Proturbo  Autodiagnoosi

Aktiivinen turvallisuusteknologia

  • 70 Vastauksia
  • 20009 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Aktiivinen turvallisuusteknologia
« : 17.01.2015, 19:53:20 »
En mielestäni löytänyt sopivaa aikaisempaa ketjua joten perustin uuden: millaisia kokemuksia teillä on turvallisuusteknologiasta autossa ja erityisesti aktiivisista varusteista jotka varoittamisen lisäksi tekevät jotain (esim jarruttavat)?

Testasin tänään Volvoni City Safetya koska haluan tietää autoni ominaisuuksien toiminnasta omakohtaisesti, enkä luota pelkkiin manuaaleihin. Tein metsästyksessä käytettävästä teleskooppijalkaisesta tripodista ihmishahmon pukemalla sille intin pakkashousut ja paksun toppatakin. Tästä crash test dummysta tuli noin 160cm korkea ja se näytti kauempaa niin paljon ihmiseltä että pahaa teki ajaa kohti...Vein sen muutamia kymmeniä metrejä auton eteen metsäautotiellä ja ajoin jalka koko ajan kaasulla kohti melko hiljaa ~15km/h. Auto teki omatoimisesti lukkojarrutuksen aivan viime hetkellä ja puskurin ja dummyn väliin jäi vain muutamia senttejä (sohjoinen alusta). Auton näytölle tuli ilmoitus: Automaattinen jarrutus - City Safety.

Tähän testiin kirvoitti todella läheltä-piti-tilanne liikenteessä vastikään. Olin kaupungissa kääntymässä oikealle ja ylittämässä jalankulkijoille valoin varustetun suojatien. Ajan tuosta liki joka aamu ja vauhtia ei ole kuin 10-15km/h koska risteys kääntyy yli 90 astetta oikealle ja viereisen bussinpysäkin takia siinä on varottava jalankulkijoita. Juuri ennen suojatietä on ensin linja-autopysäkin katos ja sen jälkeen kaksi sähkökaappia jotka loistavasti peittävät näkyvyyden jalankulkutielle. Oli vielä pimeää klo 07 jälkeen aamulla ja pääsin kääntymään vihreillä pysähtymättä oikealle suojatien yli. Juuri kun käännyn ajaa sähkökaapin takaa pyöräilijä eteeni ja auto tekee hätäjarrutuksen siten että keulani pysähtyy jääden koskettamaan pyöräilijän takarengasta. Tarkastan tilanteen ja toteamme että emme hämmästyksestä huolimatta osuneet toisiimme ja pyöräilijä jatkaa matkaansa. Itselläni pulssi nousee vasta kun jatkan matkaa..
Tesla S75D '17

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5922
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #1 : 17.01.2015, 20:39:21 »
Pari kertaa on ESP pelastanut kun auton perä on lähtenyt yllättävästi irti tiestä.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #2 : 17.01.2015, 21:12:59 »
Äiteen Octavialla (edellinen korimalli) ajoin todella mutkaista maantietä (80 rajoitus) huonohkolla kelillä (lunta jään päällä jonkin verran) - auto alkoi tarjota useampaan otteeseen perää sivulle tosi hanakasti ja yllättäen, ajonvakautus nappasi tilanteen joka kerta ilman sen kummempaa dramatiikkaa.

Kävin vielä erikseen kokeilemassa yöllä maaseudun pikkutiellä ajonvakautusta. ESP off -nappula vaikuttaa vain vetoluistonestoon, mikä lienee ihan hyvä, sillä tuo on mielestäni aika vikuri jos perä pääsee luistoon - näppituntumani perusteella auto tuntuisi vaativan todella nopeita ja tarkkoja ohjausliikkeitä luiston oikaisemiseksi. Varmaankin ilman vakautusta olisin pyöräyttänyt menopelin tai ollut ojassa, se on siis tuossa ehdottomasti tarpeellinen varuste.

Viime talvena isäpapan väyrysmersulla ajellessa ei käytössä ollut ajonvakautusta, ainoastaan vetoluistonesto huolehti perän pysymisestä ruodussa (kaikki tietää että takavetoinen on kyseessä). Luistoneston sai tuossa kokonaan pois päältä, jolloin auto oli edelleen täysin hallittavissa, luistoja sai helposti sekä aiheutettua että oikaistua ja missään vaiheessa ei väykky tarjonnut perää yllättäen sivulle.

Myös muut tähän mennessä ajamani autot ovat olleet aika rauhallisia myös liukkaalla, ojassa olen kerran käynyt etuvetoisen puskemisen yllätettyä (-99 Clio) ja kerran ajonvakautus pelasti täsmälleen samassa mutkassa tilanteen :)  (Passat tältä vuosituhannelta).

Oma kantani on, että joissakin menopeleissä ajamista avustavat järjestelmät ovat välttämättömiä - itse yritän pysyä sellaisista autoista erossa, yksinkertaisena ihmisenä olen viehättynyt yksinkertaiseen tekniikkaan :P

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #3 : 17.01.2015, 21:29:59 »
Mun mielestä nuo aktiiviset turvallisuusteknologiat on hyviä. Ei siksi, etteikö olisi välillä terveellistä päätyä ojaan koska oma ajotapa ei ole suhteessa keliin, vaan juuri siksi että se toinen osapuoli voi hyvinkin olla just jalankulkija tai pyöräilijä, ja tunnetusti he ovat kolaritilanteessa aina häviäjiä. Lisäksi ihmisten ajotaito ja fysiikantuntemus ei monellakaan autoilijalla riitä siihen ihan oikeaan autonhallintaan, kun ennakointi ja turvavälikin tuntuvat monille olevan täysin tuntemattomia käsitteitä.

Lisäksi täytyy muistaa, että vaikka itse ajaa hyvin ja ennakoiden, voi tosiaan se kanssa-autoilija olla se joka töppää. Itseni on ajonvakautus kerran seivannut, kun tein vähän terävämmän väistöliikkeen vieressäajajan yrittäessä kaistanvaihtoa katsomatta viereensä - en siis ollut edes sokeassa kulmassa vaan tosiaan peilit oli kohdakkain... Ajonvakautuksen takia väistin ja jatkoin matkaa omalla kaistallani, ilman ajonvakautusta olisin todennäköisesti jatkanut matkaa seuraavalla kaistalla ajavan kylkeen tai jopa spinnannut. Siinä vaiheessa kun on tosi kyseessä, on todellakin hyvä että autossa on paljon avustavia toimintoja jotka puuttuvat peliin, ettei tule pelti- saatika ihmisvaurioita.
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #4 : 17.01.2015, 21:48:25 »
Tänään itä-suomessa esp välillä oikoi linjoja. Pari kertaa pudotti cruisenkin pois päältä. Minä kannatan noita systeemejä. Jos pelastuu yksikin jalankulkija niin systeemi on toimiva.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #5 : 17.01.2015, 22:27:40 »
Tänään itä-suomessa esp välillä oikoi linjoja. Pari kertaa pudotti cruisenkin pois päältä. Minä kannatan noita systeemejä. Jos pelastuu yksikin henki niin systeemi on toimiva.
Korjasin  :) ;)
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #6 : 18.01.2015, 01:20:01 »
Aktiiviset turvallisuusjärjestelmät ovat hyviä niin kauan, kun kuljettaja ajaa autoa sillä mentaliteetilla että autossa ei olisi edes ABS-jarruja. Pieleen menee siinä vaiheessa, jos kuljettajan perusvelvollisuuksia luovutetaan tietoisesti automaation hoidettavaksi. Omassa kalustossa ei ole yhdessäkään edes ajonvakautusta, ABS sentään löytyy. Yhtään kolaria tai tieltä suistumista ei ole plakkarissa. Koputetaan puuta.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2015, 01:23:01 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8978
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #7 : 18.01.2015, 01:32:19 »
Oma kantani on, että joissakin menopeleissä ajamista avustavat järjestelmät ovat välttämättömiä - itse yritän pysyä sellaisista autoista erossa, yksinkertaisena ihmisenä olen viehättynyt yksinkertaiseen tekniikkaan :P

Niin - tulee mieleen Jas Gripen, joka on tarkoituksellisesti suunniteltu epävakaaksi, ja tietokoneiden sitten pitäisi pitää se hallinnassa. Kuten tunnettua aina ei onnistu...


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #8 : 18.01.2015, 01:44:03 »
Kyyllä kertaalleen olen luistonestoa kiittänyt.
Bmw 530D E60. Keski-euroopan kitkat talvella. Kiihdytin kehä kolmosen rampista nelostielle, mielestäni rauhassa mutta sitten kun alkoi ahtamaan, tuli sen verran tehoa että lähti perä irti ja vauhtia likemmäs satanen. Luistonesto nappas perän ja sain korjattua ajoissa. Itellä olisi se puoli sekuntia kauemmin mennyt. Ehkä olisi käsissä pysynyt tai ei.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #9 : 18.01.2015, 09:18:12 »
Noissa ajonvakautuksissa on se että jos kuski on skarppina niin se on turha useimmissa tapauksissa. Mutta maantiellä ajo on raskasta jos pitää kokoajan miettiä lähteekö lähteekö... Esp ei väsy valvovasta siellä taustalla. Tietty monet sanoo että pitää keskittyä ajoon, mutta sen keskittymisen ei tarvi kuin kerran herpaantua just sopivalla hetkellä. Tietty eri asia miten systeemit toimii 20v ikäisenä
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #10 : 18.01.2015, 09:45:41 »
Mulla on nyt ensimmäinen auto jossa on ajonvakautusjärjestelmä.
Eli dstc. Todella tyytyväinen olen siihen ollut.
Vaimokin on sitä kehunut. On kuulemma pelastanut sen jo muutaman kerran liukkaalla kelillä.

Joten paluuta "normaaliin" ei ole.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #11 : 18.01.2015, 10:13:28 »
Kyyllä kertaalleen olen luistonestoa kiittänyt.
Bmw 530D E60. Keski-euroopan kitkat talvella. Kiihdytin kehä kolmosen rampista nelostielle, mielestäni rauhassa mutta sitten kun alkoi ahtamaan, tuli sen verran tehoa että lähti perä irti ja vauhtia likemmäs satanen. Luistonesto nappas perän ja sain korjattua ajoissa. Itellä olisi se puoli sekuntia kauemmin mennyt. Ehkä olisi käsissä pysynyt tai ei.

Itsellä melkein identtinen tilanne vuosia sitten Lexus IS:llä jossa myös todella huonot kitkat alla. Tuota IS:ää autotesteissä moitittiin siitä että perä irtoaa tosi herkästi. Kiihdytin kehä III:lle ja yhdistelmä vasemmalla. Kun saan vauhdin kohdalleen niin perä lähtee alta, auto menee kohti rekan kylkeä, käännään luiston suuntaan ja kohta mennään toiseen suuntaan kunnes oikenee. Ilman ajonvakautusta olis ollut peltihommia...Ajoin tuosta sitten rengasliikkeen pihaan suoraan.
Tesla S75D '17

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13536
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #12 : 18.01.2015, 12:02:29 »
En ole vielä joutunut tilanteesen jossa tekniikka olisi pelastanut tilanteen joten en voi sanoa kantaani selkeästi, en tietenkään ole tekniikoita vastaan. omat kokemukset tahtoo olla vain sitä että olisin hanskannut tilanteen ihan ohjaamalal ja kaasulla mutta tekniikka halusi auton menevän suoraan ojaan (C5 sitikka tämä) tämän jälkeen opin pitämään pois päältä kaikki minkä sai... mutta kaikki nuo tahtoo silti olla mukana auttamassa... pois kytkentä usein tekee vain sallivammaksi. se on ihan hyvä ei kaikki hallitse autoa hyvin itse uskon olevani hyvä kuljettaja en erinomainen tai ylivoimainen vaan se joka ajaa päivittäin eikä jää kotiin itkemään kun sataa vettä tms.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #13 : 18.01.2015, 13:51:52 »
Autokoulun 2006 Volvo S40:ssä oli nuo apujärjestelmät. Minulla ne ei liikenteessä puuttunut kuin kerran tilanteeseen. Se oli kiihdytyskaistalla, yhdistelmä tulee ja edessä on tilaa. Dstc tjsp alkaa vilkuttamaan ja tehot loppuu, hetken pitoja etsien pääsin sitten kiihdyttämään ja pääsin yhdistelmän eteen. Ilman ko. systeemiä olisin todennäköisesti löytänyt pidon paremmin (tuntuma tapahtumaan), muttei siitä nyt paha maku jäänyt.

Liukkaan kelin radalla sai sitten systeemin laittaa koetuksella. Ihastuttavan kauniisti se selvisi tahallisestakin provosoinnista, toiminta oli sulavaa ja järjestelmä ei yliholhonnut vaan pikemminkin toimi kuljettajaa avustavana. Tosin järjestelmä pois päältä (virrat pois) oli auton käytös muutoinkin erittäin neutraali. Hyvä auto ajaa.

Esim Renault Kangoossa taisi ajonvakautus tulla pakolliseksi. Auto oli ääritilanteissa niin äkkipikainen, että kokeneella testaajalla oli täysi työ pitää auto edes pyörillään. Ko tapauksessa päin **ttua suunniteltu alustan toiminta paikattiin holhoavalla yliaktiivisella järjestelmällä. Ei näin....

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #14 : 18.01.2015, 14:05:48 »
Onhan nämä ihan hyviä varusteita.
Ihmetyttää vaan auto malli kuin malli, tuo ajonvakautus, ei ole autoa vielä tullut vastaan, missä vakautus olisi ihmistä nopeammin reagoinut.

Muutaman kerran tullut läheltä piti tilanteita, kun ajonvakautus korjaa myöhässä, eli itse olet jo tilanteestaan ja saannut korjattua, sit lähdetään uudestaan kun vakautus puuttuu myöhässä peliin  :-\

Hätäjarru assistentit tietysti oma lukunsa, jos todellakin toimii noin hyvin mitä jo mainittu.
Kaupunki alueella todella hyvä "lisäsilmät" kuskille, etenkin jalankulkijoita yms suojeluun.

Volvoissa kohtalaisen hyvin taas toimii vetoluiston esto, mitä on muista kokemuksia.
Ei stoppaa kaikkia vetoja kuin seinään.
Tuotakin tuli kunnon sohjossa testailtua, päällä ollessa sai juuri vauhdin pidettyä 80 tuntumassa, pois kun otti, vauhti alkoi hiljentymään,  kun vaan joka pyörä suti (4).
Chrysler PT Cruiser :smoke:

 

Carcom Oy  Ateho