KL-varaosat  Race.fi

'97 V70 TDI, savutusarvo liian iso. Apua tarvitaan. Suuttimet huoltoon/vaihtoon?

  • 33 Vastauksia
  • 16648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Nyt foorumin gurut tarvittaisiin apua! Katsastus tulossa ja päästöt ei mene kohdalleen. Eli 97 V70 TDI kyseessä ja nyt ei saada pakokaasumittausta rajoihin millään. Aikaisemmilla katsastuskerroilla savutusarvo on ollut mielestäni kahden luokkaa jopa vähän alle. Viime vuonna päästiin juuri alle kolmen ja nyt arvot on eri mittauskerroilla n. 3.5-4.

Autoon tehdyt muutokset nähden vakioon:

- katalysaattori poistettu
- EGR tukittu
- Harisen lastu

Nämä hommat tehty ennen mittausta:

- dieselpumpun ajoitus säädetty kohdalleen testerillä usemapaankin kertaan vähän kokeillen eri raja-arvoja.
- uusi ilmanpuhdistin
- autolla ajettu kaasu pohjassa pitkät pätkät ennen mittausta, joten karstat pitäisi kyllä olla otettu irti

Autolla on ajettu 305000 kilometriä. Normaaliajossa ei mun mielestä savuta yhtään enempää kuin ennenkään. Se eron ole huomannut että kesähelteillä auto savuttaa jonkun verran. Kysyin joskus sitä foorumilta ja sain vastauksen että se on normaalia. Tehot on hyvin tallella ja polttoaineen kulutus ihan normaalia, kait.

Olisiko mahdollista että suuttimet olisi alkaneet vuotaa ja sylinteriin menisi ohi polttoainetta joka sitten aiheuttaisi savutusta? Veikkaan että suuttimet on alkuperäiset. Paljonko suuttimet kestää ajaa ennen kuin ne pitäisi huoltaa/vaihtaa? Jotenkin tuntuisi että ongelma olisi nyt syöttöpuolella.

Jos auto tarvii käyttää dieselkorjaamolla niin olisko teillä ehdottaa hyvää ja kohtuuhintaista paikkaa jossa ongelma voisi selvitä pääkaupunkiseudulla? Mitään älyttömän hintaisia remontteja ei viitsisi enää tehdä tämän hintaiseen autoon. Jos vika suuttimissä niin minkähän hintainen remontti on odotettavissa?
« Viimeksi muokattu: 01.05.2011, 08:57:55 kirjoittanut Breezer »

Poissa Schwarzwald

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • V70 2.5 TDI Black Metallic
Ihan veisin Tattarisuolle Helsingin Dieseliin. Ammattifirma, joka tekee ne käsityöt joihin merkkitalo vain viittaa ja yleensä kintaalla. Tosin Fordin kanssa siellä kävin, kun varsinaisia vikoja ei 330 000 ajetussa TDI:ssä olekaan. Kenkää lattiaan silloin tällöin korjaa savutusarvot ja palauttaa tehot.
Laitoin ennen viime öljynvaihtoa Forté Motor Flushia ja käytin ohjeiden mukaisen vartin, jo minuutin pari jälkeen tuntui että joku venttiilinnostin olisi avautunut ja äänet laskeneet 10 dB. Mutta tämä voi olla hevosmiehen tietoa. Kannattaa silti Forté-käsitellä auto, öljyjen lisäksi tankkiin 1 pullo Diesel Treatmentia taikka pa-suodattimen vaihdossa suodatin täyteen tuota ja tyhjäkäynnille. Suuttimille se tekee hyvää. Muitakin aineita saa tietty kokeilla, 2-tahtiöljyä 1 % dieselin seassa syytä olla muutenkin ja varsinkin talvella.
Muuten lähtisin miettimään onko turbossa vikaa (tahmaiset öljyt?) tai putsauttaisin imusarjan, joka on varmaan huonossa hapessa, jollet EGR-savotassa sitä puhdistanut. Tsemiä kevättalkoisiin.
EDIT: lastu lisää polttoaineen syöttöä suhteessa ilman määrään, se pitäisi saada ainakin katsastuksen ajaksi pois... siinähän se vika...  ja jos turbon laakerit ylikuumenee EGR- ja lastuasennuksen takia, se on syynä myös turbovikaan...
« Viimeksi muokattu: 02.05.2011, 05:28:12 kirjoittanut Schwarzwald »

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Lastun en usko olevan ongelma koska auto on mennyt lastun kanssa hyvillä arvoilla ketsastuksesta läpi. Tämä on siis ihan Harisella laitettu kunnon lastu ja ei kai kukaan vakiopiiriä vaihda katsastukseen autoonsa? EGR savotassa puhdistettiin imusarja, joten sen puoleen pitäisi asia olla kunnossa. Turbosta en osaa sanoa muuta kuin että ahtaa hyvin ja ei ainakaa korvakuulolla vihellä pahasti.

Tammerdieselistä katsoin senverran että listassa mitä hommia ne tekee niin kohta "Diesel-laitteiden testaus ja korjaus" olisi vain Tampereella?

Onko foorumilaisilla tietoa paljonko noi TDIn suuttimetkärjet kestäisi kilometrejä ennen kuin niitä pitäisi alkaa huoltaa/vaihtaa? Mitä oireita teillä on ollut autossa ennen kuin olette vaihtaneet ne?
« Viimeksi muokattu: 02.05.2011, 06:23:13 kirjoittanut Breezer »

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Ongelma ei välttämättä suuttimista ole kiinni, ennemminkin tuonne turbon suuntaan voisi katseen kääntää, onko ahtopainemittaria käytössä? Omaani vaihdoin suuttimien kärjet n. 480 - 490 000 kilometrin kohdilla, oireena kovin raaka ääni kylmänä (kalkattaahan se toki edelleenkin) ja kitkerä palamattoman dieselin haju joutokäynnillä. Nuo em. oireet kyllä korjaantuivat mutta muuta mitään mullistavaa ei tapahtunut, eli entiset eivät ehkä sitten niin kuluneet olleetkaan? Käy kyllä tasaisesti ja hyvin. Tilasin kärjet Ebay.de:stä 19.90/kpl, tuntuvat toimivan ihan hyvin joten hinta ei ollut paha.

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
On ahtopainemittari käytössä. Ahtaa edelleen sen 0.9 mikä siinä on ollut mun mielestä aina. Eli ei muutoksia sen suhteen. Ja tehotkin tuntuisi olevan ihan hyvin tallella.

Poissa VOLL€

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Käytin tänään omani (MSA 15.7) leimalla. Autossa himpun verran vajaa puoli miljoonaa mittarissa, jonkinlainen lastu jonkun edellisen omistajan toimesta laitettu,EGR tulpattu, imusarja putsattu. Ahtoja n.1.3. Ne suuttimien kärjet siis vaihdettu Ebayn halpiskärkiin. Ajoitus kohdillaan jne. Savutusarvo oli 0.1, eikä muutakaan huomauttamista ollut. Ei pölläyttele mitenkään näkyvästi edes lämä lattiassa, vetää hyvin.
Joten jos kunnossa on ei tuosta päästömittauksesta pitäisi tulla ongelmaa.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Harvinaista varmaan tässä mallissa mutta eihän vain ole imuletku pehmentynyt niin paljoa, että vetäis sitä lyttyyn kun runtua annetaan?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Missä kohtaa tämä kyseinen imuletku voisi olla?

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Ahtimen ja ilmansuodattimen välinen letku
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Okei, pitääpä tutkia toi letku. Mulla on ahtopainemittari joka mittaa paineen imusarjasta. Jos se letku menisi lyttyyn niin nousisiko ahtopaineet vielä normaalista 0.9:ään. Nyt ne nousee.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
Kannattashan se staattinen ajottuskin pumpulta kattoa. Ennakkoa 0.35. Jos suuttimia tarttee vaihdella , kärkiä saa edullisesti myös tuolta http://www.dieselkontor.de/

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Löytyykö tähän staattisen ajoituksen tarkistukseen ohjeita jostain TI-miehelle? :) Vai onko tämä se sama säätö joka tehdään esim dieselpumpun hihna kun vaihdetaan. Siis niistä hihnan säätöpyöristä säädetään? Jos se on tuo sama niin se teetetty huollossa.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2011, 06:54:57 kirjoittanut Breezer »

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 425
  • www.vrcf.fi
joo löytyyhän siihen. Holysmoken sivuilla on kuvitettuna koko operaatio, en vain äkkiseltään muista missä siellä. muistaakseni oli joku Jetan td mikä oli mallikappaleena, mutta sama pätee 5 pyttyseen tdi koneeseenkin. Eli juuri tuo hihnapyöristä kääntely ja heittokellolla mittailu. Harvemmin kuitenkin sitä hihnan vaihdon yhteydessä tehdään.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2011, 07:36:01 kirjoittanut Phav »

Poissa Breezer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Katotko Phav vielä ton mun lisäkommentin tuossa ylempänä, kiitos :)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Näissä tdi-koneissa tuo ajoitus säädetään aina tuolta rullilta/pyöriltä ja kyllä se pitää tehdä aina kun hihna vaihdetaan, joskus myös vaihtojen välissä.

Se että onko ajoitus kohdallaan ja mihin suuntaan pitää kääntää, voidaan selvittää joko testerilaitteella eculta tai heittokellolla suoraan pumpulta. Mutta samasta säädöstä siinä on kyse vaikka arvot luetaan eri tavalla.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Proturbo  Autodiagnoosi