No niin täällä onkin käyty keskustelua aika paljon sen jälkeen, kun kun viimeksi täällä kävin.
Auto on nyt hankittu.=) Volvo 850 2.3 t-5 vm.-96 ja 268tkm ajettu. Ihan vakio peli. Voin sanoa, että tyytyväinen olen ja halvemmaksi tuli kuin alunperin olin varautunut=) Ainut oli, että jakoremmin vaihdatin hetimmiten, kun oli aika mennyt umpeen, kilometrit ei vielä. Volvolta vielä tarkistin ja kysyin, niin 4v tai 120 000km. Siitä syystä olikin sit hyvä tinkiä kauppaaa tehdessä;) Mutta se siitä.
Joo tosiaan ihmettelen kans noita teiän kulutuslukemia:D Ette vaan osaa tai paremminkin malta:P ajaa taloudellisesti:P 80km/h kolme kyydissä niin 7-7.5l se ottaa jos ei ylämäkeä tule. Ja sitten kun painaa kaasunpohjaan niin lukema näyttää 50l:P Mutta siis joo jos ajelee sillai huolettomasti ettei seuraile ajotietokonetta, niin meneehän sitä.
Mutta vaikka ei toi pösökään huono ole ajaa millään lailla kun Gti on, alusta jämäkkä ja tehty urheilullista ajoa varten, niin kyllähän tää volvon meno on myös jämäkkää ja mukavasti LIPUU:D Tuntuu että pääsee volvon alusta oikeuksiinsa kun on 100 vauhtia ja mutkatietä=) Ja hiljainen ku mikä on.
Saas nyt sit nähä tarvitaanko me vöihin mitään jatkopalaa kun meille tulee telakalliset Brio primon kaukalot. Telakkahan ei paljon vyötä tarvi verrattuna siihen, että pitäs ite kaukaloa kötöstää vöillä kiinni.
Tuplavaunu/rattaita en oo vielä sovittanu perään, mut näyttäs sopivan noin silmämääräsesti katottuna.
Sitten toiseen asiaan, eli näihin volvon omiin öljyluokituksiin. Elikkäs ohjekirjahan sanoo että turboon kuuluu CCMC G5. No mitäs tämä öljy vastaa api luokituksessa ja sae luokituksessa? Vaikka veikkaankin, että mikä tahansa laadukas uusimmat luokitukset täyttävä öljy jossa on riittävän kattava sae luokitus myös, niin ajaa asiansa. Eri asia on sit eri öljymerkkien väliset öljynkulutuserot, jos sellasesta piittaa. Mä nyt en siitä piittaa, oon tottonu tohon pösöön lisäämään 10 000km välillä sen 5 litraa niin ei soo niin nuukaa litra sinne tai tänne:P Ja se pösön 5l /10 000km on sitten ihan normaalin rajoissa. Täs aloinkin lukee pösön huoltokirjaa niin täällä mainitaan sen öljynlaatu vaatimukseksi API SF/CC tai CCMC G3, harmi ku ei ollu sama ku volvossa toi G, ku tässä sanotaan sitten mikä öljy se on, eli sanottas olevan joko Esso super oil 10w-40 tai Shell Helix 10w-40. Mutta öljyt on kehittyny tosta ajasta:D API luokituksessa SF:n jälkeen on tullut SG, SH, SJ, SL ja uusin SM.
Tietoa luokituksista Mobilin sivuilta:
Bensiinimoottoriöljyjen API-luokituksen tunnuskirjain on S
Tunnuskirjainta seuraava kirjain osoittaa öljyn laatu- ja käyttöolosuhdeluokan seuraavasti:
SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG ja SH: Poistettu käytöstä.
SE: Tyypillinen vaatimus 1972–1980 vuosimallien bensiinimoottoreille.
SF: Tyypillinen vaatimus 1980–1988 vuosimallien bensiinimoottoreille.
SG: Vaatii parempia kulumisenesto-, puhtaanapitokyky-, lietteenesto- ja kestoikä-ominaisuuksia kuin aiemmat luokitukset. Laatuvaatimuksena 1989 alkaen useissa autoissa.
SH: 1996 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja rajat samat kuin SG-luokassa, mutta erittäin tarkasti määrätyt ja valvotut testausmenetelmät tekevät siitä huomattavasti vaativamman.
SJ: 2001 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SH-luokassa, mutta vaatimukset alhaisemmasta haihtuvuudesta ja alhaisemmasta fosforipitoisuudesta.
SL: 2004 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SJ-luokassa, mutta kovemmat vaatimukset korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa sakkaumaa vastaan ja alhaisemmasta öljyn kulutuksesta.
SM: 2004 käyttöönotettu laatuluokka. Kaikkiin käytössä oleviin moottoreihin. Tässä luokituksessa on parannettu öljyn hapettumisen-, kulumisen- ja sakaneston ominaisuuksia sekä parannettu suorituskykyä matalissa lämpötiloissa ja polttoainetaloutta. Jotkut luokituksen mukaisista öljyistä saattavat täyttää myös polttoaineensäästössä viimeisimmän ILSAC GF -vaatimuksen. Bensiinimoottoreissa voidaan aina käyttää korkeamman laatuluokan öljyä kuin valmistaja suosittelee. On selvää, ettei vanhempiin autoihin ole vaadittu laatuluokkia, jotka on kehitetty vasta myöhemmin. Paremmanlaatuisen, nykyaikaisen öljyn käytöstä on yksinomaan hyötyä.