Samppasport  Futurez

V70N "ÄRRRH"

  • 155 Vastauksia
  • 58320 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #150 : 09.04.2018, 18:12:24 »
Nyt alkoi näkyä.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #151 : 17.06.2018, 01:17:39 »
Huhti-toukokuun aikana tuli jatkettua taistelua tuulimyllyjä vastaan..imusarjan ahtovuotoa ei meinannut saada kuriin millään..
Moottorin päällys oli jatkuvasti märkänä..





Piti kokeilla kolmatta liimaa joka tarttui käteen Motonetin hyllystä..



Käyttöohje neuvoi levittämään aineen molemmille pinnoille ja salli pienen esikuivatuksen ennen paikoilleen asennusta.Painetta tämä Permatexin liima kestäisi yli 300baria ja lämpöäkin 204°c..
Kyseinen aine vaikutti melkoiselta tervalta ja uskoin jo että nyt pitää..



Pari päiväähän se piti ja taas alkoi vihellys kuulua ja vedot hukkua..
Avainsanaksi muodostui lämmönkesto..Permatexin kaikki liimat näyttivät moottorin lämmettyä menevän aivan litkuksi..liima valui pois raoista ja levisi pisaroina ympäri moottorin päällystä ja sotki joka paikan.

Sitten bongasin nettiä selatessa Victor Reizin Reinzosilin jota kehuttiin hyväksi imusarjaliimaksi ja lämmönsietoa peräti 300°c.



Liima oli enemmän silikoonimaista ja venyi kuivana kuin purkka..
Taas imusarja auki ja putsailut asetoonin kera ja Vihtorin liimat väliin..






Sitten alkoi pitämään.Moottori on nyt pysynyt kuivana päältä päin ja viheltelyt poissa.
Oikein tiukassa vedätyksessä jostakin kuuluu välillä ujo vislaus hetken,mutta tämä ei tunnu vaikuttavan mihinkään.
Kilometrejä talvellisen kasaamisen jälkeen mittariin on kertynyt jo noin 7500km.

Heinäkuun alussa moottorinohjaus saa osakseen pientä hoitoa ja softaa hierotaan hieman uudelle ahtimelle sopivammaksi..Dynossa käyntikin on häilynyt mielessä,mutta mahtaa taas kesän kiireet pitää huolen,ettei sinne lähdetä ennen syksyä.

Pari kesäistä räpsyä autosta..
Helmat huutaa maalia ja ärrän bi-xenonit on edelleen varastossa koska en ole vieläkään saanut aikaseks ostaa niihin uusia polttimoita..no eiköhän kesällä pärjää nuillakin orkkistuikuilla  :)




Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #152 : 25.08.2018, 18:20:14 »
Pikku päivitystä välillä.
Heinäkuun alussa tuli käytettyä autoa säädössä,mutta haluttuun lopputulokseen ei päästy pelkällä softan muokkauksella,vaikka säätäjä kokeili kolmea eri ohjelmaversiota.
Ahtimen perussäätö näytti olevan pielessä ja sen säätämiseksi kohdalleen piti autoon ruveta asentelemaan pakopaine-ja ahtopainemittaria.

Pakopainemittariksi hommasin IKH:lta nestevaimennetun 10barin mittarin.
Paikallisesta hydikkäletkuliikkeestä sai tarvittavat nipat ja letkun,sekä pätkän kupariputkea.
AutoGagen ahtopainemittari tuli haettua Motonetin hyllystä.






Pakopainemittarin lähdölle porasin nipan EGR-venttiilin koppaan heti rosterista tehdyn haitariputken eteen.Paikka oli muutoin ihanteellinen mutta alumiinikuoren seinämävahvuus  oli vain noin 3-4mm joten kovin pitkiä kierteitä siihen ei lähtönipalle saanut kierrettyä.




Lähtöpäähän rakentelin noin 60cm pitkän kupariputkikierukan jotta pakokaasut saisi hieman jäähtymään ennen letkuliitosta.

 

 

Koska kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu auto,letkun sai vedettyä sisälle tulipellissä olevasta kytkinpolkimen reiästä,käytin reiässä olleen peitelevyn irti ja porasin siihen reiän läpivientikumille.

 

Itse mittarin jätin letkuineen auton jalkotilaan,koska se on tarkoitus purkaa pois heti säädön jälkeen..eli mitään telinettä en alkanut sille rakentamaan.Saa luvan roikkua penkin raossa sen aikaa mitä tarvetta on.



Huomasin vasta pakopainemittarin letkua asentaessa että,paras pakopainemittarin letkunipan paikka olisi ollut pakosarjan päällä..siinä oli valmiina M8x1,25 kierteellä varustettu reikä ja tähän olisi ollut hyvä asentaa letkunippa,koska kierrettä on reilusti ja poraamalla reikä läpi asti pakosarjaan se olisi mitä tukevin paikka nipalle,toisin kuin hentoseinämäinen EGR:n kotelo,johon itse nipan asensin.
Homma olisi kuitenkin vaatinut pakosarjan irroituksen,jotta poranlastut olisi saanut puhdistettua pois..uudet tiivisteet turbolle ja pakosarjalle ja erilaisen nipan kuin minkä laitoin EGR:n kotelon päähän.
Kaikissa pakosarjoissa näitä reikiä ei ole valmiina..varastossa nimittäin oli toinen pakosarja ja siitä kyseiset pultinreiät puuttuivat.



Ahtopainemittarin asennusta mietin hetken aikaa,jätänkö sen autoon vai asennanko senkin vain väliaikaisesti säädön ajaksi.
Päädyin kuitenkin jättämään sen paikoilleen autoon ja porasin sille rasiaterällä paikan soittimen viereen.
En tiedä onko paras ja kaunein paikka,mutta jokin a-pilarikiinnityskään ei tuntunut yhtään fiksulta.
Mittariston kehyksen alanurkka olisi ollut se ihannepaikka,mutta en jaksanut tässä vaiheessa alkaa rakentelemaan siihen sopivaa kiinnitystä.Valmiitakin lisämittaripaikalla varustettuja mittariston kehyksiä kai saisi Ipd:n kautta.

 

Ahtopainemittarin letkulle laitoin banjoliittimen imusarjan päälle,sähköjohtokourun kiinnityspultin reikään..porasin vain reiän läpi asti imusarjaan 3,5mm terällä ja kierteeseen kävi suoraan M6x1.0 banjopultti jonka otin eräästä ylimääräisestä D5:n commonrailpumpusta..




 



Ahtopainemittarin asennushilujen mukana tuli T-haara letkuliitokselle. Mittariletkun liitoshaarassa oli messinkinen kuristinholkki,ilmeisesti paineentasausta varten,joten päätin varmuuden vuoksi käyttää liitoskappaletta.Toisen T-haaran liitoksen leikkasin pois ja sulatin umpeen.
Liittimen sai näppärästi kiinni jarrunestesäiliön etureunassa olevaan muoviläpyskään,jossa oli juuri sopiva reikä valmiina.




Ahtopainemittarin letkun sai kätevästi läpi konepellin aukaisuvaijerin vierestä.
Vaijerin läpivientikumissa oli kaksi valmista läpivientipaikkaa.Käytin vaijeria irti auton sisältä ja vedin vaijeria sen muovista sisäänvientiputkea pitkin puolisen metriä moottoritilaan päin ja leikkasin putkesta noin 8cm pätkän auton sisältä kojelaudan alta.
Pätkän työnsin sitten meisselin varteen ja puhkaisin meisselin kärjellä reiän läpivientikumiin ja painoin muoviputken pään läpi moottoritilan puolelle..sen kautta letku oli sitten helppo uittaa läpi auton sisätilasta päin.

 

Ahtopainemittarille otin virran soittimen johdoista ja enää puuttuisi mittarin valaistuksen himmentimen johdon liittäminen mittarivaloille..pitää sekin väsäillä kunhan kerkeää.


Koeajolenkilläkin jo kävin eilen illalla ja  testailin paineita.
Tiukin vetäisy,täyskaasukiihdytys 80km/h nopeudesta sai ahdot nousemaan max.arvoonsa 1.4 bar ja pakopaineet näyttivät samaan aikaan 1.8 bar.
Muutoin kevyemmässä ajossa pakopaineet näyttivät pysyvän alle ahtojen.
Säätöhommista vastannut kaveri kehoitti säätämään VNT-tankoa aluksi kierroksen verran pidemmäksi ja  testailemaan uudelleen paineita.
Pakopaine pitäisi saada suht tasoihin ahtopaineiden kanssa..tai jopa hitusen alle ahtojen.
Täytynee säädellä tänään ja huomenna paineet kohdalleen niin pääsee syksyn aikana viilaamaan softankin lopulliseen asuunsa.


Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #153 : 17.11.2018, 22:53:26 »
Pikku päivitystä tännekin taas.
Customia muokattiin syys-lokakuun vaihteessa.VNT:n säädön jälkeen maksimi ahdot tippui 1,25bariin ja pakoset näytti tuolloin noin 1,6 baria.
Herättelyvaiheessa ahdot olivat noin luokkaa 0,7-0,8baria pakopaineiden liikkuessa noin samoissa lukemissa.
Syöttöä lisättiin ja ahtopyynti nostettiin 1,5 bariin.Sen jälkeen alkoi kulkupuoli parantua ja alkukesän tupruttelu hävisi kovemmissakin kiihdytyksissä.
Nykyisellään ahdot nousevat maantienopeuksien kiihdytyksessä aina 2,0 bariin asti ja pakoset on siellä 3,2baria.
Ahtojen noston myötä alkoi ilmentyä taas ahtovuodosta tai pakovuodosta kielivä vihellys.Vislailu alkaa noin 1,3 barissa ja jatkuu aina sinne 2,0 barin piikkiin asti mutta vuotoa ei ole etsinnöistä huolimatta vielä löytynyt.
Moottori toimii ja ei viheltelystä huolimatta mene vikatilaan,joten en ole pitänyt ääntä huolestuttavana,koska se voi olla FIN-Turbon mukaan jopa pesän koneistuksesta/siivistä johtuva ominaisääni.
No enpä sano juuta enkä jaata tuohon ennenkuin on täysin varmaa,ettei tuo ääni tule jostakin vuodosta.
Alakierroksilla veto on vielä hieman puhditon mutta yläpää kyllä toimii suht kiitettävästi.
Tuntuu vain että vanha"tuikun"tekemä custom ja vakioahdin olivat lähtökiihdytyksessä ruudikkaampi yhdistelmä,lieneekö sitten tuo siipien koon kasvatus saanut aikaan tuon alaväännön jonkinlaisen"kuolemisen".
Dynossa saisi aika paljon selville miltä kokonaisuus näyttäisi numeroina,mutta ei tässä vielä työkiireiden takia ole päässyt edes haaveilemaan asiasta.
Kiihtyvyyskokeilun myötä sai selville,että voimaa kuitenkin on.
0-100km/h sujui useamman vedon myötä noin 7,6 sekunnissa ja kuivasta kelistä huolimatta alun 50m meni luistonestovalo vilkkuen.Tehtaan ilmoittama 0-100km/h on 10.2 sekuntia,joten on siihen jokin parannus tullut :)
Pitäisi vielä huvin vuoksi katsoa 80-120km/h aika.

Ehkäpä nyt toistaiseksi mennään näillä mitä on kädessä ja katsotaan ensi vuoden puolella tehdäänkö muutoksia vielä..talvi alkaa painaa päälle ja koeajot liukkailla keleillä eivät enää onnistuisi sutimisen takia tuomaan totuutta ja perstuntumaa muutoksista esiin,jos softaa vielä muokattaisiin..dynossahan toki säädöt onnistuisivat talvellakin ja siinä olisi heti mustaa valkoisella vääntökäyrästä.

Talvirenkaat viritelty alle,pikku huoltohommaa tehty ja moitteettomia kilometrejä telakalla olon jälkeen kertynyt mittariin jo lähes 20tkm.
Tällä hetkellä mittarissa on kohta 520tkm   :)

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #154 : 04.10.2020, 22:55:49 »
Päivitetäänpäs tätäkin joskus,kun edellisestä kerrasta on jo pian parisen vuotta  :D
Auto on ollut minulla 14.10. jo 10 vuotta.Monenlaista värkkäilyä on ollut taipaleella,mutta enpä ole vaihtamaankaan vielä lähtenyt,koska käyttöarvoa on,vaihtoarvoa ei juurikaan enää.
Reilun kahden vuoden takaisen telakalla olon jälkeen mittariin on pyörähtänyt jo liki 70tkm,eli mittarissa nyt pikapuoliin 570tkm.
Mitään suurta ja mullistavaa ei ole tullut tehtyä,ajeltu ja tankkailtu..huollettu ja hipistelty.
Alustan puolella olisi hitusen töitä luvassa,toinen etuiskari natisee ja hammastanko on alkanut hieman vuotaa rattiakselin juuresta.
Pidemmän aikaa hieman kehnossa kunnossa ollut kuskinpenkki tuli vaihdettua ehjempään,koska istuinlämmitinkin oli mykkänä,vastus kärähti ja poltti reiän penkin kylkeen ja saumatkin jo repsotti useammasta kohtaa.Eipä sitten toiminut lämppäri uudessakaan penkissä ja täytynee tilata vajaan satasen hintainen lämmitin marmoritiskiltä ja asentaa ennen pakkasia.
Uusi talvirengassetti pitäisi myös hommata ennen lumia ja ajovalojen omista pitkistä näyttäisi jälkiasennetun xenonsarjan toinen polttimo kärähtäneen..ihmeen pitkäikäinen on polttimo ollutkin,koska nuo Bi-xenonit tuli hommattua autoon 2011 ja tuo pitkissä valoissa oleva sarja oli paikoillaan jo ostaessa..joten ikää luultavasti on jo noin 10-12 vuotta.
Eipä taida nykyiset kiinan xenonit kestää enää yksikään noin kauan  :D
Lisävaloa tuli asennettua keulalle viime talvena,Pureluxin Road Curve 120w ledilankku ja huomasin heti,ettei minulla tainnut kovin hyvät nuo omat valot ollakaan,vaikka ne joskus sille näyttivät  :D
Laittelen ehkä kuviakin taas kunhan muistan ja kerkeän  :)


Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70N "ÄRRRH"
« Vastaus #155 : 15.10.2022, 00:46:58 »
Näin se vaan on taas pari vuotta kulunut edellisestä päivityksestä  :D
Eilen tuli täyteen 12 vuotta yhteistä taivalta tämän kulkupelin kanssa..ja kun kerran markkina-arvo on heikko ja auto toimii,niin antaahan mennä eteen päin.Vanhan koulukunnan peli ja kiitettävästi palvelut,niin mitäs sitä nyt pois hukkaamaan  :D
Eipä ole juuri mitään suurta ja mainittavaa tapahtunut..perushuoltoa ja ryhdin ylläpitoa.
Mittariin pyörähtää kohta 625tkm.
Melko vähäisillä vaivoilla on edetty,mitä nyt valokatkaisija on vähän temppuillut viime aikoina,kun meinaa välillä pitkät valot tipahdella pois päältä kesken ajon.Täytynee vähän syventyä asiaan lähiaikoina.
No sen verran täytyy mainita,että 2v sitten päivityksessä mainitsemani hammastangon vuoto paheni niin paljon,että jouduin marraskuussa 2020 hommaamaan uuden hammastangon vuotavan tilalle.
Myös taanoin telakalla ollessa 2018 keulalle istutettu do88:n täys-alumiininen syyläri alkoi itkeä nestettä loppukesän aikana jäähdyttimen yläreunasta ja jouduin kaivelemaan varastosta alkuperäisen 500tkm keulalla palvelleen jäähdyttimen,kun siihen hätään ei kerennyt uuttakaan hommaamaan.
Alumiinin hitsausta harrasteleva kaveri vielä korjaisi do88:n tekeleestä ehjän jäähdyttimen,jos viitsii käyttää päädyn auki,vuoto kun näytti olevan parin ylimmän pillin juuressa,eli hitsaus kai hieman pettänyt,mutta tuskinpa alan itse sitä autoon enää asentamaan..eli jos jollakulla pysyy työkalut kourassa niin joutaa teeseitsesepän kynsiin kohtuu korvausta vastaan  :)
Ei kai tässä taas sen ihmeempää..
Kuvia ei nyt ole tullut räpsittyä ja taitaa entisetkin olla hävinneet bittiavaruuteen,kun en ole kuvaboksia käynyt möyhimässä viime vuosien aikana.
Ehkäpä taas uutta päivitystä parin vuoden kuluttua 700tkm  merkkipaalun kohdalla mikäli D5 palvelee yhä ja mies ei pehmene  ;D
« Viimeksi muokattu: 15.10.2022, 01:18:35 kirjoittanut MJS35 »

 

RallyBaron  Samppasport