Futurez  Kulkukoira

Tappikone ylikuumenee

  • 53 Vastauksia
  • 20027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #15 : 20.08.2014, 17:49:48 »
Ai silleen, oon joskus tuota letkun irrottelua harrastanut ja todennut turhaksi. Meinaan että se vesi on yleensä tullu sieltä niin kovalla paineella että kyllä varmaan ilma kuplat tulee ulos itsekseen jos pitää lämppärin vedenkierrossa mukana. Lämppäristä tulee niin kuumaa ilmaa ettei siellä varmaan mitään ilmakuplia veden seassa ole. Voihan sen tarkistaa onko lämppärissä ketään kotona.

Poissa mattitapani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #16 : 21.08.2014, 16:45:03 »
Moro! Veteraanien korjaamon puolella käsiteltiin liikalämpöongelmaa nimellä: B20 Lämpöongelma   jo 13.07.2012 alkaen.
Siellä on mm. omaa juttuani aiheesta 20.03.13.
Nyt Amazon -68. Ollut Amazon -65, -69, -69.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #17 : 22.08.2014, 12:46:30 »
Täällä loppui lämpöongelmat kuin seinään, tosin hieman jouduin vaivaa näkemään. Eli syyläri kävi kennotuksessa, samalla uusin ala ja ylävesiletkut sekä termostaatin kotelon ( oli pieni hiushalkeama ) . Aikani kuluksi otin vielä kannen irti ja vaihdoin tiivisteen , termostaatin sekä vesipumpun. Ei nuista kaikki olisi varmaan välttämättömiä ollut, mutta nyt ne on sitten viimeisen päälle tehty, eikä tarvitse miettiä mistä johtuu kun lämmöt nousi
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #18 : 24.08.2014, 18:02:00 »
Joo mä katoin sinne lämppäriin ja olihan se täynnä nestettä niinkuin arvasin eli ihan turhaan otin letkun irti ja sotkin glykolia konehuoneeseen. :P Katoin tuota jäähdytintä tarkemmin ja näyttäisi olevan aika harva rivoitus joskus laitettu niin varmaan voisi vaihtaa tuon jäähdyttimen jossain vaiheessa. Todennäköisesti syy on siinä.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #19 : 26.08.2014, 09:47:57 »
Ota päädyt vanhasta syyläristä, tai vaikka muutamasta syyläristä. Valkkaa parhaimmat ja kennota syyläri uudelleen. Itselle tämä operaatio tuli ainakin halvemmaksi kuin uusi syyläri. VAnhoja käytettyjä ei kannata laittaa, koska todennäköisesti niissäkin kattilakivi on tukkinut pillit yms
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #20 : 26.08.2014, 15:09:57 »
Missä tota kennotusta voi teettää ? Voisin itekin nimittäin tehdä saman homman omassa laitteessa. Täällä vaan (lpr) tuntuu ettei ole tekijöitä oikein millekkään :idiot2: Koneistamossakin sanotaan että "hirveä työ, ei kiinnosta" :o
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #21 : 26.08.2014, 15:23:45 »
Mä kennotin omani Ylivieskassa Valtralla . Juu tuo on totta, kaikki ei lähde edes tuohon työhön mukaan, mutta onneksi itelle kävi niin että vastaus oli, tottakai voidaan kennottaa ja et ole ensimäinen joille näitä tehdään
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #22 : 01.09.2014, 19:08:46 »
Vaihdoin jäähdyttimen korkin ja vähän vaikuttais siltä että ongelma loppui kuin seinään. 8) Onhan nyt toki kylmemmät ilmat.

Poissa amazon1968

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #23 : 02.09.2014, 19:51:03 »
Voin nyt kokemuksesta sanoa että on tuo b20 aikas hankalahko ilmaanatumaan. Kaikenlaisten härvelien kanssa on painittu ja on niitä muitakin hankalia ollut joten sinällään mitään uutta, mutta lähes jo tyrmäsin järjestelmän tukkoiseksi kunnes alkoi toimia. Nyt pelkät vedet hetken  sisässä kunnes laitan oikeet nesteet lähiaikoina.

lopulta tein niin että pesin koko järjestelmän ja päästin kasteluletkulla paineella vettä koko järjestelmän läpi ja pääosin lämppärin kennon alaputkesta, Sain koko järjestelmän täyteen ja alkoi lämmöt pysyyn kurissa. Hiukan hölmösti tuo kun ei ole mitään ilmausruuvia/letkua vaikka kovin korkeella on nuo lämppärinletkut....auttas todella paljon jos laittais haaran korkeimpaan kohtaan ja tulppa päähän, tulppa auki niin tulee ilmat veke.
----------------------------------------------------
Amazon B20 '68

Poissa hegron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #24 : 02.09.2014, 20:37:27 »
Terve, yksi hyvä konsti on ripustaa paisuntasäiliö roikkumaan konepellistä mahdollisimman ylös vaikka yön yli ja vielä korkki auki. Itsellä toiminut hyvin nesteiden vaihdon yhteydessä. Täysi säiliö on yleensä yön jälkeen puolillaan. Myös letkujen puristelu työntää tehokkaasti ilmaa pois. Termostaatin kohdalle tuntuu näissä helposti jäävän ilmalukko.

Poissa mattitapani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #25 : 08.09.2014, 17:01:09 »
Terve, yksi hyvä konsti on ripustaa paisuntasäiliö roikkumaan konepellistä mahdollisimman ylös vaikka yön yli ja vielä korkki auki. Itsellä toiminut hyvin nesteiden vaihdon yhteydessä. Täysi säiliö on yleensä yön jälkeen puolillaan. Myös letkujen puristelu työntää tehokkaasti ilmaa pois. Termostaatin kohdalle tuntuu näissä helposti jäävän ilmalukko.

Samaa mieltä ja nämä liikkeet on hyvä tehdä ensin kone käynnissä reippailla kierroksilla.
Nyt Amazon -68. Ollut Amazon -65, -69, -69.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #26 : 04.03.2015, 21:50:41 »
Lumet sulaa ja kesä tulee niin pitää jossain vaiheessa alkaa kaivelemaan autoa tallista ja lämpenemis ongelma tuskin on korjaantunut itsekseen talven aikana. Kuulin sellaista tietoa että jos sytkä on liian aikasella niin kuumenee liikaa varsinkin tyhjäkäynnillä joten seuraavaksi tyhmä(?) kysymys: onko toi sytkä ny varmasti oikein säädetty jos laittaa 1# sylinterin puristustahtiin 10 astetta eykk kampuran hihnapyörästä katsottuna ja virranjakajasta kääntää ykkösen tulpanjohdon pyörijän kohdalle? Kone käy hienosti mutta haluun vielä varmistaa etten turhaan vie jäähdytintä pajalle. ::)

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #27 : 05.03.2015, 09:56:11 »
Lumet sulaa ja kesä tulee niin pitää jossain vaiheessa alkaa kaivelemaan autoa tallista ja lämpenemis ongelma tuskin on korjaantunut itsekseen talven aikana. Kuulin sellaista tietoa että jos sytkä on liian aikasella niin kuumenee liikaa varsinkin tyhjäkäynnillä joten seuraavaksi tyhmä(?) kysymys: onko toi sytkä ny varmasti oikein säädetty jos laittaa 1# sylinterin puristustahtiin 10 astetta eykk kampuran hihnapyörästä katsottuna ja virranjakajasta kääntää ykkösen tulpanjohdon pyörijän kohdalle? Kone käy hienosti mutta haluun vielä varmistaa etten turhaan vie jäähdytintä pajalle. ::)

Joo periaate oikein  :) Ylikuumeneminen kyllä vaati varmaan sytkän aikas paljon p-selleen  :-\ :-\
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #28 : 05.03.2015, 10:16:53 »
Ilman ajoituslamppua syttyä kyllä ei saa kuin tuurillaan justiin kohdalleen. Virtakynän tai yleismittarin avulla toki saa säädettyä lähelle oikeaa, tämä johtuu siitä, että koneen käydessä ennakko on eri kuin sammuksissa säädettynä (yleensä säätöarvo ilmoitetaan esim. 8° eykk @ 850 rpm alipaineletku irroitettuna, oikein vanhoissa on ilmoitettu perusennakko kone sammuksissa). Ensimmäisenä säädetään kärkiväli rakotulkilla tai kosketuskulmamittarilla oikeaksi (kärkiväli vaikuttaa ennakkoon).

Virtakynällä:
Kammen merkki halutun ennakon kohtaan, löysätään jakajan kiinnitys ja käännetään jakaja myöhäiselle. Virtakynä puolan miinukseen (siihen napaan mistä lähtee johto kärjille), toinen pää koriin kiinni. Sytytysvirta päälle, käännetään jakajaa aikaiselle kunnes valo syttyy. Kiristetään jakajan kiinnitys. Tarkistetaan ennakko vielä kääntämällä kammesta vastapäivään kunnes valo sammuu ja sitten myötäpäivään ja katsotaan, mikä kohta hihnapyörästä on ajoitusmerkin kohdalla, kun valo syttyy. Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.

Yleismittarilla:
Kammen merkki halutun ennakon kohtaan. Virranjakajasta puolaan menevä johto puolasta irtii ja kytketään yleismittari johtoon. Toinen mittarin piuha johto auton runkoon, yleismittari vastusmittaukselle. Löysätään jakajan kiinnitys, sytytysvirta päälle ja käännetään jakajaa hieman myöhäisellepäin, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännetään hitaasti jakajaa aikaiselle, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristetään jakajan kiinnitys. Tarkistetaan ennakko vielä kääntämällä kammesta vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on ajoitusmerkin kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Tappikone ylikuumenee
« Vastaus #29 : 05.03.2015, 10:18:48 »
Vaikuttiko se "huilu" ja sen irtoaminen mitenkään ? Museossa oli topic, jossa tuon vaikutusta joku pohti.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

KL-varaosat  Race.fi