KL-varaosat  Race.fi

S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (vika korjattu)

  • 12 Vastauksia
  • 22669 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tumppi T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • Life is good
Muuten täydellinen auto, mutta ohjaustehostimen kanssa on menny leikkimiseks...

Talvella alkoi ohjaus pitämään kovaa ulinaa. Viaksi paljastui ohjausakselin vuoto.......korjaantui kun koko ohjausakseli vaihdettiin takuuseen.

Nyt vika alkoi uusimaan, joskin huomattavasti pienemmällä äänellä (=kevyttä ujellusta konehuoneesta). 
- Tarkastelin ohjaustehostimen nesteitä ja havaitsin vuotoa korkin päällä.
- Säiliössä käy kova pulputus....niin on tosin ollut koko ajan...
- nestettä on säiliössä kyllä riittävästi.....huollossa olivat täyttäneet yli maksimin
- kokeilin vähentää nestepinnan siihen maksimin tasalle, mutta silloin ujellus voimistui
- lisäsin säiliöön nestettä yli maksimin jolloin ujellus taas vaimeni...mutta kuuluu edelleen
- kokeilin tukkia korkissa olevan pienen reijän (tiedän että sen kyllä kuuluu olla siinä).....vuoto lakkasi...ujellus säilyi edelleen lievänä
- rattia käännellessä melu ei merkittävästi kasva


Omassa päässäni olen pähkäillyt, että vika olisi tuossa säiliössä tai sen korkissa..

- kuuluuko nesteen pulputa kunnolla siellä säiliössä?
- miten sen säiliön ja säiliön korkin pitäisi toimia?


VIKA KORJATTU: öljysäiliö vaihdettu uuteen (suodatin tukossa)
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 14:15:15 kirjoittanut Tumppi T »

Poissa Tumppi T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • Life is good
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely
« Vastaus #1 : 29.05.2011, 10:30:08 »
....vai oliskohan kuitenkin vaan huonosti ilmattu tuo järjestelmä??

Hyviä vinkkejä ilmaukseen vastaanotetaan  :)

Käännelläänkö rattia puolelta toiselle kone käynnissä vai sammutettuna?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely
« Vastaus #2 : 30.05.2011, 13:09:09 »
Kyllä sen ilman pitäisi kadota sieltä aika äkkiä pois. Mulle tulee mieleen joku säiliön ja pumpun välinen letku, josta pumppu imisi samalla ilmaa. Kääntely reunasta reunaan ilmaa sen järjestelmän äkkiä. Säiliön korkista ei sitä öljyä kuulu tullla. Vanhemman korimallin volvoista säiliössä on paluuöljylle ohjuri, joka irrotessaan saa satunnaisia ilmakuplia öljyn joukkoon. Pitääpäs käydä tarkistamassa millainen näiden uudempien säiliö on sisältä.

Poissa Tumppi T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • Life is good
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely
« Vastaus #3 : 30.05.2011, 14:50:09 »
Kyllä sen ilman pitäisi kadota sieltä aika äkkiä pois. Mulle tulee mieleen joku säiliön ja pumpun välinen letku, josta pumppu imisi samalla ilmaa. Kääntely reunasta reunaan ilmaa sen järjestelmän äkkiä. Säiliön korkista ei sitä öljyä kuulu tullla. Vanhemman korimallin volvoista säiliössä on paluuöljylle ohjuri, joka irrotessaan saa satunnaisia ilmakuplia öljyn joukkoon. Pitääpäs käydä tarkistamassa millainen näiden uudempien säiliö on sisältä.

Kiitos Nortti......tuo letkun vuoto kuullostaisi loogiselta vialta. Täytyypä ekaks kokeilla vaihtaa kunnon klemmarit siihen putkeen.

Sen säiliön sisällä on semmonen korokehässäkkä, josta sitä nestettä näyttää tulevan aikamoisella paineella. Nippa-nappa pysyy litkut sisällä kun korkin avaa koneen ollessa käynnissä.

Poissa Tumppi T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • Life is good
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely
« Vastaus #4 : 31.05.2011, 08:34:05 »
Eipä vaikuttanut olevan vuotojakaan... :-\

....joten vian on pakko olla joko säiliössä tai pumpussa.

 Voiko pumppu olla sillee epäkuntoinen että heittäisi öljyä takaisinpäin sinne säiliöön......

hmmm....kuitenkin säiliön nestemäärä vaikuttaa oleellisesti meteliin.....kun vähentää minimiin ni loiske on niin kova että ei öljyt pysy säiliössä......ja yli maksimissa loiske pysyy jotenkin hallussa, mutta koneen kuumentuessa alkaa vaahdottaa ja ulvoa....perskele tän härvelin kanssa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely
« Vastaus #5 : 31.05.2011, 08:51:51 »
Periaatteessa voisin lainata sulle tuollaista pumppua ja miksei säiliötäkin. Olisi äkkiä poistettu itse pumpun vikamahdollisuus. Öljyn laadullakin voi olla jotain vaikutusta varsinkin jos on jotain väärää laatua joskus lisätty.

Poissa Tumppi T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • Life is good
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (ongelma ratkaistu)
« Vastaus #6 : 31.05.2011, 13:41:55 »
Periaatteessa voisin lainata sulle tuollaista pumppua ja miksei säiliötäkin. Olisi äkkiä poistettu itse pumpun vikamahdollisuus. Öljyn laadullakin voi olla jotain vaikutusta varsinkin jos on jotain väärää laatua joskus lisätty.

Kiitoksia taas Nortti  :)

Volvo on taas kunnossa. Viaksi ilmeni säiliön pohjassa olleen pienen suodattimen tukkeutuminen :)

Säiliö vaihdettu uuteen ja äänet lähti

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (ongelma ratkaistu)
« Vastaus #7 : 01.06.2011, 09:23:47 »
Viaksi ilmeni säiliön pohjassa olleen pienen suodattimen tukkeutuminen :)

Pumppu lienee repinyt tukkutuneen suodattimen takia väkisin ilmaa joukkoon. Mitähän tököttiä sinne on joskus mahdettu kaataa, jos jotain suodatinta tukkivia roskia on? Tuon 70tkm ajetun auton nestesäiliön pohjalla oleva suodatin näytti pikaisesti vilkaistuna ihan puhtaalta. Pidemmän päälle voisi olla järkevää vaihtaa ne öljyt, ettei järjestelmässä mahdollisesti olevat roskat kuluta pumppua tai hammastangon ja ohjausakselin tiivisteitä. Se öljy muuten ei ole mitään aateeäffää, vaan huoltokirjassa mainitaan "Ohjaustehostinneste WSS M2C204-A2 tai vastaava", joka taitaa olla fordin öljymerkintä.

Poissa Toppari

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (vika korjattu)
« Vastaus #8 : 11.01.2016, 19:21:27 »
Täällä keskusteltiin tuosta Volvon ääntävästä ohjaustehostimesta.
Minulla on 2009 vm v70 volvo jossa ollut tätä vikaa jo puolisen vuotta. Autossa on vajaa vuosi sitten vaihdettu uusi tehostajan pumppu. Vaihdoin laturin ja apulaite härpäkkeet, kun en uskonut että ääni tulee tehostajasta.
Tehostajan säiliössä kävi sama loiske ja pulputus,  kuin muillakin tähän aiheeseen vastanneilla.
Vaihdoin tehostajaan uudet öljyt ( ne mitä ne volvolla suosittelee) ääni katosi muutamaksi päiväksi. Vaihdoin heti uudet öljyt, uudestaan sama homma. Ääni tuli parin päivän jälkeen takaisin (n.50km)
Olin yhteydessä pumpun vaihtaneeseen merkkikorjaamoon. Siellä sanoivat että ota yhteyttä paikalliseen wetteriin, koska autossa oli käytetty alkuperäisvaraosia. Wetterillä katsoivat että pumppu on sökö, siksi ääntää ja kuplii säiliössä. Vaihtoivat pumpun takuuseen ja ääni lakkasi... Mutta vain pariksi päiväksi.
Vaihdoin nyt tuon öljysäiliön. Nyt on autolla ajettu kolme päivää, eikä ääni ole tullut takaisin. Samalla loppui pulputus säiliössä ja auton omistajalla huojentunut fiilis. Huoltokustannuksia yhden ohjaustehostimen äänen takia tuli yhteensä 715e. Turhaan vaihdettu tarvikelaturi 350e, kaksi kertaa vaihdetut öljyt n.200e ja nyt tuo säiliön vaihto 65e ja takuuseen meni tehostin pumppu, josta minulle jäi maksettavaa 10% korjauskustannuksista, eli 110e

