Kulkukoira  Proturbo

Keskustelua S60 ja V60 malleista (2010 - 2018)

  • 492 Vastauksia
  • 204925 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #375 : 29.05.2013, 15:31:54 »
Tuo EU-testisykli taitaa olla jotain luokkaa 100km. En jaksa tarkkaa lukua googlettaa :). Siinä saa suuren edun jos pääsee syklin aloittamaan pelkällä sähköllä.

Se on suunnilleen 11km... eli sopivasti säätämällä menee suurin osa sähköllä ja vain vähän dieselillä, eikä akkua tarvitse ladata -> tulos nähtävissä esimerkiksi V60 hybridin ilmoitetun lukeman ja todellisen kulutuksen suurena erona.

Tämä siis ei toki koske vain Volvoa, vika on direktiivissä :)

Poissa The Black Sheep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #376 : 29.05.2013, 19:29:37 »


Eli aivan kuten EU-mittaus tapahtuu, mitataan päästöt, jotka muutetaan litroiksi.
kirjoitin aiemmin :"Muunsimme käytetyn sähkön ja dieselin co2-päästöksi. Kokonaismäärä muunnettiin laskennallisesti diesellitroiksi. Tasanopeusmittaukset ajettiin vain dieselillä".

Eu mittauksessa ei muunneta sähkönkulutusta laskennallisesti diesellitroiksi vaan sähkönkulutus ilmoitetaan erikseen.


Tämä direktiivimuutos on mennyt minulta ohi. Saisiko lähteen tai tekstin, sillä kiinnostaa miten kulutettu sähkö mitataan. Kulutettu polttoainehan mitataan päästöistä laskemalla.


Ohessa linkki EN-norminalkuperäisversioon, joka on ollut voimassa vuodesta 2005:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r101r2e.pdf

 
...
Eli aika kiva hybridille, joka on ladattu täyteen, koska hybridiakkua ei sitten ladata testin aikana ollenkaan.
Ei se näin mene.

Testiproseduuri rankasti yksinkertaistettuna  volvon tapauksessa:
1.   Akut ladataan täyteen ja ajetaan testi A (hybridi)
2.   Ladataan akusto ja mitataan testissä kulutettu sähköenergia
3.   Ajetaan akusto ”tyhjäksi”
4.   Ajetaan testi B (käytetään myös eniten sähköä vaativaa tilaa (power))
5.   Lasketaan keskikulutus kulutus mitattujen arvojen perusteella ( vain yhdistetty)

Testi ei ole vastannut todellisuutta enää moneen vuoteen, koska se on liian "pliisu" nykyautoille.


Se, että yksittäisiä testiautoja tuunattaisiin testeihin osia poistamalla tai jarruja viilaamalla, olisi amatöörimäistä.
Autot testataan sarjoissa, jolloin kaikkiin testiautoihin pitäisi jaksaa tehdä kaikki samat muutokset tai koko testisarja hylätään jos poikkeama on yhdenkin yksilön kohdalla merkittävä. Toisekseen testijärjestelyt mahdollistavat helpomman ja systemaattisemman tavan jonka uranuurtaja eräs saksalainen merkki oli kymmnekunta vuotta sitten ja muut ovat seuranneet kiltisti perässä. Testisykli on sellainen, että auto on helppo "optimoida"-kuluttamaan vähän juuri testiolosuhteissa. Merkittävin "optimointi mahdollisuus" liittyy kuitenkin valmistajien toimittamiin "korjauskertoimiin" mm ajovastuksista, joilla voidaan kalibroida luvut tasan sellaisiksi,kuin valmistajalla on tarvetta. (ei kuitenkaan niin paljon, kuin esim Hui hai, joka narahti kiinni)

Esimerkiksi volvo: Kulutus minun ajoilla V70 D5 AWD:llä on alle normikulutuksen, kun taas V70 Drivellä en pääse lähellekkään ilmoitettuja lukemia. ELK  ;)


V70 d5 awd A 2010
summum + tekniikka-, premium-, ja  driversupportpaketit + muuta roskaa

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #377 : 29.05.2013, 22:11:39 »

Ohessa linkki EN-norminalkuperäisversioon, joka on ollut voimassa vuodesta 2005:
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r101r2e.pdf

Tuohon on alettu viitata EU:ssa ilmeisesti vuosina 2007 ja 2008 vasta? Oma tietoni oli, että käytössä on tuo EU-direktiivi, joka ei viittaa YK:n papereihin. Siltä osin tietoni kyllä olivat siis vanhentuneita :(

TYYPPIHYVÄKSYMISDIREKTIIVISSÄ määrätään, että polttoai-
neen kulutus mitataan direktiivin 80/1268/ETY määrittämän me-
nettelyn mukaan, johon tällä hetkellä on tehty päivitykset muutos-
direktiiveillä 89/491/ETY, 93/116/EY, 1999/100/EY sekä 2004/3/EY.
Tarkempi kuvaus dynamometrikokeesta sisältyi alun perin sään-
neltyjä pakokaasupäästöjä koskevaan direktiiviin 70/220/ETY, kos-
ka käytännössä sekä hiilidioksidipäästöjen että säänneltyjen pääs-
töjen mittaaminen tehdään aina samanaikaisesti.
Sittemmin kyseinen direktiivi kumottiin asetusparilla (EY) 715/
2007 ja (EY) 692/2008. Jälkimmäisen mukaan mittaamisen osalta
viitataankin nykyään Yhdistyneiden kansakuntien (YK) Euroopan
talouskomission (UNECE) säädöksiin, eli tarkemmin sanottuna UN-
ECE-R83-sääntöön, jonka viimeisimmän version tunnus on R83/4,
ja mittaamista koskee sen lisäys 4a



Lainaus
Se, että yksittäisiä testiautoja tuunattaisiin testeihin osia poistamalla tai jarruja viilaamalla, olisi amatöörimäistä.
Autot testataan sarjoissa, jolloin kaikkiin testiautoihin pitäisi jaksaa tehdä kaikki samat muutokset tai koko testisarja hylätään jos poikkeama on yhdenkin yksilön kohdalla merkittävä.

Avainsana on se valmistajan ilmoittama ajovastus, ja se ajovastus taas on saatu mainituin "kikkailuin", mm. poistamalla sivupeilit, käyttämällä erikoisrenkaita, teippaamalla kaikki peltien välit yms.

TM:n laaja juttu asiasta:

15/2012   Testi:
Autojen CO2-päästöt

Olisi melko uskaliasta epäillä, että
mikään vakavasti otettava autonval-
mistaja uskaltaisi suorastaan huijata
CO2-lukemien suhteen. Teknisesti
se olisi kyllä mahdollista esimerkik-
si siten, että moottorinohjausjärjes-
telmä tunnistaisi tilanteen, jossa au-
to on alustadynamometrillä päästö-
mittauksessa. Tapauksia tiedetään
vuosien takaa USA:sta.
Joka tapauksessa toiset valmista-
jat hyödyntävät direktiivin raameja
taitavammin kuin toiset. Ilmeisin
mahdollisuus tuloksiin vaikuttami-
seksi löytyy alustadynamometril-
le asetettavista vastusarvoista, joil-
la simuloidaan ajovastuksia. Nor-
mi sallii, että päästöt mittaava ser-
tifioitu laboratorio voi pyytää nämä
kertoimet autonvalmistajalta. Näi-
tä arvoja ei käytännössä todenne-
ta mitenkään.


Lainaus
Merkittävin "optimointi mahdollisuus" liittyy kuitenkin valmistajien toimittamiin "korjauskertoimiin" mm ajovastuksista, joilla voidaan kalibroida luvut tasan sellaisiksi,kuin valmistajalla on tarvetta. (ei kuitenkaan niin paljon, kuin esim Hui hai, joka narahti kiinni)

No tässähän se tulikin.

Tuo hybridien päästömittausasia oli kyllä uusi asia minulle. Kiitos, että toit oikean tekstin esille.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #378 : 29.05.2013, 22:35:57 »

 Isot ulostulot (integoridut pug-in malliset) tulee D5 koneisiin ja T6 malleihin muissa normi rööri.

Olisko nuo nelipiippuset ulostulot RD-malleihin, kuvassa 4. Kuvassahan näyttäis olevan XC60 (vai sittenkin joku muu XC malli)  ja kuvat pitäisi olla Torslandasta, XC60 tehtiin kai aiemmin Gentissä?

http://www.pavag.volvocars.se/innovation/har-byggs-de-nya-2014-bilarna/
« Viimeksi muokattu: 29.05.2013, 22:57:35 kirjoittanut gubbe »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #379 : 30.05.2013, 07:41:40 »
Olisko nuo nelipiippuset ulostulot RD-malleihin, kuvassa 4. Kuvassahan näyttäis olevan XC60 (vai sittenkin joku muu XC malli)  ja kuvat pitäisi olla Torslandasta, XC60 tehtiin kai aiemmin Gentissä?

http://www.pavag.volvocars.se/innovation/har-byggs-de-nya-2014-bilarna/
4. kuvassa on ihan selvästi XC90 :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13584
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #380 : 30.05.2013, 13:24:50 »
4. kuvassa on ihan selvästi XC90 :)
No tuonhan nyt näkee sokeakin että on XC90  ::)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #381 : 30.05.2013, 15:07:32 »
Olisko nuo nelipiippuset ulostulot RD-malleihin, kuvassa 4. Kuvassahan näyttäis olevan XC60 (vai sittenkin joku muu XC malli)  ja kuvat pitäisi olla Torslandasta, XC60 tehtiin kai aiemmin Gentissä?

http://www.pavag.volvocars.se/innovation/har-byggs-de-nya-2014-bilarna/

Edelleen se Belgiasta tulee;)

R-d mallissa on tosissaan sitten samat putket kuin ennenkin. Juu ja nelipiippu on R-D 90
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #382 : 30.05.2013, 15:10:32 »
Muistelen lukeneeni vanhalta foorumilta jonkun sisäpiiriläisen kirjoituksia miten ei nyt suoraan huijata, mutta autoja säädetään testeihin. Jarruihin laitetaan jousia ettei palat varmasti yhtään vastaa levyyn, jne...

Plug-inissa ei ollakaan jarrutettu lainkaan koko testissä koska ekat 3-4cm polkimesta kytkee vain sähkömoottorin moottorijarrun jolloin se rupee taas generoimaan virtaa takaisin akkuihin. Kulutskaava on aika lähellä dieselajoa verrattaen täydellä akulla(0 g) sähköllä ja tätä sitten painotetaan ajomatkalla minkä auto pääsee sähköllä.
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #383 : 31.05.2013, 07:33:45 »
Näköjään 2014 vuosimallin S60 T6 Polestar tulee vielä vanhalla lookilla myyntiin.
http://www.motortrend.com/roadtests/sedans/1305_2014_volvo_s60_polestar_first_drive/
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #384 : 31.05.2013, 09:16:45 »
Näköjään 2014 vuosimallin S60 T6 Polestar tulee vielä vanhalla lookilla myyntiin.
http://www.motortrend.com/roadtests/sedans/1305_2014_volvo_s60_polestar_first_drive/

No ei tule  :D R-D on tosiaan aina polestar kun jenkkilästä puhutaan.

http://www.youtube.com/watch?v=-6J2ZPSyT0k
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12511
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #385 : 31.05.2013, 10:07:28 »
No ei tule  :D R-D on tosiaan aina polestar kun jenkkilästä puhutaan.

