RallyBaron  Samppasport

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426213 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #855 : 15.12.2017, 22:52:18 »
~7 volttia normaalisti.

0V kaikkien sylinterien nakuttaessa ja syttymyöhäkkö käytössä.

+10V on piru merrassa! Eli nakutus ennen kipinää!  :o


Ja sitten noiden suuttimien skaalauksen on syytä olla alle 10 pykälän sisällä oikeasta arvosta, jotta kone toimii kunnolla kaikilta osiltaan. Kyllähän se käy väärilläkin asetuksilla, mutta muut kartat ovat päin seiniä sen seurauksena.

Mites tämä nyt käytännössä menee? Mitä Luftmasse-Hindenburg Jetronic tekee, jos tohon linjaan tulee esimerkiksi +12V?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #856 : 15.12.2017, 23:31:59 »
Mites tämä nyt käytännössä menee? Mitä Luftmasse-Hindenburg Jetronic tekee, jos tohon linjaan tulee esimerkiksi +12V?

Se jännite voi olla ylempikin kuin +10V asioista riippuen.

Normaalikäynnissä se on ½ auton sähköjärjestelmän jännitteestä.

Jos linjaan tulee vikojen vuoksi 12V, niin luultavasti käytös on samaa kuin muustakin jännitteen noususta.

Anyway, kyseessä on vikatila.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #857 : 16.12.2017, 12:01:01 »
Joo, mutta mitä käytännössä tapahtuu silloin purkin toimesta? Nollassa voltissa työnnetään ennakkoa ja soppaa, mutta entäs kohonneessa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #858 : 16.12.2017, 12:25:04 »
Joo, mutta mitä käytännössä tapahtuu silloin purkin toimesta? Nollassa voltissa työnnetään ennakkoa ja soppaa, mutta entäs kohonneessa?

Enpäs muista enää!
Koska en ole törmännyt tilanteeseen käyvässä autossa vuosiin. Kokeile hakua projektistani tms.

Luultavasti EZK vähentää ennakkoa ja LH tekee jotakin.

En muista enää vuosien takaisien testieni tuloksia, koska tilanne on erittäin poikkeava toimivassa moottorissa ylipäätään.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa juhes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Taas yksi hullu, on joukkoon suureen tullut!   :2funny:
Täysin oikein olet ymmärtänyt. #4 on oikealla tontilla bensalle.
Tosin käyttäisin 984 biniä, koska se osaa käyttää 95X ja myöhempien purkkien RAM-muistia ja muutoikin se on kehittyneempi kuin 937.
PID-säädinkin toimii siinä selvästi paremmin kuin 937:ssa (lambda-säätö siis).
Jep, lambda pitää laittaa openloop tilaan kun vakiota #4 aletaan hieromaan. Purkin nollaaminenkin on ihan hyvä tehdä aluksi.

Kartan tyhjäkäyntiä ei kannata hirveästi rukkailla, vaan huolehtii siitä, että vakio #4 on hierottu kohdilleen.

Hyvät ja pitkävartiset kahluusaappaat olet löytänyt, koska pääsit tähän asti ihan oikein!  :D

Ja muista, ettei ole tyhmiä kysymyksiä, vaan tyhmiä, jotka eivät kysy!


Morjens!

Tässä hieman koittanut opiskella ja testata käytännössä tuota lh:n säätämistä. Samaa ongelmaa on minulla, kuin muutamalla muullakin. Eli ei meinaa seokset mennä kohdalleen tyhjäkäynnillä. 1121 piti #4 arvoksi laittaa, jolloin vasta sai afr:n 14,5 arvoon. #3 on 30. Lambda pois pelistä ja kone lämmin.

Setuppihan on 940 -97, b230ft, 016imm, t19 turbo, kireämpi nokka, 670cc dekat, isompi cooleri.

Bin on 937. Latasin tuo bin 984 sieltä jetronic infosta, mutta se oli "tyhjä" ??? Kaikki arvot nollia. Meinasin siirtää tuon aiemmin ketjussa olleen mikan peruskartan siihen ja laittaa #4 arvoksi 1431 #3 60 ja kokeilla sillä, mutta mistäs kaikki muut arvot??

Ainiin, ja purkkihan nollautui 1 sulaketta pois pitämällä 15min? vai?

« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 07:47:17 kirjoittanut juhes »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #860 : 14.02.2018, 11:35:01 »
XDF täytyy vastata sitä 984, jos 984 biniä yrität käyttää. 937 boksi ei tue yhtään uudempaa koodia, 940 boksi (vai olikohan 941, hitto kun ei tajunnu kirjottaa ylös) tukee 954 koodia. 984 koodissa on semmonen hassu feature, oon pariin autoon tehnyt säätöhommia, niin se toimii yhden kerran ja toisella käynnistyksellä lyö 1-1-2 vikakoodin eli lastuviasta koodin.

Nuo isot dekat oi tehdä tuontyyppistä ilmiötä, ja nokka vaikuttaa myös, joten jos tuolla vakion 4 arvolla homma pelaa myös kierroksilla niin nou hätä. 016imm loppuu sitten tuolla setillä kesken, jotta toivottavasti sulla on joko kiinalainen 012 jonka kuoriin tuon 016 romut voi siirtää, tai hankinnassa 012/025 boschi?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa juhes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #861 : 14.02.2018, 12:41:44 »
Joo, eli 1121 #4 arvolla pysyi seokset 14-15 tyhjäkäynnillä ja ajaessa. Kaasua löysätessä menee reilusti laihalle, mikä on kai ihan normaalia. Ahdoillakaan ei kyllä mene afr alle 14, joten sitä kohtaa saisi paksuntaa bensakartalla.

On minulla 012 fefe, jonka laitan leiman jälkeen paikalleen. Leimalle pitäisi saada päästöjä kohdalleen.

Ahdoilla afr pitäisi olla 12,5? Vakio 0,6bar on nyt käytössä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #862 : 14.02.2018, 13:09:44 »
Joo, eli 1121 #4 arvolla pysyi seokset 14-15 tyhjäkäynnillä ja ajaessa. Kaasua löysätessä menee reilusti laihalle, mikä on kai ihan normaalia. Ahdoillakaan ei kyllä mene afr alle 14, joten sitä kohtaa saisi paksuntaa bensakartalla.

Ei, sinulla on vakio#4 liian pieni.

Lisää soppaa sinne alakuormille ja nostat #4 sinne 1400-1600 välille.

Kartassa pitäisi pyöriä alakuormilla tyhjäkäynnin nurkissa siellä 30-70 välillä ja yläkuormilla/kierroksilla siellä +200 arvoissa.

Tuolloin skaalaus on oikein.

Vakiokartat ovat alhaalla pirun laihalla ja ylhäällä törky-rikkaalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa juhes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #863 : 14.02.2018, 16:02:59 »
Pitääpä kokeilla. Kuinkahan paljon lambda pystyy korjaamaan suuntaansa? 12-16 vaihtelun 14,5 arvoon?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #864 : 14.02.2018, 16:11:05 »
Sen fefe 012 voit kyll suosiolla teurastaa ja pistää sen 016 sisukalut siihen, kahdella semmosella pilipalilla pääsi yhteensä alle 5000km... Ja tosiaan tyhjäkäyntisopat monasti jää sinne 14, jopa allekin, ennenkon kartasta ottaa sinne johonkin 30 tienoolle soluarvot, ja nokka vaikuttaa paljon tyhjäkäyntitienooseen. Eli nosta vaan nelosvakiota ja jos saat tyhjäkäyntisopat edes 25 arvoilla kohdilleen niin eio vielä liian rikkaalla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa juhes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #865 : 23.02.2018, 07:17:51 »
Ei, sinulla on vakio#4 liian pieni.

Lisää soppaa sinne alakuormille ja nostat #4 sinne 1400-1600 välille.

Kartassa pitäisi pyöriä alakuormilla tyhjäkäynnin nurkissa siellä 30-70 välillä ja yläkuormilla/kierroksilla siellä +200 arvoissa.

Tuolloin skaalaus on oikein.

Vakiokartat ovat alhaalla pirun laihalla ja ylhäällä törky-rikkaalla.

Oudosti seikkailee tuo seos. Nyt on vakiosuuttimet, 012 immu ja silti pitää pudottaa #4 arvo alle 2000:nen. 2131 on nyt ja sammuu kaasu löysätessä. Mikan mallikartta on bensakarttana. Muut arvot pitäisi olla 937 binin vakiot.

Immun arvot seikkailee kolmannella ja neljännellä rivillä tyhjäkäynnillä. Ahdoilla menee 12-10 afr.

Boshin 016 immulla ja vakiosuuttimilla koitin saada tyhjäkäyntiseosta kohdalleen, niin silloinkin piti pudottaa #4 arvoa alle 2000:nen jotta sai edes lähelle  afr 14:sta.

Voikohan tuo kireämpi kl racingin nokka sekottaa noita tyhjäkäyntiseoksia noin paljon, vai pitäisikö alkaa tutkimaan mekaanista vikaa..
Ihannekko olisi, että lambda korjaus pois päältä afr pysyisi alipaineella 14,5 arvossa? Ahdoilla sitten paksummalla?! :idiot2:



Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #866 : 23.02.2018, 21:50:04 »
Oudosti seikkailee tuo seos. Nyt on vakiosuuttimet, 012 immu ja silti pitää pudottaa #4 arvo alle 2000:nen. 2131 on nyt ja sammuu kaasu löysätessä. Mikan mallikartta on bensakarttana. Muut arvot pitäisi olla 937 binin vakiot.

Immun arvot seikkailee kolmannella ja neljännellä rivillä tyhjäkäynnillä. Ahdoilla menee 12-10 afr.

Boshin 016 immulla ja vakiosuuttimilla koitin saada tyhjäkäyntiseosta kohdalleen, niin silloinkin piti pudottaa #4 arvoa alle 2000:nen jotta sai edes lähelle  afr 14:sta.

Voikohan tuo kireämpi kl racingin nokka sekottaa noita tyhjäkäyntiseoksia noin paljon, vai pitäisikö alkaa tutkimaan mekaanista vikaa..
Ihannekko olisi, että lambda korjaus pois päältä afr pysyisi alipaineella 14,5 arvossa? Ahdoilla sitten paksummalla?! :idiot2:
Nokka vaikuttaa tyhjäkäyntialueella aika isosti. Jos seos on vakion bensakartalla nätissä ajossa hyvin lähellä lambda 1, niin ollaan ok tilanteessa, sitten vaan tyhjäkäynti sen mukaan kun tarttee. Seoskartan vakiolla oliskohan numeroltaan 2, map multiplier niminen vakio kuitenkin, voi passata jos loppuu esim soppa yläpäästä kesken tai sitten sitä on aivan hillittömät määrät. Eli heti kun seokset on ajettavat, kannattaa napata isommille kuormille veto, jotta näet, riittääkö kartassa skaalaus korjaamiseen. Jos kartta menee liian aikaisin ylimmälle riville, tai vaihtoehtoisesti jää tosi kauas ylimmästä rivistä, air mass meter limitiä muuttamalla isommaksi skaalautuu kartan ylin rivi ylemmäksi ja toisinpäin. Jos taas soluarvot loppuu kesken, ts 255 ja soppa eiriitä, nosta tuota map multiplieriä, ja varaudu että myös alakuormien jutut muuttuu, ja ne muuttuu laihemmalle. Tuo vakio tavallaan "kääntää" koko karttaa keskiakselinsa ympäri vinoon, jolloinka alkaalta poistuu ja ylös lisääntyy arvoa nostamalla, ja laskemalla taas päinvastoin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa juhes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #867 : 23.02.2018, 22:38:42 »
Nokka vaikuttaa tyhjäkäyntialueella aika isosti. Jos seos on vakion bensakartalla nätissä ajossa hyvin lähellä lambda 1, niin ollaan ok tilanteessa, sitten vaan tyhjäkäynti sen mukaan kun tarttee. Seoskartan vakiolla oliskohan numeroltaan 2, map multiplier niminen vakio kuitenkin, voi passata jos loppuu esim soppa yläpäästä kesken tai sitten sitä on aivan hillittömät määrät. Eli heti kun seokset on ajettavat, kannattaa napata isommille kuormille veto, jotta näet, riittääkö kartassa skaalaus korjaamiseen. Jos kartta menee liian aikaisin ylimmälle riville, tai vaihtoehtoisesti jää tosi kauas ylimmästä rivistä, air mass meter limitiä muuttamalla isommaksi skaalautuu kartan ylin rivi ylemmäksi ja toisinpäin. Jos taas soluarvot loppuu kesken, ts 255 ja soppa eiriitä, nosta tuota map multiplieriä, ja varaudu että myös alakuormien jutut muuttuu, ja ne muuttuu laihemmalle. Tuo vakio tavallaan "kääntää" koko karttaa keskiakselinsa ympäri vinoon, jolloinka alkaalta poistuu ja ylös lisääntyy arvoa nostamalla, ja laskemalla taas päinvastoin.

Joo, tässä tulikin jo paljon uutta tietoa. Pitää nämä sisäistää ja koittaa noita, kunhan saa tuon jotenkin järkevästi vastaamaan muutoksiin. Siirsin boshin 016 immusta sisuskalut kiinan 012 immuun ja äkkiseltään tyhjäkäynnillä pyöritettynä heti näytti paremmalta. Pitää huomenna ajella ja testata, muuttuiko ajossakin arvot. Nyt sai #4 arvolla 1611 ja #3 arvolla 60 seoksen tyhjäkäynnillä 14,5-15.

Poissa juhes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #868 : 28.02.2018, 07:04:57 »
Ihan ok tunnustaisi toimivan 016 sisuskalut 012 putkessa. Tarvitseeko lambda korjauksen olla ollenkaan päällä? Säätäisi alipaineella ja pienillä kuormilla vähän laihemmalle ja ahdoilla paksummalle. Mihin tuota lambdaa tarvitsee, jos kuitenkin bensakartalla säädetään "kohdalleen"?

Nyt ilman lambdaa meneekin paksummalle ahdoilla, mutta lambdan kun laittaa päälle menee afr 14-15.. Kuinka suuri afr:n heilunta on tasakaasulla ajaessa normaalia? 14-15 välillä pysyy nyt..
« Viimeksi muokattu: 28.02.2018, 13:35:40 kirjoittanut juhes »

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #869 : 28.02.2018, 14:00:06 »
Ei liity ihan varsinaisesti vielä lh:n säätämiseen, mutta ymmärtääkö lh 2.4 ohjain PLX DM-6 Gen 4 ohjainlaitteen antamaa kapeakaistaa 0-1v? Täytyis uusia lambda anturi b234f koneiseen 740:iin ja en viitsisi alkuperäisestä maksaa 120e, kun 229e hintaan saa jo tulevaisuudessa hyödyllistä tavaraa.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

RallyBaron  Samppasport