RallyBaron  Samppasport

Volvo 744 turbo++ ic -90 FL

  • 246 Vastauksia
  • 91295 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #30 : 20.07.2015, 18:48:46 »
Oma oli jotain n. 380tkm ajettu ja uskoisin että alkuperäiset etusatulat.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #31 : 24.07.2015, 13:12:41 »
Takajarrut sain kuntoon ja maalattua levyt/satulat. Sisälokasuojat sopi myös hyvin.

Etujarrujen kannakeraudat on nyt puhallettu ja holkitettu. Yllättävän ohuet ne raudat. Meni puhki reunasta kun holkille porattiin reikää. Ei silti meinaa mitään holkit jäi piukkaan.

Tukivarret otin myös irti edestä ja puhalsin/maalasin. Muut puslat saa olla mutta nuo tukivarsien keskihelat tai puslat mitkä onkaan niin menee vaihtoon.


Koiranluita ja alapalloja en viitsinyt irroittaa. Irrottelee sitten joskus jos vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:56:46 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #32 : 28.07.2015, 22:07:56 »
Tänään oli vuorossa ilmastointi laitteiston huoltaminen konehuonen puolta. Eli kaikki ilmastointiin liittyvä sai lähteä ja vähän ylimääräisiä johtoja. Myös lisävalojen johdotukset mitkä oli ihme kyllä joku tehnyt yllättävän hyvin. Ei ollut normaali sekasotku. :D Ja tässä ei ilmastointi toiminut. Eikä ollut kiinnostusta sitä korjata. Käyttiksen joskus vaihtaa sellaiseen mikä puhaltaa kylmää.

Nyt on myös hommattu 940 classic mallista jäähdyttäjä, flekti ja ahtoputket. Jossain kohtaa välijäähdytin vaihtoon ja samalla jäähdytin. LH.2.4 sai ilmeisesti ohjauksen sähköflektille?


^^sinistä ja väliaikaista

EDIT. Ei ilmeisesti tämän ikäisestä lh purkista löydy ohjausta flektille. Eli erikseen anturi ja sitä kautta sitten.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:56:55 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #33 : 28.07.2015, 23:05:05 »
Mulla on ainakin Classicissa ohjaus boxin kautta. Vanhemmissa ei muistaakseni ollu.
Hmm! Mikähän anturi mulla on jemmassa?  ::)

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #34 : 28.07.2015, 23:12:24 »
Minä jo ennen kesää, tein tuon viimeisen ilmastointihuollon omaani :D

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #35 : 29.07.2015, 18:00:22 »
Mulla on ainakin Classicissa ohjaus boxin kautta. Vanhemmissa ei muistaakseni ollu.
Hmm! Mikähän anturi mulla on jemmassa?  ::)

En ole kans ihan varma siitä, pitää kaivella tietoa. Katsotaan :o

Minä jo ennen kesää, tein tuon viimeisen ilmastointihuollon omaani :D

Muistelin että olit saman tehnyt. :D Ja tuo aw.n lisäjäähdytin on ilmeisesti lisävaruste vai löytyykö turboista vakiona? Selailin taas vanhaa lisävarusteluetteloa ja sieltäkin se löytyi.

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #36 : 30.07.2015, 15:21:50 »
Nyt on jarrut viimein kasattu loppuun ja kolinat on poissa ainakin vielä. :) Fondit laitoin myös äsken alle.

« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:57:02 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #37 : 03.08.2015, 17:34:45 »
Ilmastoinnin purku homma jäi viimeksi sen verran vaiheeseen että auton sisällä oleva kenno piti vielä irroittaa. Jonkin verran oli kaikkea roskaa kertynyt kennon eteen ja samalla tukkinut sitä. Ainakin tuntuisi nyt siltä että puhallus teho olisi parantunut kennon poiston jälkeen. Samalla putsasin puhallinmoottorin ja koteloita sen mitä sai.

Kuvia
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:57:08 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #38 : 03.08.2015, 17:56:44 »
Pääseekö tuonne kennolle ihan sieltä hanskalokeron alta puhdistamaan?

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #39 : 03.08.2015, 21:43:13 »
Pääseekö tuonne kennolle ihan sieltä hanskalokeron alta puhdistamaan?
Pääsee.

Täällä jotain ohjetta: https://www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingAirConditioning.html#EvaporatorReplacementTips
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #40 : 09.08.2015, 16:49:35 »
Eilen tuli vaihdettua öljyt. Ennen öljyn vaihtoa ajoin moottorista läpi Forte engine flush aineen ihan testiksi. Noin 30min käytin vanhoilla öljyillä aineet sisässä tyhjäkäyntiä ja välillä kierrokset noin 1500. Tämän jälkeen öljyt pihalle. Oli kyllä ihan vettä ja mustaa. Kyllä jotain taisi irrota. Sen jälkeen uusi suodatin ja mobilit sisään. :)

Auton historiaakin tuli selvitettyä. Omistajia minua ennen kolme. Ensimmäisellä tämä on ollut kaksi vuotta. Seuraavalla sitten taas 1992-2014 välisen ajan (50-300tkm). Ja minua ennen vielä yksi. Eli ei mikään ihan mahdoton kiertopalkinto. Moottoria tai voimansiirtoa ei ole koskaan avattu. Asuntovaunu veturina on ollut kuulemma paljon. Se selittää jo vähän koneen kalkatusta ja sitä että ahdin meni. Vedetty joskus vaunua kaikki punahehkussa.  :D Laatikko toimii silti parhaiten tähän mennessä mitä minulla automaatteja on ollut.

Kynätelineen lätkäsin tähänkin ja samalla kuva painemittarista. Vanteista myös parit kuvat.



Koukku pitäisi puhaltaa/maalta tai sitten napata kokonaan pois. Muuten perä on nyt fiksien jälkeen ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:57:21 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #41 : 12.08.2015, 15:46:34 »
Eilen lakkasi aw.n ylivaihteen rele pelaamasta jos jollain sattuu ehjä tälläinen olemaan niin saa tarjota.

Osanumero: 1398154



Taitaa silti saada jotenkin korjattua tämänkin?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67595.msg1060963328#msg1060963328
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:57:30 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 740 turbo ic -90
« Vastaus #42 : 13.08.2015, 09:14:54 »
Tää on kyl ihana. S*

Koneen kalkatus on tälle ja lähivuosimalleille kai aika yleistä. Mallivuodeksi -90 tuli moottorista "uusi" gen 3 -versio, jossa oli ainakin männän helman pinnoitetta kehitetty pienemmän sisäisen kitkan toivossa. Tuo pinnoite ei vaan kestänyt hirveän hyvin, ja sen kulumisen myötä aiheutuu piston slap. Turbobricksin sivuilla vanhat parrat muisteli että pahimpia koneita vaihdeltiin äänen vuoksi jopa takuuseen.

En ota kantaa kuinka iso osa jutusta on tornaria ja kuinka paljon totta, mutta foorumillakin tais olla useampi lätkyttävä saman vuosimallin auto. Siis meidän autojen lisäks. ;D
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90 FL
« Vastaus #43 : 16.08.2015, 22:22:18 »
^^kiitosta -H- Juu samaa on tullut luettua tämän vuosimallin b230 moottoreiden ominaisuudesta. Hyvä että muillakin vähän kalkattelee.  :D



Taas on jotain pientä tullut kyhäiltyä. Konehuoneeseen uusia letkuja aika läjä. Vesiletkut ja alipaineletkuja jne. Kaikki klemmarit samalla uusiksi. Bensahöyryjen kierrätys pömpeli sai myös siirtyä sivuun.
Imuputken tein uusiksi 3'' putkesta. Sai vähän siistimmin tuon vapaavirtaussuodattimen. Suodattimen alle laitoin akkukotelon pohjan niin näyttää vähän siistimmältä. Öljynkeräys säiliötä olen suunnitellut tuohon huohotukseen. Pitää jossain kohtaa rakennella. Ja parit kuvat taas perään.

Seuraavaksi olisi tarkoitus asentaa 940classic mallista peräisin olevat hilppeet. Jäähdytin, välijäähdytin, sähköflekti ja ahtoputket. Ylävesiletku menee sitten vielä kerran uusiksi. Alavesiletkun pitäisi riittää.



« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:57:42 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 740 turbo ic -90 FL
« Vastaus #44 : 28.08.2015, 00:19:25 »
Tänään auto välillä kaverin nosturille tarkkailuun. Peräöljyt vaihtui LS aineellisiin. Veikkaan että perässä on kitkalukko sillä jotain töhnää oli tyhjennyspropun päähän jäänyt. Kummia sulattaessa sulanut kitkalevyt samalla.  :D Kardaanin tukikummia nostin mutterin verran ylemmäs kun madallus aiheutti värinöitä.

Rattiin välittyvä tärinä on jo hetken ihmetyttänyt vaikka renkaat on tasapainossa. Tärinää on ollut noin satasen nopeuksissa. Ei sitä pitkään tarvinnut ihmetellä. Hammastanko tuntuu olevan kuljettajan puolen päästä aivan väljä ja öljyä  vuotanut haitarikummin sisään. Pumppu alkanut myös ääntämään ja tehostin öljyä kulunut.

Letkuja on konehuoneeseen taas vaihdeltu muutama alkuperäinen muotoiltu letku on vielä vanha. Bensalinja pitäisi myös uusia pumpulta suutinkiskolle. Joku koittanut puukolla kalvaa letkua irti...

Edessä on 21mm vakaaja, takana 19mm
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 21:57:55 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy