Ihan veisin Tattarisuolle Helsingin Dieseliin. Ammattifirma, joka tekee ne käsityöt joihin merkkitalo vain viittaa ja yleensä kintaalla. Tosin Fordin kanssa siellä kävin, kun varsinaisia vikoja ei 330 000 ajetussa TDI:ssä olekaan. Kenkää lattiaan silloin tällöin korjaa savutusarvot ja palauttaa tehot.
Laitoin ennen viime öljynvaihtoa Forté Motor Flushia ja käytin ohjeiden mukaisen vartin, jo minuutin pari jälkeen tuntui että joku venttiilinnostin olisi avautunut ja äänet laskeneet 10 dB. Mutta tämä voi olla hevosmiehen tietoa. Kannattaa silti Forté-käsitellä auto, öljyjen lisäksi tankkiin 1 pullo Diesel Treatmentia taikka pa-suodattimen vaihdossa suodatin täyteen tuota ja tyhjäkäynnille. Suuttimille se tekee hyvää. Muitakin aineita saa tietty kokeilla, 2-tahtiöljyä 1 % dieselin seassa syytä olla muutenkin ja varsinkin talvella.
Muuten lähtisin miettimään onko turbossa vikaa (tahmaiset öljyt?) tai putsauttaisin imusarjan, joka on varmaan huonossa hapessa, jollet EGR-savotassa sitä puhdistanut. Tsemiä kevättalkoisiin.
EDIT: lastu lisää polttoaineen syöttöä suhteessa ilman määrään, se pitäisi saada ainakin katsastuksen ajaksi pois... siinähän se vika... ja jos turbon laakerit ylikuumenee EGR- ja lastuasennuksen takia, se on syynä myös turbovikaan...