Jos ääntä ilmenee tehostimessa. Puhdistakaa  järjestelmä, ja vaihtakaa se säiliö. Vanhasta säiliöstä oli pieni suodatin tukossa. ☺

Poissa hapatsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Volvo S80 2.5T Ice White MY07 Geartronic Momentum
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (vika korjattu)
« Vastaus #9 : 29.02.2016, 10:39:01 »
Täällä keskusteltiin tuosta Volvon ääntävästä ohjaustehostimesta.
Minulla on 2009 vm v70 volvo jossa ollut tätä vikaa jo puolisen vuotta. Autossa on vajaa vuosi sitten vaihdettu uusi tehostajan pumppu. Vaihdoin laturin ja apulaite härpäkkeet, kun en uskonut että ääni tulee tehostajasta.
Tehostajan säiliössä kävi sama loiske ja pulputus,  kuin muillakin tähän aiheeseen vastanneilla.
Vaihdoin tehostajaan uudet öljyt ( ne mitä ne volvolla suosittelee) ääni katosi muutamaksi päiväksi. Vaihdoin heti uudet öljyt, uudestaan sama homma. Ääni tuli parin päivän jälkeen takaisin (n.50km)
Olin yhteydessä pumpun vaihtaneeseen merkkikorjaamoon. Siellä sanoivat että ota yhteyttä paikalliseen wetteriin, koska autossa oli käytetty alkuperäisvaraosia. Wetterillä katsoivat että pumppu on sökö, siksi ääntää ja kuplii säiliössä. Vaihtoivat pumpun takuuseen ja ääni lakkasi... Mutta vain pariksi päiväksi.
Vaihdoin nyt tuon öljysäiliön. Nyt on autolla ajettu kolme päivää, eikä ääni ole tullut takaisin. Samalla loppui pulputus säiliössä ja auton omistajalla huojentunut fiilis. Huoltokustannuksia yhden ohjaustehostimen äänen takia tuli yhteensä 715e. Turhaan vaihdettu tarvikelaturi 350e, kaksi kertaa vaihdetut öljyt n.200e ja nyt tuo säiliön vaihto 65e ja takuuseen meni tehostin pumppu, josta minulle jäi maksettavaa 10% korjauskustannuksista, eli 110e

Jos ääntä ilmenee tehostimessa. Puhdistakaa  järjestelmä, ja vaihtakaa se säiliö. Vanhasta säiliöstä oli pieni suodatin tukossa. ☺

Sen säiliön voi puhdistaa itse.
Volvoilua vuodesta 2009.

Poissa volpatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (vika korjattu)
« Vastaus #10 : 01.08.2016, 21:53:02 »
Mulla kans 09 2.4D V70 ja ohjaustehostin ujeltaa kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään. Voisko olla se suodatin tukossa? Mulla ei tosin pulppua säiliössä,ku korkin aukaisee.

Poissa volpatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (vika korjattu)
« Vastaus #11 : 27.08.2016, 23:05:23 »
Mulla kans 09 2.4D V70 ja ohjaustehostin ujeltaa kierroksilla. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään. Voisko olla se suodatin tukossa? Mulla ei tosin pulppua säiliössä,ku korkin aukaisee.
Ei loppunu ujellus,vaikka vaihdoin uuden säiliön. Pitänee seuraavaksi vaihtaa pumppu.  Saa tarjota sellaista,jos jollain on hyllyssä ylimääräinen.

Poissa voyager

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 '07 ohjaustehostimen ääntely (vika korjattu)
« Vastaus #12 : 22.11.2017, 08:45:24 »
S80 /06 Ohjaustehostin ulisi ja pientä väljyyttä käännettäessä rattia. Tehostin vaihdettu käytettyyn keväällä, sama ulina tuli myös kohta käytetyllä. Katsastus ei mennyt läpi.

Foorumilta luin keskustelun öljysäiliön suodattimen tukkeutumisesta ja vaihdetuista säiliöstä.

Kerroin tästä mahdollisuudesta huoltomiehelle kun vein tutkittavaksi( ei merkkihuolto)

Asia korjaantui, vika löytyi tuosta säiliön suodattimesta, joka oli melkein tukossa. puhdistamalla asia korjaatui ja leimakin on nyt saatu.
Kiitokset hyvistä ohjeista!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo