Ilman ajoituslamppua syttyä kyllä ei saa kuin tuurillaan justiin kohdalleen. Virtakynän tai yleismittarin avulla toki saa säädettyä lähelle oikeaa, tämä johtuu siitä, että koneen käydessä ennakko on eri kuin sammuksissa säädettynä (yleensä säätöarvo ilmoitetaan esim. 8° eykk @ 850 rpm alipaineletku irroitettuna, oikein vanhoissa on ilmoitettu perusennakko kone sammuksissa). Ensimmäisenä säädetään kärkiväli rakotulkilla tai kosketuskulmamittarilla oikeaksi (kärkiväli vaikuttaa ennakkoon).
Virtakynällä:
Kammen merkki halutun ennakon kohtaan, löysätään jakajan kiinnitys ja käännetään jakaja myöhäiselle. Virtakynä puolan miinukseen (siihen napaan mistä lähtee johto kärjille), toinen pää koriin kiinni. Sytytysvirta päälle, käännetään jakajaa aikaiselle kunnes valo syttyy. Kiristetään jakajan kiinnitys. Tarkistetaan ennakko vielä kääntämällä kammesta vastapäivään kunnes valo sammuu ja sitten myötäpäivään ja katsotaan, mikä kohta hihnapyörästä on ajoitusmerkin kohdalla, kun valo syttyy. Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.
Yleismittarilla:
Kammen merkki halutun ennakon kohtaan. Virranjakajasta puolaan menevä johto puolasta irtii ja kytketään yleismittari johtoon. Toinen mittarin piuha johto auton runkoon, yleismittari vastusmittaukselle. Löysätään jakajan kiinnitys, sytytysvirta päälle ja käännetään jakajaa hieman myöhäisellepäin, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännetään hitaasti jakajaa aikaiselle, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristetään jakajan kiinnitys. Tarkistetaan ennakko vielä kääntämällä kammesta vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on ajoitusmerkin kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.