Ateho  Elekma

Aktiivinen turvallisuusteknologia

  • 70 Vastauksia
  • 20010 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1626
  • It's Hip To Be Square
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #30 : 19.01.2015, 13:28:03 »
Onhan ne autot muuttuneet vuosikymmenien aikana. Aloitin oman autoilun vm. 74 Ford Taunuksella. Sillä muutama talvi kyllä opetti fysiikan lait, kertaakaan ei käyty ojassa tai kolaroitu. Sittemmin ajoin perinteisillä amerikkalaisilla (V8, takaveto, jäykkä taka-akseli ja ylitehostettu ohjaus) muutamia talvia eikä niilläkään ollut mitään ongelmia. Yhden talven köyhistelin jenkillä jopa m+s renkailla joissa ei kyllä talvipitoa ollut nimeksikään. Itse en ihan usko tuohon että tekniikka tyhmistää kuskin. Sanoisin että ne jotka se tyhmistää, eivät muutenkaan ole ehkä ihan penaalin terävimpiä tuolla liikenteessä. Kun tekniikan olemassa olon tiedostaa ja hyödyntää omassa ajamisessaan, niin tuntuma auton käyttäytymiseen kyllä säilyy takaraivossa.
Luonnollisesti tausta, ajokokemus ja muut henkilökohtaiset erot vaikuttavat, mutta suuntaus on väkisinkin selvä.

Vielä joitain vuosikymmeniä takaperin ajettiin kesärenkailla vuoden ympäri ilman kattonopeuksia kuolematta sukupuuttoon. Turvallinen ajaminen on vaatinut kuljettajalta enemmän harkintaa, fysiikan lakien ymmärtämistä ja ihan puhdasta ajoneuvon hallintaa. Ruumiitakin on varmasti tullut mutta samoista syistä niitä tulee tänäkin päivänä. Ja ne jotka eivät ole yksinkertaisesti osanneet eivät ole todennäköisesti ajaneet.

Tänä päivänä liikenteessä on sukupolvia, jotka ovat ikänsä "ajaneet" ja opetelleet ajamaan autoilla, joista ajonhallintajärjestelmä on kytketty pois ehkä kerran elämässä liukkaan radan harjoituksissa. Miten silloin voisikaan kehittyä käsitys ääritilanteista tai auton hallinnasta poikkeustapauksissa?

Joskus tulevaisuudessa ihmetellään, miten jossain muinaishistoriassa on pitänyt valita tilannenopeus, turvaväli tai ajolinja ihan itse, tai saada auto pysähtymään tarvittaessa omin nokkineen... ::)

Kaikki varmaan ymmärtää pointin. Olen edelleen vakuuttunut, että mikä tahansa taito, jota ihminen ei käytä tai tarvitse, häviää ja unohtuu ajan saatossa. Eri asia on sitten, onko jossain vaiheessa enää tarvistakaan... Eihän esimerkiksi nykyään tarvitse osata parkkeeraustakaan, kun auton saa tekemään sen itse.

Tosin tämä avautuminen alkaa olla jo aika kaukana alkuperäisaiheesta eli erilaisista hätävarasysteemeistä. :D Ennustan ja tunnustan ja pahempaa on luvassa...  ;)

Lopuksi oma muisto autokoulusta vuosituhannen vaihteesta. Liukkaan radan väistöharjoituksessa kuljettajana toiminut neitokainen polki renkaat lukkoon, vatkasi ratin linkkuun ja lasketteli tyylikkäästi esteen läpi. Auton lopulta pysähdyttyä opettaja kysäisi, miksiköhän auto ei äsken kääntynyt? Tähän tyttö hieman hätääntyneenä ja silmät suurina: en minä tiiä, SE EI VAAN KÄÄNTYNY...! Tässä vaiheessa olin takapenkillä hetken  :o, kunnes ymmärsin ettei jokainen siinä vaiheessa välttämättä käsitä. Valitettavasti kaikki eivät koskaan... :-\
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #31 : 19.01.2015, 13:48:18 »
Vielä joitain vuosikymmeniä takaperin ajettiin kesärenkailla vuoden ympäri ilman kattonopeuksia kuolematta sukupuuttoon. Turvallinen ajaminen on vaatinut kuljettajalta enemmän harkintaa, fysiikan lakien ymmärtämistä ja ihan puhdasta ajoneuvon hallintaa. Ruumiitakin on varmasti tullut mutta samoista syistä niitä tulee tänäkin päivänä. Ja ne jotka eivät ole yksinkertaisesti osanneet eivät ole todennäköisesti ajaneet.

Juurikin näin. Ja lisään tähän vielä, että ruumiita tuli takavuosina huomattavasti enemmän. Tässä vaikkapa tilastokeskuksen kuvaa aiheesta, tieliikenteessä kuolleet vuodesta 1985 eteenpäin. Ja mukana ei edes ole 70-luvun synkimpiä vuosia...

Tieliikenteessä kuolleet 1/1985 - 11/2014. 12 viime kuukauden aikana kuolleet kuukausittain

http://www.stat.fi/til/ton/2014/11/ton_2014_11_2014-12-22_tie_001_fi.html
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1626
  • It's Hip To Be Square
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #32 : 19.01.2015, 13:59:59 »
Voisi kuvitella, että kuolonuhrien väheneminen johtuisi enemmän turvavarusteiden ym. kehittymisestä kuin yleisen ajotaidon paranemisesta, mutta lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #33 : 19.01.2015, 14:28:45 »
Voisi kuvitella, että kuolonuhrien väheneminen johtuisi enemmän turvavarusteiden ym. kehittymisestä kuin yleisen ajotaidon paranemisesta, mutta lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä.

Autojen yleinen kehittyminen, passiivisen ja aktiivisen turvatekniikan kehitys, liikenneympäristön kehittyminen ym. Samalla kuitenkin liikennemäärät on nousseet ja ratin takana on myös ei-niin-taitavia kuskeja.

Eli kyllä nämä turvallisuuden tekniset edistysaskeleet ovat aika kiistatta edistäneet makrotasolla tarkasteltuna liikenneturvallisuutta.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #34 : 19.01.2015, 16:36:00 »
Voisi kuvitella, että kuolonuhrien väheneminen johtuisi enemmän turvavarusteiden ym. kehittymisestä kuin yleisen ajotaidon paranemisesta, mutta lopputuloksen kannalta ei liene merkitystä.

Aivan taatusti johtuu. Autot suunnitellaan niin että niillä on vaikeampi joutua kolariin ja kun joudutaan, niiden sisällä selviää hengissä yhä kovemmista tälleistä. Väittäisin että elintason nousun myötä auton ratissa on yhä enemmän ihmisiä jotka ajavat todella vähän ja eivät juurikaan kiinnitä ajamiseensa huomiota.
Tesla S75D '17

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #35 : 19.01.2015, 18:09:50 »
Mikä piikki onnettomuuksissa on ollut 90-luvun alussa? Tuskin liikennettä on ollut lähelläkään niin paljoa, kuin nykyään ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #36 : 19.01.2015, 18:25:33 »
Mikä piikki onnettomuuksissa on ollut 90-luvun alussa? Tuskin liikennettä on ollut lähelläkään niin paljoa, kuin nykyään ::)

Lamahan se siellä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #37 : 19.01.2015, 18:41:07 »
Lamahan se siellä.
Meinaatko, että stressi ois saanut ihmiset tekemään jotain harkitsematonta :-[
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

s73

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #38 : 19.01.2015, 18:47:33 »
Kulkeeko nämä sähköhimmelit mihinkään jos on kohvaa reilut 15 cm?
esim.  320 bmw tai volvon s60, 80 vm. 1997-2005?
??? ???

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #39 : 19.01.2015, 19:02:02 »
Meinaatko, että stressi ois saanut ihmiset tekemään jotain harkitsematonta :-[

Niitä on kai siivottu pois tilastoista. Mutta kaluston kunto on voinut olla huono.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #40 : 19.01.2015, 19:45:24 »
Niitä on kai siivottu pois tilastoista. Mutta kaluston kunto on voinut olla huono.

Toisaalta piikki osuu juuri nousukauden taitekohtaan ja laman alkuun. Lisäksi kuvaaja kertoo 12 edellisen kuukauden tiedot, joten oikeastaan tuo kertoo nousukauden viime hetkien synkästä tilanteesta.

