Kulkukoira  Proturbo

S60 V70 ym Käsijarrukenkien kitkapintojen irtoaminen Varoitus !!!

  • 5 Vastauksia
  • 3044 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Heippa
kävi sitten niin,että otsikossa mainittu asia on tapahtunut jo muutama tuhat km aiemmin,mutta
oireet olivat huomaamattomia,käsijarru tarrasi ihmeen hyvin kiinni ja piti myös hyvin,meni myös katsatuksesta läpi ok.
Viime aikoina muutaman kerran peruuttaessa on auto stopannut menemisen taaksepäin ja kerran eteenpäin lähtiessä,onneksi oli pieni nopeus ja mitään ei hajonnut!
Vein kärryn korjaamolle ja diaknoosina oli,että molemmilta puolilta oli kitkapinoja irti jarrukengistä mikä aiheutti pyörän lukkiutumisen.
,,,aika hurjaa jos jompi kumpi takapyörä menee jumiin maantienopeuksissa  em mainitun syyn takia niin silloin mennään joko vastaantulijoiden kaistalle tai metsään !

Kannattaa kyllä tarkistaa noiden käsijarrukenkien kunto ennenkuin,,,
Tuo minun auton jarruremontti maksoi 165€

S60 103kw 2001  ml 176000km








S60 v2001 103kw B5244 S2

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
joo aika yleinen juttu että pinta irtoo kengistä,yleensä se jumittaa taakseppäin ajaessa mutta voihan se jumittaa suuntaan jos toiseenkin ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Volvon käsijarru ei kestä yhtään sitä että auton liikkuessa vetää käsijarrua päälle. Pahimmassa tapauksessa ei pelkkä pintojen irtoaminen riitä, vaan koko kengät saattavat pyörähtää irti sijoiltaan.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Joo, tosi yleinen vaiva noissa kengissä, että kitkapinnat irtoaa, aina kun tarvii irroittaa rumpu, niin automaattisesti menee käsi kitkapinnan päähän ja koitan nypätä siitä, että onko irti... yleensä on.

Jos se vauhdista jumittaa, niin olka-akselista hajoaa alumiininen uloke, ja sitten pääsee kengät pyörimään siellä sisällä vapaasti, sellaista ei ole tullut tietooni, että olisi saanut pyörän kokonaan lukittumaan esim. maantievauhdissa, sen verran kuitenkin pyörässäkin on pyörivää massaa liikkeellä, että ne osat siellä olka-akselissa ei kestä ja myös käsijarruvaijeri katkeaa.
Kaikkihan toki on mahdollista..
Niin yleinen asia, että mm. tuossa taitaa olla korjausosa sille olka-akselille
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Jarrujarjestelma/Jarrutuskitka/Jarrukenkien-asennussarja/KORJAUSSARJA-KASIJARRU-66413/

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Jos se vauhdista jumittaa, niin olka-akselista hajoaa alumiininen uloke, ja sitten pääsee kengät pyörimään siellä sisällä vapaasti, sellaista ei ole tullut tietooni, että olisi saanut pyörän kokonaan lukittumaan esim. maantievauhdissa, sen verran kuitenkin pyörässäkin on pyörivää massaa liikkeellä, että ne osat siellä olka-akselissa ei kestä ja myös käsijarruvaijeri katkeaa.
Kaikkihan toki on mahdollista..
Joskus vuosia sitten Landiassa joku taisi kertoa että oli moottoritie vauhdista vetässy renkaan lukkoon. Tämmöinen hämärä muistikuva jääny.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Tiedän yhden tapauksen, jossa akseli on katkennut vauhdissa kun kenkien romut ovat lukinneet renkaan. Kyseessä pattikylkinen V70.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autoracing  KL-varaosat