Autoracing  KL-varaosat

Tietoa 850 T-5 2.0 ja 2.3 kiihtyvyydestä 0-100 ja kulutuksesta maantieajossa?

  • 74 Vastauksia
  • 38939 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Carcha

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • B5254T2
Jos volvolla on kulutus alle 10l/100km niin on ajotyylissä jotain vikaa.. Eihän näitä bensa turboja oo hissuttelu ajoon tehty, hanaa niille pitää antaa!!!  Itse ainankin nautin turbokoneen tehoista reilusti O0
Elä huoli, on sitä sitäkin ajoa ihan riittävästi ;) 12 litraahan tuo ajotietokone antaa keskikulutukseksi, kun harvemmin malttaa hissutella. (Lisäksi paljon kaupunkiajoa)

Mutta ei sillä, järki kuitenkin pitäs kädessä pitää :hello:
« Viimeksi muokattu: 01.03.2011, 20:19:59 kirjoittanut Carcha »

XC70 2.5T -05, V50 2.4 -07

Poissa JoeDecoe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
Liikenneturvallisuus ennekaikkea.. Itselläni tulee aika paljon moottoritie/maantieajoa, kulutus pyörii siellä reilussa 11 litrassa...  :)
Volvoilla mennään taas... 2000 S80 & V70

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
No niin täällä onkin käyty keskustelua aika paljon sen jälkeen, kun kun viimeksi täällä kävin.

Auto on nyt hankittu.=) Volvo 850 2.3 t-5 vm.-96 ja 268tkm ajettu. Ihan vakio peli. Voin sanoa, että tyytyväinen olen ja halvemmaksi tuli kuin alunperin olin varautunut=) Ainut oli, että jakoremmin vaihdatin hetimmiten, kun oli aika mennyt umpeen, kilometrit ei vielä. Volvolta vielä tarkistin ja kysyin, niin 4v tai 120 000km. Siitä syystä olikin sit hyvä tinkiä kauppaaa tehdessä;) Mutta se siitä.

Joo tosiaan ihmettelen kans noita teiän kulutuslukemia:D Ette vaan osaa tai paremminkin malta:P ajaa taloudellisesti:P 80km/h kolme kyydissä niin 7-7.5l se ottaa jos ei ylämäkeä tule. Ja sitten kun painaa kaasunpohjaan niin lukema näyttää 50l:P Mutta siis joo jos ajelee sillai huolettomasti ettei seuraile ajotietokonetta, niin meneehän sitä.

Mutta vaikka ei toi pösökään huono ole ajaa millään lailla kun Gti on, alusta jämäkkä ja tehty urheilullista ajoa varten, niin kyllähän tää volvon meno on myös jämäkkää ja mukavasti LIPUU:D Tuntuu että pääsee volvon alusta oikeuksiinsa kun on 100 vauhtia ja mutkatietä=) Ja hiljainen ku mikä on.

Saas nyt sit nähä tarvitaanko me vöihin mitään jatkopalaa kun meille tulee telakalliset Brio primon kaukalot. Telakkahan ei paljon vyötä tarvi verrattuna siihen, että pitäs ite kaukaloa kötöstää vöillä kiinni.

Tuplavaunu/rattaita en oo vielä sovittanu perään, mut näyttäs sopivan noin silmämääräsesti katottuna.

Sitten toiseen asiaan, eli näihin volvon omiin öljyluokituksiin. Elikkäs ohjekirjahan sanoo että turboon kuuluu CCMC G5. No mitäs tämä öljy vastaa api luokituksessa ja sae luokituksessa? Vaikka veikkaankin, että mikä tahansa laadukas uusimmat luokitukset täyttävä öljy jossa on riittävän kattava sae luokitus myös, niin ajaa asiansa. Eri asia on sit eri öljymerkkien väliset öljynkulutuserot, jos sellasesta piittaa. Mä nyt en siitä piittaa, oon tottonu tohon pösöön lisäämään 10 000km välillä sen 5 litraa niin ei soo niin nuukaa litra sinne tai tänne:P Ja se pösön 5l /10 000km on sitten ihan normaalin rajoissa. Täs aloinkin lukee pösön huoltokirjaa niin täällä mainitaan sen öljynlaatu vaatimukseksi API SF/CC tai CCMC G3, harmi ku ei ollu sama ku volvossa toi G, ku tässä sanotaan sitten mikä öljy se on, eli sanottas olevan joko Esso super oil 10w-40 tai Shell Helix 10w-40. Mutta öljyt on kehittyny tosta ajasta:D API luokituksessa SF:n jälkeen on tullut SG, SH, SJ, SL ja uusin SM.

Tietoa luokituksista Mobilin sivuilta:

Bensiinimoottoriöljyjen API-luokituksen tunnuskirjain on S
Tunnuskirjainta seuraava kirjain osoittaa öljyn laatu- ja käyttöolosuhdeluokan seuraavasti:
SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG ja SH: Poistettu käytöstä.
SE: Tyypillinen vaatimus 1972–1980 vuosimallien bensiinimoottoreille.
SF: Tyypillinen vaatimus 1980–1988 vuosimallien bensiinimoottoreille.
SG: Vaatii parempia kulumisenesto-, puhtaanapitokyky-, lietteenesto- ja kestoikä-ominaisuuksia kuin aiemmat luokitukset. Laatuvaatimuksena 1989 alkaen useissa autoissa.
SH: 1996 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja rajat samat kuin SG-luokassa, mutta erittäin tarkasti määrätyt ja valvotut testausmenetelmät tekevät siitä huomattavasti vaativamman.
SJ: 2001 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SH-luokassa, mutta vaatimukset alhaisemmasta haihtuvuudesta ja alhaisemmasta fosforipitoisuudesta.
SL: 2004 ja vanhemmat moottorit. Moottoritestit ja testausmenettelyt samat kuin SJ-luokassa, mutta kovemmat vaatimukset korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa sakkaumaa vastaan ja alhaisemmasta öljyn kulutuksesta.
SM: 2004 käyttöönotettu laatuluokka. Kaikkiin käytössä oleviin moottoreihin. Tässä luokituksessa on parannettu öljyn hapettumisen-, kulumisen- ja sakaneston ominaisuuksia sekä parannettu suorituskykyä matalissa lämpötiloissa ja polttoainetaloutta. Jotkut luokituksen mukaisista öljyistä saattavat täyttää myös polttoaineensäästössä viimeisimmän ILSAC GF -vaatimuksen. Bensiinimoottoreissa voidaan aina käyttää korkeamman laatuluokan öljyä kuin valmistaja suosittelee. On selvää, ettei vanhempiin autoihin ole vaadittu laatuluokkia, jotka on kehitetty vasta myöhemmin. Paremmanlaatuisen, nykyaikaisen öljyn käytöstä on yksinomaan hyötyä. 

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Ai niin vielä lisäyksenä tähän pösön ohjekirjasta se öljynkulutus, etten puuta heinää muista, ja enhän mä muistanut. Täällä sanotaan näin: "Keskimääräinen öljynkulutus 1000km:llä sisäänajon jälkeen on 0,500 litraa. Tarkasta taso säännöllisesti ja on normaalia lisätä öljyä huoltojen välissä."  Joo ja totta totisesti sitä joutuu lisätä:D 0,5L x 10= 5 litraa 10 000km. Kerroin kymmenellä koska tonneja menee kymppitonniin tuo 10. Että aina kun vaihtaa öljyt niin pitää ostaa 10 litraa öljyä, yks 5litraa koneeseen ja loput menee lisäillessä. Onhan tossa etunsakin, öljy pysyy suht hyvänä koko ajan, kun se vaihtuu koko jatkuvasti:D

No mut en puhu pösöstä tämän enempää ettei volvomiehet ärsyynny:D Ai niin oon itekin nyt, en ainakaan ärsyyntyny;)

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
No niin,  nyt kun luin omaa pitkää viestiäni tossa edellä, niin tajusin, että riittää kun tietää auton vuosimallin, niin pääsee selville siitä minkä api luokituksen se vaatii korkeintaan. Kun volvoni vuosimalli on -96 ei luokitus vaatimuskaan ole voinut olla API SH luokitusta parempi, koska seuraava luokitus on tullut vasta 2001. Aika pitkä väli muuten, 7 vuotta ennenkuin tuli uusi luokitus.

Ja mikähän on sae luokituksen vaatimus, veikkaan et perus 5w-40 skaala menee. Ei kait turbo kones kesälläkään tavallisessa käytössä yläpäähän 50 vaadi?Mut mä nyt kyl ostin jo API SL 5w-40 luokituksen täyttävää öljyä tohon. Ihan ei ollut uusinta SM, mut menee varmasti tässä laivassa;) Seuraavaan vaihtoon sitten vaikka SM:t.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2011, 00:20:58 kirjoittanut Tops »

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Alla olevan tekstin viimeinen lause olikin minulle uusi asia.

"API-luokituksessa moottoriöljyn laatu määritellään moottorikokeilla, joissa tutkitaan mm. sylinterien seinämien, männänrenkaiden, laakerien ja venttiilikoneiston kulumista ja puhtautta, karstan ja lietteen muodostumista, syöpymistä ja öljyn hapettumista. On huomattava, että API-luokitus määrittelee vain öljylle asetettavat perusvaatimukset. >Samaan API-luokkaan kuuluvilla erimerkkisillä öljyillä voi siten käytännössä olla luokituksen ylittäviä erilaisia ominaisuuksia.<"

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Tuskin tarviit jatkovöitä telakoiden kanssa. Gracon telakat eivät vie edes samaa mitä vähänkään isompi ihminen vie...
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Tuskin tarviit jatkovöitä telakoiden kanssa. Gracon telakat eivät vie edes samaa mitä vähänkään isompi ihminen vie...

Ei tosiaan paljon vyötä vie. Noita käyttäessä kannattaa välillä löysätä vyö irti. Voi muuten löystyä hissi vähitellen. Varsinkin tuossa pakkasilla meinasi jäädä vyö hieman roikkumaan.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
^erittäin hyvä vihje. Vaihdoin tuossa viime viikolla toisen telakan turvaistuimeksi, niin aika pitkään sai vyötä ees-taas liikutella, että sai sen palautumaan kokonaan. Telakka ollut paikoillaan pari kuukautta, mutta tämä tosin V70n:ssä. 850:n vöissä ei samaa ongelmaa ollut, kun telakat auton vaihdossa pois otin. Olivat olleet paikoillaan melkein puolivuotta ja vyöt toimi ihan hyvin.
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905


Joo tosiaan ihmettelen kans noita teiän kulutuslukemia:D Ette vaan osaa tai paremminkin malta:P ajaa taloudellisesti:P 80km/h kolme kyydissä niin 7-7.5l se ottaa jos ei ylämäkeä tule. Ja sitten kun painaa kaasunpohjaan niin lukema näyttää 50l:P Mutta siis joo jos ajelee sillai huolettomasti ettei seuraile ajotietokonetta, niin meneehän sitä.



850 T5 menee noin pienellä vai? Kuulostaa aika uskomattomalta.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
850 T5 menee noin pienellä vai? Kuulostaa aika uskomattomalta.

Tuo on hetkellinen kulutus tasaisella kun mittarissa on se about 80. Todellinen /100km nousee kyllä lähelle kymmentä vähintään, kun tulee niitä ylämäkiä/hidastuksia/kiihdytyksiä.
Ja maantiellä tietenkin toi 10litraakin. Toki jos matkavauhtia nostetaan tuosta 80kmh tuonne 100kmh ni syö jo hetkellistäkin 8-9l.
Oma vie sekalaisessa lähemmäst 13l/100km, eikä mitään hirveetä kenkimistä.
BMW M5
Volvo 740

Poissa ÄRRRÄ

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 905
Tuo on hetkellinen kulutus tasaisella kun mittarissa on se about 80. Todellinen /100km nousee kyllä lähelle kymmentä vähintään, kun tulee niitä ylämäkiä/hidastuksia/kiihdytyksiä.
Ja maantiellä tietenkin toi 10litraakin. Toki jos matkavauhtia nostetaan tuosta 80kmh tuonne 100kmh ni syö jo hetkellistäkin 8-9l.
Oma vie sekalaisessa lähemmäst 13l/100km, eikä mitään hirveetä kenkimistä.

Sitähän minäkin, omasta en ole kulutusta mitannut mutta takuuvarmasti se ei alle kahdeksan mene. Tosin..talvirenkailla, peräkärry perässä kelkka kärryssä, kolme lasta + reissukamat + ajokamat, keskikulutus 10,8L/100km, aivan sama oliko vauhtia 90kmh vai 110kmh. Ja tuli ohiteltua.
X6 35D

F20 120d M-Sport

Poissa Kuppi_kahvia

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Ajotietokoneen näyttämistä kulutuksista näköjään on keskusteltu. Iisalmi-Suonenjoki-Outokumpu väli + sama toisinpäin lisättynä kaupunkiajolla niin menomatka Outokummussa näytti perillä 8.9 litraa ja koko reissun kulutukseski näytti 650km jälkeen 9.1 litraa. Ajotapa oli viimoisen päälle nopeus rajoitusten mukaan toki joitakin ohituksiakin tuli tehtyä jos toinen ajoi liian hitaasti. Tuolla ajotyylillä menee kyllä tee vitosen tehot hukkaan... Automaatti kyseessä ja ilmastointi päällä + 2 hlö sekä kultainen noutaja takapenkillä ja moottorina 2.3l. Jonain päivänä voisi tankata tankin täyteen niin näkisi paljon se oikeasti vei.

Poissa raivonkyynel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Ittellä on c70 2,3 t5 manuaali 230tuhatta ajettu nätillä ajolla maantiellä 7,2l ja kaupunki 11l
« Viimeksi muokattu: 12.08.2014, 00:20:35 kirjoittanut raivonkyynel »

Poissa Virtanen88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
Kyllä 850 T5 menee pienelläkin kulutuksella, ajelin toissa syksynä lapin reissun. Matka oli 1001km ja 75l polttoainetta riittii tuohon rutistukseen. Koneella ajettu tuolloin n380 tkm.  :D

 

Elekma  Autoracing