Kulkukoira  Proturbo

Keskustelua S60 ja V60 malleista (2010 - 2018)

  • 492 Vastauksia
  • 204969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #360 : 28.05.2013, 14:19:45 »
Olisko aika herätä todellisuuteen EU:ssakin ja sorvata tuo mittaus huomioimaan kulutettu sähkö... taisin tästä kirjoitella jo vuosia sitten ensimmäisen kerran. Nyt alkaa vääristyminen tulla kuluttajalle asti selväksi.

sorry, hieman OT...
Miksi ihmeessä sähkö pitää muuttaa litroiksi? Ilmoitettaan vain kwh:t mitä menee lataukseen. Päästöihin niitä ei voi laskea koska sitten pitäisi laskea paljon sen bensalitran tuottaminen aiheuttaa päästöjä. ;)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #361 : 28.05.2013, 14:58:53 »
100km ajoa maksaa noin 1€(ungefäär) sähköllä, ja kyllä se kulutus on korkea kun auto on koeajossa. Itsellä meni parissa päivässä se 6-8l/100km perustuen kylläkin siihen että kenkää tuli annettua tosi reippaasti niin silloin kulutus on sama kuin 250kg painavammalla D5 AWD paketilla. Monissa arkiajossa olevissa on ollut nyt kaikkea 2,5l-6l/100km. Hieno laite on jokatapauksessa!

Niin ja huomatkaa että EU direktiivi kulutus lenkki on 17km joka ajetaan 100% sähköllä joten ilmoitettu kulutus on laskennallinen, kuten kaikki Eu normien alaiset autot.
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #362 : 28.05.2013, 15:02:50 »
Miten noi on käynyt kaupaksi? itse tiedän vain muutaman "ostajan" kun firman euro/päästö politiikka ei enää salli esim. V70:ä.

V70 mallit on isolla dieselillä ja automaatilla 130co2/km joten matalalla menee, jopa kilailijaan nähden ja tietenkin 8 lovinen loota pudottaa entisestään. +Harvalla valmistajalla on alle 120co2 menevää +200hp autoja edes manuaalina  ;)
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #363 : 28.05.2013, 15:11:42 »
Jännää että R-designissa on vielä pyöreät putket kun muihin tuli kohtuu hienot kanttiset ulostulot.

Mitä Swedespeedin sivuilta katselin noita kuvia niin positiivista on että pitkästä aikaa volvon sportti-penkkeihin tuli takaisin alcantara-verhoilu ja ainakin kuvissa penkit näyttää varustetun oikeasti hyvin sivutuilla.

Edit: Swedespeedin kuvia.

T6 malleihin heidän mukaan tulossa vaihtoläpät, samalla myös vaihteiston softa tulisi muuttumaan
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Uusi mittaristo:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Perä parani kummasti uuden tyylisillä ulostuloilla.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

R-design mallin penkit:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Sori jaa postaus ripuli  ;D

Jess elikkä nuo penkit on lisähinnasta kaikkiin 60 sarjan volvoihin mutta nupunki verhoilu on vain R-designissä. Vaihtoläpät saa jopa D2, T3, T4 kaikki missä on Powershift ja isot Aisinit eli D5 ja T6. Isot ulostulot (integoridut pug-in malliset) tulee D5 koneisiin ja T6 malleihin muissa normi rööri.
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa The Black Sheep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #364 : 28.05.2013, 16:00:03 »
Oletan, että Rodionin kirjoituksen päätarkoitus on provo. Argumentointi nimittäin hieman ontuu. Ohessa muutama kommentti.
Tuulilasissa on testissä V60 plug-in hybrid.

Kova hinta, mutta muuten mielenkiintoinen auto.

EU yhdistetty kulutus alle 2l / 100km!

Noh, pikavilkaisulla katselin testin tuloksia ja siellähän oli testikulutuksena 7,0 litraa / 100km!  :idiot2:

EU yhdistetty kulutus siis valehtelee vaivaiset 350%! Jos normaalin 6 litran eu-yhdistetyn kulutuksen kanssa olisi sama valeprosentti, olisi auton oikea kulutus 21 litraa / 100km :D

Jutussa mainitaan, että Drive-mallikin suoriutui pienemmin kulutuksin testistä.

Hyvin mielenkiintoista.

Ja vielä anekdoottina, että oma "citymaasturini" kulkee vähemmällä kuin tuo V60 plug-in hybridi, jos siis verrataan minun kumulatiivista kulutusta ja Tuulilasin testikulutusta.
Ensinnäkin kaikkihan tiedämme, että ilmoitetut kulutuslukemat ja todellisuus eivät aina täsmää. Vertaa vaikka oman manuaalivaihteisen 2-litraisen bemarisi ilmoitettua kulutusta ja sinun ajossa toteutunutta kulutusta.

Tuulilasin Mittaukset laatikossa ilmoittamat kulutuslukemat eivät ole mitattuja dieselin kulutuslukemia..
"Muunsimme käytetyn sähkön ja dieselin co2-päästöksi. Kokonaismäärä muunnettiin laskennallisesti diesellitroiksi. Tasanopeusmittaukset ajettiin vain dieselillä".


eli osa auton kulutusmittauksista ajettiin "POWER"-tilassa, jossa Hybridi-ominaisuuksia ei hyödynnetä vaan pyritään maksimaaliseen tehonsiirtoon kulutuksen kustannuksella. Tilan järkevyydestä taloudellisuusmielessä tuulilasi kertoo:" Tämä power-neliveto on epätaloudelisin tapa ajaa volvon hybridiautolla. Kaupunkilenkillämme kulutus oli 6,3 litraa dieseliä."

Auto ei siis kuluttanut testikulutuksena 7 litraa dieselinä,  vaan 6,3 litraa+ladattu sähkö. Maantiekulutuksesta suora lainaus testistä sivulta 54: "Kesällä 2011 testaamamme v60 1.6D Drive kulutti maantielenkillä täsmälleen saman verran dieseliä eli 5.2 l/100 km"(siis vajaa 500 kiloa kevyempi manuaalivaihteinen etuvetoinen karvalakkimalli)

Kulutusmittaukset tulisi ajaa EN-normin hengen mukaisesti hybriditilassa. Sinänsä ansiokkaan testin kulutusmittauksille ihan hirveän korkeaa painoarvoa anna.
Niin ja ne kulutukset olivat kaupunki 3,5 ja maantie 5,5 (siis merkonomi tjsp pohjalta laskettu sähkö+diesel ja ynnätty yhteen ja... Pelkkää dieseliähän meni selvästi vähemmän.
Sinänsä kulutus on mielestäni auton tehot ja paino huomioon ottaen erittäin kohtuullista. Niin ja voihan autolla huristella kaupungissa pelkällä sähkölläkin.

Loppuun ketosen kommentit loppuarviosta:
Volvo on suurten ja tehokkaiden autojen valmistaja ja haluaa sellaisena pysyä. Hybriditekniikka on keino, jolla tämä voi onnistua samalla tiukentuneet päästörajat alittaen. Sen avulla ei siis pyritä saavuttamaan taludellisuusennätyksiä

Niin ja se mitattu 0-100km oli 6,9 sekuntia, eikä suorituskyky muutenkaan ollut hybridiksi huono. (tosin valmistajan ilmoituksesta jäätiin hieman)

PS:
Olisko aika herätä todellisuuteen EU:ssakin ja sorvata tuo mittaus huomioimaan kulutettu sähkö... taisin tästä kirjoitella jo vuosia sitten ensimmäisen kerran. Nyt alkaa vääristyminen tulla kuluttajalle asti selväksi.

sorry, hieman OT...

Tuo virallien kulutusmittaus hybridiautoille huomioi käytetyn sähkön


« Viimeksi muokattu: 29.05.2013, 07:32:58 kirjoittanut The Black Sheep »
V70 d5 awd A 2010
summum + tekniikka-, premium-, ja  driversupportpaketit + muuta roskaa

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #365 : 29.05.2013, 08:12:20 »
PS:
Tuo virallien kulutusmittaus hybridiautoille huomioi käytetyn sähkön
Onko noin? Olen ymmärtänyt että sen takia näiden ladattavien hybridien tulokset on hyvät ettei sitä latausta lasketa. Toisaalta eipä siinä sähköllä ajosta tule päästöjä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #366 : 29.05.2013, 10:37:11 »
Onko noin? Olen ymmärtänyt että sen takia näiden ladattavien hybridien tulokset on hyvät ettei sitä latausta lasketa. Toisaalta eipä siinä sähköllä ajosta tule päästöjä.
Niin ei ajossa, mutta ladatessa tulee.
Eelleenkin ihmettelen, että talo joka lämpiää sähköllä on lähes ympäristörikos, mutta kun samasta pistokkeesta ladataan autoa, niin se pelastaa maailman :idiot2:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #367 : 29.05.2013, 11:06:15 »
Onhan sitten olemassa sellainenkin pointti, että ei oteta turhia paineita kulutuksesta. Itse olen huomannut kyseisen taktiikan tomivan hyvin. Rennosti!
a car you can believe in

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #368 : 29.05.2013, 11:17:58 »
Niin ei ajossa, mutta ladatessa tulee.
Eelleenkin ihmettelen, että talo joka lämpiää sähköllä on lähes ympäristörikos, mutta kun samasta pistokkeesta ladataan autoa, niin se pelastaa maailman :idiot2:
Toisaalta silloin pitää laskea että paljonko tulee päästöjä bensan litran tuotannosta jos noin tarkkaan aletaan laskemaan. Suorasähkölämmitys talossa on huonompi kuin esim. ottaa lämpöä sähkön avulla maasta tai ilmasta :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #369 : 29.05.2013, 11:19:48 »
Onhan sitten olemassa sellainenkin pointti, että ei oteta turhia paineita kulutuksesta. Itse olen huomannut kyseisen taktiikan tomivan hyvin. Rennosti!
Toisaalta jos joku semmoisia haluaa miettiä niin ei kai semmoisestakaan kannata ottaa paineita? Kulutus kun on yksi mittarille sille kuinka toimiva tekniikka autossa on.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2096
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #370 : 29.05.2013, 12:08:40 »
Toisaalta jos joku semmoisia haluaa miettiä niin ei kai semmoisestakaan kannata ottaa paineita? Kulutus kun on yksi mittarille sille kuinka toimiva tekniikka autossa on.
kaikki menee mitä tankkiin laittaa, mutta silti tulee kirjailtua spritmonitoriin numeroita.. Juurikin tuosta syystä. ;)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #371 : 29.05.2013, 12:14:21 »
Oletan, että Rodionin kirjoituksen päätarkoitus on provo. Argumentointi nimittäin hieman ontuu. Ohessa muutama kommentti.

Kuten kirjoitin, luin jutun pikavilkaisulla läpi. Eli lauseen sieltä tai täältä, ja kulutuksia esittävät kaaviot kyllä katsoin. Samoin kuin muut kaaviot ja graafiset esitykset (kuvat).

Lainaus
Ensinnäkin kaikkihan tiedämme, että ilmoitetut kulutuslukemat ja todellisuus eivät aina täsmää. Vertaa vaikka oman manuaalivaihteisen 2-litraisen bemarisi ilmoitettua kulutusta ja sinun ajossa toteutunutta kulutusta.

Kyse olikin virheen, tai eron, suuruudesta. Minulla pitkän aikavälin kulutus on prosenteissa sanottuna 20% suurempi kuin EU-yhdistetty kulutus.

Pikaisesti katsoen näytti siltä, että mainitussa testiautossa se oli yli 350% suurempi. Huomaatko pienen dekadiluokkaa olevan eron, joka varmasti pistää enemmän silmään?

Vaikka otettaisiin pienin näytetty kulutus testistä, 3,5 litraa, on se silti lähes 100% suurempi kuin ilmoitettu EU-yhdistetty kulutus. Eli edelleen ero on dekadiluokkaa verrattuna omaan ajokkiini.

Lainaus
Tuulilasin Mittaukset laatikossa ilmoittamat kulutuslukemat eivät ole mitattuja dieselin kulutuslukemia..
"Muunsimme käytetyn sähkön ja dieselin co2-päästöksi. Kokonaismäärä muunnettiin laskennallisesti diesellitroiksi. Tasanopeusmittaukset ajettiin vain dieselillä".

Eli aivan kuten EU-mittaus tapahtuu, mitataan päästöt, jotka muutetaan litroiksi.

Lainaus
Tuo virallien kulutusmittaus hybridiautoille huomioi käytetyn sähkön

Tämä direktiivimuutos on mennyt minulta ohi. Saisiko lähteen tai tekstin, sillä kiinnostaa miten kulutettu sähkö mitataan. Kulutettu polttoainehan mitataan päästöistä laskemalla.

Ei sarvia eikä hampaita.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #372 : 29.05.2013, 12:22:09 »
Eli aivan kuten EU-mittaus tapahtuu, mitataan päästöt, jotka muutetaan litroiksi.
Meneekö oikeasti noin päin? Itse olettanut että mitataan kulutus rullilla ja siitä lasketaan päästöt.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #373 : 29.05.2013, 14:08:26 »
Meneekö oikeasti noin päin? Itse olettanut että mitataan kulutus rullilla ja siitä lasketaan päästöt.

Päästöt kerätään pussiin, analysoidaan ja sieltä lasketaan kulutus. Niin se menee :)

"Päästömittauksessa näytepusseihin otetaan eri vaiheissa talteen määrätty osa pakokaasuista. Niiden sisältö analysoidaan, ja tällä perusteella lasketaan, miten paljon mitäkin ainetta pakokaasut sisältävät kilometriä kohti laskettuna.

Mittauksessa käytetään erikoispolttonestettä, jonka koostumus on määritelty normissa. Kulutusta ei siis mitata käytetystä polttonestemäärästä, vaan se lasketaan päästöistä. Kun tunnetaan päästöjen määrä, voidaan laskea, millainen määrä polttonestettä niiden tuottamiseen on tarvittu."

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2011-toyota-prius



Toisaalta, EU-testeissä muuten saa huijata seuraavasti:

The major loopholes in the current EU tests allow car manufacturers a number of ‘cheats’ to improve results. Car manufacturers can:

    Disconnect the alternator, thus no energy is used to recharge the battery;
    Use special lubricants that are not used in production cars, in order to reduce friction;
    Turn off all electrical gadgets i.e. Air Con/Radio;
    Adjust brakes or even disconnect them to reduce friction;
    Tape up cracks between body panels and windows to reduce air resistance;
    Remove Wing mirrors


Eli aika kiva hybridille, joka on ladattu täyteen, koska hybridiakkua ei sitten ladata testin aikana ollenkaan.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #374 : 29.05.2013, 14:21:29 »
Toisaalta, EU-testeissä muuten saa huijata seuraavasti:

The major loopholes in the current EU tests allow car manufacturers a number of ‘cheats’ to improve results. Car manufacturers can:

    Disconnect the alternator, thus no energy is used to recharge the battery;
    Use special lubricants that are not used in production cars, in order to reduce friction;
    Turn off all electrical gadgets i.e. Air Con/Radio;
    Adjust brakes or even disconnect them to reduce friction;
    Tape up cracks between body panels and windows to reduce air resistance;
    Remove Wing mirrors


Eli aika kiva hybridille, joka on ladattu täyteen, koska hybridiakkua ei sitten ladata testin aikana ollenkaan.
Muistelen lukeneeni vanhalta foorumilta jonkun sisäpiiriläisen kirjoituksia miten ei nyt suoraan huijata, mutta autoja säädetään testeihin. Jarruihin laitetaan jousia ettei palat varmasti yhtään vastaa levyyn, jne...

Tuo EU-testisykli taitaa olla jotain luokkaa 100km. En jaksa tarkkaa lukua googlettaa :). Siinä saa suuren edun jos pääsee syklin aloittamaan pelkällä sähköllä.

Toisaalta jos itsellä olisi V60 hybrid niin ei paljoa tarvisi tankata jos 20km kaupungissa päästää sähköllä. Työmatka on 9km suuntaansa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Carcom Oy  Elekma