Väitän, että pelkkä Helsinki-Tampere moottoritie yksinään vaikuttaa siihen, että 90-luvulla liikennekuolemat laskivat merkittävästi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #41 : 19.01.2015, 19:48:39 »
Lamahan se siellä.
Meinaatko, että stressi ois saanut ihmiset tekemään jotain harkitsematonta :-[

Meinasin tarjota lamaa kans.

Viikko sitten tuli kokeiltua miten esp käyttäytyy.... Oletin että connectissa ei ollu kun sutimisen esto järjestelmä, varaston pihalla tuoreella lumella käppärillä luisuun ja hitto ku säikähti kun esp puuttui peliin. Ikinä en oo meinaan aikasemmin autolla ajanu missä moinen systeemi ois ja saati että se ois joutunu puuttumaan ajamiseen  :idiot2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #42 : 19.01.2015, 21:25:50 »
Ehkä aktiivisesti ajavia kiinnostaa se, että tietyissä autoissa nämä kaikki kuskinpelajastajat arvioivat kuskin ajotyylin ja sen mukaan muuttuu herkkyys asioiden korjaamiseen ja jarrutuksiin.

Esim. "Urheilullisesti" ajavien kohdalla assistentit on vasta ihan viime kädessä haittaamassa, ja rauhallisemmin ajavilla apua tulee herkemmin.

Tämä siis ihan ilman nappeja tai ajoprofiileita... Auto "tunnistaa" eri antureiden perusteella nämä eri ajotavat.

Omasta mielestäni on harmi että:

- Turvallisuuslisävarusteet eivät laske vakuutusmaksuja juuri autossa, jossa ne laitteet on
- turvallisuuslisävarusteet eivät ole veroista vapautettuja

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8979
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #43 : 19.01.2015, 21:47:21 »
Omasta mielestäni on harmi että:

- Turvallisuuslisävarusteet eivät laske vakuutusmaksuja juuri autossa, jossa ne laitteet on
- turvallisuuslisävarusteet eivät ole veroista vapautettuja

Eikö tuo aika pitkälti palaudu siihen, että uusi auto on turvallisempi kuin vanha? Tahtoo nuo vitkuttimet aika nopeasti levitä kaikkiin autoihin, tietysti ensiksi isoihin ja kalliisiin, pikkukippoihin hitaammin.

Veroilla ja maksuilla on tietenkin hyvä ohjata yhteiskunnan kannalta hyviin valintoihin -- onnettomuuksien vähentäminen on erittäin kannattavaa ja samalla myös vähentää inhimillistä kärsimystä niin uhreilta kuin omaisilta. Toisaalta uusien ökyautojen hankinta voi olla sellainen juttu, että tuki on tarpeetonta: ne joilla on varaa, hankkivat noita kaikkein turvallisimpia autoja joka tapauksessa, ja köyhemmät eivät hanki vaikka annettais puolet veroista ja vakuutuksista alennusta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #44 : 19.01.2015, 21:47:58 »
Autokoulun 2006 Volvo S40:ssä oli nuo apujärjestelmät. Minulla ne ei liikenteessä puuttunut kuin kerran tilanteeseen. Se oli kiihdytyskaistalla, yhdistelmä tulee ja edessä on tilaa. Dstc tjsp alkaa vilkuttamaan ja tehot loppuu, hetken pitoja etsien pääsin sitten kiihdyttämään ja pääsin yhdistelmän eteen. Ilman ko. systeemiä olisin todennäköisesti löytänyt pidon paremmin (tuntuma tapahtumaan), muttei siitä nyt paha maku jäänyt.

Vetoluistoneston puuttuessa peliin se tennari pitäisi painaa lattiaan ja pitää siellä. Ainakaan tuo S70 STC-järjestelmällä ei etene mihinkään kun yrittää itse hakea kaasulla pitoa luistonesto päällä, systeemi ei ole silloin yhtään kartalla että halutaanko nyt mennä eteenpäin vai ei. Isolle tielle kiihdyttäessä tulee omalla hyvin monesti painettua vaan kaasu pohjaan ja antaa valon vilkkua taulussa ja luistoneston tehdä tehtävänsä, todennut että näin toimii kaikista parhaiten. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Carcom Oy  Ateho