http://www.youtube.com/watch?v=-6J2ZPSyT0k
Siis itse tarkoitin tuota rajoitettua erää joka tehdään 2014 vuosimallina Aussi markkinoille :nohnoh
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa heikinheimo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • "anna vähän leipää"
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #386 : 31.05.2013, 16:09:42 »
Siis itse tarkoitin tuota rajoitettua erää joka tehdään 2014 vuosimallina Aussi markkinoille :nohnoh

Aaa juu mutta ne on 2013 mallisista autoista jotka Polestar uudelleen rakentaa(nyplää konetta ja alustaa yms). Ne on varmaan halvalla ostanut vanhentuvaa mallia Volvolta että edes vähän jäis pätäkkää omaan taskuun.

Testilenkki kulutus ajoissa on muistaakseni aika tarkkaa 16km joissa keskinopeus moottoritie ajossa on suurinpiirtein 60km/h ja kaupungissa sitten jotain 14km/h luokkaa. Ja ne sitten lasketaan jotenkin että keskiarvo kahdesta maantie lenkistä ja yhdestä kaupunkilenkistä tms jollain tällasella kaavalla.
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1619
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #387 : 21.08.2013, 18:25:21 »
Tänään käyty autokaupassa, muttei autokaupoilla ja suhailtu jokunen kilometri vm.2014 Power Blue  S*  värisellä V60:llä, jossa oli nämä uudet sport-nahka penkit.
Ainakin meikän keho oli farkuissa ja t-paidassa kuin valettu näihin penkkeihin, koko nahkaisena ainoastaan pieni selän hikoilu miinuksena. Mutta jos tämmöiset saisi V70:iin, niin meikä menisi melko varmasti laittamaan nimensä tilauspaperiin, sen verta paremmilta tuntuivat nykyisiin vaihtoehtoihin verrattuna. Eikä tarvitsisi radalla pelkääjän, saati kuskin pitää kiinni mistä saa.
Istuskeltu myös nupukki/nahka R-desing-penkissä, tämä olisi se just mun makuun. S*
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #388 : 28.08.2013, 19:34:31 »
Nyt on saatu uudet X60:t kaikki käytyä läpi töiden puolesta, viimisempinä XC60 D5 AWD ja V60 T4F ja molemmat automaattivaihteistolla, aika pitkälti parhaimmalla varustetasolla. Hemmetin mukaviahan nuo ajoiltansa on, ja molen kyllä tykästyny muutoinkin moisiin kulkineisiin! :P Nämä siis vielä vanhemmalla kopalla olevia, ei siis fl-malleja, joista ulkosesti tykkään kyllä enampi.
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Keskustelua uusista S60 ja V60 malleista
« Vastaus #389 : 29.08.2013, 19:19:50 »
Niin ei ajossa, mutta ladatessa tulee.
Eelleenkin ihmettelen, että talo joka lämpiää sähköllä on lähes ympäristörikos, mutta kun samasta pistokkeesta ladataan autoa, niin se pelastaa maailman :idiot2:
Sähkömoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan 97 %, pienemmissä 60 - 70%. Bensamoottorin hyötysuhde on merkittävästi huonompi ja dieselmoottorikin vaikka bensakonetta parempi onkin,  jää hyötysuhteessa selvästi sähkömoottoria huonommaksi. Eli liike-energia nimenomaan kannattaisi tuottaa sähköllä, jos se vaan akkutekniikan rajoissa olisi henkilöautoissa käytännössä mahdollista.

Sitten jos ajatellaan, että vesivoimalaitoksen hyötysuhde on 90 % ja esim. uusien maakaasukombivoimalaitosten yli 90% ja sähköenergiasta nyt jo joka tapauksessa yli 40% tuotetaan uusiutuvilla energianlähteillä, niin kyllähän sähköautolla kelpaa ajella. :)




 

Autodiagnoosi  Carcom Oy