpun kylkeen samalla startaten niin johan pamahti käymään.
Volvo V50 2.o d 2005

Poissa travol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 2.0D polttoainejärjestelmän ilmaus
« Vastaus #8 : 07.11.2017, 21:57:41 »
Oli samat ongelmat oman auton suodattimen vaihdon/ilmauksen kanssa paikallisessa Volvon huollossa,ei lähtenyt käyntiin ei edes yrittänyt, sitten pienen pähkäilyn jälkeen hoksasivat että korkeapainepumpussa on jokin kuulaventtiili systeemi tjsp ja se saattaa jumiutua kun linja tyhjenee niin koputtelivat korkeapainepumpun kylkeen samalla startaten niin johan pamahti käymään.

Jottain tämmöistä mie olen uumoillutkin, kun muutaman sekunnin ilmaa ja dieseliä saan läpi tulemaan, mutta sitten tulee lukko, ja tuomonen venttiilin sulkeutuminen sopisi tilanteeseen.

Volvo V70 D5 -07, Volvo V70, 2.4 -02,Volvo V40, 1.8 -97
Volvo 440, 2.0 -95, Volvo 360, 2.0 x2 -86

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy