Ateho  Elekma

Perustietoa tappikoneista

  • 0 Vastauksia
  • 14575 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Perustietoa tappikoneista
« : 28.10.2010, 01:27:10 »
Lainaus käyttäjältä: OttoB

Tämmöstä olen aikani kuluksi naputellut josko valmiina päätyisi FAQhunihni.

B18 ja B20 (OHV työntötankomoottori)

62 – 75, PV, Amazon, Duett, 1800, 140 ja 240
Vaihteistot: M30, M31, M40, M41, M45*, M46* M410**, BW35

Teho:           75 – 124    hp  (DIN)
Poraus:          84   mm (B18)
Poraus:          89   mm (B20)
Isku:             80    mm
Kiertokangen pituus:       145   mm
Runkolaakerin halkaisija:   63,45   mm
Kiertokangenlaakerin halk.:   54   mm
Männäntapin halkaisija:   22   mm (->73)
24   mm (->74)
Puristuskorkeus      46   mm
   

B18 voi porata B20 männille. B20 (74-75) voi porata 92 mm (B21) männille. Vm. 74 8-pulttinen vauhtipyörän kiinitys kampiakseliin, vanha 6-pulttinen. Vm. 72 imuventtiili 42 -> 44 mm. Penta-venemoottoreissa sama 80 mm iskunpituus.
Virityskäytössä 8-pulttisen kiertokanget syytä korvata M-kiertokangilla B19-23 moottorista. Kaikissa B18 lohkoissa, (->66), ei ole kiinnitystä vaihtovirtalaturille,.
B20 69-73 kiertokanget voi muuttaa  24 mm männäntapille. Vakiomännät tasapäisiä.
Kampiakseli on takoterästä ja siinä on neljä vastapainoa.

  *M45 ja M46 vain 240 vuosimallissa 76
**M410 vain P1800E vm. 70, erittäin harvinainen.

B30

69-75, 164
Vaihteistot: M400, M410, BW35

Poraus:          89   mm
Isku:             80    mm
Kiertokangen pituus:       145   mm
Runkolaakerin halkaisija:   63,53   mm
Kiertokangenlaakerin halk.:   54   mm
Männäntapin halkaisija:   22   mm (->73)
24   mm (->74)
Puristuskorkeus      46   mm

B30 on kuusisylinterinen rivimoottori, jossa on paljon yhteneväisiä osia B20:sen kanssa. B30 on tavallaan  B20 jossa on kaksi sylinteriä lisää. Sylinterinkannessa imu- ja pakokanavien järjestys on erilainen kuin B20:ssä. Venttiilikoneiston osat ovat samoja, poislukien työntötangot, jotka ovat lyhyemmät. B30 voi porata 92-93 mm sylinterihalkaisijalle. B30 kytkinkopan kiinnityspinta on erilainen kuin muissa Volvon moottoreissa. Takoakseli

 

Carcom Oy  Ateho